×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
زندگی نامه میرزا کوچک خان جنگلی در یک نگاه

دانلود کتاب زندگی نامه میرزا کوچک خان جنگلی در یک نگاه

زندگی نامه میرزا کوچک خان جنگلی در یک نگاه
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : زندگی نامه میرزا کوچک خان جنگلی در یک نگاه

نویسندگان : شاه مراد مرادی, نوید رحیمی

ناشر : فرزانگان دانشگاه

تعداد صفحات : 80 صفحه

شابک : 978-622-6538-02-2

تاریخ انتشار : 1397

رده بندی دیویی : 0752045/955

دسته بندی : زندگینامه و خاطرات , تاریخ معاصر, تاریخ ایران

نوع کتاب : Epub

قیمت پشت جلد : 21000 تومان

قیمت نسخه الکترونیک : 20000 تومان


معرفی کتاب

"زندگی نامه میرزا کوچک خان جنگلی در یک نگاه"
 کتاب حاضر اثری از نوید رحیمی و شاه مراد مرادی می باشد که توسط انتشارات فرزانگان دانشگاه منتشر شده است.
میرزا کوچک‌‌ جنگلی (۱۲۵۷ - ۱۱ آذر ۱۳۰۰ هجری شمسی), مبارز انقلاب مشروطه و سردار جنبش جنگل و از اولین رهبران جمهوری شوروی گیلان (همچنین معروف به: جمهوری سوسیالیستی گیلان و جمهوری سرخ جنگل) بود. در دل این جمهوری بود که حزب کمونیست ایران به رهبری حیدر عمو اوغلو تاسیس شد.
یونس معروف به میرزا کوچک فرزند میرزا بزرگ بسال ۱۲۵۷ ه.ش. در شهرستان رشت محله استادسرا در خانواده ای متوسط چشم به جهان گشود. سنین اوّل عمر را در مدرسه حاجی حسن واقع در صالح آباد رشت و مدرسه جامع به آموختن صرف و نحو و تحصیلات دینی گذرانید. چندی هم در مدرسه محمودیه تهران به همین منظور اقامت گزید. با این سطح تعلیم می‌توانست یک امام جماعت یا یک مجتهد از کار درآید، امّا حوادث و انقلابات کشور مسیر افکارش را تغیر داد و او را به راهی دیگر کشاند.
در بخشی از این کتاب می خوانیم:
" آنچه به نظر می‌رسد این که مدت سه روز از بیست‌وسوم تا بیست و ششم ماه مه نظریات سیاسی دولت مسکو به کلی تغییر نمود. چند روز قبل، کاراخان اعلام کرده بود که تشکیلات سویتی به زودی تحقق می‌یابد. معلوم می‌شود مسکو در مذاکرات خود در لندن با دولت انگلستان چیزی فهمیده بود که سفارش می‌کرد به انگلیسی‌ها بفهمانید که روسیه قصد حمله به آنها در شرق و خصوصاً در ایران را ندارد. بر طبق حکم تروتسکی، راسکولینکف انزلی را که در تصرف قشون سرخ بود تحویل میرزا کوچک نمود و نمایندگان جنگ فوراً حکومت و روسای دیگر دوایر دولتی مثل کارگزار و رئیس مالیه و غیره از انزلی خارج و به رشت فرستادند که از آنجا به تهران حرکت نمایند. در سبزه‌میدان رشت میتینگ مفصلی ترتیب داده شده بود، کاژانوف، میرزا کوچک‌خان، احسان‌الله‌خان نطق‌های آتشین را ارائه کردند. کاژانوف از طرف دولت شوروی اظهار رضایت و خوشحالی کرد و تبریکات خود را به ملت آزاداندیش اعلام کرد. پس از او احسان‌الله‌خان یکی از رهبران برجسته جنبش جنگل نطق خود را ارائه کرد. میرزا نتوانست مفصلاً نطق کند. خسته بود، راسکولینکف، ارژنیکیدزه و عده زیادی از مردم شهر منتظر او بودند. میرزا از احساسات دوستی مردم شهر رشت تشکر کرد. قول داد ایران را از تسلط انگلیسی‌ها و شاه خلاص کرده و سطوت و عظمت ملت کهنسال ایران را تامین کند و تکرار کرد که از شخصیت، ثروت، عصمت و دین ایرانیان دفاع خواهد کرد و همچنین از دوستان روسی تشکر کرد و فریاد زد زنده‌باد لنین و تروتسکی، حضار فریاد زدند زنده‌باد میرزاکوچک، زنده باد جنگل.سیاست بلشویک‌ها بر این اساس بود که ابتدا «راه ائتلاف با رهبر جنبش جنگل» و با استفاده از قدرت و نفوذ وی، زمینه‌‌های نفوذ خود را در افکار عمومی فراهم آورند. در این حال، زمینه فکری مردم نیز براساس مظالم طولانی انگلیسی‌ها و امضای قرارداد ۱۹۱۹ کاملاً مساعد برنامه بلشویک‌ها بود. بدینسان میرزا کوچک نیز تحت تاثیر آنها قرار گرفت و برای مبارزه با ارتجاع داخلی و استعمار خارجی در ۱۴ خرداد ۱۲۹۹ / ۴ ژوئن ۱۹۲۰ دست به تشکیل «جمهوری سوسیالیستی گیلان» موجودیت خویش را اعلام کرد و طی تلگرافی برای لنین، در آن وفاداری خویش را به دوستی مشترک ایران و شوروی بیان کرد و سیستم ایده‌آل بین‌الملل سوم را ستود. "

فهرست مطالب

تولد و خصوصیات شخصی  
نقش در انقلاب مشروطه  
نهضت جنگل و کودتای ۱۲۹۹
مسكو و نهضت جنگل
قتل حیدرخان اولین دبیراول حزب کمونیست ايران
مناسبت هشتادوچهارمین سالگرد شهادت میرزا کوچك خان  
منابع و ماخذ

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات فرزانگان دانشگاه

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها