×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
روند توسعه شهری با رویکرد اکولوژیکی

دانلود کتاب روند توسعه شهری با رویکرد اکولوژیکی

روند توسعه شهری با رویکرد اکولوژیکی
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : روند توسعه شهری با رویکرد اکولوژیکی

نویسنده : زینب احمدزاده

ناشر : فرزانگان دانشگاه

تعداد صفحات : 140 صفحه

شابک : 978-622-6538-53-4

تاریخ انتشار : 1398

رده بندی دیویی : 307/1216095

دسته بندی : معماری, جغرافیا و زمین شناسی, مهندسی عمران

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 20000 تومان


معرفی کتاب

"روند توسعه شهری با رویکرد اکولوژیکی" / مطالعه موردی شهر مریوان
 کتاب حاضر اثری از زینب احمدزاده می باشد که توسط انتشارات فرزانگان دانشگاه منتشر شده است.
رشد سریع جمعیت ، شهرها و به همان نسبت مصرف منابع در آنها را افزایش داده و امروزه نه تنها تعادل اجتماعی و اقتصادی درون شهرها را بر هم زده بلکه موجب عدم تعادل اکولوژیکی منطقه ای که در آن قرار گرفته اند نیز می شود. کمیابی منابع از یک سو و وقوع بحران های محیط زیستی از سوی دیگر، نگرانی شدیدی در سطوح مختلف انسانی ایجاد نموده که نتیجه آن ضرورت لحاظ نمودن معیارهای محیط زیستی در فعالیت های توسعه ای می باشد. مشکلات زیست محیطی یکی از اساسی ترین مسائل شهر امروزی و حاصل تعارض و تقابل آنها با محیط طبیعی است. چرا که توسعه ی شهری ناگذیر با تسلّط ساختمان ها، صنایع و حمل نقل و فعالیت های اقتصادی بر فضاهای طبیعی همراه است و این تسلط به مرور زمان به شکل چیرگی شهر بر طبیعت تغییر یافته است و زمینه ساز آلودگی گسترده شهری می شود.
شهر مریوان  به تبع همین فرآیند نمونه ای از یک سیر نزولی در کیفیت اکوسیستم  می باشد. این شهر علی رغم دارا بودن پتانسیل  فراوان اکولوژیکی و تجاری همچون عرصه های زیبای طبیعی درکوهستان ، جنگل و دریاچه زری وار که می تواند از عوامل مهم گسترش اکوتوریسم و ایجاد دراز مدت پایدار توسعه شهر باشد و همچنین دارا بودن روابط تجاری مناسب با اقلیم کردستان که در صورت برنامه ریزی و کنترل می تواند از عوامل توسعه تجاری شهر باشد، که با مشکلات و تهدیدات زیست محیطی زیادی روبروست.
با توجه به مسائل فوق الذکر این کتاب در پی آن است که ارزیابی روند توسعه شهر در حال حاضر، در جهت ایجاد تعادل بین روند توسعه شهری و ظرفیت های اکوسیستمی شهر بپردازد. بدین منظور این کتاب در پی یافتن پاسخ سوالات زیر است.
1- چه ارتباطی میان نقش مدیریت شهری و توسعه شهری هماهنگ با شاخص های اکولوژیک وجود دارد؟
2-چه ارتباطی میان توسعه شهری و شاخص های اکولوژیکی شهر مریوان وجود دارد؟
در بخشی از این کتاب می خوانیم:
" جهت انجام این تحقیق و آزمون فرضیات تحقیق به 3 دسته شاخص نیاز داشتیم که این شاخص ها را با استفاده از مبانی نظری تحقیق و مطالعاتی که درباره موضوع تحقیق انجام داده ایم ساخته ایم.
شاخص های این تحقیق همانطور که در فصل اول نیز به آنها اشاره شده است از 3 بخش تشکیل شده اند که عبارتند از: شاخص های کالبدی، شاخص های زیست محیطی و شاخص های اجتماعی. هرکدام از این شاخص ها از بطن مطالعات اسنادی و مبانی نظری و همچنین فرضیات تحقیق استخراج شده اند تا براساس این شاخص های به سنجش توسعه شهری مریوان بپردازیم. در گروه اول از شاخصها که عبارتند از شاخص های کالبدی مواردی مانند تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مسکونی، تغییر کاربری مرتع و فضای سبز شهری به مسکونی، وجود کاربری های ناسازگار با فضاهای مسکونی مانند تعمیرگاههای ماشین و صنایع کوچک دیگر مانند جوشکاری، صافکاری، تراشکاری، نجاری که ایجاد آلودگی صوتی و محیطی می کنند مورد نظر بوده است. همچنین به نواحی نامناسب برای ساخت و ساز مانند حریم رودخانه، نواحی شیب دار، زمینهای کشاورزی محل دفن زباله، محل احداث قبرستان، وجود مراکز نظامی داخل شهر نیز مورد بررسی قرار گرفته اند همچنین به بررسی توزیع کاربری های شهری جهت ارزیابی دسترسی برابر شهروندان به خدمات و تأسیسات شهری و سرانه برخی کاربری ها مانند فضای سبز، بهداشتی درمانی معابر، فرهنگی و مذهبی نیز از جمله مواردی بودند که با بررسی نقشه شهر مریوان و مطالعات میدانی مورد ارزیابی قرار گرفته اند. در حوزه شاخص های زیست محیطی به آلودگی آب وخاک و کمبود و یا کاهش منابع آب زیرزمین در اثر حفر چاههای غیر مجاز پرداخته شد. و در حوزه شاخص های اجتماعی به بررسی رشد جمعیت شهری عدالت فضایی و مدیریت شهری و نقش آن در توسعه شهری پرداخته شده است. شاخص های مورد بحث که ذکر شدند با توسعه شهری و اثرات اکولوژیکی آن در ارتباط هستند. این موارد جزو مواردی هستند که تحت تأثیر توسعه شهری شتابان و نامنسجم و یا اصولی قرار گرفته و ممکن است اگر توسعه شهری توسعه ای نامتعادل و ناهماهنگ باشد شاخص های مورد نظر نیز تأثیری منفی از روند توسعه بپذیرند و در غیر این صورت تأثیر توسعه بر آنها تأثیری مثبت خواهد بود. بنابراین می توان گفت توسعه شهری می تواند مثبت و یا منفی باشد که در تحقیق حاضر جنبه های آن بررسی می شوند."

فهرست مطالب

فصل اول - کلیات
فصل دوم - مبانی نظری
فصل سوم - شناخت منطقه مورد مطالعه
فصل چهارم - یافته های علمی و کاربردی این کتاب
فصل پنجم - نتیجه گیری و پیشنهادات
منابع و ماخذ

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات فرزانگان دانشگاه

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها