×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
کل گرایی و کل نگری

دانلود کتاب کل گرایی و کل نگری

کل گرایی و کل نگری
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : کل گرایی و کل نگری

نویسنده : منصور متین

ناشر : میان رشته ای

تعداد صفحات : 272 صفحه

شابک : 978-600-311-010-6

تاریخ انتشار : 1392

رده بندی دیویی : 128/

دسته بندی : کتابهای علمی, علم فلسفه، منطق و خداشناسی

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 30000 تومان


معرفی کتاب

"کل گرایی و کل نگری" / مختصات نظری تحقیقات نوین
کتاب حاضر اثری از منصور متین می باشد که توسط انتشارات میان رشته ای منتشر شده است.
این کتاب عنوان شماره 1 از سری 9 جلدی کتاب های موسوم به «دانش ترکیبی» تالیف یا ترجمه منصور متین است. از ابتدای قرن 20 میلادی و با ظهور نظریه زیست‌شناختی کل‌گرایی، مفاهیم «کل» و «کلیت» از پوسته انتزاعی و تقریباً تحقیر شده خود خارج گشته و به عنوان مفاهیم کلاسیک در مبنای نظری تحقیقات علمی قرار گرفته‌اند. به طوری که اکنون دوگانه کل‌گرایی/کل‌نگری از ارکان گفتمان علمی و مشخصاً پژوهش‌های کاربردی است. هدف از تألیف کتاب حاضر ارائه روایتی ساده از بسط این دو مفهوم در گفتمان علمی، مروری بر جریان‌های بسترساز آن و تحولات مرتبط بر آن در دنیای علم و تحقیق است. در وهله اول، چند تحول تاریخی را تشریح خواهد شد که همگی از منشأ علوم تجربی به جریان افتاده است، و هر کدام از آن‌ها می‌تواند به عنوان امتداد و مولفه‌هایی از روند «کل‌گرایی علم» تلقی شود: اندیشه وحدت علم، تفکر سیستمی، ساختارگرایی و روش‌های تفسیری، میان‌رشتگی و فرارشتگی. در وهله بعد، در صدد تشریح وضعیت کنونی تولید دانایی و انطباق آن با تعابیری چون «پارادایم» و «گفتمان» است که در قالب مباحث فلسفه علم و جامعه‌شناسی معرفت بهتر درک می‌شود. در واقع، کتاب با استعانت ار انگاره‌های کل‌گرایانه به تبیین رابطه جدید علم و اجتماع (در تحقیقات نظری و کاربردی) می‌پردازد. به هر حال، کل‌گرایی علم نه تنها به واسطه همگرایی روش‌های علمی قابل تصور است، بلکه همکاری پژوهشگران رشته‌ای و گروه‌های اجتماعی (با تمرکز بر مسائل مهم ملی و جهانی) نیز به این روند کمک کرده است. موضوعات جهان‌شمولی از قبیل حفظ منابع تجدیدناپذیر، حفاظت از محیط زیست، مبارزه با تروریسم، گسترش و ارتقای نظام سلامت در سطوح خانواده، ملی و جهانی، مدیریت شبکه حمل و نقل جهانی، مدیریت اطلاعات و غیره، دغدغه تمام اهالی سیاره ما اعم از نیروهای آکادمیک و غیر آکادمیک است. در این حوزه‌ها انبوهی از «مسئله» را تعریف می‌کنند که با همدیگر همبستگی سیستمی دارند، و حل آن فقط از طریق تفکر دسته‌جمعی، تلفیق اطلاعات چندرشته‌ای و خلاصه کل‌نگری قابل حل است. همچنین، بخش مزبور در صدد آشناسازی هرچه بیشتر خوانندگان با قالب‌های فکری برگرفته از علم تجربی است که کار یک محقق یا تیم تحقیق را در نگرش کل‌گرایانه به امور تسهیل می‌کند.
در بخشی از این کتاب می خوانیم :
" از میان دیدگاه هایی که در رابطه با معرفت شناسی علم مطرح می گردد، یک دیدگاه نیز وجود دارد که به نحوی از نظریه کل گرایی الهام پذیرفته است. اما، برای مرور مبانی نظری این دیدگاه شرح و مقدماتی لازم است. سرنخ این دیدگاه را باید از درون جامعه علمی و الگوی تحولات آن جست. مباحث جامعه شناسی علم عمدتاً بر مطالعه سازمان اجتماعی گروه ها و جماعات علمی، و همچنین بررسی چگونگی رشد و گسترش علم طی فرآیندهای مشخص متمرکز است. در این میان، بخشی نیز به بررسی تحولات تاریخی علم با نظر به مسئله اساسی « شناخت » و  تبیین چگونگی شکل گیری آن اختصاص یافته است. از این لحاظ، جوانب مختلف معرفت علمی از منظر منطق، زبان شناسی، نشانه شناسی، روش شناسی و هستی شناسی صوری و غیره مورد مداقه قرار می گیرد. دیدگاهی که از نظریه کل گرایی تأثیر می پذیرد مبتنی بر این باور است که: هم بدنه معرفت علمی دارای همبستگی کل گرایانه است، و هم اندیشه اهالی علم و جامعه علمی هر دوره ای در یک فضای فکری واحد تنفس می کند."

فهرست مطالب

بخش اول: کلیات

فصل اول: تحولات علم از منظرهای متفاوت

فصل دوم: از کل باوری تا نظریۀ کل گرایی

بخش دوم: از منظر درون علمی

فصل سوم: اندیشۀ وحدت علم

فصل چهارم: تفکر سیستمی

فصل پنجم: دیدگاه های سیستمی در علوم اجتماعی

فصل ششم: نشانه شناسی و ساختارگرایی

فصل هفتم: میان رشتگی و فرارشتگی

بخش سوم: از منظر برون علمی

فصل هشتم: جامعه شناسی معرفت علمی

فصل نهم: دانش از نوع دیگر

فصل دهم: اجتماعی شدن دانش و دانایی- محوري

فصل یازدهم: موضوعات جهان شمول

فصل دوازدهم: جهانی اندیشی و پژوهش محلی

 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات میان رشته ای

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها