×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
قمارباز

دانلود کتاب قمارباز

قمارباز
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : قمارباز

نویسنده : فئودور داستایوفسکی

ناشر : آوای دانیال

مترجم : جلال آل احمد

تعداد صفحات : 240 صفحه

شابک : 978-600-8143-18-5

تاریخ انتشار : 1397

رده بندی دیویی : 891/733

دسته بندی : رمان های خارجی, داستان های آموزنده

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 31100 تومان


معرفی کتاب

"قمارباز"
کتاب حاضر با عنوان اصلی (Le joueur) اثر نویسنده روس، فئودور داستایوفسکی (Fedor Mikhalovich Dostoevskii) می باشد که با ترجمه ای از جلال آل احمد ، توسط انتشارات آوای دانیال منتشر شده است.
داستایفسکی رمان قمارباز را  از اعتیاد خود به قمار و رولت الهام گرفته و در مدت کوتاه 26 روز نگارش کرده است. داستان قمارباز، سرگذشت یکی از خانواده های متمول روس است که به دلایلی اموال خود را از دست می دهند و به کشور دیگری مهاجرت می کنند. داستان از زبان آلکسی ایوانوویچ معلم سرخانه فرزندان این خانواده روایت می شود. آلکسی دلباخته پولینا دختر خوانده خانواده است. رمان قمار باز در مورد مشکلات و زندگی جاری انسانها می باشد. مشغولیت های شخصیتهای داستان همان مشغله های واقعی زندگی روزمره است. مواردی مانند ثروت، شهرت و عشق. از نظر نویسنده زندگی مانند قمار است، در هر مرحله از زندگی، شما انتخابهای متفاوتی دارید و نتیجه انتخاب شماست که مشخص می کند پیروز شده اید یا شکست خورده اید. روایت داستان از زبان ایوانوویچ همیشه زمانی است که وی در حال رفتن به قمار خانه یا در راه بازگشت ازآن است. به این صورت که انگار در مسیر قمارخانه، شخصیتهای داستان گردونه قمار زندگی را می چرخانن و در نتیجه هر چرخش، شرایط جدیدی برای ادامه مسیر زندگی آنها ایجاد می شود.

در بخشی از این کتاب می خوانیم :
"-کافي است آقا؟! کافي است. وظيفه من اين است که يکباره خودم را از اين بچگي هاي شما خلاص کنم. شما نبايد پيش بارون برويد و از او و خانمش پوزش بطبيد.هرگونه ارتباط با شما، گرچه جز به خاطر طلب يک معذرت هم نباشد، در نظر آنان بيشتر از پيش تحقير کننده خواهد بود. آقاي بارون فهميده است که شما از آدم هاي منزل من هستيد. اين مطلب را در قمارخانه براي من گفت و بايد به اطلاع شما برسانم که اقلاً لازم است من رضايت او را جلب کنم. مي فهميد آقا، که مرا به محضورهايي دچار کرده ايد، مرا؟ من بايست پيش بارون بروم و از او پوزش بطلبم و نيز قول داده ام که از همين امروز ديگر شما جزو آدم هاي منزل من نباشيد.
-اجازه، اجازه بدهيد آقاي ژنرال ! لابد ، طبق گفته خودتان ، او تقاضا کرده است که من ديگر نبايد از آدمهاي منزل شما باشم، بله ؟
نه ، من خودم دانسته ام که رضايت او را از اين راه به دست بياورم و البته بارون به اين طريق راضي خواهد شد و آقاي عزيز ما بايد حالا از هم جدا شويم.طلب شما از من، به پول اين مملکت، چهار فردريک و سه قلورين است. اين پول و اين هم حساب آن روي کاغذ. مي توانيد رسيدگي کنيد، خدانگهدار ! ما از همين الان نسبت به هم بيگانه هستيم. الان گارسون را هم صدا خواهم زد و به او خواهم گفت که از فردا صبح، مسئول خرج مهمانخانه ي شما نخواهم بود.چاکر آقاي... هم هستم"

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

معرفی کتاب قمارباز را رایگان بشنوید


نقد و بررسی رمان قمارباز اثر فئودور داستایفسکی

فئودور داستایوفسکی نویسنده مشهور روس نوشته های مختلفی دارد که می توان سرآمد آن ها را رمان هایی مانند جنایت و مکافات، ابله و برادران کارامازف دانست. هرکدام از این اثرها شباهت ها و تفاوت های خاصی با یک دیگر دارند اما همه آن ها بر روی یک خط سیر و یک نوع سبک نوشتاری نگارش شده اند؛ اما قمارباز به جهات مختلف اثری خاص و جدا نسبت به سایر آثار فئودور داستایفسکی محسوب می شود. مهمترین تفاوت این اثر را می توان در زمان نگارش آن دید. قمارباز کتابی است که فئودور داستایفسکی آن را در مدت زمان کمتر از 30 روز نوشته است. داستان های بسیاری در این باره وجود دارد؛ اما چیزی که مشخص است قمارباز الهام گرفته از باخت های داستایوفسکی از قمار هایی است که در سفر خود با همسرش به اروپا داشته است و نگارش کتاب قمارباز نیز راهی برای فرار از این بدبختی مالی برای او محسوب می شد. این اتفاق در نظر اول اتفاقی منفی برای این کتاب محسوب می شود که می تواند تاثیری مستقیم در جهت نقد داشته باشد.

داستایوسکی

 

درباره نویسنده

داستایوسکی، نویسنده روس که خشکی نوشته ها و سختی کلام او درست مانند روانی داستان هایش منحصر به فرد است و تقریبا در نوشته های هیچ نویسنده ای دیگر نمی توان مانند آن را پیدا کرد. این اتفاق نه تنها در سبک نویسندگی داستایفسکی رخ نداده است. زندگی عجیب و غریب او که از اعدام نجات پیدا می کند و درگیر تبعیدگاهی در سیبری می شود نیز ثابت می کند ما با نویسنده ای چندان معمولی طرف نیستیم و قرار است اتفاقات جذاب و البته عجیب غریبی چون زندگی داستایفسکی را با او تجربه کنیم.

به گفته منتقد بزرگی داستایوفسکی نویسنده ای است که می تواند به خوبی زندگی را به تصویر بکشد. همه ما به نوعی زندگی را تجربه کرده و می کنیم؛ اما اگر بخواهیم زندگی خودمان را بنویسیم یا آن را به دیگری شرح دهیم دچار نوعی پوچی ذهن می شویم. گویی تا امروز زندگی نکرده ایم و هیچ خاطره ای در ذهن داریم. مغزمان برای مدتی خالی و سفید می شود. برای اثبات این موضوع کافی است که کاغذی سفید را بردارید و روی آن بین دو شخصیت خیالی سعی کنید مکالمه ای برقرار کنید. فرض کنید این دو شخصیت شما و دوست صمیمی شماست. احتمالا بعد از چند دقیقه متوجه خواهید شد که 90 درصد کاغذ همچنان سفید مانده است و شما و دوستتان هیچ چیز برای گفتن ندارید. معجزه اصلی داستایوسکی دقیقا همین جاست که می تواند به قدری ساده و روان زندگی را به تصویر بکشد که گویی ثانیه به ثانیه آن را زندگی می کنید. در واقع شما در آثار داستایفسکی با ثانیه ها سروکار دارید و این ثانیه ها هستند که ارزش دارند.

اما اگر بخواهیم کتاب قمارباز را از زاویه زندگی داستایفسکی نگاه کنیم، در واقع باید گفت که داستایوفسکی همیشه تحت عنوان چیزی به نام کسب درآمد و عبور از وضعیت بد اقتصادی خود دست به نوشتن زده است و در این بین کتاب هایی مانند ابله و جنایت و مکافات ظهور کرده اند؛ بنابراین چیز عجیبی نیست که کتاب قمارباز برای فرار از سختی های باخت های پی در پی داستایوسکی در قمار باشد. مهم این است که داستایفسکی برای کسب درآمد و گذران زندگی خود، زندگی خود را به تصویر کشیده است و به نوعی ثانیه های مختلف را به قلم آورده است. این است که کارهای داستایفسکی را از بقیه نویسنده ها متمایز می کند.

از طرفی دیگر می توانیم بگوییم که داستایوسکی در این برهه زمانی چندان درگیر مسائل شخصی و زندگی شخصی خود نبوده است؛ بنابراین برعکس آثاری مانند جنایت و مکافات که بیشتر آثار درونی شخصیت داستان مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، در کتاب قمارباز ما با دنیای بیرون درگیر هستیم و این چیزی که واقعا در آثار داستایوسکی اتفاقی تازه و شاید نادر محسوب شود.

قمارباز فئودور داستایفسکی

 

حق انتخاب در بازی شانس زندگی

داستان قمارباز به نسبت داستان های رمان های ابله و جنایت و مکافات پیچیدگی بیشتری دارد و آن می توانیم تو در تو بودن داستان را مشاهده کنیم. به بیان بهتر داستایفسکی دیگر نخواسته که تنها به شرح وقایع بپردازد بلکه می خواهد اتفاقی دیگری را به مخاطب القا کند. علت این موضوع نیز کاملا روشن است. در کتاب ها و رمان هایی مانند ابله و جنایت و مکافات مباحث درونی و روحی افراد مورد توجه بود. از این رو اتفاق و داستان بیرون هرچه ساده تر باشد می توان تحیلی بهتر از وضعیت روحی شخصیت ها داشت اما در داستان قمارباز داستان از بعد شخصیتی خارج می شود و وارد لایه اجتماع و زندگی می شودو وقتی وارد این لایه از داستان می شویم به ناچار شخصیت های دیگر نیز تاثیر بیشتری نسبت به سایر کتاب های داستایوفسکی پیدا می کنند از این رو داستان پیچیده تر و شاید جذاب تر می شود.

به طور کلی در کتاب قمارباز یک نظریه بسیار مهم اما ساده جریان دارد. زندگی بازی شانسی است که در آن درست ترین انتخاب شما نیز ممکن است منجر به شکست شود و این معنی همان قماربازی را می دهد. به بیان بهتر داستایفسکی با ایجاد یک جامعه کوچک در یک گردونه و دایره ثابت که تقریبا تا انتهای داستان هیچ تغییری در آن حاصل نمی شود، ثابت می کند که همه افراد با انتخاب راه های مختلف در محدوده این دایره قرار دارند و نمی توانند از آن فراتر بروند. حال در این جا به یک پارادوکس اساسی برخورد می کنیم، آیا نتیجه انتخاب دو راه یکسان خواهد بود؟ اگر یکسان باشد، بنابراین دیگر برد و باخت و شکست و پیروزی معنایی نخواهد داشت و این باعث می شود که معنای قمار و شانسی بودن از زندگی برداشته شود. این پارادوکس دو طرفه که داستایفسکی مخاطب را در طول داستان قمارباز درگیر آن می کند به نوعی سوال اصلی فلاسفه درباره زندگی و هستی است. به بیان بهتر داستایفسکی با بیان این سوال که آیا می توان انتخابی کرد که به نتیجه آن مطمئن بود یا نه؟ می خواهد ثابت کند که زندگی خود یک قمار است اما در ادامه مسیر وقتی این سوال پیدا می شود که آیا نتیجه دو مسیر در انتها فرقی می کند یا نه؟ پارادوکس ایجاد می شود.

داستایفسکی با استفاده از شخصیت های مختلف در طول داستان و بسته نگه داشتن داستان توانسته گردونه ای جذاب در قمارباز ایجاد کند. در این گردونه افراد مختلفی وارد زندگی شخصیت اصلی می شوند و تاثیر خود را می گذارند اما هیچ فرقی  در روند نهایی فرد و شخصیت اصلی داستان نمی گذارد. همین پارادوکس ها و عدم قطعیت های بحث شده در طول داستان است که جذابیت قمارباز را چند برابر کرده است و خواننده را با قلم شیوا تا انتهای داستان با خود همراه می کند.

Le joueur - The Gambler

ویکی پدیا کتاب قمارباز

https://fa.wikipedia.org/wiki/قمارباز_(رمان)

 

چند نکته مهم و پایانی

از نظر حجمی می توان گفت که قمارباز جز رمان های کوتاه داستایوفسکی محسوب می شود و این کوتاهی برای خواننده های امروزی که حوصله و وقت چندانی برای مطالعه کتاب ندارند می تواند بسیار مناسب و جذاب باشد. از طرفی دیگر داستایوفسکی نویسنده ساده نویس و روان نویس محسوب می شود. از این رو ترجمه آثار این نویسنده توسط مترجمی که با ساده نویسی آشنا باشد می تواند جذابیت خواندن این کتاب را برای مخاطبان ایرانی چند برابر کند. در تاریخ ادبیات ایران به واقع در سبک ساده نویسی کسی بهتر از جلال آل احمد وجود ندارد. اگر می خواهید نسخه الکترونیکی کتاب قمارباز با ترجمه جلال آل احمد را در اختیار داشته باشید، بهتر است سری به سایت و اپلیکیشن کتابچین بزنید.

اما به عنوان خاتمه بحث و جمع بندی باید گفت که داستایوسکی در تمام آثار خود توانسته قدرت لحظه ها را به خوبی بیان کند و از آن در طول داستان به طور شگفت انگیزی استفاده کند. این لحظه ها به قدری تاثیر گذار و جذاب می باشند که تا صفحه پایانی کتاب نمی توان انتهای آن را حدس زد. احتمالا خود داستایفسکی نیز نمی توانسته انتهای کتاب خود را حدس بزند!

اما به طور کلی در مورد کتاب قمارباز باید گفت که مهم نیست علت نگارش این کتاب چه بوده است. مهم این است که داستایفسکی یک آزمایشگاه کوچک اما عملی برای سوال مهم و قدیمی فلسفه ساخته است و در آن به این پارادوکس می پردازد که زندگی آیا چیزی جز قمار و شانس است یا خیر؟ شاید بسته به زندگی هر انسانی پاسخ به این سوال متفاوت باشد و شاید هر مخاطبی بتواند به نوعی با این پارادوکس ساخته شده کنار بیاید؛ اما مهم این است که بدانیم واقعا همچنین پارادوکسی وجود دارد و شاید حل این پارادوکس در زندگی ما باشد که بتواند زندگی ما را تغییر دهد. چه کسی می داند.

 

 

به قلم مرتضی ملک جاری

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

ویدئوهای مرتبط با کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
Reza Abri

آموزنده

1400-11-19

سیدعلیرضا

آخر با جیب خالی که نمی‌شود قمار کرد ، آدم باید پولی داشته باشد تا قمار کند، داستایوسکی این رمان را بر اساس زندگی خودش در خارج از روسیه نوشته است زمانیکه به قمار آلوده شده و پس از باختهای مکرر و خالی شدن جیبش با بدهی و دست خالی به روسیه یعنی کشور خودش باز میگردد،شد. فئودور در این اثر تجربه تلخش در خارج از کشور شرح دهد تجربه ای که عشق او رابه قمار میرساند، او این کتاب را در شرایط خاصی نوشته است و منتقدان آن را زندگی‌نامه خودش میدانند. این داستان از زبان یک معلم جوان روسی به نام ایوانویچ که نزد یک ژنرال روسی مشغول است شروع می‌شود که مدتی در شهر رولتنبورگ هستند و در این شهر قماری به نام رولت مشهوراست. ژنرال تمام ثروت خود را باخته و به مارکی دو گریو  مبلغ بسیاری بدهکار است و منتظر مرگ عمه اش است تا ثروت او را به ارث ببرد......داستان زیبا و تاثیر برانگیز است که حتما باید آن را خواند تا با قلم فئودور داستایوفسکی آشنا شد

1400-09-18

بی نام

کتاب جالب و آموزنده ای است، داستان دارای شخصیت‌های متنوع و جذابی هستند که هر کسی حداقل از یک شخصیت خوشش خواهد آمد. درباره فرهنگ قدیم روسیه است در سالن ها کازینو و قمار. به افراد بالای ۱۴ سال توصیه میکنم

1400-08-08

محمد

رمان بسیار جالبی است. درباره فرهنگ روسیه است و مشکلات مردم مختلف را بیان میکند. برخی از مطالب داستان هم بسیار خنده دار و جذاب است.

1400-07-18

محمدرضا

بسیار جالب است

1400-05-30

شیدا کامرانی

خیلی این کتاب رو دوس دارم. نسخه صوتی کتاب قمارباز از نسخه متنیش برای من جذاب تر بود. ممنون از کتابچین

1399-05-20

برچسب ها