×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
قمارباز

دانلود کتاب قمارباز

قمارباز
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

با کتاب قمارباز در این ویدئو آشنا شوید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : قمارباز

نویسنده : فئودور داستایوفسکی

ناشر : روزگار

مترجم : جلال آل احمد

تعداد صفحات : 184 صفحه

شابک : 978-964-374-084-6

تاریخ انتشار : 1392

دسته بندی : ادبیات جهان, رمان های خارجی

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 36000 تومان

معرفی کتاب قمارباز را رایگان بشنوید


معرفی کتاب

"قمارباز"

قمارباز اثری بسیار مشهور با عنوان اصلی (The Gambler) از نویسنده صاحب نام روسی ، فئودور داستایوفسکی (Fedor Mikhalovich Dostoevskii) می باشد که در دسته رمان های مشهور جهان جای گرفته و نیز به زبان های مختلفی در سرتاسر جهان ترجمه شده است . اثر حاضر ترجمه ای از جلال آل احمد می باشد که توسط انتشارات روزگار منتشر شده و چاپ ششم این رمان می باشد .

داستایوفسکی خالق آثار معروفی همچون جنایت و مکافات، ابله و جن زدگان، این اثر را در 45 سالگی و در مدت کوتاه 26 روز نگارش کرده است. برخی این رمان را شرح حال آن روزگار داستایفسکی می دانند که خود شدیدا درگیر قمار و فشار بدهی ناشی از آن بود. قمار باز توضیح رابطه ها و تعاملات معمولی زندگی انسانها است. روایت داستان از زبان معلم خانگی نوه های ژنرال به نام الکسی ایوانویچ بیان می شود. ژنرال یک افسر پولدار بازنشسته روسی است که به دلیل بی مسئولیتی همه اموال خود را به باد می دهد و به همین دلیل مجبور به مهاجرت می شود. معلم جوان عاشق و دلباخته پولینا دختر خوانده ژنرال می شود و..... .

روابط و اتفاقات در رمان قمار باز بسیار غیر منتظره هستند و هیچ اتفاقی آنطور که انتظار داریم پیش نمی رود و عکس العمل و رفتار هیچ یک از شخصیت های داستان، مانند بازی قمار قابل پیش بینی نیست. پیام اخلاقی داستان می تواند همین نکته باشد که زندگی شبیه بازی قمار است. چون واکنش انسان و انتخاب های وی در لحظه مشخص می شوند و از قبل هیچ چیزی مشخص نیست. به همین دلیل هیچگاه نخواهید دانست که فردا چه چیزی در انتظار شماست.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:
"به نظر بیست و پنج سال دارد. بلندبالاست، با شانه هایی زیبا و گردن و سینه ای دل فریب. رنگ پوستش گندم گون است زرینه و گیسوانش مثل قیر سیه و به قدری پرپشت، که برای زلف آرایی دو نفر کافی می بود. تخم چشمانش سیاه و سفیدی شان زردرنگ است. نگاهش گستاخ است و دندان هایش درخشان مثل مروارید. لب هایش همیشه سرخ کرده اند و تنش همیشه بوی مشک می دهد. لباس هایش چشم گیر است و فاخر و سنجیده و بسیار با سلیقه. پاها و دست هایش از ظرافت حیرت انگیزند اما ..."

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

نقد رمان قمار باز

معرفی اجمالی کتاب قمار باز

کتاب قمارباز (The Gambler) در 26 روز توسط فئودور داستایفسکی )Fyodor Dostoevsky( در سال 1867 نوشته شده است. داستان آن گونه شکل می گیرد که خود نویسنده تحت فشار پرداخت بدهی اش از قمار، شروع به نوشتن آن می کند. داستان روایت خانواده ای متمول روسی است که بر اثر اتفاقاتی اموال خود را از دست داده و مجبور به مهاجرت می شوند. داستان از زبان معلم فرزندان این خانواده است که به شانس خود در قمار اعتقاد شدیدی دارد. در قسمتی از کتاب از زبان او می خوانیم: " گاهی این بی اطلاعی از واقعیت این زودباوری و سادگی بچه گانه، خیلی اشرف مآبانه است خیلی آریستوکراتیک است. من خیلی از مادرها را دیده ام که دخترهایشان را، دختران ملیح خود را که موجودات معصوم پانزده ساله ای بیشتر نیستند، جلو می اندازند و در حالی که چند سکه طلا در دستشان گذاشته اند قواعد بازی را برایشان شرح می دهند و این دختر جوان که می برد و یا می بازد، خیلی مشعوف و همچنان که لبخندی گوشه لبهایش چسبیده، از بازی بر می گردد ... "

 

کوتاه از زندگی داستایفسکی

 فئودور داستایفسکی در سال 1821 متولد شد. او فرزند دوم خانواده ای روس است. در مقطعی از زندگی او که ابتدا با از دست دادن مادر و سپس پدرش همراه بود نتوانست مانع فئودور برای موفقیت در زندگی تحصیلی اش شود او در همان سال توانست امتحان ورودی دانشکده مهندسی نظامی در سن پترزبورگ را پشت سر گذاشته، اما بعداز فارغ التحصیلی و یک سال کار در آن زمینه استعفا داد و نویسندگی را آغاز کرد. نخستین رمان او در سن 25 سالگی با نام بیچارگان به چاپ رسید. او اولین نویسنده وآغازگر نوشتن رمان هایی در باب اگزیستانسیالیستی بود، درست است آثاری مانند در انتظار گودو و بیگانه آلبرکامو نیز در همین حوزه نوشته شده است اما او با یادداشت های زیر زمینی شروع کننده این جریان بود.

همچنین او در طول زندگی حرفه ایش توانست آثار خارق العاده ای خلق کند که تحسین بزرگان علمی و ادبی را برانگخیت از جمله کارهای او برادران کارامازوف است که فروید، انیشتن و هایدگر به تحسین این اثر پرداخته اند می توان گفت این رمان یکی از بهترین آثاری است که جامعه روسیه را به تصویر کشیده است. او در هنگام خلق این اثر پسر 4 ساله خود را بر اثر بیماری صرع از دست می دهد. می توان گفت او در هر مرحله از زندگیش که دچار مشکل بوده توانسته به موفقیت و یا خلق اثری فاخر دست پیدا کند. داستایفسکی الهام بخش بسیاری از نویسندگان بعد از خود بود این تاثیر پذیری در کافکا بسیار مشهود است و همچنین نویسندگان بزرگ دیگر مانند ارنست همینگوی و جیمز جویس از او فراوان یاد کرده و تاثیر گرفته اند. داستایفسکی در سال 1881 بر اثر خونریزی فوت می کند که با وداع باشکوه مردم از او آخرین صفحه از کتاب زندگی او بسته می شود.

داستایفسکی Fyodor Dostoevsky

کمی بخوانیم از آن روزهای جلال

سال 1327 بود جلال 25 سال و فارغ التحصیل رشته ادبیات فارسی از دانشگاه تهران و معلم ادبیات دبیرستان شرف تهران است. در همان سال اوضاع سیاسی جدیدی در ایران در حال رقم خوردن بود اوضاعی پر تلاطم در بهمن همین سال بود که اولین ترور شاه انجام گرفت، اما در زندگی جلال این تنها سالی است که او با هیچ گروه و فعالیت سیاسی همراه نیست. قبل از ترجمه کتاب قمار بازآثار دیگری از او چاپ شده بود، از جمله ی آنها کتاب سه تار بود. جلال نویسنده ای تازه کار بود و چنان شناخته شده نبود ولی این بار به پشتوانه نام داستایفسکی، انتشارات معرفت حاضر به سرمایه گذاری و چاپ کتاب قمارباز به ترجمه جلال آل احمد می شود. به گفته خود او که در ابتدای کتاب هم نیز آمده است جلال نسخه چاپ شده توسط کتابخانه رولیه پلون در سال 1930 را از دکتر خانلری به امانت می گیرد و کار ترجمه به روی آن را شروع میکند.

 

نقد کتاب

تصویری روانی از وسواس و اضطراب

در سال 1867 در روزهایی که داستایفسکی در زندگی مالی خود دچار مشکل بود اولین کلمات کتاب قمار باز بر صفحه کاغذ نقش بست. در همان سال با تند نویسش " آنا گریگوریونا" ازدواج می کند. او بسیار ماهرانه در این کتاب به دردسر های قمار و اعتیاد به قمار، سخن می گوید. مخاطب با دانستن این پیش زمینه که او در هنگام نوشتن این کتاب خود تحت فشار برای پرداخت بدهی هایش به خاطر قمار بوده است می تواند جو حاکم بر داستان را درک کرده و با نویسنده در جریان داستان همراه شود. قمار باز یک تصویر روانی از وسواس و اضطراب داستایفسکی است. صحنه آغازین کتاب خروج الکسی ایوانوویچ از قمارخانه است که از همان ابتدا مخاطب متوجه می شود که داستان و همین طور سایر شخصیت های داستان از نگاه او گفته خواهند شد که همین امر باعث می شود مخاطب کمی در درک شخصیت ها دچار مشکل شود که نمی توان بر این موضوع خرده گرفت زیرا هر زمان از نگاه کسی دیگر به شخصی نگاه کنیم درک آن شخصیت برای ما مشکل می شود.

 

قمارباز یک شاهکار است؟

نظر درباره اینکه قمارباز هم مانند دیگر آثار داستایفسکی شاهکار است یا نه کمی سخت است. کتابی که در 26 روز در شرایط سخت مالی نویسنده خلق می شود. حجم کتاب نسبت به سایر دیگر آثار او بسیار کمتر است. ما در جریان داستان کمتر با توصیف فضا رو به رو هستیم در واقع در این کتاب تمرکز نویسنده بر توصیف شخصیت های داستان است که می شود گفت این کتاب دارای رگه هایی از روانشناسی است. جملات کتاب به گونه ای کنار هم چیده شده است که مخاطب بعد از خواندن هر قسمت از کتاب باید کمی تعمل کند تا بتواند اندیشه پنهان در پس آن را درک کند.

در سایر کارهای داستایفسکی با قاطعیت تمام می توانی نظرت را بدهی به عنوان مثال در برادران کارامازوف و یا جنایات و مکافات می توان گفت که او اثری خارق العاده خلق کرده است؛ اما در قمار باز خود را در دریایی مواج احساس می کنی که گاهی با داستان به اوج می روی و گاهی خواندن کتاب برایت کمی خسته کننده می شود به همین خاطر نمی توان به صورت قطعی نظر داد که قمارباز آیا مانند دیگر کارهای داستایفسکی شاهکار است یا خیر؟

 

قمارباز یک اثر روانشناسی

فئودور داستایفسکی بسیار زیبا به توصیف شخصیت های این داستان پرداخته است. بحث اصلی داستان به تصویر کشیدن رابطه افراد با پول و وسوسه های آنهاست. او در ابتدا هر شخصیت را در ذهن مخاطب به اوج می برد و ناگاه آن چهره دیگر او را به تصویر می کشد که باعث تخریب آن در ذهن مخاطب می شود. شخصیت هایی که در ظاهر در آغوش پیروزی هستند اما در درون خود در وخیم ترین وضعیت قرار دارند. افرادی که دچار اعتیاد به قمار هستند و ترک کردن آن برایشان غیر ممکن است. او که خود در این وضعیت گرفتار بوده است می داند چگونه به توصیف آنها بپردازد و نشان دهد که رهایی از باتلاق قمار غیر ممکن است حتی اگر به باختن تمام زندگیت منجر شود. تنها یک روانشناس می تواند اینگونه زیر و بم یک فرد را بیان کند و با این دوگانه توصیف کردن شخصیت های داستان به کتاب سبک و سیاق روانشناسانه دهد؛ این کتاب شاهدی برای ماست که داستایفسکی نویسنده ای چیره دست و خارق العاده است. نیچه نیز در این مورد می گوید: "داستایفسکی تنها کسی است که به من مطالب روانشناسی آموخت!"

 

اقتباس های سینمایی و نمایشی

رمان قمار باز هم مانند سایر کتاب های پرمخاطب دیگر مورد توجه کارگردانان سینما برای ساخت فیلم قرار گرفت. فضای داستانی کتاب و شخصیت پردازی ها، این کتاب را تبدیل به اثری کرده است که بسیار مناسب اقتباس های سینمایی است. اولین فیلم ساخته شده براساس آن در سال 1974 به کارگردانی "کارل رایز" و بازی " جمیز کان" در نقش یک استاد زبان انگلیسی که معتاد به قمار است ساخته شد.

(The Gambler)

چگونه داستایفسکی بخوانیم

این بخش صرفا پیشنهادیست از سمت یک دوست اگر می خواهید برای اولین بار آثار داستایفسکی را مطالعه کنید بهتراست ابتدا مختصری از زندگی او بدانید و سپس به دنبال آثارش باشید. حال که با سبک نوشتن او و فراز و نشیب های زندگیش آشنا شدید بهتر است ابتدا به مطالعه شاهکارهای او بپردازید که اولین پیشنهاد من کتاب جنایت و مکافات و سپس کتاب ابله او می باشد که می توانید از سایت کتابچین تهیه کنید. پس از آشنایی کامل با قلم این نویسنده خلاق می توانید با ذهنی باز و آگاه تر به مطالعه کتاب قمارباز بپردازید.

قمارباز

ویکی پدیا رمان قمار باز

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B2_(%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86)

 

من در نابودی درختان نقشی نخواهم داشت!

خواندن بعضی از کتاب ها را باید مانند دارو برای تمام افراد تجویز کرد. در انتها من هم به عنوان یک دوست پیشنهاد می کنم خواندن کتاب قمارباز با ترجمه جلال آل احمد منتشر شده توسط نشر روزگار را در سایت کتابچین از دست ندهید. با این کار هم به قطع نشدن درختان کمک می کنید و هم نگاهتان به دنیای پیرامونتان عوض خواهد شد.

 

 

به قلم مینو مرتضایی

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

ویدئوهای مرتبط با کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
امیر عظیمی

عالی است کتاب

1402-09-11

علی اکبر امیری اندی

عالی

1400-12-17

رضا

رمان بسیار جالب و زیبایی است و در کل به زندگی مردم مختلف جامعه کشور روسیه میپردازد و اخلاق و رفتار هر کدام را به تصویر میکشد. در این رمان در اواسط داستان، داستان به شدت جالب و خنده دار میشود. به افراد بالای پانزده سال این کتاب را توصیه میکنم

1400-08-02

محمد

این کتاب به سبک روسی و فرهنگ روسیه نگاشته شده و در آن زندگی افراد مختلفی در کنار میز قمار و سالن کازینو به تصویر کشیده شده است. ژانر کتاب در هر قسمت تغییر میکند در قیمتی جنبه طنز دارد و در قسمتی جنبه عاشقانه. خواندنش را توصیه میکنم

1400-07-19

کاملیا قادری

داخلش خیلی اصطلاخات قمار وجود داره من چون اهلش نیستم خیلی چیزارو نمیفهمیدم

1400-07-12

toofan

ترجمه جلال آل احمد واقعا افتضاحه اصلا چرا این ترجمرو چاپ میکنن بزارین به فراموشی سپرده بشه

1400-07-10

الهه دشتبانی

جالب و قابل تامل بود.

1400-06-28

محمدرضا

این کتاب فرهنگ قدیمی روسیه را به خوبی به تصویر میکشد، بسیار عالی است.

1400-05-30

ali akbari

داستایوفسکی مرد پرو بال دادن به جزئیات...البته از اصل داستان دورت نمیکنه

1400-04-22

مهرناز طاهری

ترجمه سروش حبیبی خوبه...داخل کتابچین به صورت صوتی هست گوش کنینیش

1400-04-21

masi

کمی خسته کننده اما آموزنده

1400-04-07

پرویز دانشمند

بی نظیر بود

1400-04-02

محمد فرزادی

فوق العاده تاثیر گذار

1400-03-26

محرمه شاهرخی

عالی بود قلمش

1400-03-11

عبدالرضا کاهانی

حتما بخونینش

1400-02-27

شیوا هرندی

عالی بود دوس داشتم

1400-01-25

vahid meshkini

من کتاب صوتیشو بیشتر ترجیح میدم مترجمشم اقای حبیبی هست

1399-12-20

معصومه طلعتی

قمارباز همیشه آخرش بازندست...کتاب قشنگیه

1399-12-09

مژده گل افروز

من قبلا کتاب بیگانه با ترجمه آل احمد را خونده بودم و پشیمون شدم الانم ددیم مترجم جلال هست نخریدمش

1399-12-02

برچسب ها