×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
آشنایی کوتاه با بهائیت

دانلود کتاب آشنایی کوتاه با بهائیت

آشنایی کوتاه با بهائیت
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : آشنایی کوتاه با بهائیت

نویسنده : حسین رهنمایی

ناشر : گوی

تعداد صفحات : 60 صفحه

شابک : 978-622-6635-05-9

تاریخ انتشار : 1398

رده بندی دیویی : 297/564

دسته بندی : تاریخ اسلام, ادیان، مذاهب و فرقه ها

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 7300 تومان


معرفی کتاب

"آشنایی کوتاه با بهائیت" / تاریخچه پیدایش بهائیت
کتاب حاضر اثری از دکتر حسین رهنمایی می باشد که توسط انتشارات گوی منتشر شده است.
پیشـینهٔ عقیده به ظهــور منجی، به دوران های بسـیار دور باز میگردد. از همان نخســتین روزهــای تاریخ پیامبران، بشــارت به فراگیرشـدن توحید و دادگری در سرتاســر گیتی و نجات آدمیان از ســتم و بــیداد و برقراری حکومت جهانی به دســت پارســای پارســایان و ســرآمد خردمندان، از جمله بشارات انبیای بزرگ از جمله زرتشت[ع]، موسی[ع]، عیسی[ع] و رسول گرامی اسلام[ص] بوده است. حتی در ادیان غیر الهی همچون هندونیزم نیز  از منجی موعودی با نام  «کالکی» یاد شده است. او نیز بسان موعود ادیان الهی روزی ظهور خواهد نمود و جهان را به نور عدالت خود روشن خواهد ساخت و طعم شیرین زندگی سعادتمندانه را به جهانیان خواهد چشاند. در منابع روایی اسلام، به روشــنی  از وجود مقدســی که «تشکیل حکومت واحد  جهانی»، «نابود ی ستم و تباهی» و «پر شد ن زمین از عد ل و د اد گری»  به دست باکفایت او به انجام میرسد، سخن به میان آمده است. روایات اسلامی از این شخص با عنوان «مهدی» یاد کرده اند. پیامبر گرامی اسلام[ص) تأکید فرمود که مهدی، همان امام دوازدهم شــیعیان، فرزنــد یازدهــم حضــرت علــی و فرزنــد نهــم حضــرت حســین[ع] اســت. منابع اسلامی به قدری  آمدن چنین شخصی را قطعی می کنند که به بیان پیامبر اکرم[ص] حتی اگر یک روز از عمر جهان باقی مانده باشد، خداوند آن یک روز را به قدری طولانی خواهد کرد که منجی موعود ظهور کند و حکومت عادلانهٔ خود بر جهان را تشکیل دهد.  دشمنی با این ایده و عقیــده هم دورانی به درازای همین آرمان دارد. از آنجا که اولین برنامهٔ منجی موعود اسلام مبارزه با ظالمان و حاکمان طاغوتی است، اولین دشمنان آموزهٔ مهدویت در طبقه حاکمان به صف شدند. آنها با مقابله مستقیم با مروجان فرهنگ مهدویت یا باتقویت جریانهای انحرافی سعی در  برکنی یا بیرنگ کردن این آموزه در میان انسانهای مؤمن  داشته اند. از جمله جریان هایی که در یکی دو سدهٔ اخیر برای به حاشیه راندن مفهوم مهدویت و واژگونی محتوایی آن به راه افتاد جریان بهائیت است. شــناخت مختصر تاریخچهٔ بهائیت و شــکل گیری آن پیش نیاز شناخت اعتقادات این گروه و مقدمه ای برای بررســی مغایرت های آن با ادیان آســمانی اســت. همچنین پس از شــناخت تاریخچــهٔ این گروه، میتوان به نقد و بررســی اعتقادات آنان و شــناخت تضادهای درونی تعلیمات ایشــان پرداخت. در متن حاضر، تنها به بررسی تاریخ پیدایش بهائیت و معرفی رهبران آن می پردازیم. علاقه مندان به نقد و بررسی عقاید بهائیت و مقایسه آن با تعالیم ادیان آسمانی به سایر آثار منتشر شده توسط این مرکز مراجعه بفرمایند. گفتنی اســت اکثر استنادات این نوشتار مبتنی بر کتاب های معتبر بهائی است.از آنجا که بهائیت ریشه در فرقهٔ بابی دارد و بابیان متاثر از دیدگاه های مکتب شیخیه بودند، بررسی فرایند زایش بهائیت را از زمینه های اعتقادی آن در شیخیه و سوابق تاریخی آن در بابیه جستجو میکنیم.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:
"علی محمد شیرازی مکرراً در  آثار خود از موعود که پس از او خواهد آمد، سخن به میان آورده بود. وی موعود مذکور را با عنوان «من یظهره الله» معرفی کرده بود و از پیروان خود خواسته بود که ادعای من یظهره الله را بدون مقاومت و چون و چرا بپذیرند و شناخت و ایمان خود را به تصدیق هیچکس حتی خود باب مشروط نکنند و موعود را از آثار و صفات خود او بشناسند و نه از اشاره و دلالت دیگران. وی پیروانش را از استدلال به آثار باب برای امتناع از  ایمان به «مَن یُظهره الله» برحذر داشته بود. این تأکیدات باعث شد تا بابیان به آسانی ادعای هر مدعی من یظهره اللهی را بپذیرند  از همین روی در طول یک دهه بعد از اعدام باب چندین  تن از بابیان از جمله بهاءالله خود را موعود باب و مدعی مقام «من یظهره اللهی» معرفی کردند. ادعای این افراد در حالی بود که باب  دریکی از آثار خود زمان ظهور من یظهر الله را  1511تا 2001 سال بعد از خود  تعیین کرده بود.  با این حال اکثریت بابیان  بغداد ادعای بهاءالله را پذیرفتند و بدین ترتیب اختلاف بابیان بغداد  از دعوای دو شاخه از یک فرقه به دعوای پیروان دو آئین متفاوت بدل شد. گروهی که صبح ازل را وصی باب میدانستند، «ازلی» نام گرفتند و جمعــی که ادعای  میرزا حسینعلی بهاء را پذیرفته بودند، «بهائی» نامیده شدند. جدایی و انشعاب میان بابیان به سادگی صورت نگرفت بلکه با انواع اهانت و ناسزا و نامه های تهدیدآمیز و اتهام به مسائل غیر اخلاقی  میان دو برادر و نزاع ودرگیری و نهایتاً قتل هواداران همراه بود.  بهــاءالله برادر را متهم کرد که نه تنها از همـسر دوم باب ــ همان که یادگارمنوچهرخان و قصر خورشید اصفهان بود ــ به شکلی نامشروع کامجویی میکند، بلکه اورا در اختیار پیروان خود نیز قرار داده است.  از دیگرســو، ازلیان نیز بیکار ننشسـتند و فهرستی از اتهام و توهین را به بهاءالله روا داشتند از جمله  عزیه خانم خواهر بهاءالله بانگارش نامه ای که بعدها با عنوان «تنبیه النائمین» منتشر شد، افشا کرد که بهاءالله، همسر باب که سهل است، دختر خودش را هم در ایام ریاست ازل به وی تقدیم کرده بود و جناب ایشان را نشاید که پیش از درمان رعشهٔ دست و باد فتق خود به علاج دردهای بشریت پردازند."

فهرست مطالب

مقدمه

شیخیه

علی محمد شیرازی

فراگیری فتنه

جنگ های داخلی

میرزا حسین علی نوری مازندرانی

آغاز اختلاف

فرجام کار میرزا حسین علی

عباس افندی

بیگانه پرست

شوقی افندی

انشعاب در بهائیت

خاتمه

منابع

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها