×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
موسیقی جهان

دانلود کتاب موسیقی جهان

موسیقی جهان
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : موسیقی جهان

نویسنده : محسن حجاریان

ناشر : کتابسرای نیک

تعداد صفحات : 240 صفحه

شابک : 978-964-2953-02-3

تاریخ انتشار : 1386

رده بندی دیویی : 780/9

دسته بندی : موسیقی و ساز, تاریخ جهان

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 25000 تومان


معرفی کتاب

 " موسیقی جهان "
کتابی به قلم محسن حجاریان منتشر شده از کتابسرای نیک می باشد.
موسیقی را می توان محصول و زاییده نوع انسان دانست، تاریخ نشان می دهد که انسان به هر نقطه ای پاگذاشته، موسیقی نیز در آن مکان پدید آمده است. به قول فوکس ( Voks ) در کمتر زمانی از دل تاریخ می توان مکانی را یافت که موسیقی به آن راه نیافته باشد. با این همه بدون داشتن شناختی عمیق از گونه های مختلف موسیقی نمی توان به تنهایی از موسیقی سخن گفت مفهوم Musike که یادگاری از دوره یونان باستان است در ابتدا به عنوان مفهومی واحد برای شعر، رقص و موسیقی به کاربرده می شد اما در قرن چهارم برای تدقیق این مفهوم هنر صوت را از آن تفکیک نمودند. اگر نگاهی به تاریخ کشورهای مغرب زمین بیاندازیم روندی تکاملی از جریان های توأم زبانی و موسیقایی را شاهدیم و در دوره رنسانس برای نخستین بار شاهد بودیم که آلات موسیقی به تنهایی این توانایی را یافتند که بدون مدد جستن از زبان ارتباط بین مفاهیم را روشن سازند. بنابراین به زبانی ساده می توان گفت ماهیت موسیقی در طی گذشت زمان دچار تحولات زیادی شده است. روپرت ( Roppert ) معتقـد است اعمـال و رفتـار موسیقیایـی دربرگـیرنده آداب، ارزش ها، انتظارات و حتی ویژگی های جنبی و حاشیه ای زندگی ما است به گونه ای که می توان گفت همزمان با تحولاتی که در آنها روی می دهد جایگاه موسیقی نیز متحول می گردد.
از دیدگاه جامعه شناسی و مردم شناسی نیز به پدیده موسیقی نگریسته شده است، آدورنو معتقد است که موسیقی عامه تولید شده از سوی فرهنگ تحت تأثیر دو فرآیند قرار دارد: استاندارد شدن و فردیت مجازی. اما آدورنو بین موسیقی کلاسیک و موسیقی آوانگارد از یک سو و موسیقی عامه پسند از سوی دیگر تفاوت قائل است. به عقیده او در موسیقی جدی مانند موسیقی کلاسیک و موسیقی آوانگارد تمام جزئیات، مفهوم موسیقیایی خود را از کل قطعه و جایگاه خود را در آن کل به دست می آورند در حالی که این ویژگی در مورد موسیقی عامه یا سرگرم کننده وجود ندارد. به این موضوع از زوایای دیگری نیز می توان نگریست و آن این که پدیده های فرهنگی مانند موسیقی مردم را با واقعیت زندگی خودشان پیوند می دهند در واقع نقش موسیقی انکار آگاهی افراد نیست بلکه موسیقی ابزاری برای ارتباط دادن مردم با سرنوشت خود و ایجاد سازگاری بین آنها است. از تمامی این بحث ها که بگذریم شناخت موسیقی و نحوه کاربرد درست آن ابزاری ارزشمند در ید هنرمند متعهد است که به کمک آن می تواند بر ابعاد گوناگون جامعه تأثیر بگذارد. کتاب موسیقی جهان سرفصل خوبی برای درک این واقعیت است. با امید به این که مطالعه این کتاب بتواند عطش علاقه مندان به دانش موسیقی را فرونشاند و اطلاعات مفید و ارزشمند آن راهگشای عمل در این حوزه باشد.
کتاب موسیقی جهان از یک سو به موسیقی بین النهرین باستان و از سوی دیگر به موسیقی فرهنگ های چین، ژاپن،هند،اندونزی،کامبوج و اندلس، می پردازد. علیرغم پراکندگی اکثر موضوعات، محتوای این کتاب می تواند از زوایایی پراکندگی عناصر کهن موسیقی ایرانی که در ضمیر خاموش این موسیقی ها نفهته است را تا حدی بر ما هویدا سازد.
سازها و نغمه ها در فرهنگ های جهان کهن از یادمان های از یادرفته سخن می گویند. جویبار پژوهش های کوچک هم می توانند وابستگی درونی آنان را بر ما آشکار سازند.
در بخشی از کتاب می خوانیم :
" پیش از قرن بیستم، جامعه ی چین یک جامعه ی کشاورزی ـ روستایی بود که تقریباً سه دیدگاه بر آن حاکم بود: نظرات کنفوسیوس، تائوئیسم و قانون گرایی. در طی قرن نوزدهم، چین با نفوذ در جنگ تریاک در غرب مواجه شد و با رشد جمعیت و همچنین با اعتراضاتی علیه نیروهای خارجی در جنگ تریاک در سال 1839 تا 1842 علیه بریتانیا و غرب، قدرتی به دست آورد. در سراسر قرن نوزدهم، بعد از جنگ تریاک، چین روابط گسترده ای با جهان غرب یافت.
نظریه های کهن ارتدوکسی ـ کنفوسیوسی، موسیقی را از دیدگاه تعلیم و تربیت مورد توجه قرار می داد. موسیقی از دو زاویه ی موسیقی متعالی (یایو) و موسیقی غیرمتعالی عامیانه (سویو) تفسیر می شد. موسیقی متعالی، موسیقی جشن هاست که در مراسم عبادی، دولتی و شناخت نجوم، برای طبقات درباری نواخته می شد. کوک درست و اجرای درست این موسیقی که با موضوعات ستاره شناسی همراه بود، از دیدگاه سیاسی نیز جایگاه خاصی دارد. این موسیقی به طبقات تحصیل کرده اختصاص داشت که ساز های آن « قین » (qin) و ساز زهی زیتر (zither) بود که می گویند کنفوسیوس خود آن را می نواخته است. موسیقی دیگر به نام « سویو » یا موسیقی عامیانه که در فولک, حتی زنان آن را می نواخته اند و نوازندگان سویو از نظر اجتماعی جزو طبقات مطرود جامعه بوده اند (وانگ 1991 ص 38 ). وانگ دوره های موسیقایی چین را در قرن بیستم از سال 1912 تا 1977 به شش دوره تقسیم می کند : الف ـ 1912 ـ 1926، ب ـ 1927 ـ 1936، ج ـ 1937 ـ 1949 و د ـ 1950 ـ 1966 و ه ـ 1966 ـ 1976، و ـ از 1977 به بعد."
 

فهرست مطالب

مقدمه: اهميت مطالعه آثار كهن بي نالنهرين 

سه مقاله از موسيقي بي نالنهرين باستان

موسيقي موسر و بابل 

موسيقي بين النهرين باستان 

تحقيقات جديد بر موسيقي خاور نزديك باستان 

نوبات و موشحات اندلسي 

موسيقي چين 

موسيقي ژاپن: زمينه هاي تاريخي و موسيقي شناختي 

موسيقي هند 

دهروپاد: جنبه هاي تاريخي و موسيقايي 

زمينه هاي تاريخي فرهنگ اندونزي 

موسيقي كامبو

 

تحلیلی بر کتاب موسیقی جهان

خاصیت کره زمین و طبیعت آن این است که در هر گوشه آن گیاهی امکان رشد داشته باشد، حیوانی مشغول زندگی خود باشد و در نهایت انسانی حضور داشته باشد. این خاصیت باعث شده است که گونه بشر به تعداد بالایی در گوشه و کنار جهان زندگی کنند. اما انسان یک موجود کوچک نسبت به بزرگی طبیعت است از این رو مسلما انسانی در یک طرف دنیا نسبت به انسانی در طرف دیگر دنیا هیچ شناختی نخواهد داشت و به طبع زبان مشترکی نیز نخواهند داشت. اگر زبان قراردادی بیان انسان های مختلف دنیا که امروزه زبان انگلیسی است، وجود نداشت، عملا انسان ها در نواحی مختلف کره زمین ارتباط محدود تری داشتند. اما هنوز یک راه امید برای انسان ها باقی مانده است با از بین رفتن هر چیزی و هر قراردادی آن از بین نمی رود و آن زبان احساس است.

احساس، واقعیتی مشترک بین انسان ها محسوب می شود که همه درکی از آن دارند. وقتی شما خوشحال باشید همه می توانند آن را درک کنند و وقتی از ناراحتی گریه می کنید درون هر کسی که شما را ببیند منقلب می شود. حس به نوعی خود یک موجود زنده است که هیچ مرز و قانونی را نمی شناسد و می تواند درون انسان ها را به یک دیگر نزدیک یا از هم دور کند.

طبیعت اولین هدیه و موهبتی که نثار انسان کرد این بود که زبان احساس را به او آموخت. موسیقی به عنوان اولین هنر، توانست اولین زبان بیان احساسات نه تنها انسان ها، بلکه زبان احساس طبیعت باشد و به نوعی به شکل عملی تنها راه ارتباط احساسی ما با طبیعت استفاده از همین موسیقی می باشد. گرچه 6 هنر دیگر نیز نوعی دیگر زبان بیان احساسات می باشند، اما با این حال موسیقی کهن ترین و اصیل ترین آن هاست. بنابراین شناخت موسیقی هایی که در گوشه و کنار دنیا اجرا می شوند به نوعی شناخت احساسات انسان هایی است که در آن جا زندگی می کنند.

 

کتاب موسیقی جهان

 

کتاب موسیقی جهان یک کتاب پژوهشی

موجودیت کتاب موسیقی جهان در حقیقت یک پژوهش و تحقیق جامع می باشد. این را می توان از روی عنوان اصلی ، عناوین فهرست و همچنین از سبک نگارش کتاب به سادگی درک کرد.

موسیقی جهان، در حقیقت کتابی است که سعی کرده است به سبک پژوهش سبک های مختلف موسیقی اصیل مناطق مختلف دنیا و درون مایه های آن ها را به ما نشان دهد. مسلما اگر بخواهیم همچنین تحقیقی درباره تمام موسیقی های دنیا و حتی تمام موسیقی های مناطق مطرح و معروف دنیا انجام دهیم، مسلما چندین جلد کتاب می توانیم چاپ کنیم. بنابراین این کتاب با در نظر گرفتن این موضوع سعی کرده است با نگاه به دو منطقه خاور نزدیک و خاور شرق، موسیقی این دو منطق کهن را مورد بررسی اجمالی قرار دهد.

اجمالی از این جهت که نویسنده کتاب نتوانسته یا نخواسته است که چندان در مفاهیم و در نوع موسیقی عمیق شود و صرفا به یک معرفی کلی بسنده کرده است. البته این معرفی کلی می تواند معرف بسیار خوبی از موسیقی این مناطق محسوب شود و به عنوان یک دفترچه راهنمای شناخت موسیقی در این مناطق استفاده شود.

از طرف دیگر انتخاب این دو منطقه به نوعی هوشمندی نویسنده را می رساند. نویسنده این کتاب که یک ایرانی می باشد، با انتخاب خوار نزدیک ( منطقه بین النهرین ) به نوعی سعی داشته از نقاط مشترک موسیقیایی برای توضیح استفاده کند. نویسنده در ادامه با معرفی موسیقی خاور شرق سعی کرده فضایی دیگر را به رخ خواننده بکشد. این چنین هم خواننده از یکنواختی کتاب خسته نمی شود و همچنین از دیدن و خواندن تفاوت ها لذت می برد.

در کل می توان گفت کتاب موسیقی جهان به نوعی یک باب و یک درب ورود به دنیای شناخت موسیقی جهان محسوب می شود که در انتهای کتاب شما می توانید کشف کنید که در دنیای موسیقی به کدام جهت علاقه دارید. اگر علاقه شما در هیچ جهتی از این کتاب یافت نشد می دانید که باید در دنیای موسیقی غرب به دنبال علاقه خود باید بگردید.

 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها