×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
چهار میثاق

دانلود کتاب چهار میثاق

چهار میثاق
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : چهار میثاق

نویسنده : دون میگوئل روئیز

ناشر : فرهنگ عامه

مترجم : لادن گنجی

تعداد صفحات : 92 صفحه

شابک : 978-600-9907-26-7

تاریخ انتشار : 1398

رده بندی دیویی : 299/792

دسته بندی : موفقیت و انگیزشی, علم فلسفه، منطق و خداشناسی

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 35400 تومان


معرفی کتاب

"چهار میثاق"
کتاب چهار میثاق  با عنوان اصلی (The Four Agreements) اثر دون میگوئل روئیز (Don Miguel Ruiz) نویسنده مکزیکی، با ترجمه لادن گنجی و توسط انتشارات فرهنگ عامه منتشر شده است.
کتاب چهار میثاق به مدت 8 سال، در صدر کتابهای پرفروش نیویورک تایمز قرار داشته و فقط در آمریکا 7 میلیون نسخه از این کتاب فروش رفته است. این کتاب در واقع یک بسته آموزشی درباره خودسازی است که برگرفته از آموزه های سرخپوستان تولتک است. دون میگوئل در کتاب چهار میثاق سعی برآن داشته که این آموزه ها را به صورت مکتوب درآورده و در اختیار مخاطب قرار دهد. ذهنیت مخاطب با مطالعه این کتاب در مورد سرخپوستان کاملا تغییر خواهد کرد. ضمنا همانطور که از عنوان کتاب مشخص است، این کتاب از چهار بخش (میثاق) اصلی تشکیل شده است.
میثاق اول: با کلام خود گناه نکنید
میثاق دوم: هیچ‌چیز را به خود نگیرید
میثاق سوم: تصورات باطل نکنید
میثاق چهارم: همیشه بیشترین تلاشتان را بکنید
 دون میگوئل آنخل روییس (که بیشتر با نام دون میگوئل روئیس شناخته میشود) متولد سال 1952 نویسنده اهل مکزیک، قبل از نویسندگی، پزشک و جراح بود و پس از یک تصادف  شدید که زنده ماند، تصمیم گرفت آموزه های شمنی (که مربوط به سرخپوستان تولتک بود) را از مادربزرگ خود فراگیرد. وی بعد انتشار کتاب چهار میثاق، از ارتش امریکا نشان افتخار دریافت کرد که روی این نشان، چهار میثاق حک شده بود.
دربخشی از این کتاب میخوانیم:
" اگر شما دوزخ را به منزله ی مرتبه یا حالتی از ذهن به تصور آورید، ما در دوزخ به سر می بریم. کسانی هستند که به ما اخطار می دهند اگر آنچه را آنان می گویند انجام ندهیم، به دوزخ می رویم. چه خبر بدی! همه ی ما اکنون در دوزخ هستیم و حتی کسانی که این مطلب را به ما می گویند."

 

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

نقد و بررسی کتاب چهارمیثاق

معرفی کتاب

کتاب چهار میثاق (The Four Agreements) به قلم میگوئل روئیز (Miguel Ángel Ruiz Macías) در سال 1997 منتشر شده است. بعد از انتشار این کتاب ده میلیون نسخه از آن در آمریکا به فروش رسید و تا کنون به 46 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. کتاب های دیگری از همین نویسنده در ادامه این کتاب نوشته شده است. در این کتاب می خوانیم برای رسیدن به حقیقت باید از اعتقادات و تقلیدهای کورکورانه خود جدا شویم تا بتوانیم به حقیقت جهان پی ببریم. روئیز بر دست یابی به این حقیقت چهار قانون را نام می برد و درباره آنها توضیح می دهد وی معتقد است با عمل کردن به این چهار قانون می توانیم به آرامش روحی و حقیقت جهان دست یابیم.

میثاق اول: با کلام خود گناه نکنیم

میثاق دوم: هیچ چیز را به خود نگیرید

میثاق سوم: تصورات باطل نکنید

میثاق چهارم: بیشترین تلاش خود را بکنید

The Four Agreements

 

چهار میثاق در ایران

کتاب چهار میثاق در ایران از استقبال قابل توجهی برخوردار بود. اولین ترجمه این کتاب در سال 1380 توسط نشر پیکان منتشر شده است؛ اما نکته جالب این است که در کشوری که خود سرچشمه عرفان است فروش غیر قابل پیشبینی این کتاب بسیار شگفت آور است. تا کنون بیش از 15 ترجمه و برخی از نسخه های ترجمه شده آن بیش از 20 بار تجدید چاپ شده است.

 

برشی از زندگی میگوئل روئیز

میگوئل روئیز در 27 آگوست 1952 در روستای کوچکی در مکزیک متولد شده است. او فرزند 13 ام و آخرین فرزند از یک خانواده پرجمعیت می باشد. او بر خلاف سنت خانوادگی اش به طبابت علاقه داشت و در رشته پزشکی تحصیل کرده است. وی چندین سال در این شغل فعالیت داشته است؛ اما یک حادثه رانندگی مسیر زندگی او را تغییر داد روئیز در این حادثه تا پای مرگ رفت اما به صورت معجزه آسایی نجات پیدا کرد و از همان لحظه تصمیم گرفت طبابت را کنار گذاشته و به نزد مادر بازگردد و آموزه های طریقت شمنیزم و معنویت را فرا گیرد. روئیز بعد از این اتفاق و روی آوردن به عرفان پی برد که هیچ اثر مکتوبی درباره طریقت تولتک موجود نمی باشد وی بعد از مطالعه دیدگاه های بومی و کاوش در این موضوع، حکمت سنتی را با بینش مدرنیته ترکیب کرد و این سر آغاز خلق کتاب چهارمیثاق بود. روئیز خود را وقف آموزه های تولتک کرد. از آنجایی که زندگی همیشه با ما همراهی نمی کند روئیز نیز از غافله مستثنا نبود در سال 2002 دچار حمله قلبی شد و از این پس دیگر نتوانست به کار خود و برگزاری جلسات و همایشات بپردازد اما اکنون فرزندان او ادامه دهنده راه پدر هستند.

میگوئل روئیز

 

نقد و بررسی

در این روزها و در میان تنش های موجود عده بسیاری به دنبال آرامش هستند یکی از این راه ها گرایش و روی آوردن مردم به عرفان و معنویت می باشد. انسانی که سال ها از عرفان و معنویت دور نگه داشته شده است اکنون در پی این است که روح خود را از آموزه های معنوی سیراب کند. همین امر سبب استقبال مردم از آثار مولانا در کل دنیا و همین طور عرفان سرخپوستی می باشد. یکی از طریقت های موجود در روزگار امروز که از عرفان سرخپوستی نشات گرفته است، طریقت تولتکی می باشد. میگوئل روئیز در کتاب چهار میثاق، در پی آن است که این آموزه ها را در اختیار مردم قرار دهد.

امپراطوری تولتکی در سال 968 میلادی در مکزیک شکل گرفت و بعد دو قرن با گذشت زمان به فراموشی سپرده شد. عده ای از بزرگان و فاضلان قبیله دانش آموخته شده را سرلوحه کار خود قرار دادند. بازماندگان این دین با وجود اینکه به روح اعتقادی ندارند و تمام آموزه های آنها مربوط به همین دنیا می باشد، اما به سایر ادیان دیگر احترام گذاشته و هیچ گاه به نفی آنها نپرداختند. جهان از نگاه تولتک ها به دو کرانه راست (ناوال) و چپ (تونال) تقسیم می شود. ناوال آن بخش از جهان است که مردم قادر به شناختن و دیدنش نیستند و تونال بعد شناخته شده از هستی و جهان می باشد. به طور خلاصه طریقت تولتکی، راه و روشی برای شناخت روح طبیعت و برقراری ارتباط با آن برای دستیابی به آرامش می باشد. در این روزگار که مردم آرامش را در میان عرفان و آشنایی با طریقت های مختلف می جویند افرادی مانند روئیز به کمک آنان آمده و می خواهند از طریق این آموزه ها به آنها آرامش روحی هدیه بدهند.

 

تعصب مانعی برای رسیدن به حقیقت

درون مایه و سخن اصلی روئیز در کتاب چهار میثاق، چهار گانه ای است که در صورت عمل کردن به آن به آرامش روحی دست پیدا می کنید. از دیدگاه تولتک جهان موجود زنده است که او را خدا می نامند، جهان دارای دو بعد شناخته شده و ناشناخته می باشد. انسان قادر به درک بعد ناشناخته است اما به این شرط که بتواند آن غباری که در مقابلش قرار دارد را کنار بزند و این غبار چیزی جز باور داشتن به اندیشه های گذشتگان و تقلید کردن از آنها نیست زمانی که انسان بتواند این باور ها را کنار بگذارد می تواند به شناخت نیمه پنهان جهان دست پیدا کند. روئیز با این مقدمه می خواهد این را به مخاطبش بگوید که تا زمانی که خود در پی حقیقت نروید و حقیقت را در میان نگاه و باورهای دیگران جستجو کنید که همان تقلید کورکورانه می باشد، آن پرده از مقابل چشمانتان کنار نمی رود و نمی توانید حقیقت پنهان جهان را متوجه شوید.

 

قدرت جادویی کلام

چند آن فرعون می شد نرم و رام / چون شنیدی او ز موسی آن کلام

آن کلامی که بدادی سنگ شیر / از خوشیِّ آن کلامِ بی نظیر

چون به هامان که وزیرش بود، او / مشورت کردی که کینش بود خو

پس بگفتی: تا کنون بودی خدیو / بنده گردی ژنده پوشی را به ریو؟

همچو سنگِ مَنجَنیقی، آمدی / آن سخت، بر شیشه خانۀ تو زدی (مثنوی معنوی – دفتر چهارم)

اولین میثاقی که روئیز از آن در کتابش نام می برد گناه نکردن با کلام می باشد. او این شروع را مهمترین مرحله می خواند و تاکید دارد که با عمل کردن به آن پا به بهشت زمینی می گذارد. روئیز کلام را قدرتی خدادادی می داند و معتقد است که کلام قدرتمند ترین ابزار می باشد. انسان با استفاده از زبان می تواند دنیای خود را به جهنم تبدیل کند او در کتابش در این باره از هیتلر نام می برد که با کلامش جهانی را به نابودی کشید؛ اما همین طور که کلام می تواند انسان را به جهنم ببرد سوی دیگر آن معصومیتی است که اگر از آن درست استفاده شود نتیجه آن عشق به خود می شود.

کلام از دیدگاه تولتک علاوه بر بعد مثبت و منفی اش، اگر از وجود برآید نه تنها می تواند بر شنونده اش تاثیر بگذارد بلکه در وجود کسی که این سخن را می گوید نیز تاثیر خواهد گذاشت چرا که کلام می تواند شالوده فکری انسان را تغییر دهد.

 

کسی گیرد آرام دل در کنار/ که از صحبت خلق گیرد کنار (سعدی)

یکی از آموزه های طریقت تولتک که روئیز بر آن تاکید دارد پرهیز از غیبت کردن است. او می گوید این ویژگی از کودکی همراه ما هست و والدین آن را به کودکان خود می آموزند آنها به فرزندان خود می گویند هر کسی مانند ما فکر نکند و عمل نکند می توانیم از او بدگویی کنیم. او غیبت کردن را به زهر خالصی تشبیه کرده است که پیش از رسیدن به دیگران به خود گوینده آن آسیب می رساند؛ اما در کتاب چهار میثاق بیشتر درباره خود فعل غیبت کردن صحبت شده است و درباره تبعات اجتماعی آن سخنی گفته نمی شود.

 

خودت دنیایت را بساز

آموزه دومی که روئیز بر آن تاکید می کند این است، رها کردن دنیایی که دیگران برای تو ساخته اند. روئیز این منظور را دارد، ما نباید به رویاها و سخن هایی که دیگران برای ما میسازند پایبند باشیم زیرا مایی که در نگاه آنها ساخته شدیم اهمیتی ندارد. انسان همواره در پی تایید دیگران است و می خواهد نظر دیگران را به خود جلب کند و این منجر به خود بزرگ بینی و منیت می شود همان منیتی که ما در عرفان اسلامی از آن نام می بریم و بسیاری از عرفای ما نیز بر این تاکید دارند با این تفاوت که روئیز معتقد است زمانی که انسان دچار این خود بزرگ بینی و منیت می شود آغاز عذاب دائمی اوست و او در چرخه ای که پایانی ندارد و تماشاچیانش اطرافیان فرد می باشد که باید آنها را راضی نگه دارد است؛ اما عرفای اسلامی معتقد هستند این منیت باعث می شود انسان به خداشناسی دست پیدا نکند.

 

پیش چشمت داشتی شیشه کبود / زآن سبب عالم کبودت می نمود (مثنوی)

روئیز در بخشی از کتابش درباره نگاه ما به دیگران سخن می گوید او معتقد است ما نباید نسبت به دیگران تصورات باطل یا ظن داشته باشیم. او بر این باور است که این تصورات باطل یا کینه و یا توقع نابه جا در فرد ایجاد می کند. روئیز تاکید دارد اگر فردی نسبت به فرد دیگری نیکی کند و از او به خوبی یاد کند در حقیقت این کار را در حق خود انجام داده است و اگر این احساس تنفر باشد و فرد همه را دشمن خود بداند گویی دارد در جهنم قدم می گذارد.

4 میثاق

 

گام آخر و رسیدن به آرامش

روئیز معتقد است برای رسیدن به آرامش بعد از عمل کردن به سه میثاق اول حال فرد آماده است تا آخرین گام را برای رسیدن به بزرگترین هدفش یعنی دست یابی به آرامش بر دارد و این گام چیزی نیست به جز تلاش. هر فرد بر اساس توانایی خود باید در زندگی تلاش کند حال ممکن است در زندگی شرایطی رخ دهد که نتوانیم تمام توان خود را به کار گیریم با این حال باید تمام توان خود را به کار گیریم به گونه ای که از کار خود راضی باشیم. هنگامی که به این رضایت که از تلاش نشات می گیرد دست پیدا کنیم پاداش و موفقیت بیش از آن را کسب خواهیم کرد.

روئیز نکته ای دیگر را به مخاطبش یاد آوری می کند که مشکل بیشتر ماست و آن بازگشت به گذشته است بیشتر افراد جامعه در گذشته زندگی می کنند و تمام وقت در حال حسرت خوردن درباره چیزهای از دست دادنشان هستند روئیز به این افراد می گوید شما کسانی هستید که نیمه زنده هستند زیرا کسی که در گذشته زندگی می کند دائما در حال اشک ریختن بر گذشته ایست که هیچ گاه باز نمی گردد و این رنجی دائمی است.

گر کنی عادت پشیمان خور شوی / زین پشیمانی پشیمان تر شوی

نیم عمرت در پریشانی گذشت / نیم دیگر در پشیمانی گذشت (مثنوی معنوی)

 

رهایی در بهشتی خیالی

ما چهار میثاق طریقت تولتک را آموختیم و به آنها عمل کردیم حال نوبت به بهشت و آرامشی که وعده داده شده، رسیده است. روئیز از مخاطبانش می خواهد که دنیای خود را تغییر دهند و خود را از وضعیتی که در آن هستند رها کنند و دنیا را آنگونه که او می خواهد ببیند و در پایان این وعده را داده است که با انجام هر مرحله به بهشت و آرامش روحی نزدیک تر می شود؛ اما نکته اینجاست این بهشت کجاست و حال که این تغییر را کردیم قرار است بعد از آن چه اتفاقی رخ دهد این نکات مبهمی است که روئیز در کتابش به آنها پاسخی نداده است.

 

مثنوی معنوی فراتر از چهارمیثاق

آموزه هایی که روئیز در کتاب چهار میثاق از آنها سخن می گوید و آنها را راه نجات انسان از زندگی فعلی و رسیدن به آرامش می داند. بسیار کامل تر چندین قرن قبل تر توسط مولانا گفته شده است. روئیز در میثاق اول تاکید دارد که با کلام خود گناه نکنیم مولانا در مثنوی نیز به صورت کامل تر تمام جنبه های کلام را مورد بررسی قرار داده است و از تمام گناه ها و انرژی هایی که کلام دارد سخن گفته است کلام مولانا همراه با داستان هایی که می گوید بسیار قابل درک تر است.

این جهان کوه است و فعل ما ندا / سوی ما آید صدا ها را ندا

مولانا درباره آموزه دوم تولتک ها که درون مایه آن دوری جستن از منیت است اتفاق نظر دارد اما با این تفاوت که او می گوید دوری جستن از منیت باعث خداشناسی می شود. این موضوع را در زندگی خود مولانا هم می توانیم مشاهده کنیم مولانا قبل از دیدار با شمس در نگاه مردم دارای جایگاه ویژه ای بود اما بعد از دیدار باشمس به حقیقت زندگی پی برد. همین منیت بود که شمس آن را از مولانا گرفت و آن پرده غبار آلود را از مقابل دیدگان مولانا کنار زد.

مولانا در میثاق سوم فراتر از آنچه که روئیز گفته است رفته او معتقد است هر آنچه در دیگران می بینیم، تجلی باطن ماست و تاکید می کند که از ظن و گمان دوری کنید که تمام بلا ها از آن بر می خیزد.

و میثاق آخر که نمونه آن در مثنوی داستان موسی و شبان است. شبانی که به اندازه درک و فهم خود با خداوند سخن می گوید و زمانی که از سمت حضرت موسی مورد سرزنش واقع می شود ندا می آید که چرا بنده ام را از من دور کردی. در این داستان به زیبایی درک خواهیم کرد هر کس در حد توان خود باید آن رسالتی را که در زندگی دارد انجام دهد و هر کس به اندازه تلاشش مکلف به انجام کاری است.

با همه این موارد باز هم جای سوال است که چرا مطالعه متون ادبی ایران که بسیار کامل تر و با فرهنگ و زبان ما نزدیک تر است در میان مردم آنقدر رواج ندارد. کجای راه را اشتباه رفته ایم که باید آموزه های خودمان را در میان فرهنگ های دیگر جستجو کنیم. شاید به این دلیل است که ما همیشه در پی نسخه ای آماده برای رسیدن به هر چیزی در زندگیمان بوده ایم و ورئیز با شناختی که از بشر امروز دارد توانسته است به خوبی این موضوع را درک کند و در کتابش از آن بهره گیرد. ما در مثنوی برای درک هریک از میثاق هایی که روئیز بیان کرده است باید ساعت ها کتاب بخوانیم این در حالی است که روئیز در کمتر از صد صفحه راه رسیدن به آرامش روحی را به مخاطبش می گوید و این همان خواسته بشر امروز است رسیدن به اهداف و خوشبختی با کمترین زمان صرف شده اما این نکته وجود دارد که آیا برای هر چیزی در زندگی همیشه مسیر سر راست وجود دارد؟

کتاب چهار میثاق

 

من در نابودی درختان نقشی نخواهم داشت!

خواندن بعضی از کتاب ها را باید مانند دارو برای تمام افراد تجویز کرد. در انتها من هم به عنوان یک دوست پیشنهاد می کنم خواندن کتاب چهار میثاق به قلم میگوئل روئیز به ترجمه لادن گنجی که توسط انتشارات فرهنگ عامه منتشر شده است را در سایت کتابچین از دست ندهید. کسانی هم که علاقه مند به این سبک از کتاب ها می باشند می توانند آثاری با این سبک را در کتابچین مطالعه کنند. با این کار به قطع نشدن درختان کمک می کنید و هم نگاهتان به دنیای پیرامونتان عوض خواهد شد.

 

 

به قلم مینو مرتضایی

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

ویدئوهای مرتبط با کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
علی اکبر امیری اندی

بهترین کتابی که خوندم همینه کتابه و چهار میثاقی که گفته شده رو برای خودم الگو قرار دادم و خیلی تو رفتار و روحیاتم تاثیر گذاشت و رفته رفته این احساس و دارم که تاثیرات خوندن همین کتاب هست حتما بخونید

1400-12-27

برچسب ها