×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
قصه ها و شعرهای عامیانه ی تاتی تاکستان

دانلود کتاب قصه ها و شعرهای عامیانه ی تاتی تاکستان

قصه ها و شعرهای عامیانه ی تاتی تاکستان
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : قصه ها و شعرهای عامیانه ی تاتی تاکستان

نویسنده : لیلا رحمانی

ناشر : گیوا

شابک : 978-600-451-594-8

تاریخ انتشار : 1398

رده بندی دیویی : 91فا9/8

دسته بندی : رمان های خارجی, علوم اجتماعی، فرهنگ و سبک زندگی, شعر خارجی

نوع کتاب : Epub

قیمت پشت جلد : 45000 تومان

قیمت نسخه الکترونیک : 13500 تومان


معرفی کتاب

" قصه ها و شعرهای عامیانه ی تاتی تاکستان "

کتابی به نویسندگی لیلا رحمانی از انتشارات گیوا منتشر شده است.

داستان و قصه‌های عامیانه از دیرباز همواره مورد توجه مردم بوده و هست و کمتر کسی را به یاد داشته و می‌شناسیم که از شنیدن قصه‌های مادربزرگ‌ها لذت نبرد. قصه‌ها ما را به دنیای دیگری می‌برند، دنیایی لطیف، متفاوت، شیرین و لذت‌بخش. به‌طوری که غم و غصه‌های خود را فراموش می‌کنیم و دل می‌سپاریم به قهرمانان آن، تا برایمان روایت کنند قصه‌ی جاری زندگی را. با آن‌ها بر فرازها و فرودهای پیشِ رو گام می‌نهیم و دل‌خوش داریم بر اینکه ساعاتی به دور از دغدغه‌های روزمره‌ی خویش شده و از زمان واقعی غافل می‌شویم. گاه، قصه‌ها دید ما را به دنیای پیرامون تغییر می‌دهند و ما را نکته‌بین و نکته‌سنج می‌کنند. قصه‌ها، چکیده‌ی جان و افشره‌ی باور گذشتگانند که بر جانِ خام آیندگان عرضه می‌شوند تا از قافله‌ی تجارب گوناگون جا نمانند و بدانند هر آنچه را که پیشینیان می‌دانستند و بر آن مهر تأیید زده بودند. 

   شعرهای عامیانه ای که در بین مردم کوچه و بازار در دورانی نه چندان دور رواج داشت، نماد باورها، خودشیفتگی‌ها، ترس‌ها، شادی‌ها و غم‌هایی بود که از درون آرام و گاه خروشان آنان سرچشمه می‌گرفت که شاعر مشخصی هم نداشت امّا، سینه ‌به ‌سینه می‌گشت تا به اهلش سپرده شود.

    با توجه به رشد فزاینده‌ی علم و فناوری در دنيا، يكي از دغدغه‌های اساسي صاحب‌نظران، پژوهشگران، مؤلفان و نویسندگان حفظ و اعتلای فرهنگ اصیل و ارزشمند این کهن بوم و بر - ایران همیشه سرفراز- می‌باشد و نگارنده این سطور تمام سعی و همت خود را بر آن داشته تا سهمی ناچیز در حفظ و صیانت از دارایی‌های مردم این سرزمین به خود اختصاص دهد و جلوی فراموشی و به کنج عزلت کشاندن این زبان فاخر که از دوره ماد به یادگار مانده است را گرفته و آن را بی‌هیچ کم و کاستی به آیندگان بسپارد. ازیرا که گمان می‌رود اگر بر خود نجنبیم زبان مادری این دیار با گرد و غبار نسیان از دست خواهد رفت. 

   نویسنده‌ی کتاب اهل شهرستان تاكستان، واقع در استان قزوين بوده و به زبان تاتي تكلم می‌کند. قصه‌ها و شعرهای‌ تاتی مندرج در این کتاب به صورت ميداني و از طريق مصاحبه جمع‌آوری‌ شده‌اند. همه گویشورانی كه زبان مادري آن‌ها تاتي تاكستاني بوده و در شهرستان تاكستان زندگي می‌کنند و زبان ارتباطي آن‌ها در منزل، كوچه و بازار تاتی است، مخاطب این کتاب هستند. از آنجا كه شعرها و داستان‌های عامیانه‌ی زبان تاتي بیشتر از آنچه که در اینجا آورده‌ایم می‌باشد، و امكان بیان تمامي آن‌ها در کتاب حاضر وجود نداشت. لذا به نقل تعدادی از این شعرها و قصه‌ها در گويش تاتي تاكستان بسنده کردیم. 

   هدف عمده نویسنده از تألیف و تدوین این کتاب، حفظ گویش تاتی تاکستان به صورت مکتوب بوده است. در پایان از آقای جواد رحمانی که ویراستاری این کتاب را بر عهده داشته و تمامی کسانی که در تألیف، تدوین، خواندن شعرها و نقل قصه‌های این کتاب بنده را یاری رسانده‌اند سپاسگزار بوده و از درگاه باری‌تعالی برایشان سلامتی و عاقبت بخیری خواستارم و برای عزیزانی که عمرشان کفاف نداد تا از آنان قدردانی نمایم از پروردگار مهربان، علو درجات مسألت دارم.

   امید است این کتاب چون چراغی روشن فراروی پژوهشگران، اندیشمندان و علاقمندان به زبان تاتی و آیندگان باشد.

در بخشی از کتاب می خوانیم :

" زمون قدیم پلّه آدمونی وینده که از طرف شاه حُکمران ای شهر مگردستینده جاناشُن موات نایب. ای دنه جی نایبُن خُ حکمران قسمتی از ایرُن وه وی. ای روجون وختی نایب، خدمیش وی می‌شو سَلمونی اَینی مُنه مشکسِه ریشاش می‌وینه ایسپیاویا آهی مکشه مشکسِه، درویشی دَ آنیشتی نوبت سَر. درویش ماجه نایب چرا آه مکشی ماجه چلِ پنج سال سنّ درم دو دونه زینیه درم آمّا زارین ندرم. درویش ماجه: باشه. اَ ای کاری میرم اِشته زارین گردِ به ای شرط، نُم آمنی نُمشُن اَ آنم. نایب ماجه: خیلی خُره. حکم خدایِ تَ چِمه گیر کتیشه. اَ الُن مُگُ چیرم؟ درویش جیبشه ای دنه اسیفه برمُره ماجه جیوه سُو تیکه یه. سُو تیکی خُ ای تیکی آدی جی خانمری بُخاریه ای تیکی آدی جا خانمری بُخاریه ای تیکی دَ خُشتنی بُخا. نایب اَسیفه درویش خُده انگره خدافظی میره می‌شو کیه. اَسیفه سُو تیکه میره. اولین زنرش ماجه جی ای تیکی بُخا. آوه مُخاریه. ای تیکه دَ آندی جاوه کن زنرش آوه ده مُخاریه. ای تیکی دَ خُشتنش مُخاره. چند ماه می‌شو. دو زناش جفت ده اُستنامبنده. بد از نُ ماه و نُ رو و نُ دقیقه و نُ ثانیه زنُن فارغامبینده زارینشُن مگردِ فره. چونکه اِم زنُن ای اسیفاشُن بُخاردوه جفت فرون دَ هندیر سره وینده. "

 

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات گیوا

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها