×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
پیرمرد و دریا

دانلود کتاب پیرمرد و دریا

پیرمرد و دریا
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
افتخارات
نقد و بررسی

نام کتاب : پیرمرد و دریا

نویسنده : ارنست همینگوی

ناشر : گیوا

مترجم : محمدصدیق سپهری نیا

تعداد صفحات : 96 صفحه

شابک : 978-600-451-670-9

تاریخ انتشار : 1398

رده بندی دیویی : 54/813

دسته بندی : رمان های خارجی, داستان های آموزنده

نوع کتاب : Epub

قیمت پشت جلد : 18000 تومان

قیمت نسخه الکترونیک : 7000 تومان


معرفی کتاب

" پیرمرد و دریا " 

کتاب پیرمرد و دریا با عنوان اصلی (The old man and the sea) اثری از ارنست همینگوی (Ernest Hemingway) می باشد که با ترجمه ای از محمدصدیق سپهری نیا از انتشارات گیوا منتشر شده است.

پیرمرد و دریا آخرین رمان مهم ارنست همینگوی نویسنده پرآوازه آمریکایی می باشد که به واسطه نگارش آن جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد. جان اوهارا نویسنده آمریکایی که خود دارای شهرت ادبی بود، همینگوی را برجسته ترین نویسنده پس از مرگ شکسپیر می داند.همینگوی اعتقاد داشت که نقش احساس و تجربه یک موضوع توسط نویسنده در نوشتن بسیار حیاتی است. در این مورد خود وی چنین می گوید: اینکه به راستی انسان بداند که چه حس میکند امری بسایر مهم در نگارش است. نه اینکه به او آموخته اند که چه حس کند. یا اینکه قرار است چه حسی داشته باشد. وی رمان پیرمردو دریا را زمانی نوشت که مدتی را در سواحل کوبا و در میان مردم ساحل نشین زندگی کرد و در این دوران قایقرانی یکی از تفریحات وی محسوب می شد.

پیرمرد ودریا داستان پیرمردی که همیشه آرزو داشته ماهی بزرگی صید کند تا توانایی خود در صید را به همه ثابت کند. او پس از 84 روز که نتوانسته بود صیدی به دست آورد، به تنهایی قایق خود را به دل دریا می برد و سفر پرماجرای خود را آغاز می کند. در این داستان نکات مفیدی مانند مصمم بودن و تلاش برای رسیدن به هدف و از دست ندادن امید، بسیار ملموس و به زیبایی به مخاطب منتقل می شود. بر خلاف بسیاری از کتابها که داستانی آرمانگرا ارائه می دهند، همینگوی در این کتاب واقع گرایی را به جای آرمان گرایی ترجیح داده است.

 

در بخشی از کتاب می خوانیم :

" پیرمردی بود که به تنهایی، با قایق کوچکش ماهی‌گیری می‌کرد. حالا هشتاد و چهار روز می‌شد که حتی یک ماهی هم صید نکرده بود. در چهل روز اول، پسربچه‌ای همراه او بود، اما چون بعد از گذشت چهل روز هیچ صیدی نداشتند، پدر و مادر پسر گفتند که پیرمرد درگیر بدشگونی شده که بدترین نوع بدشانسی است و پسر طبق دستورات آن‌ها به قایق دیگری رفت که در همان هفته‌ی اول، سه ماهی خوب نصیبشان شده بود. پسرک از اینکه می‌دید هر روز پیرمرد با قایق خالی برمی‌گردد، اندوهگین بود و همیشه می‌رفت قلاب، نیزه‌های خاردار و بادبان را که با کیسه‌های آرد وصله خورده و مثل پرچم شکست همیشگی، دور دکل پیچیده بود، حمل می‌کرد.

پیرمرد لاغر و تکیده بود. پشت گردنش چین و چروک‌های عمیقی داشت. بر اثر انعکاس آفتاب بر دریای گرم‌سیر، لکه‌های قهوه‌ای سرطان خوش‌خیم بر گونه‌هایش زاییده شده بود. لکه‌ها دو طرف صورتش را پوشانده و شیارهای عمیقی بر اثر کشیدن طناب ماهی‌گیری، در کف دست‌هایش نقش بسته بود اما هیچ‌کدام از این شیارها جدید نبود. آن‌ها قدمتی برابر شیارهای یک کویر بی‌ماهی داشتند."



 

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات سال 1955

نقد و بررسی کتاب پیرمرد و دریا

اثر ارنست همینگوی

 

درباره کتاب داستان پیرمرد و دریا

کتاب داستان پیرمرد و دریای ارنست همینگوی مشهور با نام اصلی (The Old Man and the Sea)، در سال 1952 در مجله لایف (Life) و به صورت کتاب به چاپ رسید. این رمان که نام نویسنده اسم ورسم دار خود را بیش ازپیش سر زبان ها انداخت در همان زمان در بین خوانندگان آثار زبان انگلیسی با استقبال بی نظیری روبه رو و از پرفروش ترین آثار شد، به طوری که آن شماره مجله لایف 5 میلیون نسخه و کتاب هم در دو روز 50 هزار نسخه به فروش رفتند. در ایران ترجمه های زیادی از پیرمرد و دریا وجود دارد که ترجمه حاضر توسط محمدصدیق سپهری نیا و توسط نشر گیوا در 96 صفحه روانه بازار شده است.

نویسنده رمان کوتاه پیرمرد و دریا ارنست میلر همینگوی (ErnestMiller Hemingway) سبک منحصربه فرد خود را برای روایت داستان انتخاب کرده است که «وقایع نگاری» نام دارد و با این سبک ساده و بی تکلف سعی کرده است تا واقعیت بیشتری به اثر خود ببخشد بااین حال این داستان مملو از نشانه ها و سمبل هایی ست که در بطن زندگی برای هرکسی معنایی خاص می یابد. در کل سبک خاص همینگوی تحت تأثیر شغل روزنامه نگاری وی بوده است.

قبل از آن که به داستان و خلاصه آن بپردازیم ازآنجاکه نقدهای زیادی دراین باره وجود دارد و در کتابچین هم قابل دسترس هستند شاید بهتر باشد به نکات کمتر بیان شده و ناپیدای زندگی ارنست همینگوی و رمان کوتاه پیرمرد و دریا بپردازیم.

 

آخرین اثر کامل منتشرشده در حیات نویسنده

این داستان که روایتی متفاوت از قهرمان پروری در آثار دیگر ارنست همینگوی است آخرین کتاب چاپ شده در زمان زندگی اوست. اکنون بعد از سال ها و بیان مطالب ناگفته زندگی حرفه ای و شخصی وی بهتر می توان آخرین رویدادهای زندگی این چهره جهانی ادبیات زبان انگلیسی را درک کرد.

 

ارنست همینگوی

 

تاکنون بی پاسخ ترین وجهی که به خصوص با کتاب پیرمرد و دریا از زندگی همینگوی بیان می شده است نحوه مرگ وی بوده است. در خیلی جاها وقتی که کامل نویسنده را، آثارش را و سبک هنری اش را معرفی می کنند در آخر طوری از نحوه مرگ وی سخن به میان می آید که انگار مرگش سبکی هنری بوده است و خیلی خودخواسته؛ اما تا همین سال 2020 هم گزارش هایی در روزنامه ها و مطبوعات منتشر می شود که ابعاد تازه ای از زندگی و فشارهای خردکننده و مشکلات نامرتبط با زندگی ادبی این نویسنده را برملا می کنند.

 

میراث مرگ یا اجبار به مردن

این کتاب آخرین اثر کامل چاپ شده ارنست همینگوی است. به این دلیل ساده که هرگز فرصت پیدا نکرد تا اثر دیگری خلق کند.

زندگی شخصی وی آن قدر بعدازاین کتاب دستخوش مشکلات و بیماری شده بود که سال ها تنها از نحوه مرگ وی که خودکشی بوده است حرفی زده می شد. مطالب منتشرشده جدید بر شایعاتی که در آن زمان به بدگمانی مرضی همینگوی مینی بر تحت نظر اف بی آی بودن نسبت داده می شد صحه می گذارد. به طور خلاصه فرازوفرودهای زندگی این نویسنده شهیر آمریکایی چنین است:

  1. سال 1899 در خانواده ای تحصیل کرده و مبادی تربیت فرزندان به دنیا می آید. ورزشکار و دانش آموزی موفق در دبیرستان بوده است. از 18 سالگی درگیر جنگ جهانی اول می شود. به عنوان راننده آمبولانس در ایتالیا؛ و مدال شجاعت می گیرد.

جوانی همینگوی

  1. در پاریس با افراد معروف دنیای ادبیات و نویسندگان آن دوره ملاقات می کند ازجمله با جیمز جویس. خیلی زود دل تنگ پاریس و زندگی نویسندگی می شود و با آنجا بازمی گردند. حدود سال 1925 ارنست همینگوی با فیتزجرالد که کتاب «گتسبی بزرگ» را نوشته بود ملاقات می کند و تصمیم می گیرد که کار بعدی اش یک رمان باشد.

ملاقات ارنست همینگوی با افراد معروف

 

  1. در سال 1928 طی یک حادثه اتفاقی دچار زخمی کاری در ناحیه سروصورت می شود که اثرش همیشه می ماند. در زمستان 1928 تلگرامی دریافت می کند مبین بر خودکشی پدرش.
  2. همسر سومش که او نیز مانند قبلی روزنامه نگار بوده است برای مأموریت به چین می رود و ارنست همینگوی همراهش می رود. در این سفر است که طبق مطالب سال 2009 ممکن است به عنوان مأمور شوروی استخدام شده باشد.
  3. از می 1944 تا مارس 1945 در اروپا می ماند. دچار آسیب جدی سر می شود.

ارنست

 

جنگ جهانی دوم

  • ارنست همینگوی نقش فعالی در عملیات ها و خبرنگاری آزادی فرانسه و متفقین بازی می کند؛ اما دچار بیماری می شود. بعد از جنگ دچار حادثه رانندگی از ناحیه سر می شود. در همین دوران است که افسردگی هم به سراغش می آید.1952 «پیرمرد و دریا» جایزه پولیتزر را می برد و از وی یک چهره سرشناس بین المللی می سازد. در سال 1954 در دو سانحه هواپیمایی دچار آسیب مغزی می شود. در اکتبر 1954 وقتی که هنوز بهبودی کامل نیافته است برنده جایزه نوبل ادبیات می شود. پول آن را قبول می کند.
  • بعد از بازگشت از اسپانیاست که ارنست همینگوی مدام از تحت نظر بودن صحبت می کند و مشکلات مالی برای وی دردسر می سازند. البته FBI اذعان می کند که پرونده ای برای وی بازکرده است. همینگوی به علت افسردگی در درمانگاه بستری می شود و تحت درمان شوک برقی قرار می گیرد.
  • دور روز بعد در 2 ژوئیه صبح زود با تفنگ شکاری به خود شلیک می کند.
  • به جز موارد آسیب مغزی در زندگی ارنست همینگوی که مستند است، اکنون مطالبی در زمینه تشخیص نادرست بیماری وی که همان بیماری مسمومیت پدرش بوده است و دخالت سازمان اف بی آی و جاسوس بودن خود وی منتشر شده است.
  • لازم به ذکر است که خواهر و برادر وی نیز دست به خود کشی می زنند.

 

خودکشی همینگوی

 

  • شاید اگر شایعات مربوط به مرگ مشکوک افراد سرشناس در غرب را کنار زندگی ارنست همینگوی بگذاریم بتوان گفت مرگ وی ناخواسته بوده است.
  • آنچه می توان یقین داشت این است که این کار ارنست همینگوی هیچ ارتباطی با ادبیات و شخصیت نویسنده وی نداشته است.

 

درباره نویسنده

ارنست همینگوی در 21 ژوئیه سال 1899 به دنیا می آید و در 2 ژوئیه 1961 از دنیا می رود.

موارد بیشتر در قسمت قبل آورده شده است.

 

آثار دیگر نویسنده

در ابتدا آثار همینگوی در آلمان 1933 ممنوع بود و حتی پدر و مادرش هم آن ها را رد کردند. در میان حدود 16 اثر وی این آثار معروف تر هستند:

۱۹۲۹

وداع با اسلحه

A Farewell to Arms

۱۹۳۶

برف های کلیمانجارو

The Snows of Kilimanjaro (short story)

۱۹۴۰

زنگ ها برای که به صدا درمی آیند

For Whom the Bell Tolls

۱۹۶۰

مجموعه اشعار

Collected Poems

 

همینگوی در حال شکار در آفریقا

 

ایده اصلی رمان پیرمرد و دریا

آخرین کتاب همینگوی داستان رویارویی با زندگی است. در این داستان مانند آثار پیشین دیگر از قهرمان های کلاسیک و داستان های مبارزه ظاهرا پیروزمندانه خبری نیست. دیگر قهرمان داستان بدون عیب و نقص نیست. پیرمردی که بعد از یک دوره طولانی از عدم موفقیت در ماهی گیری دل به دریا میزند و بزرگ ترین و چموش ترین ماهی را صد می کند. با او سخن می گوید و آن را رام می کند؛ اما...

زندگی غیرقابل پیش بینی است. دریا برای سانتیاگو مثل یک دوست رقیب است. مثل حریفی است که می خواهد به او درس بدهد.

وقتی به ساحل برمی گردد همه دور قایقش جمع می شوند. پیرمرد آسوده از هیاهوی سیاه لشکریان روزگار به کلبه خود می رود...

خواندن این کتاب با روحیه مبارزه طلبی خود ارنست همینگوی تجربه جدیدی برای خواننده خواهد بود.

 

شخصیت های داستان

  • پیرمرد ماهیگیر- سانیتاگو: که فقط خواندن کتاب با دقت به نکات زمینه ای و ادبی بیان شده برای کشف و فهم او کارساز است.
  • به جز پیرمرد، شخصیت اصلی ماهی است. ماهی بزرگی که صحبت نمی کند اما می فهمد و نبودنش در آخر داستان نقش مهم تری از بودنش دارد.
  • پسرک- مانولین: پسری که دوستدار و شاگر پیرمرد است و حسی از احترام به وی دارد.
  • دی ماخیو: قهرمان ورزشی که از وی یاد می شود و نماد پیروزی و استقامت نیز هست.
  • پریکو: شخصیتی که نام وی آورده می شود و خودش نقش فعالی در داستان ندارد اما نشان دهنده بینش پیرمرد است.
  • مارتین: مالک کافه

 

نمادهای داستان پیرمرد و دریا

  • پیری: ضعف، محدودیت و... و درعین حال عزت نفس و تجربه و پیروزی خردمندانه
  • قایق: جریان بی وقفه زندگی آدمی
  • دریا: خود زندگی و هستی بخشی آن
  • بادبان و زخم ها: گفته می شود که نماد های مسیحیت هستند و به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح (ع) اشاره دارند.
  • جوانی: سادگی، بی گناهی و نوع دوستی که در شاگرد سانتیاگو دیده می شود
  • کوسه ها: نماد جهل و خشونت و درگیرهای زندگی
  • ماهی: بزرگی و سرسختی ماهی نمادی از طبیعت و سختی های زندگی است. در جدال با ماهی است که پیرمرد که نماد ضعف ظاهری است باید بر محدودیت های خود غلبه کند.
  • مردم و اهالی: نقش موانع و آیه های یأس را دارند.

شاید با اولین خواندن داستان بتوانید حدس بزنید که استخوانهای ماهی و آنچه از آن به ساحل می رسد بیانگر چه چیز است.

داستان و کتاب با این که کوتاه و کوچک به نظر می رسند سرشار از مفاهیم و دیدگاه های مربوط به زندگی و درک آن است.

  • خود همینگوی در باره این داستان می گوید:

" من سعی کرده ام که پیرمردی واقعی، پسرکی واقعی، یک دریای واقعی و یک ماهی و کوسه های واقعی خلق کنم. اگر این کار آنقدر درست و حسابی صورت گرفته باشد همه این ها معانی بسیار دیگری نیز در خود دارند."

 

پیرمرد و دریا

 

افتخارات رمان پیرمرد و دریا

جایزه پولیتزر

جایزه نوبل ادبیات

در سال 1958 فیلمی تحت همین عنوان از پیر مرد و دریا ساخته شده است.

  • خواندن این کتاب کمک می کند تا دیدگاهی متفاوت از داستان نویسی و نویسنده ای پیدا کنید که حرف و ناگفته های زیادی در مورد آنها است.

علاوه بر این اگر با دید نقادانه و حرفه ای آن را بررسی کنید می توانید در زمینه نویسندگی توان خود را بسنجید چرا که نثر همینگوی ساده و متکی به بیان احساس شخصیت هاست.

این کتاب عمیق و تفکر برانگیز را می توانید به صورت های گوناگون از سایت و اپلیکیشن کتابچین تهیه کنید و با دیگر کتایهای رایگان و ادبی دیگر بشنوید و بخوانید. همچنین از آنجا که این کتاب ها با قیمت مناسب و با حجم کم هستند می توانید کتابخانه شخصی خود را نیز داشته باشید.

نظرات شما در مورد داستان و خود سایت هم بسیار مورد استقبال خواهد بود.

 

 رمان پیرمرد و دریا

ویکی پدیای پیرمرد و دریا

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D9%85%D8%B1%D8%AF_%D9%88_%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7

 

 

به قلم سهیل پارس آباد

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات گیوا

ویدئوهای مرتبط با کتاب

تریلر فیلمهای ساخته شده از این کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
sia

بسیار عالی و جذاب

1402-09-07

خالد خالدی

خوب بود

1402-02-20

گلرخ حسین نژاد

کتاب در عین کوچک بودنش دریایی از آموزه هاست..اینکه هیچ گاه از تلاش دست نکشین، امیدوار باشین حتی اگر تنها هستین، پیری دلیل بر نتوانستن نیست

1399-12-20

رضا بهداریان

در توصیف ویژگیهایی که وجود داره خیلی حرفه ای کار شده، شما همه چیز را کامل حس میکنین، خستگی پیرمرد در دریا، بزرگی ماهی با توجه به اوصافی که گفته میشه، ترس پیرمرد از کوسه ها ولی استقامتش در برابر اونا و...

1399-12-09

علی قادری

یکی از بهترین کتاب ها

1399-12-02

مردان

تازه میخوام بخونمش. اما این متن جالب بود که چرا این طوری مرده و شوک برقی و ...

1399-11-26

برچسب ها