×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
راهکاری خاص برای شناخت و کشف انتقال بیماری های ژنتیکی

دانلود کتاب راهکاری خاص برای شناخت و کشف انتقال بیماری های ژنتیکی

راهکاری خاص برای شناخت و کشف انتقال بیماری های ژنتیکی
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : راهکاری خاص برای شناخت و کشف انتقال بیماری های ژنتیکی

نویسندگان : مریم میرشکالی, فاطمه میرزایی چهارراهی

ناشر : فرزانگان دانشگاه

تعداد صفحات : 156 صفحه

شابک : 978-622-95128-9-0

تاریخ انتشار : 1397

رده بندی دیویی : 042/616

دسته بندی : دارو و درمان, بیماری ها, سایر تخصص های پزشکی

نوع کتاب : PDF

قیمت پشت جلد : 29000 تومان

قیمت نسخه الکترونیک : 20000 تومان


معرفی کتاب

"راهکاری خاص برای شناخت و کشف انتقال بیماری های ژنتیکی "
 کتاب حاضر اثری از فاطمه میرزایی چهارراهی و مریم میرشکالی می باشد که توسط انتشارات فرزانگان دانشگاه منتشر شده است.
 علم ژنتیک یکی از شاخه های علوم زیستی است. بوسیله قوانین و مفاهیم موجود در این علم می توانیم به تشابه یا عدم تشابه دو موجود نسبت به یکدیگر پی ببریم و بدانیم که چطور و چرا چنین تشابه و یا عدم تشابه در داخل یک جامعه گیاهی و یا جامعه جانوری ، بوجود آمده است. علم ژنتیک علم انتقال اطلاعات بیولوژیکی از یک سلول به سلول دیگر ، از والد به نوزاد و بنابراین از یک نسل به نسل بعد است. ژنتیک با چگونگی این انتقالات که مبنای اختلالات و تشابهات موجود در ارگانیسم هاست، سروکار دارد.
در زمینه پزشکی داده ها به سرعت در حال تولید وگسترش هستند. این داده ها در اشکال متفاوت تری نسبت به داده های گذشته تولید می شوند و با توجه به پیشرفت های علم در این زمینه نیاز به مدیریت های جدید بسیار بیشتر از گذشته احساس میشود. برای ذخیره این داده ها پایگاه داده ای که قادر به پشتیبانی از انواع مختلف داده ها و حجم زیاد داده ها باشد و همچنین توانایی انجام مدیریت صحیح و کامل داده ها را دارا باشد، نیاز داریم. در خصوص بیماری های ژنتیکی داده هایی که نیاز به ذخیره آنها داریم، داده های متنوعی هستند. با توجه به ماهیت بیماری های ژنتیکی برای درک نحوه انتقال این بیماری ها نیاز به ذخیره وضعیت سلامتی اجداد بیماران نیز داریم که در هر بررسی ممکن است فرد جدیدی به این شجره نامه اضافه شود، همچنین برای کشف مسیر انتقال بیماری ها روابط بین افراد در این پایگاه داده بسیار مهم و ضروری میباشد.
برای تحلیل سریعتر و کارآمدتر این داده ها نیاز به ذخیره الکترونیکی آنها داریم. داده های مربوط به بیماری های ژنتیکی نیز از این دسته داده ها به حساب می آیند. با توجه به این مسئله می بایست پایگاه داده ای مناسب ذخیره و بازیابی این داده ها طراحی نماییم. با توجه به ماهیت داده های ژنتیکی و این مسئله که در مورد انتقال بیماری های ژنتیکی روابط بین افراد و تجزیه تحلیل آن مسئله مهمی به حساب می آید در این کتاب برای ذخیره و بازیابی این داده ها از مدل داده ی گرافی که یکی از زیر مجموعه های مدل داده های غیر ساخت یافته (NOSQL) است استفاده شده است.
برای این کار ابتدا نیازها و پرس و جوهای مربوط به این مسئله را مشخص کرده ایم و بر اساس آن مدل داده گرافی طراحی شده است. برای ارزیابی مدل داده طراحی شده یک تیم متشکل از متخصصان ژنتیک نیز این مدل داده را بررسی کرده و نظر مساعد خود را در خصوص کاربرد این مدل داده برای بیماری های ژنتیکی بیان نمودند. همچنین از نرم افزار Neo4j استفاده شده است که دادههای مربوط به بیماری ژنتیکی تالاسمی را در آن ذخیره کرده و این مدل داده بر اساس کارایی ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات و زمان پرس و جوها مورد بررسی قرار گرفته است، که با توجه به زمان پرس و جوها و عدم پشتیبانی سایر مدل داده ها از روابط بین افراد، این مدل داده مدل مناسبی به شمار می آید.
در بخشی از این کتاب می خوانیم:
 " با توجه به این مسئله که تنها پایگاه داده ای که قادر به پشتیبانی ذخیره بدون شمای داده ها و افزودن یا حذف موجودیت ها در حین کار، افزودن یا حذف صفات یک یا چند موجودیت و یا روابط بین موجودیت ها و همچنین بازیابی روابط بین موجودیت ها می باشد، این نوع پایگاه داده است و همین طور با توجه به زمان های بدست آمده برای بازیابی اطلاعات از این پایگاه داده، به این نتیجه می رسیم که این پایگاه داده گزینه کاملا مناسبی برای این امر می باشد. نهایتا فهمیدیم که بیماری های ژنتیکی به 3دسته تقسیم می شوند: بیماری های تک ژنی، بیماری های چند ژنی یا چند عاملی، بیماری های میتوکندریایی. بیماری های تک ژنی بیماری هایی هستند که از والدین بیمار یا ناقل به فرزندان انتقال می یابند و فرزندان از بدو تولد دچار این بیماری هستند، فقط سن بروز آنها در بدن متفاوت می باشد. این بیماری ها به دو دسته ی غالب و مغلوب تقسیم می شوند.بیماری های چند ژنی بیماری هایی هستند، که ژن در اثر تغییرات محیطی دچار مشکل می شود و بیماری در بدن فرد بروز می کند. مانند سرطان ها که در ابتلا به آنها عادات غذایی و عادات زندگی مانند سیگار کشیدن نقش مهمی دارند. بیماری های میتوکندریایی بیماری هایی هستند که تنها از مادر به فرزند انتقال میابد و پدر نقش انتقال دهنده را نخواهد داشت. آزمایش های ژنتیکی با بررسی یک قسمت بسیار کوچک از خون یا پوست بدن انسان صورت می گیرد و در موارد زیر توصیه می شود: زوجی که قصد تشکیل خانواده دارند و یکی از آنها یا یکی از خویشان نزدیک او دچار بیماری ارثی است، فردی که فرزندی با یک نقص مادرزادی حاد، در 3 ماهه نخست تمام بار داری ها، زنی که دو یا چند سقط جنین داشته، کودکی با یک مشکل جسمی که می تواند ژنتیکی باشد. هنگام بررسی ژن های فرد بیمار باید ژن والدین فرد نیز بررسی شود تا متوجه شویم که این بیماری از کدام یک از پدر و مادر به ارث رسیده است."

فهرست مطالب

پیشگفتار  
فصل اول  
کلیات  
فصل دوم  
بررسی و شناخت مفاهیم و اصطلاحات  
فصل سوم  
پیشینه علمی و پژوهشی بیماری های ژنتیکی  
فصل چهارم  
روش پیشنهادی مولف  
فصل پنجم  
ارزیابی و جمع بندی کلی  
فصل ششم  
بررسی و شناخت مبنای تکنیك های ژنتیك  
منابع و ماخذ

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات فرزانگان دانشگاه

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
Reza Abri

بسیار کتاب پر محتوا و پر مغز بود ، خیلی کاربردی بود و من با عمل کردن به این کتاب خیلی از مشکلات زندگی من حل شد واقعاً هر باری که این کتاب را مطالعه می کنم چیز های جدیدی را می فهمم واقعا از نویسنده محترم تشکر می کنم بابت این کتاب بی نظیر و مفید .

1401-05-06

برچسب ها