×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
چرند و پرند

دانلود کتاب چرند و پرند

چرند و پرند
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : چرند و پرند

نویسنده : علی اکبر دهخدا

ناشر : آوای دانیال

تعداد صفحات : 211 صفحه

شابک : 978-600-95400-6-8

تاریخ انتشار : 1397

رده بندی دیویی : 8فا7/62

دسته بندی : داستان های کوتاه, داستان و رمان طنز

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 25600 تومان


معرفی کتاب

"چرند و پرند"
کتاب حاضر اثری از علی اکبر دهخدا می باشد که توسط انتشارات آوای دانیال منتشر شده است.
چرند و پرند مجموعه داستان طنز سیاسی و اجتماعی از علی ‌اکبر دهخدا است که در قالب های مختلفی مانند داستان ‌کوتاه، اعلامیه، تلگراف و… نگارش شده ‌است. این داستان ها در خلال سالهای 1325 تا 1326 قمری یعنی در فاصله بین انقلاب مشروطه تا آغاز استبداد صغیر در هفته نامه صور اسرافیل منتشر شد. دهخدا این داستان های کوتاه را با نام های مستعار مختلفی همچون خرمگس، غلام گدا، دخو، سگ حسن دله و ... منتشر کرد. نام های مستعاری که انتخاب می کرد همگی از شخصیت هایی بودن که در داستان هم حضور داشتند.
دهخدا به طرز فکر ایرانی علاقه زیادی داشت، این موضوع به همراه احساس همدردی او با مردم ایران باعث شده بود تا با قلم خود به تمام موضوعات اجتماعی و سیاسی که احساس می کرد باعث عقب افتادگی ایران شده است حمله کند. از جمله موضعاتی که شامل نقدهای بی رحمانه دهخدا شده بودند می توان به نفوذ خارجی، جهل مردم و آمادگی آنها برای فریب خوردن، شکاف بین فقیر و پولدار و .... اشاره کرد.
دهخدا در نوشته هایش به جای استفاده از سبک پیچیده و مرسوم نگارشِ آن زمان، از زبان محاوره استفاده می کرد و با اینکه از اصطلاحات کوچه و بازاری استفاده می کرد، امام نثری روان و به دور از هر نوع بد دهانی ارائه کرده است. به همین دلیل او را از پایه گذاران نثر نوین فارسی می دانند. او در این داستانها از جملات کوتاه و ساده و از نظر دستوری صحیح استفاده می کرد و به طور دقیقی منظور نویسنده را به مخاطب منتقل می کرد.
در بخشی از این کتاب می خوانیم :
" کاغذ ما تموم شد و من این جا می خوام بی رودروایسی و مرد و مردونه دو کلمه با جناب وزیر علوم و وزیر عدلیه صاف پوست کنده حرف بزنم. یعنی مثلا بگم: آهای! شما که امروز یک طلبه بدبخت نان و دوغ خور یعنی نویسنده روح القدس را زیر محاکمه کشیده اید آهای شما که می خواهید قوت قانون ننوشته را به یک بی چاره از همه جا آواره نشان بدهید! "


 

فهرست مطالب

مقاله اول

مقاله دوم

مکتوب شهری

مقاله سوم

اخبار شهری

اختراع جدید

جواب مکتوب

مقاله چهارم

تلگراف بی سیم فارس

اعلان

مقاله پنجم

مکتوب شهری

جواب

تفریظ و اعتراض

بشارت

تعطیل علمجات در حضرت عبدالعظیم

مقاله ششم

مقاله هفتم

رضی غزنوی

ابوحفض خوزی

مکتوب یکی از مخدرات

جواب مکتوب

مقاله هشتم

اخبار شهری

مقاله نهم

مکتوب از ارومیه

جواب از اداره

مقاله دهم

مقاله یازدهم

صورت لایحه

مقاله دوازدهم

این است صورت ترجمه

 

  و ادامه . . .

دیدگاهی ( اجتماعی،سیاسی،ادبی) بر چرند و پرند : 

در روزگاری نوشته شده که ایران وارد دوران تازه ای به وسیله جنبش مشروطه شده بود دورانی که استبداد قاجاری روی کار امد و روزنامه نگاری شکل گرفته بود و به همین دلیل طنز نویسی از موضوعاتی ملموس و محسوس به شمار می امد.

طنز دهخدا بیشتر مربوط به حکام گذشته بود به همین دلیل نوع تازه ای از طنز است چراکه دهخدا دنیای تازه ای را تجربه کرده بود و این دنیا تازه باعث می شود افراد صریح تر باشند.

هنر دهخدا این است که به راحتی به زبان مردم حرف می زند و هم وقتی می خواهد نثر مصنوع و تقلبی دست بیندازد به خوبی از عهده آن بر می اید.چرند و پرند اثری زنده،شاداب و خواندنی است دارای سبک و شگردهای ادبی و هنرمندانه است.

 

 چرند و پرند

 

از لحاظ تاریخ سیاسی و اجتماعی چرندوپرند تصویرپردازی ماهرانه و روشن از شرایط و موقعیت های تاریخی و اجتماعی دوران مشروطیت به شمار می رود.

از منظر اجتماعی دهخدا با روحیه مردم اشنایی دارد از احوال و واپسماندگی آنان خبر دارد وهم  از شیوه زندگانی و طرز تفکرشان اطلاع دارد این ویژگی از او نویسنده ای اجتماعی یاد می کنند و هم دل و هماهنگ مردم است.در واقع انتقادهای جدی در چرند و پرند متوجه کسانی است که خود را به سمت سنت های خرافی معطوف کرده اند که دهخدا با زبان طنز بی خبری و باورهای نادرست جامعه را نشان می دهد.دهخدا در انتقادهای خود به آسیب ها و مشکلات جامعه ایرانی ، بامهارت اسیب شناسی می کند و در زیر نقاب طنزها فقرو درماندگی فرودستان جامعه را معرفی و رسوا می کند.

از منظر سیاسی مقالات دهخدا معطوف به نظام استبدادی و ملوک الطوایفی است.که گفتار و کردار پشتیبان استبداد  را به صراحت و گاهی به اشاره نقد و تحلیل می کند..

از منظر ادبی در متون ادبیات کلاسیک ایران طنز به معنای انتقاد اجتماعی کمتر وجود داشت. در آن دوران ادبیات در غالب اوقات برای شاه و درباریان بود  به همین دلیل نوسیندگان نمی توانستند اعمال انها را نقد کنند. دهخدا فردی بود که زندگی مردم الهام بخش درد او بود او به حال محرومان میگرید و به نقد افکار مردم سرزمینش می پرداخت و هدفش ساختن بنایی با روشی نو و آسایش و رفاه برای افراد جامعه است دهخدا در نوشته هایش اشخاصی را خلق و از زبان انها گفتنی هایی را مطرح می کند

دهخدا از پیشگامان نثر فارسی و از بنیان گذران مکتب ساده نویسی می باشد.جملاتی که دهخدا به کار می برد به زبان عامه نزدیک است.و سبک و قالب ساده نویسی را استفاده میکند. 

به قلم: نفیسه علیزاده

 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
سیدعلیرضا

بسیار کتاب ارزنده و وزینی است ابن کتاب که به همت مرحوم دهخدا تدوین شده است توصیه میگردد حتما این کتاب را بخوانید حتی برای یکبار و اون را از دست ندهید

1400-08-27

برچسب ها