×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
تنگسیر

دانلود کتاب تنگسیر

تنگسیر
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : تنگسیر

نویسنده : صادق چوبک

ناشر : روزگار

تعداد صفحات : 263 صفحه

شابک : 964-6675-27-1

تاریخ انتشار : 1377

رده بندی دیویی : 8فا3/62

دسته بندی : رمان های ایرانی, داستان های آموزنده

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 21000 تومان


معرفی کتاب

" تنگسیر " نخستین رمان نویسنده مشهور ایرانی صادق چوبک می باشد. وی نویسنده ای رئالیست بود و سعی داشت تا درد و رنج را در طبقه فرودست جوامع نشان دهد. این کتاب توسط انتشارات روزگار منتشر شده است و به دلیل استقبال بسیار زیاد  به چاپ دوم رسید و فیلم آن نیز ساخته شد.

این رمان داستانی واقعی درباره مردی ساده و پاک به نام زائر محمد ، جوانی  تنگسیری را در تنگستان ، دواس و بوشهر روایت می کند که نویسنده عدالت خواهی و سر به شورش برداشتن وی را همراه با سلحشوری و مردانگی در این رمان به تصویر می کشد . لازم به ذکر است که اسامی ذکر شده در این رمان نیز واقعی می باشند. به دلیل اصالت جنوبی نویسنده که در بوشهر زاده شده است  داستان این رمان در فضایی کاملا بومی با لهجه و اصطلاحات  کاملا بومی تعریف می شود.

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

درباره ی نویسنده

صادق چوبک، یکی از برترین نویسندگان ایرانی، در سال 1295 هجری شمسی در بوشهر چشم به جهان گشوده است. صادق چوبک به زبان انگلیسی کاملا تسلط داشت از این رو کار ترجمه نیز انجام داده بود. قصۀ "پینوکیو "که همه ی مردم ایران با آن آشنا هستند برای اولین بار توسط چوبک ترجمه شد و با نام "آدمک چوبی " به چاپ رسید. همچنین شعر "غراب " اثری از ادگار آلن پو توسط این نویسنده ی فرهیخته ترجمه شده بود. صادق چوبک در تابستان سال 77 و در آمریکا دار فانی را وداع گفت.

نقد و بررسی کتاب تنگسیر

رمان تنگسیر روایت زندگی مرد جوانی است به نام زار محمد که سختی های زیادی را متحمل شده بود تا بتواند مقداری پول برای آینده ی خود پس انداز کند. زار محمد دل پاک و بزرگی داشت. با اصرار های دوستش محمد گنده تصمیم می گیرد مقداری از پول خود را به کریم حاج حمزه واگذار کند تا هر دو بتوانند از سود آن استفاده کنند. در این میان خانه ای از کریم حمزه به زار محمد می رسد تا خیالش از بابت پولی که به او داده است راحت باشد. زار محمد متوجه می شود که کریم حاج حمزه این خانه را قبل از او به چند نفر دیگه نیز به عنوان وثیقه واگذار کرده است. شیخ ابوتراب محضر داری بود که توسط ان معامله ی بین کریم حاج حمزه و زار محمد انجام شده بود. آقا علی کچل به عنوان وکیل از زار محمد پول گرفت تا حق او را از کریم حاج محمد بگیرد. ولی بخت با زار محمد یار نبود و وکیل نیز علیه او به مبارزه پرداخت.

 

صادق چوبک نویسنده ی کتاب تنگسیر

 

 آن چهار نفر (کریم حاج محمد، شیخ ابوتراب، آقا علی کچل، محمد گنده) شیپور جنگ نواخته بودند و زار محمد در میدان تک و تنها مانده بود. شیخ ابوتراب که به عنوان شاهد حاضر شده بود به طور کامل از وجود معامله بین آن دو اظهار بی اطلاعی کرد. آقا علی کچل از زار محمد درخواست پول کرد تا کار او را به اتمام برساند اما هرگز این کار را انجام نداد. در چنین شرایطی زار محمد ناتوان تر از همیشه مجبور شد تصمیماتی بگیرد که برای خود و خانواده اش خوشایند نبود.

مهم ترین چیزی که در این اثر برای خواننده بسیار خوشایند است لهجه ی شیرین جنوبی است. بخش هایی از کتاب که از طرف شخصیت اصلی داستان روایت می شود به لهجه ی شیرین تنگسیر، منطقه ای در بوشهر نوشته شده است که در هنگام خواندن فضای دیگری برای مخاطب خلق می کند.

زار محمد به عنوان قهرمان داستان مسیری را طی می کند که بتواند حق خود را بگیرد. هیچ قانون و هیچ مدرکی برای اثبات ظالم بودن آن چهار نفر وجود ندارد. همیشه ظالم توانسته است بر مظلوم تسلط داشته باشد اما اینبار قهرمان قصه سرنوشت دیگری برایشان رقم می زند.

واژه های دقیق و سنگینی که نویسنده در این اثر بیان کرده است قابل تحسین است. وقتی مخاطب شروع به خواندن می کند متوجه می شود با واژگان و جملات بسیار مرتب و دسته بندی شده ای مواجه است، این ویژگی باعث می شود تا بدون وقفه به خواندن داستان ادامه داد.

در نهایت داستان هر آنچه که برای زار محمد و خانواده اش اتفاق می افتد برای همیشه در ذهن خواننده به یادگار می ماند. وجود مردی که برای به دست آوردن حق و حفظ شرافت تنگستانی خود حماسه می آفریند.

کتاب تنگسیر روایت زندگی مردی که گرفتن حق خود از راه قانونی امکان پذیر نشد

 

به قلم: مهدیه سلمانی

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

ویدئوهای مرتبط با کتاب

تریلر فیلمهای ساخته شده از این کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
صفت الله آرین

مي خواهم در باره یی تنګسیر معلومات پيدا غنم

1401-08-17

محمدرضا

داستان شخصیت سازی بسیار زیبایی دارد و خواننده همش دنبال این است که ببیند آخر برای محمد قصه چه اتفاقی می افتاد و آیا بالاخره از دست تفنگچی ها جان سالم به درد می برد یا نه. فضا سازی جنوب ایران چه در داستان و توصیف مناظر و چه در لهجه جنوبی شخصیت ها بسیار زیبا است.

1400-09-17

Korsh

بنظرم داستان جذابی است

1400-09-15

ساسان رامح

به نظرم یه کتابیه که بر خلاف معروفیتش ممکن خیلی ها با خواندنش لذت نبرند ولی اصل داستان در مورد ایستادگی در برابر ظلم و دفاع از حق هستش .

1400-06-03

F. BH

افتضااااااااااح به تمام معنا واقعا طرف مشکل داشته این کتابه تا ده سال تو زمان شاه هم چاپ نمیشد از بس.... بود چرررت وقتتونو هدر ندید

1397-10-09

برچسب ها