×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
دوازده مرد خشمگین

دانلود کتاب دوازده مرد خشمگین

دوازده مرد خشمگین
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : دوازده مرد خشمگین

نویسنده : رجینالد رز

ناشر : ویکتور هوگو

مترجم : ندا ترابی (لکا)

تعداد صفحات : 71 صفحه

شابک : 978-600-96491-0-5

تاریخ انتشار : 1395

رده بندی دیویی : 812/54

دسته بندی : نمایشنامه

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 14000 تومان


معرفی کتاب

"دوازده مرد خشمگین"
کتاب حاضر با عنوان اصلی (Twelve angry men) اثری از رجینالد رز (Reginald Rose) می باشد که با ترجمه ای از ندا ترابی(الکا)، توسط انتشارات ویکتور هوگو منتشر شده است.
دوازده مرد خشمگین، نوشته رجینالد رز، از آثار منحصر به فردی است که کمتر نظیرش در سینما دیده شده است چرا که تمام اصول نمایشی را در خود دارد.
شرایط خاص این اثر بعدها منجر به اجرای متعدد نمایش تلویزیونی و صحنه شد. برای کارگردان تاتر وجود لحظات پرکشش که تنها در یک صحنه و یک دکور می گذرد، موهبتی ست انکار ناپذیر به همین دلیل از سال 1957 تاکنون اجراهای متعدد صحنه ای، چه به صورت حرفه ای و چه دانشجویی (و تز دانشجویی) از این اثر صورت گرفته و دوازده مرد خشمگین را اثری باارزش برای هنر صحنه هم قرار داده است.
این فیلم در سال 1957 اکران شد و کاندید جایزه اسکار هم بود اما به دلیل حضور پرقدرت رقبایی چون "رودخانه کووای" ساخته "دیوید لین " نتوانست خودی نشان دهد و موفقیت تجاری خوبی هم بدست نیاورد اما از ارزش سینمایی و نمایشی آن کاسته نگردید. این فیلم در سال 1342 در تهران اکران شد. در دهه 1350 اجرای نمایش رادیویی آن از برنامه دوم پخش شد و بعدها نیز مریم معترف آن را به صحنه برد.
در میان فیلم های دادگاهی که تعدادشان بسیار است می توان دوازده مرد خشمگین را در ردیف آثاری چون دادرسی بوزینه نوشته جروم لارنس و رابرت لی و دادگاه نورنبرگ نوشته "ابی امان" قرار داد. (  این دو اثر توسط استانلی کرامر تهیه و کارگردانی شده است. )
ترجمه حاضر از روی نسخه اصلی نمایش رجینالد رز توسط ندا ترابی (لکا) صورت گرفته که ترجمه ای کامل و وفادارانه است.








 

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

داوران خشمگین:

داستان دوازده مرد خشگین در مورد سرنوشت پسری شانزده ساله است که به خاطر قتل پدرش در دادگاه است. با شروع بحث، اختلافات زیادی میان دوازده داور هیئت منصفه سر می گیرد که تجربیات مختلف این داوران در زندگی  وهمچنین روایت های متفاوتی که از زندگی دارند، موجب افزایش این تنش ها می شد. نویسنده همچنین دوره ای از مهاجرت ها و تفکیک های نژادی ایالات متحده پس از جنگ را به تصویر می کشد.

در این داستان با دو دیدگاه متضاد نسبت به عدالت روبه رو می شویم. داور هشتم (کسی است که در رأی اولش به گناه کار نبودن پسرک رأی می دهد، او از شیوه ی پیش روی دادگاهی ناراضی است و می خواهد که شواهد دقیق تر مورد بحث قرار گیرند) که دیدگاهش نسبت به عدالت در راستای کمک به متهم قرار دارد و می خواهدکه شرایطی فراهم شود تا قضاوت عادلانه ای صورت گیرد.

جنبه دیگری از عدالت از سوی دیگر اعضای هیئت منصفه به این گونه است که آن ها احساس می کنند گناه کار بودن متهم مورد نظر واضح و روشن بوده و هر چیزی جز محکومیت و اعدام، قصور در عدالت است.این نوع عدالت بر پایه ی مجازات و انتقام استوار است.

 رز با به تصویر کشیدن هر دو جنبه ی( سرشت و طبیعت) عدالت، تفاوت و اختلاف شخصیت ها را نشان می دهد. هر یک از شخصیت ها به دنبال عدالت هستند، اما عدالتی که مبهم است و در طول داستان جریان دارد.

در این داستان تعصب در چندین مرحله مختلف مشاهده می شود. که واضح ترین حالت آن، تعصبات نژادی می باشد. با اینکه ظاهراً و به صورت مستقیم نژاد متهم هیچ گاه مشخص نمی شود، ولی متوجه می شویم که او متعلق به اقلیتی نژادی است.

نمونه آن :داور سوم،  که پیش داوری اش نسبت به متهم، به خاطر سن و سالش می باشد که انگار او را به یاد یک پسر می اندازدو هم چنین داور هشتم که در آغاز نسبت به متهم حسی دلسوزی دارد. این حسش نه به خاطر شواهد بلکه به خاطر تربیت فقیرانه و نامناسبی است که داشته است.

 

12 مرد خشمگین

 

داستان بخش اعظمی از زندگی آمریکایی را نمایش می دهد. شخصیت هایی از تمامی سطوح اجتماعی حضور دارند؛مثلا  یک دلال سهام ثروتمند (داور چهارم)، کسی که اعتراف می کند تمام عمرش را در محله های زاغه نشین زندگی کرده است.افرادی از هر سطح شغلی و اجتماعی در داستان دیده می شوند

درآغاز داستان داور هشتم رأی «گناه کار نیست» را  در مقابل یازده رأی «گناه کار است» دیگر داوران اعلام میکند. این مساله ضدقهرمانانی دیگر داوران را می سازد  که وظیفه و کار قهرمان داستانمان این است که این یازده داور را متقاعد کند و این کار را با آهستگی و البته همراه با یقین انجام می دهد. او برای انجام  این کار، در مقابل جمع می ایستد که اقدامی شجاعانه است.

در پایان نمایشنامه نظر داوران معکوس می شود، تمامی داوران رأی شان را به «گناه کار نیست» تغییر می دهند، به جز داور سوم !که نویسنده  این لحظه شخصی یک دنده و سمج را به تصویر می کشد  که آمدن به جناح دلیل و خرد را رد می کند. رز در این لحظات تضاد ایجاد می کند تا زاویه دید گسترده ای برای داستان ایجاد کند و همچنین شخصیت پردازی قوی برای هر دو نوع داورها ارائه دهد.

به قلم: نفیسه علیزاده

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
سیدعلیرضا

داستان درباره‌ی نوجوانی 18 ساله است که متهم به قتل پدر خود شده، ظاهر ماجرا این طور نشان می‌دهد که او با ضربات متعدد چاقو پدرش را کشته است. نوجوان با وجود ضعف و ناتوانی روحی اتهام قتل را قبول نداشته و انکار می‌کند، اما آلت قتاله که همان چاقوست متعلق به پسر است...... نمایشنامه ای زیبا که به همبن دلیل از روی آن فیلم ها ساخته شده است و خواندن آن خالی از لطف نیست

1400-09-19

برچسب ها