×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود رایگان کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
هفت پیکر نظامی - خمسه

دانلود کتاب هفت پیکر نظامی - خمسه

هفت پیکر نظامی - خمسه
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : هفت پیکر نظامی - خمسه

نویسنده : نظامی

ناشر : کتابچین

دسته بندی : شعر فارسی, شعر عروضی

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : رایگان


معرفی کتاب

"هفت پیکر نظامی - خمسه"

جمال ‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد، که معروف است به نظامی شاعر و داستان‌سرای ایرانی و پارسی‌ گوی در سده ششم هجری ، او اولین کسی است که داستان‌ سرایی در ادبیات پارسی را آغاز کرده است. آرامگاه نظامی گنجوی، در غرب شهر گنجه قرار دارد. نظامی دربین برترین گویندگان توانای شعر پارسی است، او نه‌ تنها دارای روش و سبکی مختص به خود و جداگانه است، بلکه تأثیرات اشعار او بر شعر پارسی نیز در شاعرانِ بعد از او ملموس و پیداست. نظامی از دانش ‌های رایج دوران خود مانند علوم ادبی، نجوم، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عرب و... آگاهی زیادی داشته و این ویژگی در شعرهای نظامی به روشنی پدیدار است. روز۲۱ اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت نظامی گنجوی است.

هفت‌ پیکر یا بهرام‌ نامه یا هفت‌ گنبد، چهارمین منظومه نظامی از نظر ترتیب زمانی و یکی از دو شاهکار او از لحاظ کیفیت است

اولین کسی که سعی و تلاش بسیار زیادی بر ارائهٔ مجموعه ‌ای منسجم از آثار نظامی به کار برد وحید دستگردی بود که حاصل کارش بین ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۷ خورشیدی منتشر شد

نظامی گنجه ‌ای، به دلیل سبک سخن‌ سرایی و زبان شعر مخصوص به خودش، مورد تقلید بسیاری از شاعران قرار گرفته‌ است.

 

در بخشی از این کتاب میخوانیم:

طالع تخت و پادشاهی او

فرخ آمد ز نیک خواهی او

پیش از آن را صد ستاره شناس

از پی بخت بود داشته پاس

اسدی بود کرده طالع تخت

طالعی پایدار و ثابت و سخت

آفتابی در اوج خویش بلند

در قرآن با عطاردش پیوند

زهره در ثور و مشتری در قوس

خانه از هردو گشته چون فردوس

در دهم ماه و در ششم بهرام

مجلس آراسته به تیغ و به جام...

 

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

تحلیل هفت پیکر نظامی

این مجموعه داستان هم مینه تاریخی دارد و در بستر تاریخ به نوعی اتفاق افتاده است و هم نظامی دست به بازآفرینی این روایت تاریخی زده است. ساختار داستان تا حدودی پیچیده می باشد. نویسنده زندگی بهرام را از شروع تا پایان به همراه هفت داستان ضمنی در کنار آن آورده است و داستان را متنوع تر کرده است.

هفت پیکر دارای انسجام درونی و بیرونی بوده و توالی حوادث در آن با رابطه مشخصی اتفاق می افتد. سفر بهرام گور در مراحل زندگی خود با سفر و مراحل ترسیم شده توسط ووگلر هم خوانی دارد. گفتنی است ووگلر در کتاب خود به نقش کهن الگوها در قصه ها پرداخته است.

 

هفت پیکر

 

رابطه بین استاد و قهرمان داستان

در اسطوره شناسی به نقش یک استاد در کنار قهرمان داستان پرداخته می شود، این استاد ممکن پدر، خدا، معلم یا پزشک باشد. رابطه نمادین بین قهرمان و استاد یکی از با ارزش ترین نمادها در علم اسطوره شناسی محسوب می شود. استاد قهرمان را برای مواجه شدن با حوادث ناشناخته آماده می نماید. در این داستان نعمان با عنوان استاد بهرام گور وارد ماجرا می شود و مساپل مهمی را به او آموزش می دهد.

دعوت به افسانه سازی

در کهن الگوها معمولا یک موجود خنثی به صورت اتفاقی وارد داستان می شود و باعث ایجاد یک نقطه عطفه در زندگی قهرمان می شود. در هفت پیکر گور خری با بهرام برخورد می کند و به قول نظامی «آخر الامر مادیان گوری، آمد افکند در جهان شوری، گور بهرام دید جست به زور، رفت بهرام گور در پی گور». این شخصیت ها در حالت عادی دنیای ساکنی دارند که با اندک تحریکی به جوش آمده و افسانه ای را می سازند.

وجود چالش در داستان

کسانی که اقدام به قصه نویسی می کنند قهرامان داستان را با یکسری چالش ها به امتحان می کشند. هدف از این چالش ها را می توان دو چیز دانست که یکی آماده نمودن قهرمان برای چالش اصلی و بزرگ و دیگری دادن جذابیت به متن داستان است. نظامی گنجوی نیز از وجود این آزمون ها و چالش ها در داستان خود بهره برده است.

آزمایش عیار عشق

در داستان های حماسی یا عاشقانه در یکجا عاشق باید جان خود را در معرض آزمایش قرار دهد. در این راه اگر رقیبی نیز باشد به او پیشنهاد می کند هر دو آزمایش سختی را از سر بگذرانند تا معلوم شود چه کسی آمادگی و شجاعت لازم را دارد. در هفت پیکر بهرام این آزمایش را به کسی پیشنهاد می دهد که تاج پادشاهی را از او ربوده است. در این داستان تاج را در میان دو شیر وحشی قرار می دهند تا مدعیان پادشاهی از بین دو شیر تاج را به دست آورند.

 

کتاب هفت پیکر نظامی

 

تصمیم قهرمان برای بازگشت به دنیای عادی

در اسطوره ها زمانی که قهرمان به اوج داستان می رسد و وارد دنیای ویژه ای می شود که ویژگی های برجسته ای نسبت به دنیای عادی دارد اغلب تصمیم می گیرد که این دنیای خاص یا آن توانایی برجسته ای را که به دست آورده ترک گوید و به دنیای عادی باز گردد این مرحله را بازگشت می گویند. در این مرحله تلاش می کند درس هایی را که در مراحل قبلی آموخته است را در دنیای عادی عملی کند. بهرام نیز در داستان دل از گنج و لشکر می کند و بدون آن می خواهد به جنگ چین برود.

نویسنده: سعید گلمحمدی

 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات کتابچین

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
مهدی امینی

عالی

1400-11-18

برچسب ها