×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب صوتی از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
قلعه حیوانات

دانلود کتاب صوتی قلعه حیوانات

قلعه حیوانات
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
خرید کتاب صوتی
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب صوتی : قلعه حیوانات

نویسنده : جورج اورول

ناشر صوتی: جیحون

ناشر: کارگاه فیلم و گرافیک سپاس

مترجم : وحید کیان

گوینده : آسمان مصطفایی

زمان کل : 03 ساعت و 40 دقیقه

دسته بندی : رمان های خارجی, داستان های آموزنده, داستان و رمان صوتی

نوع کتاب : صوتی

قیمت نسخه الکترونیک : 39000 تومان


معرفی کتاب

" قلعه حیوانات " 

کتاب حاضر با عنوان اصلی (Animal farm) اثری از جورج اورول (George Orwell)  می باشد که با ترجمه ای از وحید کیان می باشد که با صدای آسمان مصطفایی از انتشارات کارگاه فیلم و گرافیک یاس منتشر شده است.

این کتاب در زمان جنگ جهانی دوم نوشته شده و در سال 1945 میلادی در انگلستان منتشر شده است. داستان این رمان در یک مزرعه اتفاق می افتد و در رابطه با حیوانات اهلی مزرعه است که رییس مزرعه آقای جونز را در یک اقدام آرمان گرایانه و انقلابی از مزرعه بیرون می کنند تا خود اداره مزرعه را به عهده بگیرند. حیوانات با اتحاد هم توانستند موفق به این امر شوند در ابتدا روابط یکسان و خوبی بین حیوانات برقرار بود و توانستند روزگار خوبی را در کنار یکدیگر سپری کنند اما پس از گذشت مدتی چند خوک تصمیم گرفتند که بر دیگرحیوانات حکومت کنند و همان روال بهره کشی از حیوانات در مزرعه توسط خوکی به نام ناپلئون دوباره اجرا شد.

جورج اورول از نویسندگان معروف و به نام انگلیسی می باشد که در سال 1950 درگذشته است. او که از علاوه بر داستان نویسی به روزنامه نگاری و نقد ادبی نیز می پرداخته است دارای دو رمان بسیار معروف می باشد که یکی به نام مزرعه (قلعه) حیوانات و دیگری رمان 1984 می باشد. این دو کتاب در زمره پرفروش ترین کتاب های قرن بیستم قرار داشته است. کتاب قلعه حیوانات در زمان جنگ جهانی دوم نوشته شده و در سال 1945 میلادی در انگلستان منتشر شده است.

از افتخارات کتاب قلعه حیوانات دریافت جایزه هوگو برای بهترین رمان سال 1996 می باشد. از این کتاب تا به حال چندین فیلم و نمایش ساخته شده است. در سال 1956 یک انیمیشن از این کتاب ساخته شد و در سال 1999 هم با استفاده از حرکات واقعی حیوانات و لب تکانی آنها یک فیلم ساخته شده است که هردو فیلم تفاوتهایی با کتاب دارند. ضمنا یک نمایشنامه با مضمون همین کتاب در تئاتر ملی لندن در ساهای 1984 و 1985 اجرا شد.

نویسنده کتاب اریک آرتور بلر با نام مستعار جورج اورول در سال 1903 در انگلستان متولد شد. این نویسنده به دلیل نوشتن کتاب قلعه حیوانات و رمان 1984 به شهرت رسید. خانواده اریک (جورج اورول) پیش از جنگ جهانی اول به شیپلیک مهاجرت کردند. اریک به دلیل وضع مالی نامناسب خانواده به یک مدرسه مذهبی می رفت. ولی با دریافت یک بورسیه تحصیلی به یک مدرسه آموزش و پرورش عمومی در  ایست بورن نقل مکان کرد. خود اریک در ابتدا از کاهش هزینه های تحصیلش به دلیل بورسیه آگاه نبود، اما پس از مدتی متوجه وضع بد مالی خانواده خود شد و به همین دلیل همیشه از مدرسه بیزار بود.

