×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب صوتی از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
عقاید یک دلقک

دانلود کتاب صوتی عقاید یک دلقک

عقاید یک دلقک
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
خرید کتاب صوتی
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب صوتی : عقاید یک دلقک

نویسنده : هاینریش بل

ناشر صوتی: آوانامه دانش گستر

ناشر: نگاه

مترجم : سارنگ ملکوتی

گوینده : آرمان سلطان زاده

زمان کل : 09 ساعت و 32 دقیقه

دسته بندی : رمان های خارجی, داستان های آموزنده, داستان و رمان صوتی

نوع کتاب : صوتی

قیمت نسخه الکترونیک : 92000 تومان


معرفی کتاب

"عقاید یک دلقک"
کتاب حاضر با عنوان اصلی (Ansichten Eines Clowns) اثری از هاینریش بل (Heinrich Boli) با ترجمه ای از سارنگ ملکوتی می باشد که با صدای آرمان سلطان زاده توسط انتشارات آوانامه منتشر شده است.
این رمان در سال 1972 موفق به کسب جایزه نوبل ادبیات شد. همچنین در سال 1976 نیز فیلمی بر اساس آن ساخته شد. داستان در رابطه با دلقکی به نام هانس شنیر می باشد که معشوقه اش به نام ماری او را رها می کند و با مردی کاتولیک وارد رابطه می شود. ازین رو هانس دچار افسردگی می شود و مرض های همیشگی اش بیشتر نمایان می شود و مالیخولیا و سردردش تشدید می شود. سپس او سراغ مشروب می رود و به گفته خودش دلقکی که سراغ مشروب برود از یک شیروانی ساز مست زودتر سقوط می کند. تنها چیزی که درد او را التیام می بخشد مشروب یا ماری است. تمام داستان در حین چند ساعتی که او از بوخوم به زادگاهش می رود سپری می شود. او بعد افسردگی و درد روحی که به دلیل این اتفاق به آن دچار شده، به ایستگاه راه آهن می رود تا با گیتار در این ایستگاه اجرا داشته باشد. در طول این مدت او تمام خاطراتی که چه شد تا داستانش به اینجا کشیده شد را یاد آوری می کند.

این رمان یادآور جامعه و مردم آلمان تحت تاثیر هیتلر و سالیان پس از جنگ می باشد. در این رمان مسائل مذهبی و سیاسی و روابط زناشویی و تاثیرات جنگ جهانی بر افراد جامعه در دوران پساجنگ به خوبی به تصویر کشیده میشود.

شما می توانید به بخشی از کتاب در نسخه نمونه صوتی گوش فرا دهید.

 

فهرست مطالب
# عنوان زمان
1 بخش اول تا سوم 00:38:00
2 بخش چهارم تا ششم 00:36:58
3 بخش هفتم - قسمت اول 00:27:01
4 بخش هفتم - قسمت دوم 00:37:37
5 بخش هشتم 00:32:00
6 بخش نهم 00:37:06
7 بخش دهم 00:22:57
8 بخش یازدهم 00:30:36
9 بخش دوازدهم الی چهاردهم 00:47:00
10 بخش پانزدهم - قسمت اول 00:38:46
11 بخش پانزدهم - قسمت دوم 00:29:15
12 بخش پانزدهم - قسمت سوم 00:18:01
13 بخش شانزدهم و هفدهم 00:37:29
14 بخش هجدهم و نوزدهم 00:38:05
15 بخش بیستم الی بیست و دوم 00:37:22
16 بخش بیست و سوم 00:32:59
17 بخش بیست و چهارم و بیست و پنجم 00:31:13

نقدی بر رمان عقاید یک دلقک نوشته هاینریش بل

وقتی یک اثر ادبی دارای بعد جهانی باشد نقد و بررسی آن به خودی خود سخت می شود. همیشه آثار ادبی مانند عقاید یک دلقک به نوعی یک حفاظت تاریخی در دور خود دارند که تقریبا نمی شود به آن نفوذ کرد. اگر هم بخواهیم واقعیت را در نظر بگیریم، کتاب حاضر از نظر ادبی و محتوایی کتابی قابل ملاحظه و ارزشمند محسوب می شود.

عقاید یک دلقک نوشته شده توسط نویسنده آلمانی، هاینریش بل در سال 1963 است. این کتاب که توانست در همان سال جایزه نوبل ادبی را به خود اختصاص بدهد به نوعی شالوده و اوج کارهای هاینریش بل محسوب می شود. به عقیده بسیاری از منتقدان ادبی و پژوهشگران حوزه رمان و داستان، شخصیت های اصلی استفاده شده در کتاب های هاینریش بل برگرفته از زندگی شخصی اوست. از این رو بهتر است نقد کتاب عقاید یک دلقک را با نگاهی به بخش های مهم زندگی هاینریش بل شروع کنیم. البته نگاهی که از زاویه ای نو باشد تا بتواند برخی از گره های داستان را برای ما باز کند.

هاینریش بل

 

درباره نویسنده

هاینریش بل در بدترین دوره تاریخ بشریت، یعنی جنگ جهانی دوم و در بدترین مکان ممکن یعنی خود آلمان زندگی می کرد. اتفاقاتی که در آن چهار سال سیاه در تاریخ بشریت رخ داد به واقع به قدری فاجعه آور بود که هنوز هم اثراتی از آن احساس می شود. آلمان به عنوان شروع کننده این جنگ بعد از چهارسال تاخت و تاز مورد حمله متفقین قرار گرفت و تقریبا با خاک یکسان شد. هاینریش بل در این چنین شرایطی اوج زندگی خود را سپری می کرد. حتی هاینریش بل در اوایل جنگ، در جبهه ها حضور داشت و جنگ را از نزدیک حس کرده بود و با دیدن و شنیدن اتفاقات بسیار از جنگ به عنوان عاملی ویرانگر بیزار شده و همواره سعی در فرار از آن بوده است.

از این رو هاینریش بل هم کشتن ها و کشته شدن های خود جنگ را دیده و لمس کرده است و هم ویرانی های پشت جبهه های جنگ را به خوبی درک کرده است. همین دو اتفاق بزرگ می تواند زندگی و روحیه هرکسی را تحت تاثیر بگذارد. از این رو در اغلب نوشته ها و کتاب های هاینریش بل چه به صورت رمان و چه به صورت نمایشنامه ما روحیه ای ضد جنگ را شاهد هستیم. همچنین غالب جامعه های به تصویر کشیده شده در رمان ها و نمایشنامه های هاینریش بل به نوعی تصویری از روزگار سیاه و خاکستری آلمان بعد از جنگ می باشد که به نوعی چیزی جز ویرانه ای نبوده است. کتاب هایی مانند قطار به موقع رسید، گوسفندان سیاه، آدم کجا بودی نیز جز آثاری است که تاثیر عمیق جنگ بر هاینریش بل کاملا در آن و جامعه ساخته شده آن کاملا مشخص است.

اما تاثیر جذابی که می توانیم از زندگی هاینریش بل در آثار او به خصوص در کتاب عقاید یک دلقک ببینم این است که هاینریش بل به شدت سبک تک گویی بلند را دوست دارد. به بیان بهتر کتاب های او به گونه نوشته شده است که شخصیت اول داستان مسئول بیان کل داستان است و کمتر شاهد رد و بدل شدن دیالوگ هستیم. این سبک را می توانیم به نوعی نقطه قوت هاینریش بل و همزمان نقطه ضعف او بدانیم.

تک گویی بلند باعث می شود که کتاب بسیار روان، دوست داشتنی و البته کاملا قابل درک باشد و از پیچیدگی های معمول تا حد خوبی دور باشد؛ اما رفتن سراغ این سبک نوشتاری به این معنی است که نویسنده دوست ندارد زوایای دیگری از داستان را مورد بررسی قرار دهد و همیشه می خواهد شخصیت اول او درست همانگونه که او می خواهد نشان داده شود. این نوع دیکتاتوری ادبی و نشان دادن یک بعدی داستان را شاید بتوان حاصل دیکتاتوری دوران آلمان نازی دانست. این اتفاق چندان هم دور از ذهن نیست که جنگ و ویرانی های بعد از آن و درگیری ها و زندان هایی که اتفاق افتاده باعث شد که هاینریش بل نتواند حرف بزند، حال چرا در تنها جایی که می تواند خود او سخن بگوید جنبه ای دیگر از خود را به نمایش بگذارد و بر علیه خود اقامه دعوا کند. از این رو در کتاب عقاید یک دلقک ما شخصیتی را داریم که بیشتر از همه چیز تک گویی می کند و این خودش با خودش است که حرف می زند و ما به عنوان مخاطب تنها نظاره گر و شنونده این حرف زدن با خود هستیم.

Ansichten Eines Clowns

 

سبک کتاب عقاید یک دلقک

در بالا به طور کلی از سبک کتاب حاضر پرده برداشتیم؛ اما بهتر است کمی دقیق تر در این باره سخن بگوییم. همانطور که گفته شد سبک اصلی کتاب به صورت تک گویی بلند نوشته شده است و این سبک توانسته روانی و سادگی خوبی به کتاب بدهد.

در این کتاب ما بیشتر از هرچیزی شاهد این قضیه هستیم که باید داستان و زندگی بیان شده را از یک دوربین و از یک زاویه نگاه کنیم. این اتفاق از نظر مخاطب چندان مورد بحث نیست و او را اذیت نمی کند؛ زیرا اصلا مخاطب مانند برگی بر روی جویی روان در داستان غرق شده است و اصلا به این نکته نمی تواند توجه کند که محتوای داستان برای او تنها و تنها از دید یک نفر بیان شده است.

بنابراین هاینریش بل بیان درستی را برای داستان خود انتخاب کرده است؛ زیرا مخاطب تا انتها می تواند با او همراه باشد و به نوعی با شخصیت اصلی داستان همدردی کند. نکته جالب توجه این است که داستان برعکس سبک نوشتاری و بیانی آن اصلا ساده نیست و پیچیدگی های خاص خودش را دارد.

به بیان بهتر داستان عقاید یک دلقک به طور ظاهری روی یک خط سیر زمانی عادی سپری می شود، اما ارجاعات به گذشته و شکست های مختلف زمانی باعث می شود که مخاطب همراه با جریان کتاب از زمانی به زمان دیگر منتقل شود. این اتفاق به واقع قدرت قلم هاینریش بل را نشان می دهد که می توان داستانی نسبتا پیچیده را در دلی زبانی ساده و روان بیان کند. همچنین بیان این داستان پیچیده از زبان یک نفر با استفاده از کمترین دیالوگ ها نیز خود هنری ستودنی محسوب میشود.

از طرفی دیگر داستان به قدری تو در تو و اتفاق در اتفاق نوشته شده است که از نظر تئوری نیز نمی توان انتظار حضور شخصیت های فعال دیگری را داشت و باید اجازه داد که داستان به همین صورت تک گویی ادامه داشته باشد. چرا که اضافه شدن شخصیت های اکتیو و بیان داستان از زاویه دید آن ها باعث می شود پیچیدگی داستان به سبک نوشتاری رسوخ کند و روانی کتاب به طور کامل از بین برود و این مسلما چیزی نیست که ما آن را دوست داشته باشیم.

بنابراین به طور کلی می توان گفت که کتاب حاضر سبکی بسیار روان و دوست داشتنی دارد البته به شرط این که چندان روی اتفاقات و داستان های تو در توی آن گیر نکنید و بگذارید که جریان عادی کتاب شما را با خود همراه ببرد. این گونه می توانید از حرف ها و اتفاقات کتاب لذت ببرید و خاطره ای خوب از آن داشته باشید.

کتاب صوتی عقاید یک دلقک

 

از جنگ تا جامعه و دین در عقاید یک دلقک

در قیمت آشنایی با هاینریش بل به طور کلی روند کلی داستان عقاید یک دلقک را مورد بررسی قرار دادیم و تقریبا می دانیم که قرار است با چه جامعه و شخصیتی در ارتباط باشیم. در سبک کتاب نیز این مورد بحث شد که شخصیت اصلی داستان به نوعی دیکتاتوری درونی خاصی دارد که همین دیکتاتوری باعث شده است بسیاری از جنبه های داخلی داستان حذف شود و همین موضوع سبب سادگی بیشتر آن شده است.

اما اگر بخواهیم درون داستان بیشتر عمیق شویم و آن را واکاوی کنیم می توانیم اتفاقات جذاب دیگری را از دل آن بیرون بکشیم. داستان به صورت یک خط سیر ساده شروع می شود، اما در این خط سیر ساده اتفاقات بسیاری رخ می دهد. نوع این اتفاقات از جنسی است که نیازی به توجه بالا ندارد اما تعداد بالای این اتفاقات و تو در تو کردن داستان هاست که اهمیت خاصی دارد. به نوعی می توان گفت که هاینریش بل قصد دارد با اضافه کردن داستان های متوالی و کوچک اما زیاد در برهه های مختلف داستان خواننده را درگیر اتفاقات نه چندان مهم کند تا با دستی که هیچکس به آن توجه نمی کند گلوله اصلی و بحث اصلی را به ذهن و قلب مخاطب بزند.

بجز این نوع بیان داستان و این نوع استفاده از داستان های کوچک اما زیاد، موضوع اصلی بین بین سه عنصر، جنگ، جامعه و دین رخ می دهد. این سه عنصر در تعامل و کنش با خانواده هرکدام اثرات خاص و البته منفی خودشان را به نمایش می گذارند.

عنصر جنگ که به وضوح در ذهن و روح شخصیت و نوع بلوغ آن تاثیر داشته و یکی از اعضای خانواده شخصیت اصلی را گرفته تاثیر خود را تا انتهای داستان حفظ می کند. جامعه نیز با همان عرف های همیشگی و غیر قابل تحملی مانند ثروت، قدرت و ... سعی می کند شخصیت را تحت کنترل خود داشته باشد یا حداقل به آن فشارهای روانی  بسیاری وارد کند؛ اما دین که به نظر باید عنصری مثبت در اینجا تلقی شود باعث شده است که عشق از دل خانواده (خانواده یک نفره شخصیت اصلی داستان) برود. به بیان بهتر دین در ظاهر و با استفاده از عالم های خود سعی در تزریق مفاهیم مختلف در دل جامعه و افراد دارد. از آن جایی که جامعه ضعف اساسی در دوران پس از جنگ را سپری می کند این نوع عقاید به سرعت می تواند پخش و قابل استفاده شوند؛ اما این عقاید گاها به قدری بی رحم میشوند که می تواند زندگی زناشویی یک خانواده را که بر پایه عشق بنا نهاده شده از بین ببرد.

به طور کلی می توان گفت که در این کتاب جنگ بین شخصیت اصلی به عنوان نمادی از خانواده با عناصر جنگ، دین و جامعه را شاهد هستیم اما این که نتیجه جنگ چه می شود و چگونه این جنگ ها پیش می رود چیزی است که باید بعد از خواندن کتاب خودتان به آن برسید و بیان آن در اینجا چندان نمی تواند مفید باشد.

The Clown

 

باختن را از چه نظر باید دید؟

اما به طور کلی قبل از این که بخواهید کتاب را بخوانید یا بخواهید نتیجه گیری از جنگ میان شخصیت اصلی داستان و آن عناصر گفته شده داشته باشید بهتر است به یک سوال اساسی پاسخ دهید و آن سوال این است که معیار شما برای تشخیص برنده یا بازنده جنگ چیست؟

در کلام بهتر مفهوم اساسی و سوال مهمی که هاینریش بل نه تنها در کتاب عقاید یک دلقک بلکه در سایر کتاب های نوشته شده بعد از جنگ به نوعی آن را مطرح می کند و هر بار نیز جوابی مختلف به آن می دهد و گاها هیچ جوابی برای آن پیدا نمی شود. برای این که بدانید این سوال به چه اندازه سخت است کافی است به آن جواب دهید.

فرد بازنده از نظر جامعه کسی است که شهرت خود را از دست بدهد، پولی برای ادامه زندگی نداشته باشد و زنش او را ترک گفته باشد و خانواده نیز او را پس بزنند. این ویژگی هایی است که به نظر جامعه یا همان مخاطبین که ما باشیم، یک بازنده اساسی را می تواند تشکیل دهد؛ اما جالب اینجاست که هاینریش بل در ساخت شخصیت اصلی و تنها شخصیت محوری کتاب عقاید یک دلقک تمام این بلاهایی را که ممکن است یک فرد به آن ها دچار شود را در نظر گرفته است؛ بنابراین پاسخ مسلما نباید یکی یا همه این موارد باشد. بلکه برعکس هاینریش بل با استفاده از این ترفند به نوعی به خواننده و مخاطب ثابت می کند که خود او نیز از دل همان جامعه است و نمی تواند جز این فکر کند. مخاطب نمی تواند فکر کند که کسی شهرت خود را از دست بدهد ولی احساس پیروزی داشته باشد یا حداقل حس شکستی نداشته باشد. مخاطب خود جزئی از جامعه است و این دقیقا همان چیزی است که باعث شده است هاینریش بل با انتخاب سبک تک گویی بلند اجازه نمی دهد مخاطب یا همان جامعه که یکی از عناصر آن سوی میدان جنگ به حساب می آید جنبه ای دیگر از داستان را ببیند و آن را تحلیل کند.

به بیان بهتر و ساده تر هاینریش بل نمی خواهد مخاطب را با خود به دل داستان ببرد و به نوعی دوست دارد مخاطب را در همان مقام جامعه ای نگه دارد که در طول داستان با آن می جنگد. اگر مخاطب می خواهد به دل این داستان رخنه کند باید ابتدا خودش با خودش بجنگد و سپس این جنگ را از زاویه خود و زاویه شخصیت اصلی داستان مقایسه کند. اینجاست که می تواند زاویه پنهان کتاب عقاید یک دلقک را ببینید و از آن لذت ببرد. این اتفاق چیز ساده ای نیست اما روحیه ای که هاینریش بل درگیر آن بوده و جامعه ی تخریب شده آن روزگار باعث شد تا این کتاب درواقع اعلان جنگی به مخاطب محسوب شود که کمتر کسی می تواند در آن پیروز باشد. حال به سوال اول باز گردیم. باختن از نظر شما چه معنایی می تواند داشته باشد؟

کتاب عقاید یک دلقک

ویکی پدیا کتاب عقاید یک دلقک

https://fa.wikipedia.org/wiki/عقاید_یک_دلقک

 

چند نکته انتهایی از کتاب عقاید یک دلقک

به طور کلی می توان گفت که کتاب عقاید یک دلقک چه از جنبه اجتماعی و چه از جنبه ادبی آن کتاب ارزشمندی محسوب می شود و به واقع می توان گفت که در روزگار خود لیاقت دریافت جایزه نوبل ادبی را داشت. این کتاب به سبب شهرت جهانی که دارد به زبان های مختلف از جمله فارسی ترجمه شده است. در ایران نیز کتاب عقاید یک دلقک به ترجمه سارنگ ملکوتی به همت انتشارات نگاه منتشر شده است. کسانی که دوست دارند این کتاب را به شکل صوتی آن داشته باشند می توانند به سایت کتابچین مراجعه کرده و نسخه صوتی این کتاب که به همت انتشارات آوانامه دانش گستر و به آوای آرمان سلطان زاده تهیه و تدوین شده است را در اختیار داشته باشند.

به طور کلی و به عنوان خلاصه و چکیده مطالب بیان شده می توان گفت که کتاب عقاید یک دلقک حاصل دوران سیاه اروپاست که در آن افرادی مانند هاینریش بل در جنگ حضور داشتند، در زندان های مختلف و مخوف شب را به صبح رسانده اند و بعد از اتمام جنگ نیز با خانواده خود مجبور به سکونت در شهری شده اند که 80 درصد آن ویرانه ای بیش نبود. تمام این سختی ها و این اتفاقات دلایلی است که جامعه کتاب های هاینریش بل سیاه و خاکستری باشد و این عمق سیاهی به قدری است که هاینریش بل دوست ندارد حتی با مخاطبان خود ارتباط داشته باشد چرا که او مخاطب را جزئی از جامعه می داند و جامعه دقیقا عنصری است که در غالب کتاب های هاینریش بل به جنگ با آن پرداخته شده است.

اما این جنگ های بسیار و این تنش های مختلف در کتاب های هاینریش بل عموما به انتهایی نرسیده است و مشخص نشد که کدام گروه می توانند شیپور پیروزی خود را به صدا در بیاورند. شاید علت این موضوع را نیز بتوانیم در همان جنگ جهانی دوم پیدا کنیم. جنگی که به واقع کسی در آن پیروز نشد و هیچ چیز جز ویرانی نصیت کشورها و چیزی جز مرگ و قحطی نصیب مردمان این کشورها نشد. اینجاست که باید گفت جنگ اتفاقی است که در آن هیچ کس برنده نیست. 

 

 

به قلم مرتضی ملک جاری

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

خرید کتاب صوتی

ویدئوهای مرتبط با کتاب

تریلر فیلمهای ساخته شده از این کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
مینا سپاسگزار

برای خرید میخواستم هنوز نخودم

1402-11-24

Mahsa

بدک نبود

1401-03-10

hamed

عالی بود

1400-09-11

سارا

خیلی کتاب خوبی بود. صدای راوی رو هم خیلی دوست داشتم

1400-09-10

sajjadmohamafiyan

بسیار عالی

1400-06-17

آرش ملایری

میشه خواهش کنم توضیح مفید و مختصری بدین. من تا نصفه های این کتابو گوش دادم، برای درک بیشتر و بهتر، نیاز به توضیخات بیشتری دارم.

1400-05-14

معصومه متوسلیان

برنده جایزه نوبل بوده. خوندنش واجبه.

1400-04-27

علی وینی

محتواش خیلی جالب نبود ولی ارزش یک بار گوش دادنو داره.

1400-04-23

حامد حسنی

محیط سرد و غم زده ای داشت.

1400-04-16

nazari

متن کتاب بد نبود ولی صدای گوینده حس و حال خوبی داشت.

1400-04-12

شاهین نصرتی

نویسنده خیلی به مسائل ریز اشاره کرده.

1400-04-09

saeed.ghorbani

من قبلا متنیشو خونده بودم خوب بود. ولی وقتی صوتیشو گوش دادم با تک تک کلمه هاش ارتباط برقرار کردم و خیلی بهتر تونستم حسشو بفهمم.

1400-03-24

امین الله اکبری

دوست دارم بارها گوش کنم. اعتراض به دین و قوانین آن بود. هیچ تضادی بین موضوعات داستان ندیدم. باید با تحلیل شخصیت ها به حقیقت داستان پی میبریم.

1400-03-23

رضا غلامی

برای اینکه بتونی از این کتاب لذت ببری باید بدونی که هیچ اتفاق هیجان انگیزی قرار نیس بیفته اون موقع با خط به خط داستان ارتباط برقرار میکنی. اگه این اتفاق بیفته قطعا دلقکو دوست خواهی داشت.

1400-03-22

حسن تنها

گوینده عالی بود.

1400-03-12

علی ابراهیمی

این کتاب درباره شخصیتیه که همه جوره به موضوعات حمله میکنه و جامعشو نمیپذیره.

1400-03-08

مرتضی نامی

از سر و تهش زدن. مشخص نیس چی به چیه.

1400-02-15

فاطمه عباسی

رمان شصت سال قبل نوشته شده و نقد هایی که از مذهب میکنه برای اون دوران جنجالی محسوب میشده و الان بدیهیه ؛ رمانهای جذابتری برای الان وجود داره؛ و همینطور بنظرم در نقد مذهب هم نویسنده سلیقه ای عمل میکنه نه اینکه تمام مسائل و تبعیض هایی که در متن داستان هستنو نقد کنه؛ مثل رابطه جنسی خودش و ماری که مذهب و جامعه ماری رو بیشتر مقصر میدونه و بهش برچسب میزنه و اصطلاحاتی راجبش میگه، اما خودش نه! و مخالفت و نقد و استهزای خاصی راجب یک طرفه بودن این تفکر اشتباه ، نمیکنه نویسنده

1400-01-17

farokh.f

باید کتاب زیاد خونده باشی تا بتونی بفهمی و درکش کنی.

1399-12-25

کامران یاسوجی

برای پی بردن به ارزش این کتاب باید از پوچی رد شده باشی.

1399-12-12

مریم شاهی

شاهکار ادبیه فوق العاده ایه که نیاز به تمرکز بیشتری داره.

1399-11-29

بیتا محمدی

من دو بار گوش دادم. ولی بازهم ارتباط برقرار نکردم.

1399-11-25

سروش

چقدر این کتاب خوبه. عالی عالی

1399-05-06

kimia noghregi

بسیار عالی بود

1399-01-26

kimia noghregi

عاشقش شدم

1399-01-26

هیوا

خیلی خوبه

1399-01-20

ا

عالی بود

1399-01-08

انسیه

عالی

1398-12-21

maede

دوست داشتم

1398-04-10

برچسب ها