×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
آرزوهای بزرگ

دانلود کتاب آرزوهای بزرگ

آرزوهای بزرگ
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : آرزوهای بزرگ

نویسنده : چارلز دیکنز

ناشر : یاز

مترجمان : محمد نسیم فر, سید جعفر رفیعی

تعداد صفحات : 121 صفحه

شابک : 978-600-6854-37-3

تاریخ انتشار : 1395

رده بندی دیویی : 823/8

دسته بندی : داستان های کوتاه, داستان های آموزنده

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 17900 تومان


معرفی کتاب

"آرزوهای بزرگ"

کتاب حاضر با عنوان (Great Expectations) اثری از چارلز دیکنز (Charles Dickens) می باشد که با ترجمه ای از سید جعفر رفیعی و محمد نسیم فر، توسط انتشارات یاز منتشر شده است.

آرزوهای بزرگ مشهورترین اثر چارلز دیکنز است که می توان آن را سرآمد آثار او دانست. آثاری همچون اولیور تویست، خانه متروک، داستان دو شهر، دیوید کاپرفیلد و دوریت کوچک. دیکنز در ترسیم زندگی مردم تهیدست و ستم دیده جامعه خود چنان توانایی از خود نشان داد که توده مردم انگلستان مفتون او شدند و در زمان حیاتش محبوبیتی فوق العاده یافت. آوازه او از مرزهای کشورش گذشت و به آمریکا رسید و در آنجا نیز با استقبال روبرو شد. دیکنز اطلاعات فراوانی از مردم جامعه خود داشت که آنها را با قدرت تخیل ، قلم روان و توانمندش بدل به داستان های زیبا و دلنشینی کرد که بعد از گذشت صد و چهل و شش سال همچنان تازگی و جذابیت خود را حفظ کرده اند. آرزوهای بزرگ در طی سالیان بارها به زبان فارسی ترجمه شده است و ترجمه چند باره آن از ارزش آن ترجمه ها نخواهد کاست. رمان آرزوهای بزرگ روایت «پیپ» کودک یتیمی است که خاطرات او از سال 1812 یعنی زمانی که او 7 سال دارد تا زمستان 1840 به رشته تحریر درآمده است. شاید این داستان را به نوعی بتوان زندگی نامه چارلز دیکنز دانست که چون آثار دیگر او نمایانگر تجربیات تلخ و شیرین او از زندگی است.

 

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

"من ديگر آن مرد جوان را نديدم. من به مدت يک سال به ديدن خانم هاويشام مي رفتم. او از بيشتر شدن احساسم به استلا لذت مي برد و همچنين ناراحتي من از تمسخر استلا او را بيشتر خوشحال تر مي کرد. او به استلا مي گفت "عزيزم ادامه بده. قلب مردها را بشکن و به آنها رحم نکن. من دوست دارم که انتقام من را بگيري."

در اين ميان خواهرم و پامبلچوک احمق هرگز بحث در مورد هاويشام و ثروت وي را کنار نمي گذاشتند. آنها منتظر بودند که من نيز هديه بزرگي قبل يا بعد از مرگش از وي بگيرم. اما يک روز خانم هاويشام تصميم گرفت که اکنون زمان آن فرارسيده است شاگرد جو باشم و از من خواست تا يک روز او را به خانه وي ببرم. خواهرم از اينکه دعوت نشده بود بسيار عصبي بود.

روز بعد که من و جو وارد خانه خانم هاويشام شديم او بسيار شگفت زده شده بود. تاريکي، شمع ها، گرد و خاک، مبلمان قديمي و پيرزني در لباس عروس اندکي براي جو غيرقابل درک بودند. او همچنين نمي توانست به طور مستقيم با خانم هاويشام حرف بزند و حرف هايش را به من مي گفت. من از وي خجالت مي کشيدم زيرا استلا نيز به ما مي خنديد.

خانم هاويشام گفت "تو، جو گارگري، آهنگر، آيا پيپ را به شاگردي قبول مي کني؟"

جو گفت "پيپ مي داني که ما مدت ها بود قصد داشتيم با هم کار کنيم. درسته؟"

خانم هاويشام گفت "زماني که او شاگرد تو شد انتظار دريافت پول نداري که؟"

جو گفت "پيپ، اين سوال نيازي به پاسخ ندارد. اين طور نيست پيپ؟" خانم هاويشام با مهرباني به جو نگاه کرد. احساس کردم که او شخصيت جو را بهتر از استلا درک کرده است. او کيف کوچکي را از روي ميز برداشت."پيپ درآمدي را در اينجا کسب کرده است. بيست و پنج پوند در داخل اين کيف مي باشد. آن را به استادت بده پيپ."

اين شرايط عجيب جو را ديوانه کرده بود. حتي در اين شرايط نيز او سعي داشت با من حرف بزند."

فهرست مطالب

فصل اول: پیپ با یک غریبه آشنا می شود
فصل دوم: دستگیری یک مجرم
فصل سوم: فر صتی برای پیپ
فصل چهارم: هدیه ای از سوی ک غریبه
فصل پنجم: حمله به خواهر پیپ
فصل ششم: آرزوهای بزرگ
فصل هفتم: پیپ وارد لندن می شود
فصل هشتم: دیدار با آقای ومیک و آقای جاگرز
فصل نهم: دیداری از سوی جو
فصل دهم: پیپ و هربرت در مورد عشق حرف می زنند
فصل یازدهم: پیپ به یک خاکسپاری می رود
فصل دوازدهم: پیپ حقیقت را کشف می کند
فصل سیزدهم: برنامه ریزی برای آینده مگویچ و شنیدن سرگذشت وی
فصل چهاردهم: پیپ مجددا به دیدار استلا و خانم ها ویشام می رود
فصل پانزدهم: پناهگاهی برای مگویچ
فصل شانزدهم: خانم ها ویشام متوجه عذاب پیپ می شود
فصل هفدهم: پیپ نزدیک به مرگ
فصل هجدهم: پایا داستان مگویچ
فصل نوزدهم: جشن عروسی

نقد رمان آرزوهای بزرگ

معرفی کوتاه رمان آرزوهای بزرگ

آرزوهای بزرگ (Great Expectations) داستانی دنباله دار است که توسط چارلز دیکنز (Charles John Huffam Dickens) خلق شده. ابتدا این داستان در هفته نامه " سراسر سال " به چاپ می رسید. این از ویژگی های دیکنز است که ابتدا داستان های خودرا در مجلات به چاپ می رساند تا بازخورد مردم را نسبت به آن ببیند و سپس آن اثر را به رمان تبدیل می کند. داستان ابتدا با زندگی پیپ کودکی یتیم آغاز می شود که می توان گفت تصویری از کودکی نویسنده است. این داستان هم مانند سایر کتاب های دیکنز قابی از تجربیات او از زندگی است. داستان شامل سه بخش از زندگی پیپ شخصیت اصلی داستان می باشد. بخش اول به توصیف کودکی او می پردازد در بخش دوم پیپ در لندن، نجیب زادگی و پیوستن به جامعه فرهنگی را می آموزد و در انتهای این فصل از زندگی پیپ وارد مرحله جدیدی می شود که بخش نهایی داستان را روایت می کند که همراه با چالش های اخلاقی و مالی است.

 

چارلز دیکنز در یک نگاه

چارلز در سال 1812 در لندپورت متولد شد. او دومین فرزند جان دیکنز، کارمند اداره مالی پایگاه نیروی دریایی بود. در ابتدای تولد چارلز، خانواده او در طبقه مرفه انگلستان قرار داشتند اما بعد از گذشت مدتی به دلیل بدهی های پدرش وضعیت زندگی آنها رو به وخامت گرایید تا جایی که جان دیکنز را به خاطر بدهی هایش به زندان انداختند و خانواده او مجبور شدند مدتی را با او در زندان سپری کنند. بازتاب روزهای سختی را که چارلز همراه با پدر در زندان سپری کرده بود در برخی از داستان هایش مشاهده می کنیم. تندگستی و فقر تا نوجوانی و جوانی او ادامه داشت که او را با واقعیت تلخ زندگی انسانهایی که بر اثر انقلاب صنعتی و پول پرستی حاکم بر جامعه دچار فلاکت شده بودند آشنا کرد. در واقع رمان های او توصیف همین قشر از جامعه می باشد.

دیکنز با نوشتن کتاب یادداشت های پیک ویک در سال 1836 پا به دنیای نویسندگی گذاشت. پس از آن در سال 1837 الیورتویست و بعد از آن نیکلا نکیل بای را منتشر نمود. دیوید کاپرفیلد که یکی از آثار معروف او می باشد در واقع توصیف از زندگی خود اوست به گونه ای که بسیاری از منتقدان این اثر را زندگی نامه خود چارلز دیکنز می دانند. آثار دیکنز را می توان به دو دسته تقسیم کرد آثاری که در ابتدای نویسندگی اش خلق کرده است، شخصیت اصلی داستانهایش فرد خوش قلب و مهربانی است که پاداش کارهای خوب خود را دریافت کرده و در مقابل او شخصیت های منفی داستان به سزای عمل خود رسیده اند؛ اما در آثار دوره دوم زندگی او روند کلی داستان هایش تغییر می کند و فضایی که خلق می شود بسیار تاریک و جو حاکم بر داستان خشونت و ناامیدی می باشد.

جی. پریستلی در مقاله ای که درباره ی " سیری در ادبیات غربی " می نویسد، می گوید: " دیکنز در اواخر زندگیش در انگلستان در کمال صداقت اعلام کرد از آن کشور متنفر است. او انگلستان دهه پنجاه و شصت را با آن صنعت شکوفا و طبقه تازه به دوران رسیده و کوته فکر را به دیده تحقیر و با احساسی آمیخته به خوف و وحشت می نگریست."

چارلز دیکنز

نقد و بررسی

نیمه پایانی قرن نوزدهم در انگلستان را "عصر ویکتوریا " می نامند. در این عصر انقلاب صنعتی و پیشرفت تکنیکی، این کشور را به بزرگترین کشور سرمایه داری بدل کرد. روح مال اندوزی و تنگ نظرانه سرمایه داری نوعی اخلاق و آداب بورژوایی را به وجود آورد که منجر به بی عدالتی و ستم های اجتماعی شد. آرزوهای بزرگ بیان کاملی از این جنس از جامعه انگلستان است. بیانی از آنچه که پول می تواند از خیر و شر انجام دهد و اینکه چگونه طبقات مردم را تغییر می دهد و از یک دیگر متمایز می کند.

؛ اما نکته ای که اینجا می توان به آن اشاره کرد این است که با وجود اینکه دیکنز در دوره ای از زندگیش با این افراد از جامعه برخورد داشته و در میان آنها بوده است اما نتوانسته است به خوبی به شخصیت پردازی از آنها بپردازد که خواننده بتواند آنها را باور کند. اگر بخواهیم او را با نویسندگان دیگر مقایسه کنیم دیکنز توانایی کمتری در توصیف و بیان بالا و پایین های روانی یک شخصیت دارد. شخصیت های داستانی او دارای سادگی خاصی هستند که همین پیچیده نبودن و چند وجهی نبودن آنها باعث شده مخاطب بیشتری جذب آثار او شود.

اگر این اولین اثر از چارلز دیکنز نباشد که شما شروع به خواندن آن کرده اید، می توانید داستان را پیش بینی کنید و این موضوع برای مخاطب جالب نیست. سایر آثار دیکنز دارای شخصیت های اصیل و استوار است و داستان حرکت رو به جلوی خوبی دارد در حالی که در کتاب آرزوهای بزرگ آن ویژگی های نوشتاری و شخصیت پردازی هایی که از نویسنده انتظار داریم وجود ندارد. به عنوان مثال شخصیت دوشیزه هاویشام با تمام تصویر سازی ها و ویژگی های شخصیتی، مخاطبی که آثار دیکنز را خوانده است زیاد تحت تاثیر قرار نمی دهد؛ اما با همه این نقد هایی که به این اثر وارد است باز هم از شاهکار بودن این کار نمی کاهد پایان بندی خوب داستان و همین طور توصیفی کامل از دوران ویکتوریا این اثر را به شاهکار دوران خود تبدیل کرده است.

 

پیپ درون ما

درست است که شخصیت اصلی داستان آینه ای از چارلز دیکنز است اما هنگامی که شروع به خواندن داستان می کنیم و از کودکی تا سی و اندی سالگی پیپ را از میان کلمات نوشته شده نویسنده بیرون می کشیم، متوجه می شویم چقدر این شخصیت به ما نزدیک است. تلاش هر روز همه ما برای تغییر و حرکت به سوی بهتر شدن تا جایی که ما را از روزهای تاریک زندگیمان دور کند، این همان چیزی است که پیپ همواره در تلاش است تا به آن دست پیدا کند، کودکی سرتا سر تلخ پیپ در دلش بذر آرزوهای بزرگی را کاشته است که تنها با تغییر کردن و از خود دور شدن در پی رشد آن است؛ اما خواننده هرچه بیشتر در کتاب پیش می رود به ثمر نشستن این بذر را نمی بیند.

 

عشق در میان تاریکی

باغ دوشیزه هاویشام که به عنوان نماد تاریکی در داستان تعریف شده است. خانه ای که بر اساس شخصیت صاحب خانه شکل گرفته سرتاسر نفرت و کینه که همه اینها ریشه در جوانی زنی دارد که در روز عروسیش تنها گذاشته شده و از همان لحظه پرده تاریکی بر روی تمام احساساتش کشیده که این حس و حال را در باغ او نیز می بینیم این حس نه تنها در خانه که به دختر خوانده او استلا نیز منتقل شده است؛ اما در میان این تاریکی می توانیم رابطه زیبایی که میان پیپ و استلا وجود دارد مانند شمعی روشن در میان باغ هاویشام توصیف کنیم.

اگر بخواهیم از جنبه دیگری که دیکنز به توصیف فضای این باغ می پردازد نگاه کنیم می توان گفت این باغ نمایان گر مسیر زندگی پیپ می باشد که وجود استلا در آن همان نقاط روشن این مسیر است که پیپ را در رفتن رو به جلو در رسیدن به آرزوهایش امیدوار می کند.

رمان آرزوهای بزرگ

اقتباس های سینمایی

اقتباس های درست و هنرمندانه از آثار نویسنده بزرگ چارلز دیکنز را می توان بدون اغراق در آثار دیوید لین مشاهده کرد. دیوید لین با ساخت دو اثر " آرزوهای بزرگ " و " الیور تویست " نابترین برداشت ها را از آثار دیکنز ارائه داد. به طوری که تا سال ها کسانی که این دو اثر را نخوانده بودند با دیدن این فیلم ها می اندیشیدند لین کتاب های دیکنز را با جزئیات کامل بر پرده سینما آورده است. می توان گفت اقتباس های سینمایی از آثار دیکنز بیشتر از خود آثار خلق شده توسط او بیشتر باعث شهرتش شد. کارگردان های دیگری هم به ساخت این اثر پرداخته اند که اولین اقتباس سینمایی در سال 1917 به کارگردانی " رابرت وینولا " و " پل وست " به نمایش در آمد. بعد از آن در سال 1934 آرزوهای بزرگ به کارگردانی " استورات واکر " به روی پرده سینمای آمریکا رفت؛ اما همان طور که گفتم نابترین اقتباس سینمایی که به دلیل شناخت لین از زندگی دیکنز بود سال 1946 توسط او ساخته شد. آخرین فیلم از این اثر در سال 2012 به کارگردانی " مایک نیوول " ساخته شده است.

کتاب آرزوهای بزرگ

ویکی پدیا رمان آرزوهای بزرگ

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D8%B1%D8%B2%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF

 

من در نابودی درختان نقشی نخواهم داشت!

خواندن بعضی از کتاب ها را باید مانند دارو برای تمام افراد تجویز کرد. در انتها من هم به عنوان یک دوست پیشنهاد می کنم خواندن کتاب آرزوهای بزرگ به قلم چارلز دیکنز با ترجمه سید جعفر رفیعی و محمد نسیم فرکه توسط انتشارات یاز منشر شده است را در سایت کتابچین از دست ندهید. با این کار به قطع نشدن درختان کمک می کنید.

 

 

به قلم مینو مرتضایی

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

ویدئوهای مرتبط با کتاب

تریلر فیلمهای ساخته شده از این کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
ذکرالله قیومی

من این کتاب را مطالعه میکنم اجازه خریدن این کتاب را به من میدهید

1401-04-04

علی اکبر امیری

فوق العاده عالی

1400-11-23

محمدرضا

این کتاب بیش از ۷۰۰ صفحه داره اما اینجا در ۱۲۱ صفحه نوشته شده، خیلی سانسور داره احتمالا

1400-08-18

برچسب ها