×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود رایگان کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
تذکره الاولیاء عطار

دانلود کتاب تذکره الاولیاء عطار

تذکره الاولیاء عطار
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : تذکره الاولیاء عطار

نویسنده : عطار نیشابوری

ناشر : کتابچین

دسته بندی : ادبیات ایران, شعر فارسی, شعر عروضی

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : رایگان


معرفی کتاب

"تذکره الاولیاء عطار"

فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری معروف به شیخ عطّار نیشابوری یکی از عارفان، صوفیان و شاعران ایرانی بزرگ و بلند آوازه ادبیات فارسی در پایان سدهٔ ششم و آغاز سدهٔ هفتم است

عطار در سال ۵۴۰ هجری برابر با ۱۱۴۶ میلادی در نیشابور چشم به جهان گشود و در ۶۱۸ هجری در زمان حملهٔ مغول به قتل رسید

وی در نزدیکی دروازه  شهر به دست سربازان مغول کشته شد، علاوه بر این تمام آثار او سوزانده شد و آثاری که از او باقی مانده است تنها آثاری است که قبل از حملهٔ مغول، به شهرهای دیگر  برده شده بودند

روز ۲۵ فروردین در تقویم ایران روز ملی عطار است که هرساله در نیشابور، آرامگاه وی همراه برنامه‌ های عطارشناسی برگزار می‌شود؛ گلباران آرامگاه عطار، ارائه پژوهش ‌هایی در مورد این شاعر، نمایشگاه کتاب و خوشنویسی و شب شعر از جمله برنامه ‌هایی است که در این روز برگزار می‌شود

.کتاب حاضر تذکره الاولیاء عطار میباشد

 

در بخشی از این کتاب میخوانیم :

به کرمان بودم.استاد مرا به طلب گوشت فرستاده بود.گوشت بستدم و به خانه باز میرفتم،بادم در ربود.آوازی شنیدم که ای باد او را به خانه خود باز رسان.به برکت دعای حبیب و به برکت دو درم صدقه اگر کسی گوید باد چگونه آورد گویم چنانکه یک ماهه راه به یک روز شادروان سلیمان علیه السلام می آورد، و عرش بلقیس در هوا می آورد...

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

تَذْکِرَهُ الاَوْلیاء به معنای یاد دوستان خدا است.

اگر به دنبال کتابی کهن و معروف هستید که از شرح احوال بزرگان اولیا و مشایخ صوفیه به نثر ساده و گاهی مسجع نام برده باشد، تذکره الأولیا به قلم فریدالدین عطار نیشابوری کتاب مناسبی است. تَذْکِرَهُ الاَوْلیاء کتابیست به زبان فارسی که مشتمل بر یک مقدمه و 72 باب است که هر کدام به زندگی، حالات، اندیشه ها و سخنان یکی از عارفان و مشایخ تصوّف می پردازد و با ذکر مکارم اخلاق، مواعظ و سخنان حکمت آمیزشان همراه است.

عطار در تذکرة الاولیاء، نمونه هایی از رفتار، کردار، افکار و گفتار هر عارفی را بیان کرده است. البته تأکید او بر گفتار است و هدفش این بوده که این گفتارها درس عملی برای دیگران باشند و بیش از آنکه در صحت روایات دقت کند، به تأثیر تربیتی آنها توجه کرده است. از این رو در برخی موارد در ضبط وقایع و صحت مطالب خالی از مسامحه نیست.

حقیقت این است که این اثر گرانقدر، فارغ از مضامینِ اندیشگی و عرفانی و پرداختن به متصوّفه و...، در وهله نخست، اثری ادبی است که همانند تاریخ بیهقی، فارغ از اطلاعاتِ مهمِ تاریخی اش، در مرحله اول باید به عنوان یک اثری ادبی مورد توجه قرار بگیرد. چرا که می توان متعالی ترین نمونه های برجسته و تمایزِ زبان شعر را در تذکره الاولیا دید و با دقت و تأملِ بیشتر تأثیرات سبک نوشتار این اثر را بر شعر گروهی که بیشتر دلبسته پشتوانه ادبیِ این سرزمین اند، یافت.

 

تذکره الاولیا

 

این کتاب از یک دیباچه و دو بخش اصلی و تکمله تشکیل شده است:

  • دیباچه: که در آن به اسباب و انگیزه های نگارش کتاب اشاره دارد.
  • بخش اصلی: که شامل گزارش احوال و افکار ۷۲ تن است
  • بخش تکمله: که آخرین بخش کتاب است و  احوال و اقوال ۲۵ را گزارش کرده است..


 

نخستین باب به حالات و سخنان امام صادق (ع) و آخرین باب به حسین بن منصور پارسی معروف به حلاج.

 گفتنیست که دست نویس های معتبر تذکرة الاولیاء تا قرن دهم، شامل همین مطالب است، اما پس از قرن دهم فصل های دیگری با عنوان «ذکر متأخران از مشایخ کبار» بر این کتاب افزوده شده که حالات و سخنان ۲۵ تن از عارفان قرن های چهارم و پنجم را در بر دارد. بیشتر این پیوست از مآخذی برداشته شده که احتمالاً در دسترس مؤلف تذکرة الاولیاء نیز بوده و مطالب آن به شیوة تذکرة الاولیاء تألیف شده است، از این رو بسیاری از پژوهشگران معاصر، از جمله نیکلسون، آن را جزو اصل کتاب پنداشته اند. این ملحقات در هیچ یک از نسخه های کهن کتاب نیست، و فهرستی هم که عطّار در آغاز کتاب آورده، شامل همان ۷۲ نام است.

بنا بر مقدمه ای که عطار بر کتاب آورده است، نقل ها و روایت های تذکرة الاولیاء التقاطی از مطالب کتاب های دیگر است. مؤلف به اختصار و حذف اِسنادهای دراز توجه داشته و تا آنجا که می توانسته از افزودن توضیحات بر سخنان مشایخ پرهیز کرده است. البته در مواردی هم مطالب را عیناً از کتاب هایی چون ترجمه رساله قُشَیریه آورده که از نثر آن ترجمه و منابع مشابه پیروی کرده است. وی در ترجمه سخنان مشایخ از زبان عربی نیز سادگی و روشنی مطالب را مراعات کرده است .

بخشی از مطالب کتاب او، خاصه کلمات و سخنان مشایخ، از منابع عربی ترجمه شده است. مؤلف مطالبِ برگرفته از مآخذ مختلف را مطابق نام هر عارف دسته بندی کرده است.

در خصوص مطالعه این کتاب اختلاف نظرهایی در بین علما  به دلیل پرداختن به صوفی ها وجود دارد اما آنچه در نوع نگرش به چنین متونی، همواره باید موردّنظر قرار گیرد، این است که خوانش های انتقادیِ محتوای اثر، نباید راه را بر توجه به ادبیّتِ متن ببندد، همانطور که توجه به وجهه ادبیِ متن، راه را برای ارایه خوانش های انتقادی باز می گذارد. به عبارت دیگر می توان این کتاب را با خوانشی انتقادی خواند و به مضامینش خرده گرفت اما جنبه ادبی و هنری کتاب را نمی توان انکار کرد.

 

به قلم: شیوا سالاری

 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات کتابچین

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
یلس

عالی بود

1402-12-04

vrrcrf4g4f4

خیلی خوب بود

1401-10-16

آزاده

کتابی عالی برای عرفان و طریقت.خداوند عالم چه مهربانانه و سخاوتمندانه میبخشد

1401-09-21

نسرین شه

جالب است

1401-06-15

سیدعلیرضا

کتابی سنگین برای اهل ادب و ادبیات فارسی ، بخونید تا با واژه های ناب آشنا شوید

1400-10-13

برچسب ها