×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز
توقف فروش
به درخواست ناشر، فروش کتاب متوقف شده است
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
بابا لنگ دراز

دانلود کتاب بابا لنگ دراز

بابا لنگ دراز
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
توقف فروش
به درخواست ناشر، فروش کتاب متوقف شده است
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : بابا لنگ دراز

نویسنده : جین وبستر

ناشر : متن دیگر

مترجم : مرضیه السادات حسینی آذر

تعداد صفحات : 192 صفحه

شابک : 978-600-9709-48-9

تاریخ انتشار : 1395

دسته بندی : رمان های خارجی, داستان و رمان های عاشقانه, داستان های آموزنده

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 19100 تومان


معرفی کتاب

"بابا لنگ دراز "
کتاب حاضر با عنوان اصلی (Daddy Long Legs) اثری از جین وبستر (Jean Webster) می باشد که با ترجمه ای از مرضیه السادات حسینی آذر، توسط انتشارات متن دیگر منتشر شده است.
آلیس جین چندلر وبستر که به جین وبستر معروف است، در سال 1876 در یکی از روستاهای نیویورک آمریکا متولد شد. از وی دو اثر معروف بابالنگ دراز و دشمن عزیز به جا مانده است. رمان بابا لنگ دراز ابتدا به صورت سریالی و دنباله دار در مجله آمریکایی خانه بانوان منتشر می شد و در نهایت درسال 1912 یعنی چهار سال قبل از مرگ جین وبستر به صورت کتاب منتشر شد.

روایت داستان در مورد دختری به جودی آبوت یا جودی ابوت است. این دختر در موسسه ژان گریر بزرگ می شود. سپس یکی از اعضای ثروتمند این موسسه که جودی او را ندیده است هزینه تحصیل وی در کالج را تقبل میکند. به این شرط که جودی وقایع و اتفاقات را در قالب نامه های ماهیانه برای او باز گو کند. جودی ابوت یک بار سایه سرپرست خود را با پاهای کشیده و بلند می بیند و به همین علت به وی نام بابا لنگ دراز می دهد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:
" یک چیز دیگر هم می‌خواهید بدانید؟ من برای خودم سه جفت دستکش چرم خریده‌ام، البته قبلاً از آن دستکش‌های بی‌انگشت داشته‌ام که کادوی کریسمس من بوده اما هرگز یک دستکش واقعی که جای پنج انگشت داشته باشد نداشته‌ام. این یک دستکش واقعی است. هر چند دقیقه یک‌بار آن‌ها را بر می‌دارم و دستم می‌کنم، آخر خیلی دوستشان دارم. خیلی دارم خودم را کنترل می‌کنم که در کلاس آن‌ها را دستم نکنم. "

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

نقد و بررسی رمان بابا لنگ دراز

معرفی کتاب و خالق آن

بابا لنگ دراز (Daddy-Long-Legs) رمانی با سبک نامه نگاری که توسط جین وبستر در سال 1912 خلق شده است. در این کتاب ما داستان زندگی جودی دختر یتیمی را می خوانیم که دوران کودکی سختی را پشت سر گذاشته است و اکنون توسط شخصی که تا انتهای داستان نه جودی و نه مخاطب آن را خواهد شناخت مورد حمایت مالی و معنوی قرار می گیرد. در این روایت ما همراه با جودی بزرگ می شویم در تمام لحظات خلق شده توسط او خوشحال، غم، امید، ناامیدی و ... را احساس می کنیم. این اثر فراتر از یک رمان برای نوجوانان و یک اثر دارم است جین وبستر در این کار که یکی از معروفترین آثارش می باشد با قلمش جادو کرده است. کتاب بابا لنگ دراز بعد از انتشار، بسیار مورد توجه قرار گرفت یکی از مکان هایی که این اثر بسیار توانست در آن مورد استقبال قرار گیرد یتیم خانه ها بود زیرا جین وبستر نگاهی متفاوت به این دسته از کودکان داشت و در کتابش به زیبایی به این نکته تاکید کرد و در شخصیت جودی این را به خوبی نشان داد که اگر کودکی در نوانخانه بزرگ می شود می تواند انسانی مهربان، از خودگذشته و همین طور موفق باشد، امری که تاکنون نیز برای بسیاری از افراد قابل درک نمی باشد.

Daddy-Long-Legs

 

جین وبستر خالق بابا لنگ دراز این اثر را 4 سال قبل از مرگش خلق کرد و در آخرین سال های زندگی اش توانست از خود یادگاری به جای بگذارد که تا سال های بعد از فوتش نام او را زنده نگه دارد. جین وبستر در طول مدت کوتاه زندگی اش هشت اثر خلق کرده است که آخرین آنها دشمن عزیز می باشد که شخصیت اصلی آن سالی دوست جودی در رمان بابا لنگ دراز می باشد. جین وبستر در خلق داستان هایش از زنانی شاد و سرزنده سخن می گوید که می توانند دنیای خود را بسازند و فضای قصه اش را شیرین و دلپذیر کنند او در آن سال ها چهره ای دیگر از زنان را به تصویر کشید و از توانمندی های آنان در خلق زندگیشان سخن گفت که در جامعه آنقدر مانند دنیای قصه رنگ نداشت. جین وبستر به دلیل اینکه دوران کودکی خود را در فضای کاملا مردسالارانه سپری کرده بود در آثارش بسیار سعی می کرد بر علیه این فضا بنویسد و فضای مخالف آن را نشان دهد. زندگی تحصیلی جین و مدرسه ای که در آن به درس خواندن مشغول بود بسیار در ساختن فضای رمان ها تاثیر گذاشته و الهام بخش او در خلق داستان هایش بود. مدت حضور او در مدرسه ای شبانه روزی و حضور او در کلاس های موسیقی، هنر و نامه نویسی هر کدام از منابع الهام بخش او در خلق کتاب بابا لنگ دراز بود. جین در دوران دانشگاه به دلیل علاقه مند شدن به مسائل اجتماعی دوره ای را به مطالعه، بررسی و همین طور بازدید از مکان هایی که کودکان بی بضاعت و بزهکار را نگه داری می کردند گذراند. به عبارتی می توان گفت هر مرحله از زندگی او منبعی الهام بخش بوده است و او هر صفحه ای را که خلق کرده است بر اساس تخیل و بدون مطالعه نبوده بلکه جین آن را به خوبی لمس کرده است و همین باعث باور پذیر بودن آثار او شده است.

 

نقد و بررسی

جودی ابوت دختری چهار یا پنج ساله است که، نویسنده به روایت داستان زندگی او می پردازد. شخصیت اصلی داستان دختری از نوانخانه است که در طول قصه با فلاش بک هایی که در خاطرات خود میزند ما را با فضای آنجا و سختی هایی که در دوران کودکی کشیده است آشنا می کند. زمانی که نویسنده از دوران حضور جودی در نوانخانه ای می گوید که در کودکی او را در سبدی در کنار در آن گذاشته اند هیچ گاه مخاطب آرزو نمی کند که کاش به جای جودی می بودم. کودکی که نام اصلی او را از روی سنگ قبری انتخاب کردند و نام خانوادگی اش از دفترچه تلفن، کودکی که مجبور است لباس های دور ریخته شده دیگران را بپوشد. این در حالی است که با آغاز بخش دوم داستان که شخصیت جودی بیشتر شناخته می شود و استعداد و توانایی نویسندگی او توسط معلمانش کشف می شود او را به شخصیتی بدل می کند که بعد از خواندن هر صفحه از کتابش غیر ممکن است مخاطب نخواهد به جای او باشد.

 

نامه هایی بی پاسخ

بخش اعظم داستان روایت نامه های جودی به شخصی است که هزینه تحصیل و زندگی جودی را به عهده گرفته است و در رسیدن او به آرزوهایش از هیچ کاری فروگذار نیست. جودی تنها سایه ای از این مرد مهربان را دیده است و در تصورش او را فردی با پاهای بلند ساخته است و نام بابا لنگ دراز بر آن نهاده است. تمام نامه هایی که به بازگو کردن ذهن جودی و تفکرات و آرزوهای او می پردازد به بابا لنگ دراز ارسال می شود اما هیچ گاه پاسخی از او دریافت نمی شود جین وبستر به زیبایی احساس انتظار را با جملاتش در این کتاب بیان کرده است؛ اما نکته جالبی که وجود دارد درست در جایی که نه جودی و نه مخاطب داستان انتظار آن را ندارد نشانه ای از او ظاهر می شود. یکی از این نشانه ها ارسال جعبه ای پر ازگل به هنگام مریضی جودی و یا فرستادن پول برای خرید سال نو میلادی، در هر دو این صحنه ها به حدی هیجان و شوق وجود دارد که هم جودی و هم مخاطب فراموش می کنند تا کنون چقدر در انتظار جواب تمام نامه های جودی بوده اند. یکی از ویژگی های اثر بابا لنگ دراز علاوه بر روایت داستان توسط نامه نگاری، حضور شخصیتی در پس پرده است که تنها مخاطب آن را با توصیفات جودی می شناسد و هیچ تصویری به جز نقاشی جودی از او ندارد. حتی زمانی که از طرف بابا لنگ دراز برای جودی هدیه و یا پاسخی فرستاده می شود کلمات نوشته شده از جانب بابا لنگ دراز نیست و یا هیچ نوشته ای همراه او فرستاده نمی شود. می توان حضور بابا لنگ دراز در زندگی جودی را به حضور خداوند در زندگی خودمان تشبیه کنیم حرف هایی یک طرفه و بدون پاسخ و حضورش در زمانی که حتی به فکرت هم نمی رسد.

 

اثری فراتر از قصه

این ویژگی چند وجهی رمان بابا لنگ دراز او را از یک اثر ساده برای کودک تبدیل به یک شاهکار میکند. در ابتدا شاید درون مایه داستان بسیار ساده به نظر آید، داستان روایت زندگی دختری است که در نوانخانه بزرگ شده کسی هزینه تحصیل او را قبول کرده است و او می تواند به دانشگاه برود و موفقیت های زیادی را کسب کند. این در نگاه اول یک داستان تکراری است اما نحوه روایت کردن و شخصیت پردازی های داستان و فضای طراحی شده در داستان به اندازه ای قوی است که حتی با منتقدانه ترین نگاه هم نمی توان گفت یک اثر معمولی می باشد. تقابل امید و ناامیدی، شادی و غم، عشق و حسادات توسط جین وبستر در تمام لحظه های زندگی جودی و اطرافیان او حضور دارد و این داستان را به زندگی واقعی تبدیل کرده است که دیگر نمی توان تنها به آن نگاه قصه داشت.

 

بابا لنگ دراز

تصویری از دوستی

یکی دیگر از نقاط عطف داستان بابا لنگ دراز تعریف او از دوستی می باشد. در این داستان جودی به همراه دو دوست خود که زندگی آینده و حال او به آنها گره می خورد شروع به خلق اتفاقات می کند. نکته جالبی که وجود دارد تعریف این سه شخصیت می باشد جودی دختری فقیر و بدون خانواده، جولیا دختری ثروت مند با خانواده ای اصیل و سالی دختری آرام از یک خانواده متوسط. جین وبستر در یک اتاق سه طبقه از جامعه را نشان می دهد که می تواند با تمام تفاوت هایی که چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ فرهنگی با یک دیگر دارند اما دوستان خوبی باشند و حتی اگر روزی اختلافی میان آنها اتفاق می افتد به راحتی آن را حل کنند.

 

اقتباس های سینمایی

از میان تمام اقتباس های سینمایی که از کتاب بابا لنگ دراز تاکنون صورت گرفته است. انیمیشن ساخته شده بر اساس این داستان از محبوبیت خاصی برخوردار است. این انیمیشن در اواخر دهه هشتاد میلادی به کارگردانی کازویوشی یوکاتا در 48 قسمت تهیه شد. این کار علاوه بر مخاطبان کودک توانسته بود نظر بزرگسالان را نیز به خود جلب کند. طراحی شخصیت ها و صحنه در این کار به حدی شیرین و بی نقص می باشد که باعث شده این کار حتی بعد از دیدن چندین بار باز هم مانند روز اول دلنشین باشد. شخصیت جودی به عنوان قهرمان این داستان در این کار آنقدر باور پذیر طراحی و پرداخته شده است که بدون اغراق می توان گفت تمام دخترانی که این انیمیشن را دیده اند دلشان می خواست به جای او بودند.

کتاب بابا لنگ دراز

ویکی پدیا رمان بابا لنگ دراز

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D8%A7_%D9%84%D9%86%DA%AF%E2%80%8C%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%B2_(%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86)

 

من در نابودی درختان نقشی نخواهم داشت!

خواندن بعضی از کتاب ها را باید مانند دارو برای تمام افراد تجویز کرد. در انتها من هم به عنوان یک دوست پیشنهاد می کنم به شنیدن کتاب بابا لنگ دراز به قلم جین وبستر به ترجمه مرضیه السادات حسینی آذر که توسط انتشارات متن دیگر منتشر شده است را در سایت کتابچین از دست ندهید. با این کار به قطع نشدن درختان کمک می کنید و هم دنیای زیبایی برای خود و کودکانتان خواهید ساخت.

 

 

به قلم مینو مرتضایی

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

توقف فروش
به درخواست ناشر، فروش کتاب متوقف شده است

ویدئوهای مرتبط با کتاب

تریلر فیلمهای ساخته شده از این کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها