×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
پر

دانلود کتاب پر

پر
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : پر

نویسنده : شارلوت مری ماتیسن

ناشر : آفتاب گیتی

مترجم : مریم طباطبایی

تعداد صفحات : 333 صفحه

شابک : 978-622-6465-95-5

تاریخ انتشار : 1398

دسته بندی : رمان های خارجی, داستان و رمان های عاشقانه

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 18000 تومان


معرفی کتاب

"پر"
رمان پر با عنوان اصلی (The Feather) اثری از شارلوت مری ماتیسن (Charlotte Mary Matheson) می باشد که با ترجمه ای از مریم طباطبایی، توسط انتشارات آفتاب گیتی منتشر شده است.
شارلوت ماتیسن، نویسنده اهل بریتانیا در سال 1888 متولد و در سال 1937 در چهل و هشت سالگی بر اثر بیماری سرطان از دنیا رفت. از وی پنج اثر به یادگار مانده است که معروف ترین آنها "رمان عاشقانه پر" می باشد. همانطور که پر نماد لطافت، پاکی، سبکی و ناپایداری است، این رمان عاشقانه توصیف یک عشق پاک و آتشین به معشوق را روایت می کند که عاشق حاضر است زندگی خود را در راه معشوق فدا کند. "راجر دالتون" مامور بیمه ای است که عاشق بیوه جوان "برنارد کوترل" به نام "میویس" می شود. برنارد به تازگی فوت کرده است و راجر مامور رسیدگی به پرونده مرگ مشکوک و تعیین تکلیف بیمه عمر وی است و در این مسیر با میویس و صدای زیبای او آشنا می شود. تمام بخش های این رمان سرشار از احساس و عاطفه دالتون به میویس و توصیف لحظه های عاشقانه و صمیمی بین آنها است. جملات عمیق و پر معنای "رمان پر" و در کل روایت عاشقانه آن را بعید است که در کتاب دیگری یافت کنید.
در بخشی از این کتاب می خوانیم :
"-یک خواننده حتما باید  رژیم خاصی داشته باشد تا همیشه بتواند صدای زیبایش را حفظ کند و به این  وسیله  محبوب دل ها می‌شود . حتما خودتان تصد یق می‌کنید که سه سال برای این کارچندان هم زیاد نیست! در تعجب بودم پیش خود فکر کردم که ماویس در روز یکی دو ساعت را در پیش او  خواهد رفت و بقییه  اوقاتش را در خانه به تمرین می پردازد و بدین ترتیب پس از مدتی خواننده ای مشهور میشود اما به هیچ عنوان فکر نمی کرد."

فهرست مطالب

این کتاب شامل 40 فصل می باشد

نقد و بررسی رمان پر

معرفی کتاب

رمان پر در سال 1927 توسط شارلوت مری ماتیسن به رشته تحریر در آمده است. این رمان داستان عاشقانه ای میان دو شخصیت اصلی داستان راجر و میویس است. رمان پر، در دسته ادبیات عامه پسند انگلستان قرار می گیرد که در زمان انتشارش زیاد مورد توجه قرار نگرفت؛ اما این رمان در ایران، در دسته رمانهای عاشقانه پر فروش قرار گرفته است. شاید بتوان گفت به دلیل پیشینه عاشقانه ای که آثار کلاسیک ایرانی از آن برخوردار بوده است باعث شده تا این کتاب در ایران بسیار مورد استقبال قرار گیرد. در سال 1993 اولین ترجمه فارسی این رمان به بازار آمد و بسیار مورد توجه مخاطب این سبک از داستان قرار گرفت. شاید از نظر مخاطبان حرفه ای کتابخوان این رمان مورد پسند واقع نشود؛ اما اگر بخواهیم بدون جانب داری این کتاب را مورد بررسی قرار دهیم می توان گفت این کتاب در میان داستان های عاشقانه حرفی برای گفتن دارد. تشبیه های بجای شارلوت، به قصه رنگی خاص بخشیده است که برای مخاطب بسیار جذاب می باشد.

 

بریده ای از زندگی شارلوت ماتیسن

شارلوت مری ماتیسن در سال 1888 یا 1889 در انگلستان متولد شده است. تاریخ دقیقی برای تولد وی موجود نمی باشد و تاریخ گفته شده بر اساس سنگ نوشته قبر او محاسبه شده است بر اساس اینکه او در 48 سالگی درگذشته است تخمین زده می شود که دریکی از این دوسال متولد شده باشد.

شارلوت ماتیسن علاوه بر نویسندگی علاقه زیادی به دامداری و کشاورزی داشت و این موضوع بسیار مورد توجه روزنامه نگاران زمان او قرار گرفته بود. او علاوه بر نویسندگی و خلق داستان های شاهکار در مزرعه شاهزاده ولز، به دامداری مشغول بود. در سال 1916 در هفته نامه وسترن درباره او اینگونه نوشته شده است: " خانم ماتیسن نویسنده مشهور در مزرعه شاهزاده ولز مشغول گله داری است. او گاوهای نر زیادی دارد و هر زمان که هوا مناسب باشد آنها را به چرا می برد. او تنها زن دامدار است." این تجربیات بخشی از خدمتی است که او در ارتش زمینی انگلستان در جنگ جهانی اول انجام داده است.

شارلوت ماتیسن

شارلوت بخشی از زندگیش را در هند سپری کرده است او زمانی که در ارتش انگلستان خدمت می کرد به هند اعزام شده بود و در مدرسه ای پسرانه مشغول به تدریس کشاورزی بود. زمانی که از هند بازگشت در سال 1920 زندگی زناشوییش را آغاز کرد و ماحصل این ازدواج دو فرزند بود. شارلوت زندگی کوتاهی داشت و در سال 1937 بر اثر سرطان درگذشت و در کلیسای Columb Minor به خاک سپرده شد.

 

سبک شارلوت ماتیسن

شارلوت ماتیسن در دسته نویسندگان سبک رمانتیسم قرار می گیرد. رمانتیسم نهضتی ادبی بود که در قرن هجدهم شکل گرفت. این نهضت آغازگر سبکی جدید بود که نویسندگان در آن با جسارت بیشتری به بیان احساس می پرداختند. این سبک زمانی شکل گرفت که نویسندگان از بیان تنها چند اصل خشک خسته شده بودند و می خواستند این بار درونیات فرد و احساسات او را به تصویر کشند. شارلوت نیز یکی از این نویسندگان بود. همانطور که در کتاب پر می خوانید خواهید دید که او چه جسورانه به توصیف این عشق و درونیات قهرمانان داستانش می پردازد. چیزی که قبل از آن در میان آثار ادبی مرسوم نبوده است. مکتب رمانتیسم دارای اصول مختلفی است اما آنچه در رمان شارلوت بعد از بیان احساس بسیار برجسته است آزادیست، آزادی از هر قید و بند و سنتی این را در رفتار راجر و میویس به خوبی مشاهده می کنیم. هنجارشکنی میویس در ازدواج با برنارد، آغاز رابطه عاشقانه با راجر، مردی متاهل و همین طور راجر با وجود داشتن زندگی و همسر، تمام وجودش را در راه عشق میویس می گذارد و خود را از زندگی ملال آورش رها می کند. شارلوت یک تصویر تمام عیار از عشق را برای مخاطبش ترسیم می کند.

 

نقد و بررسی

جان می روم که در قدم اندازمش ز شوق درمانده ام هنوز که نزلی محقرست (سعدی)

عشق داستانی است که در هر جغرافیا و زمانی اتفاق افتد برای همه شنیدنیست. به خصوص عشقی که در آن عاشق برای رسیدن به معشوق و آرامش آن حاضر است از هر چیز خود حتی جانش نیز بگذرد. در سال 1927 شارلوت ماتیس در رمان پر به خلق داستانی عاشقانه پرداخت که در آن عشق از هر چیز دیگر برتر بود. مخاطبان این اثر بعد از خواندن این داستان چندین نگاه متفاوت به آن دارند. اولین دسته افرادی هستند که این داستان را در دسته عشق های اسطوره ای می گذارند و می گویند در دنیای واقعی وقوع این چنین داستانی امکان پذیر نیست. دسته ای دیگر رفتارهای شخصیت های داستان را غیر منطقی و غیر قابل درک بیان می کنند؛ اما باید گفت نگرش ما به عشق در خواندن این داستان بسیار تاثیر گذار است.

 

آغازی معمایی

داستان آغازی متفاوت دارد و مخاطب در ابتدا با داستانی معمایی مواجه می شود. برنارد کوترل مردی مسن که همسری جوان دارد مرده است و ماموری از بیمه جهت بررسی مرگ مشکوک او وارد خانه اش می شود. در ابتدا چیزی که ذهن را به خود مشغول می کند این تفاوت میان سن او و همسرش در کنار مرگ برنارد و کلیشه همیشگی تصاحب اموال اما شارلوت ماتیس از میان همه این کلیشه ها ناگهان عشقی را خلق می کند. عشقی میان میویس همسر جوان برنارد و مامور بیمه راجر دالتون که برای بررسی مرگ برنارد پا به خانه او گذاشته است.

 

راجر، عاشق یا خائن؟

من اگر نظر حرامست بسی گناه دارم چه کنم نمی توانم که نظر نگاه دارم (سعدی)

خرده های بسیاری به این داستان عاشقانه وارد است. چرا توصیف این عشق زیبا باید در کنار خیانت باشد؟ آیا می توان نام احساس راجر را عشق گذاشت؟ این سوال ها از همان ابتدا که عشق میان قهرمانان داستان شکل می گیرد در ذهن مخاطب می چرخد. راجر مردی متاهل که علاوه بر آن پدر هم نیز است. دارد از زندگی بدون احساس گلایه می کند و از همان توجیه های همیشگی مردان برای انجام خیانت سخن می گوید و احساس به ظاهر ناپاکش به میویس را دلیل کمبودهایش در زندگی زناشویی می داند و اینکه تا کنون این احساس را در زندگی گذشته اش تجربه نکرده است. در ابتدا این دلایل برای مخاطب کافی نیست و تنها دلایلی احمقانه برای کاری اشتباه است؛ اما با خواندن چند صفحه از کتاب خواهیم فهمید که راجر دارای احساسی متفاوت و دور از هوس به میویس است و این همان چیزی است که ما از عشق می دانیم تمام زندگیت و حتی جانت را بدون توقع دریافتی به معشوق ببخش این همان کاری است که راجر انجام می دهد.

 

 صدای عشق

صدای زیبای میویس و رسیدن به قله آرزویش که همان خوانندگی است شاید در نگاه اول شبیه به تمام آرزو ها و هدف هایی باشد که هر کس در زندگی خود دنبال می کند؛ اما چیزی که داستان را تغییر می دهد نحوه رسیدن به آن است. میویس همیشه خواهان این بوده است که شرایطی فراهم شود تا بتواند در مسیر هدفش قدم بگذارد، حال فرشته نجات او راجر با عصای جادوییش که همان عشق است آمده تا او را به آرزویش برساند. شاید از نظر مخاطب، کار راجر نادرست باشد اما باید بگویم هر انسان عاشق دیگری هم در جای راجر بود همین کار را می کرد دزدی و رفتن به زندان برای آسایش معشوق تنها کار کوچکی است که یک عاشق می تواند انجام دهد.

The Feather

 

پرواز در زندان

حضور راجر در زندان را می توان به پرواز یک عاشق تشبیه کرد. همیشه روح در سخت ترین شرایط می تواند به زیباترین قله ها برسد؛ و این پرواز زمانی تکمیل می شود که میویس شروع به خواندن می کند و در مسیری که راجر برای او هموار کرده است پیش به سوی آرزویش می رود. در واقع می توان گفت صدای آواز میویس پرهای روح راجر است که او را در اوج تاریکی به پرواز در می آورد. شارلوت ماتیسن در کتاب، با زیبایی هر چه تمام تر به توصیف صحنه های عاشقانه و همین طور این عشق پاک که در ظاهر نا متعارف و غیر عاقلانه است می پردازد؛ اما او به مخاطب خود می گوید عشق هیچ گاه براساس عقل و منطق شما رخ نمی دهد بلکه این دل است که تصمیم گیرنده در این مسیر است.

 

اقتباس های سینمایی

دو سال بعد از انتشار کتاب پر درسال 1929 لسلی اس. هیسکات کارگردان انگلیسی درامی عاشقانه برگرفته از کتاب شارلوت ماتیسن را مقابل دوربین برد که در آن جیمسون توماس به عنوان نقش اول ایفای نقش کرده است. این فیلم به صورت یک فیلم صامت ساخته شده که بر روی آن جلوه های صوتی و موسیقی اضافه شده است.

رمان پر

 

من در نابودی درختان نقشی نخواهم داشت!

خواندن بعضی از کتاب ها را باید مانند دارو برای تمام افراد تجویز کرد. در انتها من هم به عنوان یک دوست پیشنهاد می کنم خواندن کتاب پر به قلم شارلوت مری ماتیسن با ترجمه مریم طباطبایی که توسط انتشارات آفتاب گیتی منتشر شده است را در سایت کتابچین از دست ندهید. کسانی هم که به کتاب های صوتی علاقه دارند می توانند این کتاب را که توسط انتشارات ماه آوا منتشر شده است در سایت کتابچین بشنوند. با این کار به قطع نشدن درختان کمک می کنید و هم تجربه ای جذاب از یک داستان عاشقانه خواهند داشت.

 

 

به قلم مینو مرتضایی

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات آفتاب گیتی

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
Araam Salimi

خیلی سال پیش خوندمش و خیلی ازش خوشم اومد ، واسه همین دوباره خوندمش شما هم بخونید????

1402-04-19

مرند ماکانی

نظر کارشناسانه من اینه که حتما بخونید

1400-08-25

jalal ravazade

عالی بود. من کتابشو دوست داشتم. پیشنهاد میکنم بخونید.

1400-08-24

jalal ravazade

یه رمان معمولی از یه نویسنده معمولی.

1400-08-22

shahin

دقیقا میشه بگید کجاش اغراق داشت؟

1400-07-19

محمد صادق

یکم اغراق آمیز بود.

1400-07-18

کامران

رمان خوبیه. من یه هفته ای خوندمش.

1400-06-17

سیامک تاج الدین

کشش داستان طوریه که باعث میشه مطالعه ش رو یه لحظه هم کنار نزاری.

1400-06-08

ساسان رامح

رمانی خوب و جذاب که دوست دارین بدون وقفه اونرو تمامش کنید . حتما این رمان رو بخوانید .

1400-05-29

محمد داوود زاده

عالی بود.

1400-04-21

مهدیه خوش چهره

فکر میکنم که یکی از بهترین رمانها یی است که خوندم.

1400-04-19

masi

باید جالب باشه

1400-04-07

mansoureh hamzehei

ابن کتاب داستان مرد متاهلیه ک کارمند بیمه است و عاشق زنی میشه ک همسرش رو از دست داده و برای موفقیت این زن هر کاری میکنه .بنظر من بسیار عالی بود و توصیه میکنم ک مطالعه کنید ..

1400-04-04

mohsen alizadeh

خیلی کتاب ارزنده ایه. روایت داستان هم شیرین و جذابه.

1400-03-26

هادی جعفری

بخونید که رمان خوبیه. عشق رو در همه جای داستان میشه درک کرد.

1400-03-19

عبدالرضا کاهانی

نظرتون محترمه ولی شما از یه رمان چه انتظاری دارید که می گید خوب نبود؟ به نظر من که خیلیم خوب بود.

1400-02-29

سمیه نروایی

به نظرم خیلی خوب داستان رو پردازش نکرده بود. می تونست بهتر باشه.

1400-02-28

Majid m

خوب بود. فضای عاشقانه جالبی داشت.

1400-02-21

رویا.م

خیلی کتاب خوبی بود و خوشم اومد. ممنون

1400-02-19

یاسر رامینی

از زیباترین عاشقانه هایی که خوندم همین کتابه.

1399-12-23

نعمت فاطمی

من زیاد خوشم نیومد.

1399-12-20

المیرا ماهانی

هنوز نخوندم ولی الان این کتاب داره میگه که وقتی متاهل هستی می تونی عاشق یکی دیگه بشی؟

1399-12-19

برچسب ها