×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
جزر و مد امواج

دانلود کتاب جزر و مد امواج

جزر و مد امواج
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : جزر و مد امواج

نویسنده : گروه مؤلفین

ناشر : دیدمان

تعداد صفحات : 86 صفحه

شابک : 978-600-8734-29-1

تاریخ انتشار : 1396

رده بندی دیویی : 297/48

دسته بندی : کلام و عقاید, کتابهای اسلامی

نوع کتاب : Epub

قیمت پشت جلد : 10000 تومان

قیمت نسخه الکترونیک : 6000 تومان


معرفی کتاب

"جزر و مد امواج" / نگاهی آسیب شناسانه به فرآیند بیداری اسلامی

کتاب حاضر اثری از گروه اقتصادی اندیشکده برهان می باشد که توسط انتشارات دیدمان منتشر شده است.

ساختارهای سیاسی و فرهنگی انباشته‌شده‌ی داخلی و بین‌المللی به شدت پویایی بیداری اسلامی را دچار محدودیت و آسیب می‌نمایند. لذا آسیب‌شناسی تحولات بیداری اسلامی باید منجر به ارائه‌ی راهبردهایی شود که نتیجه‌ی آن تفوق کارگزار (جنبش بیداری اسلامی) بر ساختارهای دیرپای فرهنگی- سیاسی- ارتجاعی باشد. 

در ابتدا باید میان درک از بیداری اسلامی به مثابه‌ی جنبش و به مثابه‌ی گفتمان تفاوت قائل شد. بیداری اسلامی گفتمانی است که به دنبال بازگشت اسلام و نوعی توبه‌ی اجتماعی ملت‌ها جهت ساخت سیاسی اسلامی جوامع و نیل به امت اسلامی است؛ اما جنبش بیداری اسلامی به سلسله رخدادهایی اطلاق می‌شود که از دسامبر 2010 با خودسوزی بوعزیزی در تونس شروع و باعث سرنگونی حکومت‌های تونس، مصر، لیبی و یمن شد. از این رخدادها به علاوه‌ی تحولات اردن، بحرین و شرق عربستان، تحت عنوان بیداری اسلامی تعبیر می‌کنند. این جنبش که در تحولات کنونی نقش ایفا می‌کند لزوماً یک‌دست و همگون نبوده و به شکل صد درصدی همه‌ی ابعاد گفتمان بیداری اسلامی را نمایندگی نمی‌کند؛ بلکه در واقع جریانات اسلام‌گرا تلاش دارند، اسلام سیاسی را به مثابه‌ی راهنمای عمل سیاسی در رقابت گفتمانی با ناسیونالیسم و لیبرالیسم، به گفتمان غالب و پیروز بدل سازند. البته اسلام‌گرایی اصطلاحی است که برای توصیف دو روند بسیار متفاوت مورد استفاده قرار گرفته است؛ اول، تلاش غیرخشونت‌آمیز فرهنگی برای نیل به یک جامعه‌ی آرمانی اسلامی و دوم، اسلام سلفی که با افراط‌گرایی خشونت‌آمیز همراه است. اما به نظر می‌رسد اسلام‌گرایی مقبول در تحولات عربی گونه‌ی اول است که سال‌ها توسط دولت‌های سرکوبگر خاورمیانه مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند 

 

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

"بررسی تاریخی کشورهای عربی نشان می‌دهد که ضعف رهبری با ویژگی‌های دینی و سیاسی همواره این کشورها را با چالش‌های داخلی و جهانی بسیاری مواجه ساخته است. حاکمیت حاکمان غیر مردمی با زور، سر نیزه و نیز سلطه‌ی بیگانگان و نظام سلطه بر این کشورها از پیامدهای این خلاء می‌باشد. هر چند در مقاطعی مانند دهه‌ی 1960م. افرادی مانند «جمال عبدالناصر» در مصر تلاش کردند تا نوعی رهبری واحد سیاسی را بر جهان حاکم سازند اما در نهایت به دلیل عدم وجود شاخصه‌های دینی و معنوی در این عرصه، با ترور ناصر این اندیشه نیز رو به زوال نهاد و اکنون اثر چندانی از آن باقی نمانده است.

در نقطه‌ی مقابل آن اندیشه‌هایی مانند انقلاب اسلامی ایران را می‌توان مشاهده کرد که پس از گذشت بیش از 2 دهه از رحلت امام خمینی‌ ـ بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ـ هم‌چنان در مسیر پویایی قرار دارد و دامنه‌ی آن از مرزهای ایران عبور کرده و سراسر منطقه و حتی صحنه‌ی بین‌الملل را فرا گرفته است. این تفاوت آشکارا نقش رهبری واحد با اندیشه‌های دینی و سیاسی را در تحولات جهان آشکار می‌سازد. با توجه به این حقایق چند نکته قابل توجه است."

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات دیدمان

کتاب های دیگری از نویسنده گروه مؤلفین

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها