×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
پیرمرد و دریا

دانلود کتاب پیرمرد و دریا

پیرمرد و دریا
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : پیرمرد و دریا

نویسنده : ارنست همینگوی

ناشر : متن دیگر

مترجم : مرضیه السادات حسینی آذر

تعداد صفحات : 200 صفحه

شابک : 978-600-8699-01-9

تاریخ انتشار : 1395

رده بندی دیویی : 813/54

دسته بندی : رمان های خارجی, داستان های آموزنده

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 24500 تومان


معرفی کتاب

"پیرمرد و دریا" / از سری شاهکارهای عاشقانه ادبیات کلاسیک جهان
کتاب حاضر با عنوان اصلی (The old man and the sea) اثری از ارنست همینگوی (Ernest Hemingway) می باشد که با ترجمه ای از مرضیه السادات حسینی آذر، توسط انتشارات متن دیگر منتشر شده است.

ارنست همینگوی را بسیاری به عنوان پدر ادبیات مدرن می شناسند. او در سال 1954 برنده جایزه نوبل ادبیات شد. از مهمترین دلایل دریافت این جایزه، نوشتن رمان پیرمرد و دریا بود. او از نوجوانی علاقه بسیاری به نویسندگی داشت. اما شروع این کار منوط به داشتن تجربه کافی می دانست. برای همین برای اعزام به جنگ در جنگ جهانی اول داوطلب شد. اما در معاینات پزشکی رد شد و در نهایت به عنوان راننده آمبولانس عازم کشور ایتالیا شد.

پیرمرد و دریا یک رمان کوتاه تلقی می شود. اما همینگوی معتقد بود این کتاب می توانست بیش از هزار صفحه هم می توانست داشته باشد. داستان کتاب روایت یک پیرمرد صیاد است که مدت طولانی است که صید موفقی نداشته است. اما در روز هشتاد و پنجم، و با اعتقاد به اینکه این عدد خوش یمن است، برای بزرگترین صید خود دل به دریا می زند. شروع این سفر دریایی علت اتفاقات جذاب بعدی در رمان پیرمردو دریا است. سادگی متن رمان باعث می شود مخاطب به روایت داستان احساس نزدیکی کند..

در بخشی از این کتاب می خوانیم:
" پیرمرد با  خود اندیشید من یاد گرفته ام چه طور اون رو انجام بدم. سپس یادش آمد از وقتی که ماهی را به دام انداخته، غذایی نخورده است. پیرمرد تنومند بود ونیاز به غذای زیادی داشت. با خود گفت من تمام ماهی های تن رو می خورم، فردا هم دلفین رو می خورم. او ماهی را «دورادو» نامید. "
 

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

نقد و بررسی رمان پیرمرد و دریا

درباره ی رمان پیرمرد و دریا

 پیرمرد و دریا (The old man and the sea) نام رمان کوتاهی از نویسنده ی مشهور آمریکایی، ارنست همینگوی است. این رمان در سال 1951 نوشته شده و در سال 1952 به چاپ رسیده است. پیرمرد و دریا آخرین کتاب همینگوی محسوب می شود. او در سال 1954 برای نوشتن این کتاب برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات شد.

مرضیه السادات حسینی آذر رمان پیرمرد و دریا را به فارسی ترجمه و انتشارات متن دیگر این کتاب را در سال 1395 منتشر کرده است.

پیرمرد و دریا یک رمان کوتاه است. چون رمان به فصل های مختلف تقسیم نشده است و تنها کمی از داستان کوتاه بلندتر است. این کتاب اولین بار در 26500 کلمه در شماره یکم سپتامبر 1952 مجله ی لایف به چاپ رسید و ظرف دو روز بیش از 5 میلیون نسخه از آن به فروش رسید.

الکسی لئونوف در خاطراتش نقل می کند که پیرمرد و دریا یکی از کتاب های مورد علاقه ی یوری گاگارین بوده است. همینگوی این کتاب را با الهام از یک ماهی گیر کوبایی با نام گرگوریو فوئنتس نوشته است. او سواد نداشت و به همین خاطر نتوانست این رمان را بخواند.

فیلم پیرمرد و دریا در سال 1958 به کارگردانی جان استرجس و بازی اسپنسر تریسی ساخته شد. همچنین در سال 1999 فیلمی کوتاه از این رمان توسط الکساندر پترُو ساخته شد.

 

خلاصه داستان پیرمرد و دریا

داستان درباره ی پیرمردی ماهیگیر به نام سانتیاگو است که به مدت 84 روز هیچ ماهی صید نکرده است. شاگرد او برایش طعمه و وسایل صید فراهم می کند و در صبح روز هشتاد و پنجم سانتیاگو به تنهایی به ماهی گیری می رود. او از ساحل دور می شود و به سمت آب های عمیق می رود. ظهر روز دوم بعد از انتظارهای فراوان سرانجام یک نیزه ماهی بزرگ، طعمه را می بلعد و پیرمرد که قادر به بالا کشیدن این ماهی بزرگ نیست، سعی می کند که طناب ماهیگیری را نگه دارد تا نیزه ماهی خسته شود. دو روز و دو شب به این ترتیب می گذرد و فشار طناب ماهیگیری پیرمرد را خسته و زخمی می کند.

روز سوم نیزه ماهی خسته می شود و دور قایق می چرخد و پیرمرد سرانجام او را شکار می کند. در راه برگشت کوسه ها به او حمله می کنند و تمام گوشت نیزه ماهی را می خورند و تنها اسکلتی از او باقی می ماند. پیرمرد خسته و ناراحت به ساحل برمی گردد و به شاگردش قول می دهد که دوباره به صید ماهی برود. او از فرط خستگی به خواب می رود و خواب شیرهای سواحل آفریقا را می بیند.

ارنست همینگوی

 

درباره ی نویسنده ی پیرمرد و دریا

ارنست همینگوی (Ernest Hemingway) در 21 ژوئیه 1899 در اوک پارک ایالت ایلینوی به دنیا آمد. او از نویسندگان برجسته ی آمریکایی و برنده ی جایزه ی نوبل است. همینگوی از پایه گذاران یکی از تاثیرگذارترین انواع ادبی، موسوم به وقایع نگاری ادبی می باشد.

قدرت بیان و زبردستی همینگوی در توصیف شخصیت های داستان به گونه ای است که او را پدر ادبیات مدرن نامیده اند. او در سال 1925 اولین مجموعه داستان خود با نام در زمانه ی ما را منتشر کرد که به خوبی گویای سبک خاص او بود. کتاب خاطراتش تحت عنوان عید متغیر در سال 1964 بعد از مرگش منتشر شده که برداشتی شخصی از نویسندگان، هنرمندان، فرهنگ و شیوه ی زندگی در پاریس در دهه ی 1920 است.

ارنست همینگوی بیشتر عمرش را سرگرم ماجراجویی بود؛ از زخمی شدن در ایتالیا بر اثر اصابت 200 تکه ترکش در جنگ جهانی اول گرفته تا سفرهای توریستی به حیات وحش آفریقا و سرانجام در 2 ژوئیه 1961 با یک اسلحه ی شکاری خودکشی کرد.

از کتاب های مهم او می توان به؛ داشتن و نداشتن، برف های کلیمانجارو، زنگ ها برای که به صدا درمی آیند و مردان بدون زنان اشاره کرد.

 

نقد ادبی رمان پیرمرد و دریا

پیرمرد و دریا رمانی کوتاه به دور از هرگونه پیچیده نویسی و تکلف است. همینگوی نویسنده ای نیست که بخواهد سخنانش را پشت پرده ی تعابیر انتزاعی و کلمات پنهان کند. او برای القای معانی مورد نظر خود در داستان ها و رمان هایش، از توصیفات و کلمات بسیار ابتدایی و ساده استفاده می كند؛ اما این موضوع اصلا به معنای ساده و ابتدایی بودن مفاهیم آثار او نیستند. آثار او كاملا واقع گرا هستند به عقیده ی او هنرمند واقعی به سمبل و تمثیل متوسل نمی شود. او در پیرمرد و دریا به یك موضوع مهم اشاره می كند و درباره ی مقاومت و رنج انسان است صحبت می كند:"من درد می كشم... پس هستم."

در این داستان مفاهیم ارزشمندی همچون تلاش و مصمم بودن، صبر و استقامت و امیدواری در راه رسیدن به هدف به شكلی واقع گرایانه و باشكوه نشان داده شده است. برخلاف بسیاری از داستان ها با پایان خوش، همینگوی واقع گرایی را به آرمان گرایی ترجیح می دهد.

كتاب سبك داستانی كلاسیكی دارد و از زاویه ی دید سوم شخص یا دانای كل نقل می شود و راوی داستان ذهن تمام شخصیت های داستان و حتی خواب پیرمرد را می كاود و هرآنچه لازم می داند به خواننده می گوید. همینگوی در نوشته هایش ذهنیت نویسنده را از داستان حذف می كند و خواننده را با عناصر داستان تنها می گذارد. گفت وگوها در داستان های همینگوی نقش اساسی دارند.

پیرمرد و دریا (The old man and the sea)

 

همینگوی با خلق شخصیت سانتیاگو یكی از متمایزترین شخصیت های ادبیات آمریكا را به تصویر می كشد. شخصیت پیرمرد به شكل ایده آلی، نماینده ی همان تعریف زیبایی تحت فشار است كه همینگوی همیشه در سر می پروراند. سانتیاگو نمی خواهد تسلیم موانعی شود كه دریا در مقابلش قرار داده است. سانتیاگو معتقد است كه اگرچه با یك تراژدی مواجه شده؛ اما نباید دست از تلاش برداشت. او با به خاطر آوردن خاطرات جوانی خود توان فیزیكی و احساسی لازم برای ایستادگی و ادامه دادن را پیدا می كند.

قایق رانی و ماهیگیری از تفریحات همینگوی محسوب می شد. بنابراین به تمام ریزه كاری ها و فنون ماهیگیری مسلط بود و در داستان خویش آن ها را به كار گرفت. همینگوی معتقد بود كه نویسنده باید از چیزی كه می نویسد اطلاع كامل داشته باشد و حقیقت را بنویسد.

 

نمادها در پیرمرد و دریا

به هركدام از عناصر داستان پیرمرد و دریا می توان تعبیر نمادینی اختصاص داد؛ اما به گفته ی خود همینگوی، نمادگرایی، چیزی نیست كه او قبل از نگارش رمان در ذهن خود داشته باشد:

"من كوشیده ام در داستانم یك پیرمرد واقعی، یك پسر بچه واقعی، یك دریای واقعی، یك ماهی واقعی و یك كوسه ی واقعی خلق نمایم؛ اما اگر آن ها را خوب از كار دربیاورم، هر معنایی می توانند داشته باشند، سخت ترین كار این است كه چیزی را راست از كار دربیاوریم و گاهی هم راست تر از راست."

به دلیل همین سیاست همینگوی در نوشتن داستان، تعابیر متضادی را می توان از معنای نمادین پیرمرد پیدا كرد. به عنوان مثال سانتیاگو گاهی نماد انسانی شكست خورده می دانند و گاهی نماد یك قهرمان شكست ناپذیر یا نیزه ماهی و كوسه ها را می توان نمادی از عظمت و بی رحمانه بودن طبیعت دانست. روش همینگوی در این اثر به نوعی رخنه كردن از پیرامون به قلب كلام است كه خود یادآور روش شكار می باشد. او در سه صحنه ی پی در پی داستان كه خشكی-دریا-خشكی است، با سیری دایره وار، خواننده را از پیرامون به مركز می برد و سپس دوباره او را به پیرامون می رساند.

(The old man and the sea)

نخستین بار كه پیرمرد را می بینیم ماهیگیری ساده، بی هویت و فقیر است كه در جهان مانند او بسیار است. او تنها و نیازمندِ كمك شاگردش است. رابطه ی پیری و جوانی، یكی از درون مایه های نوشته های همینگوی، در این داستان هم تكرار می شود و در پایان داستان هم نقش دارد. شناخت بیشتر ما از پیرمرد در رابطه ی پر از مهر و احترام بین او و شاگرد جوانش صورت می گیرد. رابطه ی بین دو انسان ساده و ناكامل كه همراه با عشق و ایثار به كمال می رسد. در این داستان جوانی و پیری مكمل یكدیگر هستند.

ایمان پیرمرد از او انسانی روئین تن می سازد تا دوباره به دریا برود؛ در دریا تمركز ما به داستان و شناخت شخصیت پیرمرد به اوج می رسد. چون او ماهیگیر است و عرصه ی كارآمدی او در دریا مشخص می شود. سانتیاگو در دریا كم كم در چشم خواننده هویت پیدا می كند تا آنجا كه شخصیت او نه به خاطر برنده یا بازنده بودن بلكه به خاطر عمل و رفتاری كه از خود نشان می دهد، بی همتا و یگانه می شود. این امر یكی از مهمترین درون مایه های داستان است كه انسان تنها به هنگام دست زدن به كار و عكس العمل هایش در هنگام خطر قضاوت می شود.

پیرمرد ناگزیر به مبارزه است و برای رسیدن به ماهی و یا بخت خود باید بجنگد. این امر برای پیرمرد به امری حیثیتی برای نشان دادن توانایی و قدرتش به خود و دیگران تبدیل شده است؛ اما بعد از گیر انداختن ماهی و دیدن مقاومتش به او علاقه مند می شود. سانتیاگو گرچه ماهی را حریف خود می داند؛ اما از نجابت، شكوه و شجاعت ماهی به وجد می آید. جنگ میان این دو از نوعی جنگ حماسی و مبارزه ی تن به تن است. این تقدیر او است كه با ماهی بجنگد، بكشد یا كشته شود:

"ماهی، تو داری من را می كشی؛ اما حق داری برادر. هرگز موجودی بزرگ تر، قشنگ تر، آرام تر و نجیب تر از تو ندیدم. بیا و مرا بكش. برایم فرقی ندارد كه كی، كی را می كشد."

پیرمرد و دریا

در اینجا داستان به صحنه ای حماسی و تراژیك تبدیل می شود. پیرمرد در این مرحله نمی تواند و نباید كه رحم و گذشت داشته باشد. چون دست كم گرفتن حریف موجب خواری پیرمرد می شود؛ اما بعد از كشتن ماهی پشیمان می شود و خود را توجیه می كند و این توجیه كردن به حمله ی كوسه ها منجر می شود. زندگی پیرمرد مانند هر داستان دیگری در حال می گذرد و تمام گذشته ی او در تصمیمی كه اكنون می گیرد، معنا پیدا می كند.

همه ی درون مایه های كتاب با منطقی دیالكتیكی پیش می روند؛ مانند تضاد مكمل پیری، جوانی و آمیزه ی جبر و اختیار در شكار ماهی. به سبب همین منطق دیالكتیكی وقتی پیرمرد شكار خود را از دست می دهد، آزاد و رها به خشكی بازمی گردد؛ اما او خود را نباخته است؛ چون نشانه ی پیروزی اش اسكلت ماهی را با خود آورده است. او خسته و خاموش به بستر می رود و می خوابد تا مرهمی بر دل شكسته اش شود؛ اما او در نهایت سربلند است.

 

نتیجه گیری

خواننده با خواندن رمان پیرمرد و دریا، مفاهیمی چون ایستادگی، قدرت بدنی و مهارت، چرخه ی زندگی و درد و رنج را درك می كند. همینگوی با داستانی ساده مفاهیم عمیق را منتقل می كند. این كتاب عصاره ی تمام دریافت های نویسنده از زندگی است.

انتشارات متن دیگر رمان پیرمرد و دریا را با ترجمه ی مرضیه السادات حسینی آذر منتشر كرده است. این ترجمه هم اكنون در سایت كتابچین جهت مطالعه موجود است.

 

جملات قصار

  • می دانست كه فروتنی ننگ نیست و از همت بلند مرد نمی كاهد.
  • آدم را برای شكست نساخته اند. آدم ممكن است از بین بره؛ ولی شكست نمی خوره.

 

رمان پیرمرد و دریا

ویکی پدیای رمان پیرمرد و دریا

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D9%85%D8%B1%D8%AF_%D9%88_%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

ویدئوهای مرتبط با کتاب

تریلر فیلمهای ساخته شده از این کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
فرشته

خوب بود

1400-12-05

محمدرضا

کتاب خیلی خوبیه جدا از خط داستان و فضاسازی خیلی خوب آن میشود گفت کل داستان یک استعاره از زندگی است بعضی قسمت های داستان وقتی کاراکتر دارد با دستهایش صحبت می کند طوری که انگار به صورت یک موجودی کامل نیست در کل خیلی جالب است و پیشنهاد می کنم.

1400-09-18

برچسب ها