×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
آفتاب نهان (ایمان)

دانلود کتاب آفتاب نهان (ایمان)

آفتاب نهان (ایمان)
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : آفتاب نهان (ایمان)

ناشر : ارس

تعداد صفحات : 304 صفحه

شابک : 978-600-90638-8-8

تاریخ انتشار : 1388

رده بندی دیویی : 234/23

دسته بندی : کتابهای روانشناسی, ادیان، مذاهب و فرقه ها, علم فلسفه، منطق و خداشناسی

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 44000 تومان


معرفی کتاب

" آفتاب نهان (ایمان) "
کتاب پیش رو اثر دکتر خشایار فخریان از انتشارات ارس منتشر شده است.
در آخرین سده هزاره گذشته، سرعت پیشرفت علوم تجربی و علوم انسانی، لااقل به اعتقاد محققین تاریخ علم، چندین برابر شده است و همچنان در اولین دهه هزاره جدید میلادی به حرکت پرشتاب خود ادامه می دهد.
وسعت فکر، تبادل اطلاعات و به طور کلی ارتباط نوع بشر با یکدیگر به سویی حرکت می کند که پافشاری به اعتقادات جزمی و تفکرات موهوم و خرافه را به تدریج ناممکن می سازد.
در زمانی نه چندان دور در گوشه و کنار « دنیای پهناورِ » آن روز، انسان ها به طور گروهی به اعتقادات یا تفکراتی که در فرهنگ و سنت آنها وجود داشت و سینه به سینه و نسل بعد نسل به آنها رسیده بود، عقیده داشتند، بدون آنکه نیازی به تحقیق و کند و کاو در آن اندیشه و اصول بنیادین آن ببینند آ ن را مقدس می شمردند و به آداب و رسوم آن عمل می کردند.
در « دنیای کوچک » امروز، تقریباً هیچ تفکر، ایده و فلسفه ای نیست که دسترسی به آن در کوتاه ترین زمان ممکن امکان پذیر نباشد و چنین است که ایده ها و اندیشه ها در کنار هم می نشینند، با یکدیگر مقایسه می شوند و مغرضانه یا اندیشمندانه مورد نقد و بررسی قرار می گیرند.
این موضوع تنها در مورد سنت های قومی و دیرین صادق نیست. ادیان بزرگ الهی نیز با تغییر زمانه ناچار به کنار گذاشتن، سرپوش نهادن و حتی پنهان کردن بعضی از اندیشه ها و رفتارهایی می شوند که با نام دین در گذشته انجام شده اند و با توجه به گذر زمان اعتبار خود را از دست می دهند مانند جنگ های صلیبی.
این کتاب نه بحثی برای اثبات یا رد حقانیت دین یا مسلک معینی است، نه قصد وارد شدن به مباحثی همچون پلورالیزم، پوزیتیویزم، اگزیستانسیالزیم و غیره را دارد و نه قصد داوری میان متکلمین معتزله و اشعری را در سر می پروراند. تمثیل ها و برداشت هایی که از اندیشه ها یا اشخاص مختلف در این کتاب آورده شده اند به منظور تأیید، رد یا نقد هیچ مذهب، اندیشه، مسلک یا فرد خاصی نیستند و مروری بر اندیشه های فلسفی، روانشناسی و ادیان مختلف در زمینه ایمان است و در عین حال فرآیند تغییرپذیری، ضعف تدریجی و قلب ماهیت ایمان به تنفر و راه های پیشگیری از آن را بررسی می کند.
همچنین مروری بر اندیشه های فلسفی، روانشناسی و ادیان مختلف در زمینه ایمان است و در عین حال فرایند تغییرپذیری، ضعف تدریجی و قلب ماهیت ایمان به تنفر و راه های پیشگیری از آن را بررسی
می کند.
استفاده از قیاس های پزشکی در این کتاب و تشبیه ایمان به بافت استخوانی صرفاً جهت تجسم بهتر موضوع و شرح موضوع از زاویه ای است که این کتاب به پدیده ایمان نگریسته است. تعمیم این قیاس ها و تشبیه ها به موارد دیگر توصیه نمی شود. قطعاً قیاس ایمان با سیستم ها و مکانیزم های دیگر نیز در صورتی که شخص از دیدگاه ویژه دیگری به این موضوع بنگرد امکان پذیر است.
نظر به اینکه مصداق مفهوم ایمان واقعیتی مادی نیست و حواس مادی و استدلالات عقلی به تنهایی از درک آن عاجزند، حقیقت ایمان را نمی توان با استدلال های علمی یا فلسفی به دست آورد. به این ترتیب بسیاری از نکاتی که در مورد ایمان گفته می شود، صرفاً اندیشه ها، نظریات، برداشت ها، تجربیات و مشاهدات افرادی است که به این موضوع پرداخته اند؛ این کتاب نیز از این قاعده مستثنی نیست.
ارائه یک روش واحد و نتیجه گیری قطعی همان گونه که در این کتاب خواهید دید، نه عملی و نه مطلوب است، زیرا هر کس بنا به فراخور مرتبه، حال و نیاز روحی اش در کشمکش با احساس ایمان قرار می گیرد. با وارد شدن به میدان عمل است که می توان در یک فرایند تدریجی شخصاً حقیقت ایمان را دریافت و جذب کرد.
در بخشی از کتاب می خوانیم :
" به نظر می رسد از دست رفتن ایمان با مکانیزمی مشابه پوکی استخوان یعنی تدریجی و بی سر و صدا روی بدهد. اگر به رشد و سلامت ایمان در درون خود توجه کافی نداشته باشیم، احتمال اینکه این استعداد و احساس بدون اینکه متوجه شویم، به تدریج از درون زایل شود زیاد است. شخص با اطمینان خاطر از اینکه ایمان دارد، بدون بازرسی و بررسی صحت و کیفیت آن، به زندگی معمول و روزمره خود ادامه می دهد و چه بسا که خود را مؤمنی کهنه کار تلقی می کند که ناگهان تغییرات و امتحانات پیش بینی نشده ای از راه می رسند و او را از میزان شکنندگی ایمان اش غافل گیر می کنند. هرچند یک امتحان یا تغییر ناگهانی آخرین ضربه را به این ایمان پوسیده وارد می کند، اما دلیل اصلی شکستگی و از بین رفتن ایمان را باید در جای دیگر جستجوی کرد، نه در امتحان اخیر. با بررسی دقیق وضعیت درونی خود و توجه دقیق به علائم و نشانه هایی که از شکنندگی ایمان حکایت می کنند باید به موقع این مشکل را در خود تشخیص داد و با آن مقابله کرد. تشخیص این مشکل در خود بسیار دشوار است، بخصوص که نفس دغلکار معمولاً آن پوسیده ایمان را به قدری رنگ و جلا می بخشد که شخص به اشتباه می افتد."
 

فهرست مطالب

فهرست

مقدمه

بخش اول: جايگاه ايمان

فصل اول: تعاريف و معاني ايمان از ديدگاه‌هاي مختلف

فصل دوم: ايمان به چه؟

فصل سوم: براي چه ايمان مي‌آوريم؟

فصل چهارم: ايمان به عنوان اسلكت روح (فايدة ايمان)

بخش دوم: عوامل تهديد و تضعيف‌كنندة ايمان

مقدمه

فصل اول: غرور

فصل دوم: بي‌احتياطي

فصل سوم: اشتباه در ارزيابي موقعيت خود

فصل چهارم: دنياپرستي

فصل پنجم: غفلت از نفس شهوت

فصل ششم: بي‌توجهي به اعتقاد و ايمان اوليه

فصل هفتم: شك و ترديد

فصل هشتم: حسادت

فصل نهم: اثرات تأخيري و تجمعي اعمال و افكار منفي

بخش سوم: بيماري‌هاي سيستم اسكلتي روح

فصل اول: پوكي ايمان

فصل دوم: شبه ايمان

فصل سوم: سردی حاد ایمان

فصل چهارم: دشمني با مرد حق

بخش چهارم: حفظ و تقويت ايمان

فصل اول: نشانه‌هاي ضعف و تحليل ايمان

فصل دوم: تقويت فعالانة ايمان

فصل سوم: تمييز بين اصل و فرع

فصل چهارم: سعي در شناخت راهنماي معنوي

 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات ارس

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها