×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
اسلام و موسیقی

دانلود کتاب اسلام و موسیقی

اسلام و موسیقی
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : اسلام و موسیقی

نویسنده : سمیه اکبری فرد

ناشر : آثارسبز

تعداد صفحات : 213 صفحه

شابک : 978-600-8566-55-7

تاریخ انتشار : 1396

رده بندی دیویی : 297/4878

دسته بندی : موسیقی و ساز, احادیث, کلام و عقاید, کتابهای اسلامی

نوع کتاب : PDF

قیمت پشت جلد : 12000 تومان

قیمت نسخه الکترونیک : 5000 تومان


معرفی کتاب

"اسلام و موسیقی"
کتاب حاضر اثری از سمیه اکبری فرد می باشد که توسط انتشارات آثار سبز منتشر شده است.
در پژوهش حاضر تلاش گردیده است تا با بیان دیدگاه های گوناگون دانشمندان، فقها و نیز بررسی اثرات موسیقی، بر ابعاد جسمانی و روانی انسان ها، به پاره ای از این ابهامات پاسخ داده شود و با مراجعه به منابع روایی متقن، ابعاد موضوع در حدّ حجم کار پژوهشی تبیین گردد.
در بخشی از این کتاب می خوانیم :
"یک دسته از روایات سندشان ضعیف بوده و قابل استناد نمی باشند، برخی دیگر از احادیث که از نظر سند قابل اعتماد بوده و دلالت بر حرمت آواز لهوی و موسیقی توأم با لهو و لعاب دارد و بعضی هم فقط جنبه های اخلاقی را درنظر گرفته و نمیتوان از آنها حکم فقهی شرعی (حرمت) را استنباط کرد."

 

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

تحلیلی بر کتاب اسلام و موسیقی

موسیقی به عنوان اولین هنر هفتگانه، تنها هنری محسوب می شود که قبل از خلقت بشر به واسطه طبیعت وجود داشته است. بنابراین انسان به نوعی به شکل ذاتی با موسیقی آشنایی دارد و آن را می شناسد.

از طرفی دیگر انسان از اولین روزهای زندگی بر روی کره زمین تا به امروز دوره های مختلفی را تجربه کرده است. در این دوره ها همیشه موسیقی حضوری فعال داشت. کم کم انسان دانست که نیاز به پرستیدن دارد و باید به دنبال یک هدف باشد. از اینجا کم کم پای فرقه ها و مذاهب مختلف پای به میان انسان ها گذاشتند. اصولا یکی از رویکرد این مذاهب، نوع برخورد آن ها با موسیقی بود و اصولا همه آن ها به نوعی موسیقی را ابزاری برای خود می دانستند.

امروزه در بسیاری از مناطق دنیا رنگ مذهبی کمی کم رنگ و محدود به زندگی شخصی شده است. اما در ایران و برخی از کشورهای همسایه ایران، مذهب همچنان در شکل اصلی خود و به رنگ اجتماعی و فردی حضور فعال دارد. از این رو دستورات اسلام از هر نظر می تواند بر زندگی کلی جامعه تاثیرگذار باشد. یکی از دستورات اسلام، مانند هر مذهبی دیگر، در باب موسیقی می باشد.

دستوراتی که امروزه محل مناقشه شده است. اسلام دیدی خاص و جدا از دید کلی جامعه جهانی بر موسیقی دارد. جامعه جهانی معتقد است که موسیقی باید آزاد باشد و هرکسی بر اساس سلیقه خود ( یا سلیقه وارده بر آن ) نوع موسیقی مورد نظر خود را انتخاب کند.

اما اسلام برای موسیقی محدودیت قائل است و آن را تحت شرایط خاصی قرار داده است. اسلام به خوبی می داند موسیقی با ذات آدمی و طبیعت عجین شده است از این رو به خوبی می تواند تحت شرایط خاص کنترل قلب و روان انسان را به دست بگیرد. کل محدودیت های اسلام در همین است که از این کنترل جلوگیری کند و همچنان عقل را مرجعیت اصلی قرار دهد.

 

کتاب اسلام و موسیقی

 

نظریات در کتاب اسلام و موسیقی

شاکله اصلی کتاب اسلام و موسیقی را نظریات و احادیث و روایات تشکیل داده است. در واقع نویسنده با قرار دادن محوریت اسلام و با پیشفرض قبول سخنان و دستورات اسلام کتاب را نگارش کرده است.

همانطور که گفتیم موسیقی یکی از بحث برانگیزترین مباحثی است که در اسلام وجود دارد و هر فقیه و مجتهدی تقریبا نظری متفاوت برای خود دارد. از این رو نویسنده در این کتاب سعی دارد با استفاده از احادیث و روایات و ... به این ابهامات پاسخ مشخص دهد و یک بار برای همیشه نظر واقعی اسلام در باب موسیقی مشخص شود. در واقع یکی از مشکلاتی که امروزه در جامعه ما وجود دارد این است که درباره موسیقی معمولا واکنش ها یک بام و دو هوایی می باشد. به طور مثال در تلویزیون ملی ایران تا مدت ها نشان دادن ساز حرام محسوب می شد اما همان مردم اگر پول می دادند و به کنسرت کسی می رفتند دیدن همان ساز مشکلی نداشت!  نگارش کتاب هایی مانند کتاب اسلام و موسیقی می تواند جامعه را از این یک بام و دو هوایی مصون نگه دارد و این گونه مردم در کنار مسئولین از وظایف و تکالیف خود آگاه می شوند.

از  طرف دیگر همیشه هر نظر و بینشی مخالفانی همراه داشته است و قرآن کریم هم همواره با آغوش باز پذیرای این دسته از مردم بوده است. این کتاب فرصت مناسبی برای ایجاد مباحثه های علمی در باب موسیقی است و موقعیت خوبی برای کسانی محسوب می شوند که دوست دارند قدرت نظریات خود را بسنجند.

یادتان باشد، سنگ محک هر نظریه ای را نظریه مخالف آن می دانند. در واقع هرچقدر نظریه محکم تر و با استدلال تر باشد از تقابل با نظریات مخالف نمی ترسد و می تواند با دلیل و مدرک خود را به آن ها بقبولاند. از این رو چه برای کسانی که دوست دارند نظریات خود را محک بزنند و چه برای کسانی که می خواهند نظریات خود را استحکام ببخشند کتاب اسلام و موسیقی می تواند در باب مسائل اجتماعی، دینی به عنوان یک کتاب مرجع مورد استفاده قرار بگیرد.

 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات آثارسبز

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها