×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
راه انسان شدن

دانلود کتاب راه انسان شدن

راه انسان شدن
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : راه انسان شدن

نویسنده : کارل راجرز

ناشر : پندار تابان

مترجم : قاسم قاضی

تعداد صفحات : 512 صفحه

شابک : 978-600-8593-10-2

تاریخ انتشار : 1395

دسته بندی : کتابهای دانشگاهی, علوم اجتماعی، فرهنگ و سبک زندگی, علوم تربیتی

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 50500 تومان


معرفی کتاب

 " راه انسان شدن "
کتاب پیش رو با عنوان اصلی (On becoming a person) به نویسندگی کارل راجرز (Carl Rogers) و ترجمه ای از قاسم قاضی از انتشارات پندارتابان منتشر شده است.
این اثر شامل 21 فصل است که هر فصل از استقلال کامل برخوردار می باشد. تمامی فصل ها مقاله هایی بوده اند که دکتر راجرز به مناسبت های مختلف آنها را نگاشته و یا سخنرانی کرده است. از این رو خوانندگان برای فهم فصل های بعدی نیازی به مطالعه فصل های قبلی ندارند. افزون بر این، تمامی فصل ها از کیفیت و ماهیت جداگانه ای برخوردارند. راجرز تنها به مباحث بسیار تخصصی روانشناسی در این کتاب نپرداخته است، بلکه سوای روانشناسی ناب و پژوهش های مربوط به نظریه ها، به موضوعاتی در باب خانواده، آموزش و پرورش، برقراری ارتباط های انسانی، فلسفه، علم و سیاست نیز مبادرت ورزیده است. به همین دلیل کتاب گستره پردامنه ای از کتاب خوان ها را راضی می سازد. از دیگر سو، این اثر یک کتاب درسی تخصصی به معنی دقیق کلمه نیست. راجرز نظریه های تخصصی خود را به گونه ای مشروح در زمینه های روانشناسی، مشاوره و درمان در آثار دیگر خود آورده است.
 در این اثر خوانندگان بیشتر با نظریات عمومی او درباره انسان و حوادث و ارتباط های مربوط به او آشنا می شوند. این اثر راجرز را نه تنها به عنوان یک روانشناس، که یک فیلسوف و جامعه شناسی معرفی می کند. از جمله فصل هایی که راجرز را به عنوان یک فیلسوف روانشناس می نمایاند، فصل پایانی کتاب تحت عنوان « مرتبه فرد در دنیای نوین علوم رفتاری » است. در این فصل، آن جا که درباره دانش و انسان به بحث می پردازد، خطر بالقوه علوم رفتاری به عنوان افزار سلطه جویی در دست شرکت های سرمایه داری را گوشزد می کند و به مدینه فاضله های هاکسلی، اورول و اسکینر اشاره می کند و برای رفع چنین خطری از جانب روانشناسی پیشنهاد هایی ارائه می دهد.
کتاب از جهت پژوهش دارای اهمیت ویژه ای برای پژوهشگران علوم انسانی می باشد. راجرز در بخش نخست این کتاب می گوید: « من به گونه ای فزاینده به پژوهش اهمیت داده ام. » و در جایی دیگر اضافه می کند: « گروه های گواه، آزمون ها، همبستگی ها، (آزمون t) و درصد های مهم به ما یاری می دهند تا حدس های ذهنی درست داشته باشیم و از فریب دادن خود بپرهیزیم ... آزمایش های معنی دار به عنوان مستخدمانی به کار می روند که کوشش آنها صرف رسیدگی کردن به حدس های ذهنی، جزم اندیشی یا فرضیه یک شخص می شود که آیا با واقعیت عینی مطابقت دارد یا نه ».
از دیدگاه مترجم دو فصل 13 و 14 کتاب از اهمیت شایان توجهی برخوردارند. مباحث این دو فصل از یکسو جنجال برانگیز و چالش انگیز بوده و از دیگر سو، به سبب اهمیتی که برای آموزش و پرورش دارد، و نیز از آن رو که هم اکنون ما در آستانه دگرگون ساختن نظام آموزش و پرورش کشور خود هستیم، می تواند مفید واقع شده و ما را در مسیر تجربه های درست و ثمربخشی قرار دهد. فصل 13 که درباره شاگرد مداری است، نویسنده اندیشه های شخصی خود درباره آموزش و یادگیری را نگاشته و معتقد است که « تنها آموزش مؤثر، خودپژوهی و آموزش در خور خود است. یادگیری خودپژوهی نمی تواند مستقیماً به شخص دیگری منتقل گردد و نمی توان به دیگری آموخت که چگونه آموزش دهد ». به دنبال فصل 13، او در فصل 14 کتاب به یادگیری معناداری در درمان آموزش و پرورش می پردازد و مدافع آموزش شاگردمدار، در برابر آموزش مستقیم می باشد. راجرز با اشاره به اندیشه های بلند کلپاتریک و جان دیویی، با قاطعیت روش های سنتی فرتوت آموزشی را رد می کند و به دفاع از آموزش غیرمستقیم می پردازد. او بر این باور است که آموزش و پرورش باید کاری کند تا « دانش آموز سعی نماید تفکر مستقل و آفریننده داشته باشد. هیچ کس نمی تواند به انسانی دیگر چیزی بیاموزد ». در حالی که دیویی آموزش و پرورش را بازسازی تجربه تعریف می کند. راجرز معتقد است که اصولاً یادگیری و درمان از یک مقوله اند و ما باید بکوشیم تا همان گونه که در درمان شخصیت سالم به فرد می بخشد، یادگیری نیز در دانش آموز تغییر سالم ایجاد کند.
در بخشی از کتاب می خوانیم :
" « هدف من در زندگی چیست؟ »، « من برای چه تلاش می کنم؟ »، « منظور و غایت من چیست؟ ». اینها پرسش هایی هستند که هر فردی در یک زمان به آرامی و متفکرانه و گاهی وقت ها با نومیدی و بی اطمینانی رنج آور، از خود می پرسد. اینها پرسش هایی بسیار بسیار قدیمی هستند که در هر قرن از تاریخ، مورد پرسش و پاسخ قرار گرفته اند. با این وجود، اینها پرسش هایی هم هستند که فردی باید برای خویشتن و به شیوه خود او، آنها را بپرسد و به آنها پاسخ دهد. اینها پرسش هایی هستند که من به عنوان یک مشاور از مردان و زنانی که در پریشانی شخصی سعی دارند جهت گیری های زندگی شان را بیاموزند، درک کنند، یا انتخاب نمایند می شنوم که به شیوه های بسیار متفاوت بیان می شوند. به یک معنا، چیز نویی که بتوان درباره این پرسش ها گفت، وجود ندارد. در حقیقت عبارت آغازینی را که من برای عنوان این مقاله برگزیدم، از نوشته های مردی است که بیش از یک قرن پیش با این پرسش ها، دست و پنجه نرم کرد. به طور ساده، بیان کردن عقیده شخصی دیگر درباره کل این مسئله هدف ها و غایت ها به نظر خودخواهانه و گستاخانه می آید. اما از آن جا که من طی سالیان زیادی با انسان های دشوار و ناسازگار کار کرده ام، معتقدم که می توانم به تشخیص یک الگو، یک خط، یک وجه اشتراک و یک نظمی در پاسخ های آزمایشی به این پرسش ها که آنها برای خودشان پیدا کرده اند، نائل شوم. و بنابراین، من مایل هستم درک خودم از این مهم که وقتی انسان ها برای انتخاب کردن آزاد باشند برای چه چیز تلاش خواهند کرد را، با شما در میان گذارم. "
 

فهرست مطالب

پيشگفتار مترجم 

سخني با خوانندگان 

بخش اول: گفته هاي شخصي 

« من اين هستم » : فصل اول

بخش دوم: من چگونه م يتوانم ياري كننده باشم؟  

فصل دوم: برخي از فرضي ههاي مربوط به آسا نسازي رشد شخصي 

فصل سوم: ويژگي هاي يك ارتباط يار يبخش 

فصل چهارم: آنچه ما دربارة روان درماني به دو گونة ذهني و عيني مي دانيم 

بخش سوم: فرآيند شدن يك انسان 

فصل پنجم: برخي از رهنمودهاي آشكار در درمان  

فصل ششم: انسان شدن چه معني م يدهد؟ 

فصل هفتم: يك برداشت فرآيند از روا ندرماني 

بخش چهارم: فلسفه اي براي انسا نها 

  « بودن آن خودي كه انسان صادقانه هست » : فصل هشتم

فصل نهم: ديدگاه يك درمانگر از زندگي خوب: انسان كارآمد 

بخش پنجم: دستيابي به واقعي تها: جايگاه پژوهش در روا ندرماني 

فصل دهم: اشخاص يا علم؟ يك پرسش فلسفي 

فصل يازدهم: دگرگوني شخصيت در روا ندرماني 

فصل دوازدهم: خوددرماني مراجع در بافت پژوهشي آن  

بخش ششم: روان درماني چه پيامدهايي براي زندگي دارد؟  

فصل سيزدهم: انديشه هاي شخصي پيرامون آموزش و يادگيري 

فصل چهاردهم: يادگيري معنادار: در درمان و آموزش و پرورش 

فصل پانزدهم: آموزش شاگرد مدار به گون هاي كه توسط يك شركت كننده به تجربه درآمده است 

فصل شانزدهم: پيادمدهاي خوددرماني مراجع در زندگي خانوادگي 

فصل هفدهم: پرداختن به فروپاش يها در ارتباط ميان اشخاص و ميان گروه 

فصل هجدهم: يك فرمول بندي آزمايشي از قانون عمومي ارتبا طهاي ميان اشخاص 

فصل نوزدهم: به سوي يك نظرية آفرينندگي 

بخش هفتم: علوم رفتاري و شخص 

فصل بيستم: نيروي رشدكنندة علوم رفتاري 

فصل بيست و يكم: مرتبة فرد در دنياي نوين علوم رفتاري 

واژه نامه  

آشنايي بيشتر با كارل راجرز

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
محمد

عالی بود

1402-04-25

poya

هنوز نخواندم

1401-04-24

برچسب ها