×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
بابا لنگ دراز

دانلود کتاب بابا لنگ دراز

بابا لنگ دراز
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : بابا لنگ دراز

نویسنده : جین وبستر

ناشر : سفیرقلم

مترجم : عاطفه علیپور

تعداد صفحات : 192 صفحه

شابک : 978-600-7435-62-5

تاریخ انتشار : 1396

دسته بندی : رمان های خارجی, داستان و رمان های عاشقانه, داستان های آموزنده

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 12000 تومان


معرفی کتاب

" بابا لنگ دراز "

کتاب حاضر با عنوان اصلی (Daddy - long - leg) اثری معروف از بانوی رمان نویس آمریکایی ، جین وبستر (Jean Webster) می باشد که با ترجمه ای از عاطفه علیپور ، از سوی انتشارات سفیر قلم منتشر شده است.

اسامی بابا لنگ دراز و جودی ابوت برای همه ما آشنا هستند. احتمالا همه ما یا انیمیشن (کارتن) بابا لنگ دراز را دیده ایم یا حداقل بخشی از کتاب بابا لنگ دراز را در گذشته مرور کرده ایم. رمان بابا لنگ دراز را میتوان مشهورترین و موفق ترین اثر جین وبستر دانست. این رمان در مورد نامه هایی است که جرشا آبت یا همان جودی ابوت برای سرپرست و قیم ثروتمند و خیر خود می نویسد. مردی که در کنار قبول سرپرستی جودی، هزینه تحصیل وی را نیز پرداخت می کند. جودی زمانی نام بابا لنگ دراز را انتخاب می کند که در پرورشگاه سایه سرپرست خود را با پاهای کشیده و بلند می بیند و به همین علت او را در نامه های خود با نام بابا لنگ دراز صدا می زند. یکی از زیبایی های این رمان، ناشناس ماندن بابا لنگ دراز تا پایان داستان است که باعث ایجاد کشش در داستان میشود. البته این تعلیق در پایان کتاب مرتقع شده و هویت بابالنگ دراز مشخص می شود.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

" امروز آفتابی‌ترین بعد از ظهر زمستان است، تا حدی که نور خورشید چشم را اذیت می‌کند. قندیل‌های یخ از روی درخت‌های کاج چکه می‌کنند. همه‌ی دنیا زیر بارِ این برف سنگین خم شده است جز من که زیر بارِ غم، خم شده‌ام.
حالا نوبت خبر بد است. شجاع باش جودی به هر حال باید بگویی! خیالم راحت باشد که سرحال هستید؟
من در درس ریاضی و نثر لاتین مردود شده‌ام. معلم خصوصی گرفته‌ام و آن‌ها را تمرین می‌کنم و ماه بعد دوباره امتحان خواهم داد.
اگر شما را ناامید کردم متاسفم اما از طرفی هم اصلاً برایم مهم نیست چون من در عوض خیلی چیزهای دیگری یاد گرفته‌ام که در کارنامه ذکر نشده‌اند.
من هفده جلد رمان و تعداد زیادی شعر خوانده‌ام. رمان‌هایی که حتماً باید می‌خواندم مثل «بازار خودفروشی‌ها»، «ریچارد فورل» و «آلیس در سرزمین عجایب». "

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

نقد و بررسی رمان بابا لنگ دراز

درباره رمان بابا لنگ دراز

رمان بابا لنگ دراز که عنوان اصلی آن (Daddy - Long - Leg) است، برای اولین بار در سال 1912 توسط نویسنده سرشناس آمریکایی جین وبستر Jean Webster-- در شهر نیویورک به چاپ رسید. این رمان معروف که در همان زمان هم در بین جامعه زنان آمریکا جایگاهی برای خود پیدا کرد، در ایران ترجمه های گوناگونی دارد که ترجمه حاضر توسط خانم عاطفه علیپور صورت گرفته و نشر سفیرقلم آن را روانه بازار کرده است.

نویسنده رمان بابا لنگ دراز سبک منحصربه فردی را برای روایت داستان انتخاب کرده است که «نامه نگاری» نام دارد و با استفاده از این نوع سند سعی کرده است تا واقع گرایی بیشتری به اثر خود ببخشد.

رمان بابا لنگ‌دراز

 

خلاصه داستان

دختری 18 ساله به نام جروشا ابوت که به جودی معروف است پس از سال ها بودن در یتیم خانه و سرکردگی بچه های آنجا، قرار است که به لطف یک فرد خیر از هیئت امنای یتیم خانه و به لطف استعداد خود در نویسندگی که توجه آن خیر را جلب کرده است برای ادامه تحصیل به دانشکده فرستاده شود. رؤیای جودی ابوت برای آمدن یک ناجی به حقیقت می پیوندد؛ اما اوج داستان این است که نباید همدیگر را ببینند و بشناسند.

بابا لنگ دراز که حامی جودی شده است تا از او یک نویسنده بسازد، جودی را روانه دانشکده می کند تا ادامه تحصیل دهد و برای نویسنده شدن تلاش کند. او در عوض از مسئولین آنجا می خواهد که به جودی بگویند تا هرماه یک نامه برای او بنویسد. در دانشکده جودی ابوت با سالی مک براید –یک شخصیت دوست داشتنی و پرجنب وجوش و صمیمی دوست می شود و با جولیا روتلج پندلتون هم با حفظ اصل دوری و دوستی رابطه ای در سطح پایین تر برقرار می کند. زندگی در مرکزی شبانه روزی که خصوصی است، آن هم در آن زمانه برای دخترکی که تمام زندگی هجده ساله خود را در یتیم خانه گذرانده است خالی از دردسر و نگرانی نیست. جودی برای غلبه بر حس خودکم بینی سعی می کند که حقایق زندگی خود را تا جایی که می تواند پنهان کند.

 

نامه های بی پاسخ (هشدار اسپویل)

او که خوشحال از روی خوش زندگی است با کمال شور و شوق نامه هایی را که قرار بوده برای سرپرست بی نام ونشان خود بنویسد به رشته تحریر درمیاورد و با همان روحیه گستاخی های دوران نوان خانه آن ها را مزین به نقاشی های درهم برهمی می کند که انرژی بچگانه و سرخورده وی را نشان می دهد.

 

جودی آبوت

 

اما این نامه های چگونه و با چه هدفی به دست خیر لنگ درازی می رسد که نامش را جودیِ پر از شوق وذوق از سایه افتاده بر دیوار یتیم خانه در هنگام غروب خورشید برای وی انتخاب کرده است؟

در طول داستان مشخص می شود که جودی باید نامه های آقای لنگ دراز را خطاب به فردی به اسم جان اسمیت بنویسد و منشی وی آقای گریگز مسئول دریافت نامه ها، ارتباط با جودی و پرداخت شهریه و هزینه های زندگی وی است و این بابای ثروتمند و حامی دخترک بااستعداد، بسیار بر امر ناشناس ماندن خود اصرار دارد و هویت خود را تا اواخر داستان می تواند پنهان دارد. این رابطه مرموز و عواطف بی غل وغش و دخترانه جودی باعث می شود که در سرتاسر کتاب دچار احساسات غم و شادی توأمان بسیار شود.

جودی که سرشار از حس پیشرفت و انرژی است تا زندگی مستقل خود را بسازد تمام سعی خود را می کند تا بهترین باشد و نویسنده ای توانمند شود. نثر داستان که ساده و بی تکلف است همچون موجی ملایم و مداوم شما را تا پایان داستان می برد و می توانید آن را از منظرهای گوناگون عاطفه زنان جوان، ادبیات نوجوانان و جریان نویسندگی زنان و فعالیت های تاریخی آن ها مطالعه کنید.

 

اوج داستان (هشدار اسپویل)

جودی که هرازگاهی با دوستان خود بیرون می رود با عموی جولیا آشنا می شود. جرویس پندلتون که می تواند دل جودی را به دست آورد و رؤیاهای دخترک داستان را کامل کند انگار از تمام گذشته او باخبر است و با آقای اسمیت رابطه نزدیکی دارد.

کتاب که تحت تأثیر سبک پایان غافلگیرانه آن زمان ادبیات آمریکا است که در نوشته های دیگر نویسندگان، آن هم به طرز شگفت آوری وجود دارد، به ازدواج جودی با شاهزاده رؤیاهایش و با همان حال و هوای پرشور آغاز داستان ختم می شود که قابل پیش بینی است؛ اما این رویداد با پیچ وخم های داستان گویی جذاب نویسنده همراه است.

روند انتهایی داستان، عاشقانه ای می شود که در کتاب بعدی نویسنده ادامه پیدا می کند. شاید همان طور که انتظار می رود این کتاب دل نوشته ها و بیان احساسات زنان جوانی است که در تلاش ساختن زندگی خود هستند.

juddy

 

درباره نویسنده -خانواده مادرسالار

آلیس جِین چندلِر وبستر - Alice Jane Chandler Webster – که با نام مستعار جین وبستر در عالم نویسندگی قرن بیستم آمریکا برای خود مشهور بودن درخوری را در سراسر جهان دست وپا کرد، در بیست و چهارم ژوئیه سال 1876 در خانواده ای به دنیا آمد که شرایط حاکم بر آن روح جاری در آثار و سبک نویسندگی وی را برای همیشه رقم زد. وی در یک تراژدی مادرانه هنگام زندگی بخشیدن به دخترش در یازدهم ماه ژوئن سال 1916 براثر تب زایمان درگذشت.

جین وبستر

 

جین وبستر با مادر مادربزرگش و خود او و مادرش که همگی فعالیت های اجتماعی داشتند در یک خانه زندگی می کرد. مادرش از اقوام مارک توین نویسنده شهیر بود و پدرش در کار نشر کتاب مشغول و در انتشاراتی بود که کتاب های مارک توین را منتشر می کرد.

همه این عوامل و شرایط به نوعی در نوشته هایش اثر داشته اند و از وی یک فعال سیاسی و اجتماعی در زمان خود ساخته بودند.

 

آثار دیگر نویسنده

از میان هفت کتاب دیگر، اثر معروف دیگر جین وبستر دشمن عزیز است که بعد از بابا لنگ دراز در سال 1915 منتشرشده است و به نوعی دنباله آن محسوب می شود.

 

ایده اصلی رمان بابا لنگ دراز

شاید به توان رسمیت بخشیدن به تلاش های زنان آن روز جامعه امریکا را که می خواستند برای خود در کنار زندگی عاشقانه و خانوادگی استقلالی کسب کنند زیربنای این داستان دانست. با توجه به زندگی خود نویسنده و فعالیت های وی که خواه ناخواه تجربیات و عواطف وی در خلق این داستان بسیار مؤثر بوده است رگه هایی از واگویی ها و دغدغه های دختران جوان آن روزگار را می توان در آن دید. نویسنده که در دوران دانشگاه خود درگیر فعالیت های اصلاحی می شود عضو انجمن های خیره ای بوده است که به مراکز نگه داری کودکان سر می زده اند و از نزدیک با این محیط ها آشنا بوده است.

فارغ از نقدها و ادبیات این رمان، می تواند دعوت داستان از حمایت از افراد نیازمند را دید؛ به ویژه کودکانی که می توانند سرشار از توانایی و استعدادهای نابی باشند که جوامع خود را کمک کنند.

 

شخصیت های داستان

  • جودی ابوت: قهرمان اصلی داستان.
  • سالی مک براید: بهترین و جالب ترین دوست جودی که در نامه ها 60 بار نام وی می آید.
  • جولیا پندلتون: دختری از خانواده ثروتمند که جودی با او رقابت دارد و او را «همیشه ناراضی» معرفی می کند.
  • جرویس پندلتون: عموی جولیا، شخصی پولدار و البته متفاوت از جولیا که در اولین نامه ای که جودی از وی برای بابایش می نویسد به هم قد بودن این دو اشاره می کند. شخصیت وی رقم زننده هر دو اوج داستان است.
  • خانم لیپیت: مسئول یتیم خانه که رابطه ای دوگانه با جودی دارد. از طرفی خیرخواه اوست و از طرفی جودی از سختگیری های وی برای خوب بودن گریزان است. نام خانم لیپیت در نامه های جودی به فراوانی می آیند و گاه با کنایه از وی یاد می کند.

 

افتخارات رمان بابا لنگ دراز

در همان زمان نشر اولیه هم این کتاب توانست در مرکز توجه جامعه قرار گیرد و در سال 1919 فیلمی بر اساس آن ساخته شود. هرچند در دنیای نقد امروز این رمان را در زمره آثار کلاسیک و با ویژگی های معمولی در نظر می گیرند.

 

Daddy - Long - Leg

 

آثار هنری ساخته شده بر اساس این رمان

بسیاری از افراد با مجموعه کارتونی ساخته شده بر اساس این کتاب توسط ژاپنی ها ساخته شده است آشنا هستند که در دهه 1990 عرضه شده بود و در ایران هم در همان زمان ها دوبله و نمایش داده شد؛ که شاید معروف ترین کاری باشد که بین المللی است.

اما همان طور که گفته شد آثار اقتباسی از این رمان جین وبستر از همان اوایل انتشارش ساخته شده اند که می تواند به فیلمی

  • با بازی مری پیکفورد در سال 1919
  • فیلمی با همین نام در سال 1931 و
  • اقتباس های آزاد سینمایی با نام «گیسویان پر شکن» در سال 1935
  • و بابا لنگ دراز در سال 1955 اشاره کرد.

 

در طی سال های دهه 80 میلادی تا 2000 به بعد هم در کشورها آسیایی مانند هند و کره جنوبی فیلم های سینمایی بر همین مبنا از این داستان گیرا ساخته شده است.

نمایش ها و تئاترهایی نیز در خود آمریکا و همچنین اروپا، این اثر را با روایت های گوناگون بر روی صحنه برده اند که نامزد دریافت جواز و یا برنده آن ها شده اند.

این کتاب را می توانید از سایت و یا برنامه اپلیکیشن کتابچین تهیه کنید و با اطلاعاتی که دریافت کردید و با دیدگاهی جدید آن را چندین بار بخوانید.

 

رمان بابا لنگ دراز

ویکی پدیای رمان بابا لنگ دراز

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D8%A7_%D9%84%D9%86%DA%AF%E2%80%8C%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%B2_(%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86)

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات سفیرقلم

ویدئوهای مرتبط با کتاب

تریلر فیلمهای ساخته شده از این کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
فهیمه طالب زاده

عاشقانس

1402-03-07

فرشته

خوب بود

1400-12-05

سیدعلیرضا

جین وبستر خواهر زاده مارک تواین نویسنده برجسته و صاحب آثاری چون هاکلبری فین ،تام سایر و شاهزاده و گدا ، شاید با الهام از دائی خود این رمان را برای سنینی خاص با این عقیده که شاید بتواند ایده های حقیقی را در دنیای غیرواقعی نشان دهد خلق کرده است ، این اثر با اینکه برای سنین خاصی خلق گردیده ولی به نطر من هر کسی در هر سنی می‌تواند با آن ارتباط برقرار‌کند ، خواندن این اثر خوب را به علاقه مندان گرامی پیشنهاد مینمایم

1400-09-08

الهه دشتبانی

داستان جودی ابوت.... کمتر کسی پیدا میشه که این کتابو نخونده باشه. فوق العادست.

1400-06-28

محمدرضا

یک کتاب فوق العاده شیرین و آموزنده... این کتاب بسیار زیبا تر از کارتون هست. در این داستان همراه جودی و تجربه های جور واجور ساده ای که به خاطر زندگی در نوانخوانه براش تازگی و هیجان داره، یاد میگیرد بیشتر قدر داشته هاتونو بدونید. همچنین یاد میگیرد خودتون باشید، حرفت رو بزنید. اشتون رو بکنید و ایرادی نداره اگر گاهی هم اشتباه کنید. ناامید بشید و... شما حق زندگی، تفریح و پیشرفت دارید و اگر حتی دیگران شمارو نپذیرفتند شما میتوانید خودتان را بپذیرید.

1400-06-15

پروین حسینی

نوستالژی کودکی ما?

1400-04-21

محسن موسوی

کتاب دشمن عزیز از همین نویسنده هم زیباست اول بابالنگ دراز را بخونین بعد دشمن عزیز را چون تقریبا ادامش هست

1400-03-11

آزاده شفاهی

کاش صوتیش کنین و راوی جودی را بگید همون خانم دوبلر در کارتون صحبت کنن

1400-02-29

ارسلان دشتی

نامه های جودی واقعا بامزه هستن خوندن کتاب برام نوستالژِی داشت بعداز فوتبالیستها این کارتون مورد علاقم بود

1400-02-13

نرگس رضایی

خیلی خوبه این کتاب البته کارتونشم به همین زیباییست

1399-12-20

ابراهیم کامل

همه کتاب یکطرف نامه های جودی به بابا لنگ دراز یکطرف واقع جالبه

1399-12-12

حسین صاحبی

یادش بخیر کارتونش خیلی خوب بود به یاد اونروزا میخوام بخونمش دوباره

1399-12-06

امیر حسین

خوشم نیومد

1399-10-06

maryam nazari

خوب بود

1399-09-28

برچسب ها