×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود رایگان کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
فیه ما فیه مولوی

دانلود کتاب فیه ما فیه مولوی

فیه ما فیه مولوی
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : فیه ما فیه مولوی

نویسنده : مولوی

ناشر : کتابچین

دسته بندی : ادبیات ایران, نثر و قطعه ادبی

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : رایگان


معرفی کتاب

"فیه ما فیه مولوی"
کتاب حاضر اثری از مولوی می باشد.
فیه ما فیه از آثار نثر مولانا جلال الدین محمد بلخی است که شامل تفسیر و نقد عرفانی و همچنین یادداشت هایی است که مولانا در طول سی سال از سخنرانی هایش در مجالس مختلف توسط مریدانش گردآوری شده است. درون مایه بیشتر مطالب این اثر در رابطه با دین و اخلاق می باشد. در واقع این اثر بعد از وفات مولانا جمع آوری گردیده است و نام فیه ما فیه نامی نیست که خود مولوی بر این اثر گذاشته باشد به همین خاطر نام الاسرار الجلالیه را نیز بر این اثر گاها گذاشته اند. مجموعه ی حاضر شامل هفتاد فصل می باشد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم :
"شیخ ابراهیم گفت که سیف الدین فرخّ چون یکی را بزدی خود را بکسی (دیگر) مشغول کردی بحکایت تا ایشان او را میزدندی و شفاعت کسی باین طریق و شیوه پیش نرفتی فرمود که هرچ درین عالم میبینی در آن عالم چنانست بلک اینها همه انموذج آن عالمند و هرچ درین عالمست همه ازآن عالم آوردند که وَ اِنْ مِن شَیْیء اِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَّزِلُهُ اِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُوْمٍ طاس بعلینی بر سر طبلها و دواهای مختلف مینهد از هر انباری مشتی مشتی پلپل و مشتی مصطکی انبارها بینهایتاند ولیکن در طبلهٔ او بیش ازین نمیگنجد، پس آدمی بر مثال طاس بعلینی است یادکان عطاّریست که دروی از خزاین صفات حق مشت مشت و پاره پاره در حقهّا و طبلها نهادهاند تا درین عالم تجارت میکند لایق خود از سمع پارهٔ و از نطق پارهٔ و از عقل پارهٔ و از کرم پارهٔ و از علم پارهٔ اکنون پس مردمان طوّافان حقّند طواّفیی میکند و روز و شب طبلها را پر میکنند و تو تهی میکنی یا ضایع میکنی تا بآن کسبی میکنی روز تهی میکنی و شب باز پر میکنند و قوت میدهند مثلاً روشنی چشم را میبینی در آن عالم دیدهاست و چشمها ونظرها مختلف از آن نموذجی بتو فرستادند تا بدان تفرجّ عالم میکنی دید آن قدر نیست ولیک آدمی بیش ازین تحمّل نکند این صفات همه پیش ماست بینهایت بقدر معلوم بتو می فرستیم پس تأملّ میکن که چندین هزار خلق قرناً بعد قرن آمدند و ازین دریا پر شدند وباز تهی شدند بنگر که آن چه انبارست ..."

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

کتاب فیه ما فیه که با عنوان مقالات مولانا نیز شناخته می شود در قالب نثر فارسی نوشته شده است. این اثر بسیاری از مطالب مثنوی مولوی را نیز با عبارات دیگر پوشش می دهد. مولانا در این کتاب که برگرفته از یادداشت های او در طول 30 سال بوده به نقد و بررسی عرفانی پرداخته است. گفته می شود این نوشته ها توسط شاگردان و مریدان او نوشته و جمع آوری شده است.

 

فیه ما فیه

 

نام کتاب

 در برخی نسخه های قدیمی کتاب عنوان الاسرار الجلالیه بر کتاب نوشته شده است. گویند که کتاب توسط بهاء الدین ولد پسر مولوی جمع آوری شده و به دلیل مطالب والای کتاب آسم آن را نتوانسته است انتخاب کند. او سر انجام تصمیم گرفته است با توجه به آیه فاوحی الی عبده ما اوحی در همین مضمون فیه ما فیه را جهت تسمیه کتاب به کار ببرد.

محتوای کتاب

اغلب بخش کتاب به شیوه پرسش و پاسخ تالیف شده و بدین جهت ارتباط روشنی بین فصل های مختلف وجود ندارد. برخی از فصول این کتاب در خطاب به معین الدین پروانه نوشته شده است. در شرع فصل ها بعضا با اشاره به آیه، حدیث یا مطلبی از خود مولوی آغاز شده و در ادامه موضوعات دیگر مطرح می شود. در برخی فصول نیز بدون مقدمه به طرح بحث اقدام شده است.

شعر نا دوستی قوم مولانا

در فیه ما فیه اطلاعاتی از خود مولانا و قوم و قبیله او نیز به دست می آید. از آنچه مولوی در این کتاب بیان کرده مشخص می شود که قوم و تبار او چندان هم به شعر علاقه نداشته و بعضا آن را نا پسند می پنداشتند. مولانا با وجود این که شاید بیش از 60 هزار بیت شعر سروده می گوید «من از کجا شعر از کجا». او شعر گفتن خود را به منظور مشغول کردن مراجعه کنندگان دانسته است.

 

فیه ما فیه مولوی

 

فیه ما فیه اثری از دوره کمال مولانا

برخی از آثار مولوی مانند مجالس سبعه به زمان قبل از دیدار وی با شمس بر می گردد. در فیه ما فیه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد با نوشتن مثنوی مقارن بوده است. در برخی قسمت های کتاب اشاراتی وجود دارد که بر معین الدین می تازد که چرا با مغولان همراه شده که نشان می دهد مربوط به اواخر عمر اوست.

فن سخنوری

مولوی در این نوشته از عبارات روشن و زود فهمی استفاده می کند که نشان می دهد در فن سخنوری خبره بوده است. خاندان او به سخنوری معروف بوده اند و مولانا نیز توانسته در سخنرانی های خود از عبارات روانی استفاده کند که در این کتاب ثبت شده است. او در این اثر برای انتقال مفاهیم خود از قصص، حکایات و تمثیلات نیز بهره برده است.

شرح مثنوی

این کتاب به گواهی مولانا شناسان در بسیاری از فصول خود توانسته قسمت های مبهم مثنوی را روشن نماید. در مثنوی اشارات دقیق به برخی رموز عرفانی باعث شده است که فهم بعضی قسمت های آن مشکل آید که این ویژگی در فیه ما فیه وجود ندارد. در موضوعاتی که بین دو کتاب مشترک در اغلب موارد فهم فیه ما فیه برای خواننده راحت تر است.

در تادیب نفس

در این کتاب گفتگوی خیالی نقل می شود که یکی می پرسد چرا مادرت را کشتی در جواب می گوید که عملی را دیده که لایق نبوده، می پرسد چرا مرد را نکشت در جواب می گوید که هر روز یکی را بکشم؟ مولانا از این داستان نتیجه می گیرد که باید شخص در پی تادیب نفس خود باشد تا هر روز مجبور نباشی با یک نفر جنگ کنی. مولوی جزء آن اصلاحگرانی اجتماعی بوده است که ترجیح می دهند اصلاح جامعه را از خود شروع کنند.

نویسنده: سعید گلمحمدی

 


 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات کتابچین

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
کوثر

عالی

1402-12-14

امیر

عالی عالی

1402-07-29

ناصر

سایت های دیگه بدون نصب اجباری اپ در اختیار گذاشتن

پشتیبان سایت

تمامی بسترها و فروشگاه ها که بصورت قانونی کتب دیجیتال را بفروش می رسانند برای حفظ آثار مولفان و ناشران و رعایت حقوق آنها مطالعه کتب را فقط در قالب اپلیکیشن ارائه می کنند و اجازه دسترسی به فایل کتب برای جلوگیری از توزیع غیرقانونی آن به کاربران داده نمی شود.

1402-02-13

مریم

عالی

1401-10-23

زینب لطفی بسحاق

بسیارتاثیز گذار ارتباطت رو با خدای خودت قویتر میکنه

1401-06-11

ابوالفضل دیرکوند

عالی بود

1400-12-29

اسماعیل

عالی

1400-11-22

راز ن

خوب

1400-04-22

sajad

بسیار عالی

1399-07-03

سخا

بنده قبلا این کتاب رو مطالعه کردم واقعا کتابهای مولانا خاص است. از ضمیر انسان بیان می کند.

1398-07-27

عرب

عالی‌عالی‌خیلی‌خوب‌است

1398-07-08

برچسب ها