×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
شازده کوچولو

دانلود کتاب شازده کوچولو

شازده کوچولو
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : شازده کوچولو

نویسنده : آنتوان دوسنت اگزوپری

ناشر : اندیشه کهن پرداز

مترجم : حمیدرضا بیات

تعداد صفحات : 108 صفحه

شابک : 978-600-7961-37-7

تاریخ انتشار : 1397

رده بندی دیویی : 843/912

دسته بندی : رمان های خارجی, داستان های کوتاه, داستان نوجوان

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 15000 تومان


معرفی کتاب

 "شازده کوچولو"
 کتاب حاضر با عنوان اصلی (The little prince) اثری از آنتوان دوسنت اگزوپری (Antoine de Saint-Exupery) می باشد که با ترجمه ای از حمیدرضا بیات، توسط انتشارات اندیشه کهن منتشر شده است.

کتاب شازده کوچولو اولین بار در تابستان سال 1943 منتشر شد. این کتاب به بیش از 300 زبان مختلف ترجمه شده و با فروش بیش از 200 میلیون نسخه ای یکی از پرفروش ترین کتابهای تاریخ می باشد. این کتاب پرترجمه ترین کتاب فرانسوی است که هنوز هم نسخه هایی از آن به چاپ می رسد. کتاب شارده کوچولو در سال  2007 به عنوان بهترین کتاب فرانسه و قبل از آن به عنوان بهترین کتاب قرن بیستم در فرانسه انتخاب شد. از این کتاب به طور میانگین حدود یک میلیون نسخه در سال به فروش می رسد. نویسنده در این کتاب فلسفه عشق و دوست داشتن را از دیدگاه سورئالیستی خود بیان می کند.
آنتوان دوسنت اگزوپري، 29 ژوئن سال 1900 ، در شهر ليون به دنيا آمد. او تعطيلات تابستانش را در قصر سنت موريس رمس مي گذراند كه از آن در تمام آثارش ياد مي كند. نخستين پروازش كه در آخر ماه ژوئيه 1912 روي فرودگاه آمبريو در بوژي انجام شد، تمايل او را براي حرفه خلباني رقم زد. او تحصيلاتش در كالج سنت كروا را در مان انجام داد. سپس به سوئيس رفت و عاقبت در پاريس در كنكور ورودي نيروي دريايي ناكام ماند. بنابراين تصميم گرفت تحصيلاتش را در كالج هنرهاي زيبا ادامه دهد.
شازده کوچولو عنوان یکی از برترین رمان های در طول چندین دهه گذشته و اکنون می باشد که به شرح داستان پسرک کوچکی که از سیاره ی دیگری آمده و روحیات و حرفهای نویسنده داستان یعنی آنتوان دوسنت اگزوپری را به خوبی درک می کند و به دوست بسیار خوبی برای او تبدیل می شود. آنتوان زمانی که هواپیمایش سقوط کرده و در حال تعمیر آن می باشد با شازده کوچولو ملاقات می کند.

در بخشی از این کتاب می خوانیم :
"به این شکل بود که من دومین راز مهم را کشف کردم. اینکه، سیاره او کمی از یک خانه بزرگتر بود. اما این موضوع منو خیلی متعجب نکرد، چون من می دونستم که به جز سیاره هاي بزرگ مثل زمین، مشتري، مریخ و زهره که هر کدومشون اسم دارند، صدها سیاره دیگه هم هستند که به قدري کوچک هستند که حتی با تلسکوپ هم به سختی دیده می شوند و وقتی که ستاره شناسی یک از آنها را کشف می کند، به جاي اسم فقط یک شماره روي آن می گزارد. براي مثال ممکنه اسمش رو بگذارد ((سیاره شماره ي 325.))

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

نقد و بررسی رمان شازده کوچولو

درباره رمان شازده کوچولو

شازده کوچولو یا شهریار کوچولو یا شاهزاده کوچولو (The little prince) ، نوشته ی آنتوان دو سنت اگزوپری است که نخستین بار آپریل سال 1943 به دو زبان انگلیسی و فرانسوی در نیویورک منتشر شد. پس از انتشار این کتاب، چاپ آثار اگزوپری در فرانسه ممنوع شد. نوشتن و تصویرپردازی کتاب با آبرنگ هر دو توسط اگزوپری صورت گرفت. او خود را نقاش نمی دانست؛ اما دائما در حال خط خطی کردن و کشیدن شخصیت های مختلف بود.

داستان درباره ی یک شاهزاده ی جوان است که به سیاره های مختلف از جمله زمین سفر می کند و سراغ عشق، دوستی، تنهایی و جدایی را می گیرد. این کتاب اگر چه به نظر می رسد در حوزه ی ادبیات کودک و نوجوان نوشته شده است؛ اما در واقع درباره ی زندگی و طبیعت انسان است.

این اثر موفقیت زیادی را برای اگزوپری به همراه آورد و نزدیک به 140 میلیون جلد از این کتاب در سراسر جهان به فروش رسید. شازده کوچولو به عنوان یکی از پرفروش ترین کتاب های جهان شناخته می شود که به 301 زبان و لهجه ی دنیا ترجمه شده است. همچنین پرفروش ترین کتاب فرانسوی، بهترین کتاب قرن بیستم و بهترین کتاب سال فرانسه در سال 2007 از جمله افتخارات این کتاب است.

شهریار کوچولو به شکل های مختلف صوتی و تصویری از جمله؛ نمایش رادیویی، نوار ضبط شده، انیمیشن، فیلم، سریال تلویزیونی و نمایشنامه اقتباس شده است.

اورسن ولز چنان تحت تاثیر این کتاب قرار گرفت که روز بعد از خواندن آن حق ساخت فیلم را خریداری کرد و می خواست با همکاری والت دیزنی آن را بسازد؛ اما این دو هنرمند به عنوان همکار با یکدیگر کنار نیامدند و این همکاری منتفی شد.

آخرین انیمیشن ساخته شده از این کتاب البته با نگاهی جدید مربوط به سال 2015، محصول مشترک فرانسه و کانادا، می شود. این انیمیشن برنده ی جایزه ی سینمایی سزار شد.

 

خلاصه داستان

رمان شازده کوچولو از زبان خلبانی است که هواپیمایش در یک صحرای دورافتاده خراب می شود و او با موجود کوچک عجیبی آشنا می شود که شازده کوچولو نام دارد. شازده کوچولو از سیاره ای دوردست به زمین آمده و بسیار کنجکاو و دوست داشتنی است و در ضمن اینکه سوالاتش را از خلبان می پرسد، سرنوشت خود را هم تعریف می کند:

او در سیاره ی کوچک خود با گلش زندگی می کند؛ اما روزی با او دعوا می کند و سیاره اش را ترک کرده و به سیاره های دیگر سفر می کند.

در سیاره ی اول پادشاهی زندگی می کند که دنبال رعیت است و از شازده کوچولو می خواهد که رعیت او باشد. در سیاره ی دوم مرد خودپسندی زندگی می کند که دوست دارد شازده کوچولو ستایشگر او باشد و در سیاره های بعدی به ترتیب می خواره، تاجر، فانوس بان و جغرافی دانی را ملاقات می کند و در نهایت به زمین می رسد.

او در یک صحرای بی آب و علف ماری را می بیند كه به او قول می دهد اگر خواست او را پیش گلش بازگرداند. او در ادامه با روباهی آشنا می شود كه دیدگاه او را نسبت به گلش تغییر می دهد و در پایان تصمیم می گیرد از مار بخواهد كه او را به سیاره اش پیش گلش بازگرداند.

رمان شازده کوچولو

درباره نویسنده

آنتوان دوسنت اگزوپری (Antoine de saint-Exupery) نویسنده و خلبان اهل فرانسه است. او در سال 1900 متولد شد و در سال 1944 درگذشت.

آنتوان در یك خانواده ی كاتولیك و نخبه پرور به دنیا آمد. شجره نامه ی خانواده ی او تا چندین قرن قدمت داشت. پدر وی مدیر اجرایی بود كه قبل از تولد چهارسالگی آنتوان بر اثر سكته ی قلبی درگذشت. آنتوان در سال 1931 با كانسوئلو سنت اگزوپری ازدواج كرد.

سنت اگزوپری تا قبل از جنگ جهانی دوم به عنوان یك خلبان تجاری موفق فعالیت می كرد؛ اما با آغاز جنگ، هر چند از نظر سنی و جسمی در وضعیت مناسبی نبود؛ به نیروی هوایی فرانسه آزاد در شمال آفریقا پیوست. در ماه ژوئیه 1944 هواپیمای او در یك پرواز شناسایی بر فراز دریای مدیترانه ناپدید شد و اعتقاد بر این است كه در همان زمان كشته شد. احتمال زیادی وجود دارد كه این اتفاق بر اثر نقص فنی بوده باشد.

از دیگر آثار او می توان به؛ هوانورد، پیك جنوب، پرواز شبانه، زمین انسان ها، خلبان جنگ و نامه به یك گروگان اشاره كرد.

 

ارتباط رمان شازده كوچولو با نویسنده

دكتر امیرعلی نجومیان این داستان را یك خودزندگی نامه می داند كه توسط اگزوپری نوشته شده است. او در جایی از زمین انسان ها اشاره می كند كه:"من در بیابانی بی آب و علفی مانده بودم و تصویر ذهنی از یك روباه بر من آشكار شد. انگار كه فقط یك روباه نبود و می خواست چیزی به من بگوید." نجومیان در ادامه گل سرخ را به همسر اگزوپری، كانسوئلو، تشبیه می كند. كانسئولو بعد از مرگ اگزوپری كتابی به نام خاطرات گل سرخ را كه تجربه ی زندگی با او بود را منتشر كرد.

این منتقد عنصر مهاجرت را هم عنصری پررنگ در داستان می داند. اگزوپری یك فرانسوی است كه در آمریكا زندگی می كند و از وطن خویش دور است. در این كتاب می بینیم كه شازده كوچولو هم مانند اگزوپری از وطن خویش دور است. نجومیان اضافه می كند كه البته اگزوپری از مسئله ی مهاجرت به عنوان یك مفهوم اگزیستانسیالیستی استفاده می كند؛ به این معنی كه این مهاجرت یك دوره ی گذار از كودكی به بزرگسالی است."قرار است با خواندن شازده كوچولو ما هم به اصل و ریشه ی خود، یعنی كودكی بازگردیم."

اگزوپری این كتاب را به لئون ورث تقدیم می كند و در ابتدا از همه ی كودكان عذرخواهی می كند كه كتاب را به یك بزرگسال تقدیم كرده است البته به نظر این منتقد اگزوپری برای انجام این كار سه دلیل داشت:

  1. اگزوپری در ادامه ی نامه ی تقدیم خود می گوید:"این بزرگ تر همه چیز را می تواند بفهمد، حتی كتاب هایی را كه برای بچه ها نوشته شده." امیر علی نجومیان معتقد است كه این امر متضاد با قراردادهای امروزی است. آدم بزرگ ها اصرار دارند كه بچه ها بزرگ و عاقل شوند؛ اما اگزوپری بارها در این كتاب اشاره می كند كه آدم بزرگ ها نمی فهمند و بچه ها از اینكه باید به آن ها توضیح دهند، كلافه می شوند.
  2. دلیل بعدی تقدیم این كتاب به خاطر اقامت لئون ورث در فرانسه است. فرانسه در این زمان درگیر جنگ و قحطی است:"او در فرانسه زندگی می كند و آن جا گرسنگی و تشنگی می كشد و سخت محتاج دلجویی است."
  3. دلیل آخر او به اندیشه ی رمانتیسیسم مربوط می شود؛ چرا كه پیروان این سبك اعتقاد داشتند كه انسان كامل در كودكی است:"اگر همه ی این دلایل كافی نیست می خواهم این كتاب را به كودكی به بچه ای كنم كه این آدم بزرگ روزی کودک بوده است. چون همه ی آدم بزرگ ها یك روز بچه بودند، گرچه كمتر كسی آن را به یاد می آورد. پس من هم اهدانامه را اصلاح می كنم: به لئون ورث زمانی كه بچه بود."

 

نقد فلسفی کتاب شازده كوچولو

شازده كوچولو را می توان به عنوان یك داستان فلسفی به زبان ساده معرفی كرد. اگزوپری در این كتاب كودكان و حتی بزرگسالان را با مفاهیم ساده ی فلسفی آشنا می كند. او تجربه های شخصی خود را نیز به كار می گیرد و از این طریق ساختار اثر را باورپذیر و بی همتا می كند. اگزوپری در این اثر در قالب داستان و افسانه مفاهیم عمیق زندگی را مطرح می كند. شخصیت های داستان او با وجود خیالی بودن، بسیار باورپذیر و ملموس هستند. درگیر شدن با موضوع فراواقعی از این دست به كودكان این امكان را می دهد كه در زندگی خود به مسائل و اتفاقات پیش رو فكر كنند و راه حل پیدا كنند.

ذهن خواننده با خواندن ماجراهای سفرها و رنج های شازده كوچولو، با مفاهیم مهم فلسفی همچون قدرت، تنهایی و فناپذیری درگیر می شود. رفتار مسئولانه ی شازده كوچولو در مقابل دارایی اش در مقایسه با حرص بازرگان قرار می گیرد و كودك را با مسائلی همچون مالكیت و تصرف آشنا می كند.

دوستی از دیگر مفاهیم مهم در این اثر است. یكی از مهمترین دغدغه های شازده كوچولو یافتن دوست می باشد. اصلا دلیل اصلی او برای آغاز سفر یافتن دوستان جدید بود. اوج این ماجرا را در دوستی اش با روباه می توان پیدا كرد. این داستان ارزش دوستی و دوست داشتن را به كودكان آموزش می دهد.

شازده كوچولو یك پسر بچه ی كنجكاو است كه مدام سوال می كند و تا جواب خود را نگیرد، كوتاه نمی آید. كودكان نیز می توانند از این رفتار او درس بگیرند و كنجكاو باشند و برای رسیدن به پاسخ تلاش و آزمایش كنند.

امیرعلی نجومیان منتقد ادبی شازده كوچولو را یك لغت نامه ی تجربه ی زیست انسانی می داند؛ در این كتاب درباره ی كودكی، تنهایی، فقدان، عشق، سفر، مهاجرت، خانه، مرگ، فلسفه و حتی سیاست صحبت می شود؛ در ادامه این استاد دانشگاه تقابل بین كودكی و بزرگسالی در این كتاب را به تقابل بین دو دیدگاه فلسفی مربوط می داند؛ تقابل عصر روشنگری و فلسفه رمانتیك. فیلسوفان عصر روشنگری اعتقاد داشتند كه تنها علم مهم و لازم است و انسان باید خیالبافی هایش را مهار كند؛ در حالیكه فیلسوف رمانتیك می گوید دنیا را نمی توان با چشم سر دید و برای شناخت آن باید چشم دل را گشود.

بهترین شكل این تقابل به گفته ی نجومیان تقابل شازده كوچولو با جغرافی دان است و از او می پرسد:"تو خودت این كوه ها و دریاها كه درباره ی آن می نویسی دیدی!؟ جغرافی دان پاسخ می دهد:"نه كسان دیگری می بینند و برای من تعریف می كنند." شازده كوچولو می گوید:"درباره ی گل ها هم می نویسی!؟" و جغرافی دان می گوید:"نه گل ها زودگذرند. چرا باید درباره ی آن ها نوشت، كوه ها خوبند. همیشگی." گل ها نمادی از افكار رمانتیك و رویاپردازانه است كه توسط عقل گرایان به تمسخر گرفته می شوند و كوه نماد ثبات و عقل گرایی است و به همین علت جغرافی دان درباره ی آن ها مطالعه می كند.

نجومیان بهترین و درخشانترین بخش داستان را قسمت ملاقات با روباه می داند. در این قسمت اگزوپری درباره ی عشق صحبت می كند و آن را از یك امر عام به یك امر خاص تبدیل می كند. زمانی كه روباه به پسر بچه می گوید:"تو یك پسر بچه ای مانند تمام پسربچه های دنیا و من یك روباهم مانند تمام روباه های دنیا؛ اما اگر تو مرا اهلی كنی، هم من و هم تو برای هم یگانه می شویم."

شازده کوچولو

 

نمادها و نشانه ها در شازده کوچولو

سفر شازده کوچولو بسیار ملموس و روان روایت شده است و مخاطب با خواندن هر مرحله از سفر او به فکر فرو می رود و می تواند ردپای مفاهیم نهفته در هر قسمت از سفر او را در زندگی شخصی خود پیدا کند. هر کدام از شخصیت هایی که شازده کوچولو با آن ها برخورد می کند، مصداق بیرونی دارند و به همین دلیل باورپذیر هستند.

شازده کوچولو داستان عشق است که در هیاهوی زندگی صنعتی امروز فراموش شده است. روایتی است از سردرگمی انسان معاصر که هدفی ندارد. اگزوپری در این کتاب آدم بزرگ ها را مسخره کرده و به خاطر فراموشی ارزش های اصلی زندگی ندامت می کند. او سبک سورئال را برای بیان حرف های مهم خود استفاده می کند و تنها وسیله ی تلنگر را خواب و رویا می داند. شازده کوچولو مانند یک خواب شیرین است که مدت ها خواننده را به فکر فرو می برد و با ضمیرناخودآگاه او بازی می کند.

نمادها در این اثر فراوان هستند به عنوان مثال:

  • سیاره اول نماد حاکمانی هستند که می خواهند بر تمام دنیا مسلط شوند.
  • سیاره دوم نماد انسان هایی که خودپسند و مغرور هستند.
  • سیاره سوم نماد انسان های بی هدف است.
  • سیاره چهارم نماد افراد پول پرست است.
  • سیاره پنجم نماد انسان های فداکار است که خواسته های خود را فدای خواسته های دیگران می کنند.
  • سیاره ششم نماد انسان هایی است که عشق برای آن ها معنایی ندارد.
  • مار نماد مرگ است.
  • گل که نماد عشق و محبت است. در این داستان هم نماد زن، عشق و عاطفه است. زنی با تمام ناز و عشوه و نیاز به توجه و تمایل به ابراز وجود.
  • سوزنبان نماد جبر سرنوشت است. شازده کوچولو از او می پرسد:"آدم ها در این قطار کجا می روند؟" سوزنبان می گوید:"خودشان هم نمی دانند...تنها بچه ها هستند که دماغشان را می فشارند به پنجره ها."
  • آتشفشان درون سیاره ی شازده کوچولو نماد افکار و کردار پلید خومان است که می تواند زندگی ما را ویران کند.
  • کودک نماد کمال انسان ها است.
  • خلبان نماد عقل است؛ اما در پایان به شازده کوچولو تبدیل می شود و نگران گل می شود.

 

شهریار کوچولو

 

شازده کوچولو به دنبال آگاهی است؛ اما رسیدن به آگاهی با رنج همراه است. او کنجکاو است و دوست دارد از همه چیز با خبر شود؛ اما دانستن هزینه دارد. در سطح ظاهری داستان نیش مار نماد مرگ است؛ اما با نگاهی ریزتر درواقع نیش مار نماد پوست اندازی و زایش دوباره است:"راه خیلی دور است. نمی توانم این جسم را با خود ببرم. خیلی سنگین است...گیرم عین پوست کهنه ای می شود که دورش انداخته باشند. پوست کهنه که قصه ندارد." شازده کوچولو به تعبیر شاملو:"به چرا مرگ خود آگاه است." او مرگش را اعلام می کند:"گرچه حقیقت نیست؛ اما ظاهر یک مرده را پیدا می کنم."او در پایان از سنگینی جسم زمینی رها می شود و به عروج می رسد و نزد گلش برمی گردد. دلیل عروج او مانند هبوطش در زمین عشق یا همان گل است. پس از رفتن او خلبان امید بازگشت او را به مخاطب می دهد و در پایان مخاطب را در یک دوراهی رها می کند:"یک طرف سنگینی بار جهان بی معنایی و یک طرف دیگر سبکی جهان معنا. مرز این دو زهرنوش مار و انتخاب با انسان است."

 

جنبه ی روانشناسی

ماری لوئیز فرانتس یکی از شاگردان گوستاو یونگ در اواخر دهه ی پنجاه میلادی، 12 سخنرانی با موضوع "نوجوان ادبی" انجام داد که بعدها بدل به کتابی تحت عنوان "نوجوانی ابدی و نبوغ خلاقانه" شد. موضوع این کتاب تحلیل و بررسی کتاب شازده کوچولو است. رویکرد نویسنده ی این کتاب در نقد شازده کوچولو علاوه بر نقد روانکاوانه ی فروید، بیشتر بر نقد شیوه ی ازلی كه از روانشناسی یونگ استخراج شده است، می پردازد. این نوع نقد ادبی در دهه ی پنجاه میادی رشد کرد، بر مفهوم کهن الگو یا صورت های ازلی وابسته است. کهن الگوها در اندیشه های یونگ میراث روانی بشر هستند که از طریق ناخودآگاه جمعی از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته اند. فرانتس بر اساس کهن الگوی سایه کتاب شازده کوچولو را تحلیل می کند:

شاهزاده کوچولو

از نظر او شازده کوچولو سایه ی خردسالی اگزوپری است که نمی خواهد رشد کند و به تمامیت و خودشناسی برسد. در روانشناسی تحلیلی یونگ؛ سایه بخشی از ساختار شخصیتی فرد است که نمی تواند در خود بپذیرد و در مقابل آن از پرسونا یا ماسکاستفاده می کند تا تصویری دیگر از خود به جهان نشان دهد. فرانتس شش شخصیت دیگری که در داستان با شازده کوچولو ملاقات می کنند را هم سایه ای می داند که اگزوپری برای انطباق با واقعیت زندگی اش از آن ها استفاده می کند. او عدم علاقه ی اگزوپری به دنیای آدم بزرگ ها را حاصل کودکی و رشد نویسنده در محیط اجتماعی ناامیدکننده می داند. او این وضعیت را با عنوان نوجوان ابدی بررسی می کند؛ یعنی حالتی که فردی نمی خواهد وارد دنیای بزرگسالان شود. احساس کاذب مهم پنداشتن خوب و این احساس که هنوز در شرایط واقعی زندگی قرار نگرفته است، نارضایتی دائمی از سرنوشت، علاقه به کارهای پرخطر برای دور شدن از واقعیت های زندگی زمینی و عادی از ویژگی های منفی نوجوان ابدی است که در کنار ویژگی های مثبت آن از جمله جذابیت و نوعی معنویت همراه است. او به رغم تحسین کتاب شازده کوچولو آن را اثری می داند که از ورود به دنیای بزرگسالان ناتوان است. نقد او در مقابل نقدهای مثبت این کتاب قرار می گیرد.

 

جنبه ی فلسفی و عرفانی

شازده کوچولو مانند داستان های عرفانی مطرح مانند منطق الطیر عطار از هفت مرحله برای رسیدن به حقیقت عبور می کند. او کودک معصومی است که این مراحل را یکی پس از دیگری طی می کند تا به کمال و در انتها مرگ اختیاری دست پیدا کند و به نقطه ی آغازین سفر که سعادت او در آن نقطه است، بازگردد.

لایه ی باطنی و درونمایه ی این اثر مملو از تاویل ها و رمزهایی است که با عرفان شرقی ارتباط دارد. دکتر نجمه بهمدی مقدس در رساله ی دکترای خود به بررسی این جنبه از شازده کوچولو می پردازد؛ به عقیده ی او سیاره ی شهریار کوچولو مدینه ی فاضله ی اگزوپری است. محلی که شازده (انسان)، گل (نبات)، گوسفند (حیوان) و کوه آتشفشان (طبیعت بی جان) مجموعه ی کاملی به وجود آورده اند. او اضافه می کند که بهترین تعبیر اگزوپری در این کتاب، کُره ی کوچک است. هرکسی در این دنیا در دنیای شخصی خود که مانند یک کره است، زندگی می کند. هرکس به اندازه ی اطلاعات، دانش، وجدان و احساساتش دنیای خود را ساخته است.

The little prince

شاهزاده اهل حرکت است؛ اما آدم بزرگ ها خود را محدود به دنیایی که ساخته اند می کنند. او از گل خود ناراحت می شود و از افسردگی به هجرت فکر می کند. دکتر مقدس در ادامه از اهمیت نقش کلیدی گل سرخ در داستان می گوید که نماد عشق جهانی دارد:"گل سرخ در ادبیات نمادی از معبود است و اگزوپری با دادن خصایص انسانی به گل در وجود شازده کوچولو این اندیشه را نهادینه می کند که دوری از محبوب می تواند ریشه های عشق را عمیق تر کند؛ همان اندیشه ی شرقی متون عرفانی ما که همیشه محبوب و محب در فراق به تجلی و تکامل و ... می رسند." مراقبت از گل دشوار است و عمر آن کوتاه؛ برای همین اگزوپری از گل استفاده کرده است تا برتری ارزش های معنوی نسبت به ارزش های مادی را نشان دهد؛ که برای از دست ندادن آن ها باید فرصت را غنیمت شمرد، چرا که عمر گل کوتاه است.

شازده کوچولو به هفت سیاره سفر می کند؛ اما دلیلی بر تاثیر اگزوپری از فلسفه ی شرق وجود ندارد؛ اما وجود مضامین چون تنهایی، یار، هجرت، پرواز، بیابان، بلا، حقیقت، بیداری، فنا و آب که در هر دو ادبیات مشترک هستند، آگاهانه بودن استفاده از این عناصر توسط اگزوپری را تقویت می کند. این کتاب به نوعی به فلسفه ی شرقی اشاره می کند. آنجا که روباه با زبان ساده ای می گوید که جز با چشم دل نمی توان خوب دید یادآور این بیت از شعر هاتف اصفهانی است:

چشم دل باز کن که جان بینی

آنچه نادیدنی است آن بینی

خلبان و شازده کوچولو به چاهی می رسند و از آب آن می خورند. در نماد چاه به نهاده هایی از سه نظم کیهانی آسمان، زمین و زیرزمین و سه عنصر آب، باد و خاک می رسیم. چاه نماد راز و پوشیدگی است. در بسیاری از حکایات عرفانی تصویر چاه تصویر آگاهی و حقیقت گویی است و همچنین نماد انسانی است که به شناخت و حقیقت رسیده باشد.

دکتر مقدس عنوان می کند که در این اثر با سه گفتمان روبه رو هستیم؛ نخست حرف هایی که شازده خود بیان می کند و در این نوع می کوشد قدرت استنباط مخاطب را بالا ببرد؛ نوع دوم حرف هایی است که راوی می گوید و نوع سوم سخنانی است که شازده در مورد آدم بزرگ ها می زند.

اگزوپری از آدم بزرگ ها ناامید است. آن ها درگیر زندگی مدرن شده اند و هدف واقعی زندگی را فراموش کرده اند؛ به همین خاطر زیباترین و عمیق ترین مفاهیم زندگی از زبان مار، گل ها، روباه و در یک کلام طبیعت به شازده کوچولو گفته می شود. در واقع سفر شازده کوچولو رویای صادقانه ی راوی آن است. راوی خسته از تعمیر هواپیما به خواب می رود و شازده کوچولو را در رویای خود می بیند. شازده کوچولو او را با خود به سفر و مکاشفه می برد تا در نهایت به حقیقت برسد.

 

نتیجه گیری

رمان شازده کوچولو داستانی را روایت می کند که می تواند برای تمام سنین جذاب باشد و هرکس می تواند مانند شخصیت های شازده کوچولو دنیای خود را درون آن بسازد.

کتاب شازده کوچولو با ترجمه ی حمیدرضا بیات توسط انتشارات اندیشه کهن پرداز به چاپ رسیده است و هم اکنون می توانید این کتاب را از سایت کتابچین خریداری و مطالعه بفرمایید.

 

جملات قصار کتاب

  • چیزی که بیابان را زیبا می کند، چاه آبی است که در گوشه ای از آن پنهان است.
  • آدم بزرگ ها نمی فهمند و بچه ها خسته می شوند از بس که باید به آن ها توضیح دهند.
  • اگر آدم گذاشت که اهلی اش کنند، بفهمی نفهمی خود را در به این خطر انداخته که کارش به گریه بکشد.
  • سوزنبان:"آدم هیچ وقت از جایی که هست راضی نیست."

کتاب شازده کوچولو

ویکی پدیای رمان شازده کوچولو

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87_%DA%A9%D9%88%DA%86%D9%88%D9%84%D9%88

 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

ویدئوهای مرتبط با کتاب

تریلر فیلمهای ساخته شده از این کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
barzanoni

خیلی خوب بود و عالی????????????????????????

1402-11-28

فرزانه نیازی

فرزانه

1402-09-23

چرا دانلود پی داف نمیشه

دانلود نمیشه

پشتیبان سایت

برای دانلود و مطالعه کتابها باید یکی از اپلیکیشنهای کتابچین ( اندروید، آی او اس و ویندوزی) را نصب نمائید سپس دقیقا با همان حساب کاربری که اقدام به خرید کتاب کرده اید وارد اپلیکیشن شوید و به قسمت "کتابخانه من" وارد شوید کتاب در آنجا قابل مشاهده، دانلود و مطالعه می باشد. برای مطالعه کتاب فقط باید یکبار به اینترنت وصل شوید و کتاب را دانلود نمائید و برای دفعات بعدی نیاز به اینترنت نمی باشد

1402-07-13

زمانیان

خیلی خوبه کتابش

1401-10-05

رویا

کتاب بسیار خوبی بود از آقای آنتوان دو سنت اگزوپری. این کتاب را برای سنین بالای پنج سال توصیه می کنم. واقعا در بعضی از قسمت های کتاب خواننده مبهوت داستان میشود و از آن لذت می برد. بیشتر قسمت های کتاب آموزنده و تامل برانگیز بود.

1401-05-02

mlesa gelbert

خوبه عالی ????????

1401-03-12

شیما مظاهری

سلام ممنون خوب بود

1401-02-20

fatme

اصلا واسه من هیچی نمیاره اه

1401-01-09

Pooya Manafi

عالیییییی بود

1400-12-05

samin dare i

رایگان باید میبود

پشتیبان سایت

چرا؟

1400-08-28

مهدی رحیمی

عالیست

1400-08-26

مهدی رحیمی

این کتاب زاویه دید جدیدی بهت میده، بنظر من هر انسانی باید تا قبل از مرگش این شاهکار هنری رو بخونه

1400-08-26

Nargess oudi

بیست

1400-08-12

اولیایی

خیلی عالی بود

1400-08-12

دریا رستمی

خیلی عالی هست

1400-07-08

محمدرضا

در این کتاب زیبا علاوه بر جذاب بودنش دارای کلمات آموزنده و قابل توجهی است که به نظرم هر کسی باید این جملات رو بدونه. یکی از جملات این کتاب که بیشتر از همه توجه منو به خودش جلب کرد اینه: زمانی میتوانی قاضی خوبی باشی که ابتدا بتوانی خودت را درست قضاوت کنی...

1400-07-03

الهه دشتبانی

کتاب فوق العاده قشنگیه. با زبان ساده و کودکانه کلی نکته خوب و آموزنده به ما یاد میده. از نظرم هر فردی حداقل یه بار باید این کتابو بخونه.

1400-06-28

وحید

واقعا عالیه کتابش. قبل از اینکه بخونم نظرم چیز دیگه ای بود. ولی ارزششو داره بخونیش

1400-04-30

مرتضی یاری

خیلی خوب بود. من داستان این کتابو توی بچگی مادرم برام تعریف می کرد. ولی نمیدونستم که مربوط به کتاب شازده کوچولو هستش. کلی خاطرات خوب برام زنده شد.

1399-07-28

zahra. badrkhany

عالی

1399-07-20

برچسب ها