×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
ماهی سیاه کوچولو

دانلود کتاب ماهی سیاه کوچولو

ماهی سیاه کوچولو
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : ماهی سیاه کوچولو

نویسنده : صمد بهرنگی

ناشر : شهر پدرام

تعداد صفحات : 35 صفحه

شابک : 978-600-7811-47-4

تاریخ انتشار : 1396

رده بندی دیویی : 8فا3/62

دسته بندی : زبان عربی, داستان کودک, کتابهای چند زبانه

نوع کتاب : Epub

قیمت پشت جلد : 30000 تومان

قیمت نسخه الکترونیک : 12000 تومان


معرفی کتاب

"ماهی سیاه کوچولو" / به دو زبان عربی و فارسی
 کتاب حاضر اثری از صمد بهرنگی می باشد که با ترجمه ای از حیدر شجاعی به زبان عربی و به صورت دو زبانه (فارسی-عربی) توسط انتشارات شهر پدرام منتشر شده است.
داستان ماهی سیاه کوچولو روایت یک ماهی کوچک است که به دلیل خسته شدن از شرایط زندگی تکراری و به عشق دیدن دریا، خطر کرده و سفری طولانی را از جویبار برای رسیدن به دریا آغاز می کند و در مسیر رسیدن به رهایی، تجربه های گرانبهایی کسب می کند و جسارت و فداکاری برای هم نوع را به کودک می آموزد. کتاب ماهی سیاه کوچولو برگزیده کتاب کودک در سال 1347 شد. همچنین جایزه ششمین نمایشگاه کتاب کودک در بلون ایتالیا و دیپلم افتخار جایزه دوسالانه براتیسلاوای چک اسلواکی برای تصویرگری کتاب را در سال 1969 دریافت کرده است.

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

نقد و بررسی کتاب ماهی سیاه کوچولو

ماهی سیاه کوچولو نوشته صمد بهرنگی، نویسنده و معلم تأثیرگذار ایرانی است. این کتاب توسط آزیتا راسی از فارسی ترجمه شده است. ماجرا از آنجایی شروع می شود که یک ماهی کوچک کنجکاو تصمیم گرفت از اقتدار محل زندگی خود را زیر سوال ببرد و ایمنی خانه خودش را رها کند تا به دریای گسترده برود. موجوداتی که در این راه با آنها ملاقات می کند، درسهای مهمی به او می آموزند و باعث می شوند ارزشمندترین گنج زندگی یعنی آزادی را یاد بگیرد.

ترجمه های مختلفی از این کتاب در چندین کشور منتشر شده است. آخرین ترجمه این کتاب به زبان انگلیسی در سال 2015 با تصاویر اصلی آن منتشر شده است.

 

خلاصه داستان

این یک داستان در مورد یک ماهی کوچک شجاع است که بر خلاف توصیه مادرش و ماهی های پرتلاش دیگر تصمیم می گیرد تا بفهمد که آیا جهان گسترده تری فراتر از رودخانه او وجود دارد یا خیر. او در این راه با موجودات دیگری روبرو می شود که به او توصیه های خوبی در مورد خطرات پیش رو می کنند. داستان او توسط یک ماهی پیر برای 12000 نوه اش تعریف شده است می شود تا به آنها در مورد خطرات و اندوه های زندگی هشدار دهد بدون اینکه خودشان خطر به خطر بیندازند؛ اما هدف و نقشه او به طور کامل موفقیت آمیز نیست. ماهی سیاه کوچولو شخصیت بزرگی است که از ماجراهای خود لذت می برد و به طرز چشمگیری و مبتکرانه با خطر روبرو می شود (اگرچه از نظر بعضی از کودکان خردسال قسمت هایی از داستان کمی ترسناک باشد) .

 

ژانر و سبک کتاب

ماهی سیاه کوچولو به زبان ساده و روان نوشته شده است.

این کتاب از زبان و زاویه دید دانای کل روایت شده است. این قصه دو راوی دارد. راوی اول، کسی است که تنها در چند خط، اوّل و آخر قصه را حکایت می کند. راوی دوم ماهی پیرِ قصه گو.

این کتاب در دسته بندی ادبیات کودک جا دارد و ژانر آن تخیلی است.

 

حواشی و پیام کتاب

این کتاب را می توان فقط به عنوان داستان ساده یک ماهی ماجراجو خواند که می خواهد دنیا را بگردد و از عجایب آن مطلع شود. بزران سرزمینش را نقد می کند و در طول مسیرش با خطرات متعددی روبه رو می شود. یا میتوان پیام اصلی کتاب را مشاهده کرد. این کتاب، داستانی تمثیلی درباره جسارت متفاوت بودن از نظر سیاسی در یک جامعه بسته است. این کتاب در ایران قبل از انقلاب ممنوع بود. در هر صورت این یک داستان جالب و قابل تأمل است که توسط تصاویر جالب توجه اش تقویت شده است.

 

نمادهای داستان ماهی سیاه کوچولو

ماهی سیاه کوچولو یک داستان علیه حکومت شاهنشاهی تلقی می شد. تعداد زیادی از متفکران آن زمان ماهی سیاه کوچولو را نماد نسل جوان انقلابی و روشنفکر و عمل گرا می دانستند. متن نمادین و تمثیلی این کتاب، الهام بخش تعداد زیادی از شاعران و نویسندگان دوره های مختلف شد و تعداد زیادی غزل و قصیده در وصف آن سروده شد.

افسانه صمد بهرنگی برای اولین بار در سال 1968 به فارسی منتشر شد. این کتاب قصیده ای است درمورد گذشته ای پر از مبارزات در راه آزادی و پر از سخنان الهام بخش برای نبردهای پیش رو.

 

تصویرگری کتاب

فرشید مثقالی انیماتور، طراح گرافیک، تصویرگر و نویسنده ایرانی است که از سال 1986 در ایالات متحده زندگی می کند. او به خاطر به دلیل "کمک دائمی" خود به عنوان تصویرگر کودک، در سال 1974 مدال بین المللی هانس کریستین آندرسن را دریافت کرد.

تصاویر فرشید مثقالی در کتاب ماهی سیاه کوچولو بسیار اصیل، جسورانه و رنگارنگ هستند. این نقاش چیره دست با یک پالت محدود نقاشی های بسیار ماهرانه و استادانه ای خلق کرده است.

تصویرگری کتاب ماهی سیاه کوچولو

 

افتخارات و جوایز کتاب

  • جایزه هانس کریستین اندرسن برای تصویرگری فرشید مثقالی (1974)
  • اولین جایزه گرافیکی، ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب کودکان در بولونیا برای تصویرگری فرشید مثقالی (1968)
  • دیپلم افتخار، دو سالانه براتیسلاوا، چکسلواکی، برای تصویرگری فرشید مثقالی (1968)
  • کتاب برگزیده کودک در سال ۱۳۴۷
  • در آوریل 2015، ترجمه جدید ماهی سیاه کوچولو توسط Tiny Owl با تصاویر اصلی برنده جایزه خود، اولین بار در لیست 10 کتاب برتر کودکان دیوید کادجی نیوبی در مجله The Guardian قرار گرفت.

صمد بهرنگی (متولد ۲ تیر ۱۳۱۸ در تبریز – درگذشته ۹ شهریور ۱۳۴۷) در ارسباران یک معلم ایرانی، منتقد اجتماعی، فولکلوریست، مترجم و داستان نویس آذربایجانی تبار بود. او به دلیل كتاب های ژانر كودكی که نوشته، به ویژه ماهی سیاه كوچك، مشهور است. تحت تأثیر ایدئولوژی های غالباً چپگرا که در میان روشنفکران عصر وی رایج بود و باعث محبوبیت وی در بین سازمان چریک های فدایی خلق ایران شده بود، کتاب های او به طور معمول زندگی کودکان فقیر شهری را به تصویر می کشید و فرد را با ابتکار عمل خود، به تغییر ترغیب می کرد.

 

کارهای حرفه ای او

وی به غیر از داستانهای کودکان، مقالات آموزنده بسیاری نوشت و چندین نمونه از ادبیات شفاهی آذربایجان را جمع آوری و منتشر کرد. مطالعات فولکلور او معمولاً با کمک همکارش بهروز دهقانی انجام شده است که پس از مرگ زودرس بهرنگی به انتشار برخی از آثار او کمک کرد. بهرنگی همچنین دارای چند ترجمه آذری زبان از اشعار فارسی احمد شاملو، فروغ فرخزاد و مهدی اخوان-ثالث است.

 

مرگ او

بهرنگی در رودخانه ارس غرق شد و علت مرگ او دولت پهلوی بود. اینطور گفته می شود که هنگام غرق شدن، یک افسر ارتش به نام حمزه فراهتی با او دیده شده است. فراهاتی در کتاب خود و در مصاحبه اش با VOA ادعا کرده است که صمد غرق شد و توسط ساواک کشته نشد.

صمد بهرنگی

 

دیگر آثار صمد بهرنگی

  • عادت
  • تلخون و چند قصه دیگر
  • بی نام
  • اولدوز و کلاغ ها
  • اولدوز و عروسک سخنگو
  • کچل کفترباز
  • پسرک لبوفروش
  • افسانه محبت
  • پیرزن و جوجه طلایی اش
  • یک هلو هزار هلو
  • ۲۴ ساعت در خواب و بیداری
  • کوراوغلو و کچل حمزه
  • افسانه های آذربایجان ترکی
  • کلاغ ها، عروسک ها و آدم ها
  • دومرول

 

جملات معروف کتاب

  • مرگ خیلی آسان می تواند الان به سراغ من بیاید، اما من تا می توانم زندگی کنم نباید به پیشواز مرگ بروم. البته اگر یک وقتی ناچار با مرگ روبرو شدم –که می شوم– مهم نیست، مهم این است که زندگی یا مرگ من چه اثری در زندگی دیگران داشته باشد.
  • زندگی یعنی اینکه توی یه تیکه جا هی بروی و برگردی تا پیر شوی و دیگر هیچ یا اینکه طور دیگری هم توی دنیا میشود زندگی کرد؟
  • درد من حصار برکه نیست، درد زیستن با ماهیانی است که فکر دریا به ذهنشان خطور نکرده است.

اقتباس های نمایشی ماهی سیاه کوچولو

 

اقتباس های نمایشی

نمایش ماهی سیاه کوچولو به کارگردانی «محمد عاقبتی» در تابستان سال ۲۰۱۶ اجرا شد. این نمایش به عنوان یکی از نمایش های منتخب کمپانی نیو ویکتوری در نیویورک انتخاب شد.

در پاییز سال ۲۰۱۶ در Down Town Art در منهتن و در African American Arts & Culture Complex سانفرانسیسکو روی صحنه رفت.

همچنین بهار ۲۰۱۸ در Triskelion Arts بروکلین به زبان انگلیسی به روی صحنه رفت و نسخه فارسی آن در در پاییز ۱۳۹۶ در پردیس تئاتر شهرزاد برای یک هفته روی صحنه بود. همچنین این نمایش در اسفند ۱۳۹۷ به کانادا رفت.

 

نمادها و شخصیت های داستان

  • شخصیت اصلی و قهرمان قصّه: ماهی سیاه کوچولو است. ماهی کوچک قصه ما متفکر، فعال، پر جنب و جوش و درذهنش پر از سوال است که دنبال پاسخ آنها است. او بی پروا و زرنگ است، خط قرمزهای جامعه خود را زیر پا می گذارد و هراسی از شکستن تابوها ندارد. در نهایت به دلیل متفاوت بودن، از جامعه خود طرد می شود.
  • شخصیت های کمک کننده به ماهی: در همه داستان ها قهرمان قصّه، راهنما و طرفدارانی دارد این قصه هم با سایر قصه ها تفاوتی ندارد.
  • حلزون پیچ پیچه: اوّلین بار این حلزون، فکر سفر به دریا را در ذهن ماهی می اندازد.
  • مارمولک دلسوز و باهوش که با دادن اطلاعاتی مفید، ماهی سیاه کوچولو را از خطرات پیش رو آگاه میکند. این مارمولک به ماهی خنجری می دهد که دو بار در طول داستان در زندگی ماهی سیاه کوچولو بسیار تاثیر گذار است.

 بار اول این خنجر برای نجات ماهی استفاده می شود و بار دوم جان ماهی های دریا را نجات می دهد.

  • پسربچه چوپان: این پسر با کشتن یکی از دشمنان ماهی کوچولو او را نجات می دهد.

علاوه بر شخصیت های مثبت شخصیت های منفی هم در این داستان کم نبودند:

  • همسایه های خشمگین و معترض
  • مرغ سقا
  • قورباغه
  • خرچنگ
  • اره ماهی

 

نتیجه گیری

بررسی عناصر مختلف داستان ماهی سیاه کوچولو نشان می دهد که این داستان از نظر نمادشناسی و ادبیات مدرن بسیار با ارزش است.

نویسنده با استفاده از تکنیک های ماهرانه نویسندگی و استعداد ذاتی خود به خلق لحظات نابی در داستان می پردازد به گونه ای که هر قسمت از این داستان به شکل منحصر به فرد خود برای خواننده جذاب است. نویسنده با استفاده از واژگان مختلف، انتخاب درست لغت و بیانی شیوا توجه کودکان و نوجوانان را به این داستان جلب می کند.

یکی از تکنیک های جالب او این است که سعی می کند شخصیت های داستان را در موقعیت های مختلف قرار دهد و واکنش آنها را رسم کند.

وبسایت کتابچین مرجع کامل کتاب های ایرانی و خارجی، این شاهکار صمد بهرنگی را از نشر شهرپدرام منتشر کرده است. با مراجعه به این وبسایت می توانید در دنیای ماهی سیاه کوچولو قدم بگذارید.

کتاب ماهی سیاه کوچولو

صفحه ویکی پدیای کتاب ماهی سیاه کوچولو

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C_%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87_%DA%A9%D9%88%DA%86%D9%88%D9%84%D9%88

 

 

به قلم نگار تورانی

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات شهر پدرام

ویدئوهای مرتبط با کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
علی قالی زاده

فکر میکنم این کتاب یه دوره ای ممنوع بود. نمی دونم چرا. ولی به هر حال از خوندنش پشیمون نمی شید.

1400-03-01

فهیمه بادران

یه کتاب قصه است. معمولا کتاب قصه برای سن نوجوان به پایین مناسبه. ولی این کتاب رو توی هر سنی بخونی خوشت میاد.

1400-02-28

fazel

چقدر قشنگ بود این کتاب. من خیلی دوست داشتم.

1400-01-19

هلیا زری باف

یه شعر هست از آقای فلاح لنگرودی که مناسب این کتابه: ماهی سیاه کوچولو، قصه ی تلختو بگو، قصه ی تنها شدنت، راهی یه دریا شدنت، حکایت غریبی و دربدری، رفاقتای الکی و سرسری، بگو ، تمومشو بگو، نکته به نکته ، مو به مو.

1399-12-24

صالح ابویی

خیلی داستان شیرینی داره. حتما بخونید.

1399-12-24

یاسمین فرخی

این کتاب ترجمه فوق العاده زیبا و دلنشینی داشت به زبان عربی و خود کتاب هم که معروف و فوق العادست. همینطور آوردن یک خط در میان عربی و ترجمه کار بسیار زیبا و هوشمندانه ای بود

1399-10-16

برچسب ها