جوروج اورول بین سالهای 1922 تا 1927 در پلیس سلطنتی هند بریتانیا خدمت کرد. در آن سالها بریتانیا بر شبه قاره هند حکومت میکرد. زندگی در محیط طبقاتی هند و انگلستان باعث شد که جورج نگاه ویژه ای به پدیده فقر داشته باشد و همین موضوع درون مایه بسیاری از رمانها و نوشته های وی شد. جورج در همین زمان تجربیات خود از وقایع را می نوشت که همین موضوع منجر به نوشتن اولین کتاب جورج با نام "فقر ودربه دری در پاریس و لندن" شد. پس از آن با همین تجربیات دو رمان دیگر "روزهای برمه" و "دختر کشیش" را نوشت. اورول در دهه 1930 در جنگ اسپانیا شرکت کرد که در همین جنگ مجروح شد و همین جراحات در نهایت باعث مرگ وی شد. کتاب "درود بر کاتالونیا" از دیده های وی در اسپانیا شکل گرفته است. در سال 1943 پس از مرگ مادرش نگارش کتاب مشهور خود یعنی مزرعه حیوانات را آغاز کرد. این رمان به دلیل اشاره غیر مستقیم به نظام حاکم بر شوروی که آن زمان متحد انگلستان بود تا یک سال چاپ نشد. اما در سال 1945 در بریتانیا و در سال 1946 در آمریکا به چاپ رسید که به این وسیله جورج به اورول به شهرت رسید. در چهار سال بعدی او به یک جزیره در شمال اسکاتلند نقل مکان کرد و کار روی آخرین اثر خود یعنی رمان 1984 را آغاز کرد. چند ماه پس چاپ کتاب 1984، جورج اورول بر اثر بیماری سل در سال 1950 درگذشت و در یک کلیسا در بریتانیا دفن شد.

به بخشی از این کتاب صوتی می توانید در نسخه نمونه گوش فرا دهید.

 

فهرست مطالب
# عنوان زمان
1 شناسنامه 00:02:02
2 فصل اول 00:22:55
3 فصل دوم 00:21:03
4 فصل سوم 00:15:57
5 فصل چهارم 00:14:21
6 فصل پنجم 00:23:02
7 فصل ششم 00:19:44
8 فصل هفتم 00:27:16
9 فصل هشتم 00:26:02
10 فصل نهم 00:24:32
11 فصل دهم 00:23:19

نقد و بررسی رمان قلعه حیوانات

درباره ی رمان قلعه حیوانات

قلعه ی حیوانات یا مزرعه حیوانات (animal farm) کتابی انگلیسی با مضمون ضدآرمان شهر نوشته ی جورج اورول (Goerge Orwell) است. نسخه ی متنی و صوتی این کتاب با ترجمه ی وحید کیان توسط انتشارات کارگاه فیلم و گرافیک سپاس به چاپ رسیده و نسخه ی صوتی با صدای آسمان مصطفایی توسط همین انتشارات توزیع شده است.

کتاب قلعه ی حیوانات نمونه ای از ادبیات رمزی می باشد. جورج اورول این کتاب را در زمان جنگ جهانی دوم نوشته است و در سال 1945 میلادی در انگلستان منتشر شد؛ ولی تا سال 1950 مطرح نشد.

این کتاب درباره ی گروهی از حیوانات اهلی است که در اقدامی قهرمانانه و انقلابی، صاحب مزرعه را فراری می دهند تا خود مزرعه را اداره کنند و رفاه و برابری را در جامعه ی خود برقرار کنند؛ اما بعد از مدتی رهبری جدید که یک خوک است، هم به بهره کشی از حیوانات مزرعه می پردازد و هر مخالفتی را سرکوب می کند.

جورج اورول به عنوان یک سوسیال-دموکرات در جریان جنگ داخلی اسپانیا با سیاست های دولت سوسیالیستی شوروی آشنا شده و از پاکسازی های خشونت آمیز دوران ژوزف استالین خشمگین بود. او با نگارش این کتاب از استبداد طبقه ی حاکم شوروی به سختی انتقاد کرد و معتقد بود که نظام شوروی به یک دیکتاتوری تبدیل شده است.

مجله ی تایمز کتاب قلعه ی حیوانات را به عنوان یکی از صد رمان برتر انگلیسی زبان بین سال های 1923 تا 2005 انتخاب کرد. این کتاب همچنین رتبه ی 31 در میان بهترین رمان های مدرن قرن بیستم را به خود اختصاص داد و جایزه ی هوگو را در سال 1996 دریافت کرد و از کتاب های بزرگ جهان غرب به شمار می آید.

قلعه ی حیوانات دو بار به صورت انیمیشن ساخته شده است که تفاوت هایی با نسخه ی اصلی دارد. در نسخه ی 1954، شورش دوم حیوانات به سقوط ناپلئون می انجامد. در نسخه ی 1999 که توسط لب خوانی بر روی تصاویر واقعی حیوانات ساخته شد، هم حکومت ناپلئون را در حال فروپاشی نشان می دهد. چند نمایشنامه هم از روی این کتاب نوشته شده که بر تئاتر لندن روی صحنه رفته است. مذاکراتی هم برای ساخت نسخه ی سینمایی دیگر از این کتاب توسط شرکت نت فلیکس صورت گرفته است.

در سال 1950 نسخه ی کمیک این اثر توسط نورمن پِت و دُن فریمن به درخواست شرکت خارجی بریتیش طراحی شد؛ اما در انگلستان چاپ نشد و سرانجام در برزیل منتشر شد.

 

خلاصه داستان

داستان با توصیف شبی شروع می شود که خوکی به نام میجِر پیر حیوانات را دور خود جمع کرده است و حیوانات را به شورش علیه انسان ها دعوت می کند. او یک سرود قدیمی را به حیوانات یاد می دهد که به سرود انقلابی آن ها تبدیل می شود. بعد از مدتی حیوانات شورش می کنند و صاحب مزرعه را بیرون کرده و خود اداره آن را به دست می آورند. پس از انقلاب، خوک ها رهبری آن ها را برعهده می گیرند؛ اما پس از مدتی بین خود حیوانات توطئه و کودتا صورت می گیرد.

ناپلئون یکی از خوک های بانفوذ به همراهی یک سگ درنده که مخفیانه تربیت کرده، اسنوبال، دیگر خوک پرنفوذ را فراری می دهد و رهبر مزرعه می شود. بعد از آن عده ی زیادی از حیوانات به جرم همکاری با اسنوبال توسط سگ ها اعدام می شوند. خوک ها به تدریج تمام قوانین هفت گانه ی حیوانات را زیرپا می گذارند. خوک ها کم کم یاد می گیرند که چگونه روی دو پا راه بروند و با انسان ها مذاکره کنند.

از جمله برنامه های ناپلئون ساختن آسیاب بادی است. در پایان ساخت این آسیاب نه تنها به بهبود وضعیت کمک نمی کند که خود سبب بهره کشی بیشتر از حیوانات می شود.

جورج اورول

 

درباره نویسنده

اریک آرتور بلر با نام مستعار جورج اورول در 25 ژوئن 1903 به دنیا آمد و در تاریخ 21 ژانویه ی 1950 درگذشت. او داستان نویس، منتقد ادبی، روزنامه نگار و شاعر انگلیسی است. شهرت او بیشتر به خاطر دو رمان پرفروشش مزرعه ی حیوانات و 1984 می باشد. او همچنین به خاطر نقدهای بی شماری که برای کتاب ها نوشته است، به عنوان بهترین وقایع نگار فرهنگ و ادب انگلیسی شناخته می شود.

اورول در سال 1903 در یکی از شهرستان های هندوستان به دنیا آمد و زمانی که یک سال داشت به همراه مادر و دو خواهرش به انگلستان مهاجرت کرد. به دلیل وضعیت نامناسب خانواده و برخلاف میل مادرش، جورج در مدرسه ی مذهبی تحصیل کرد. در دوران جوانی تصمیم گرفت به هندوستان برگردد و در پلیس سلطنتی خدمت کند.

اورول در سال 1950 و براثر بیماری ریوی فوت کرد و به درخواست خودش جسدش را سوزاندند. او دو بار ازدواج کرد. در یکم ژوئیه 2014 خانه ی محل تولد وی در شهر موتهاری استان بیهار، توسط دولت محلی به موزه تبدیل شد.

از دیگر نوشته های او می توان به؛ دختر کشیش، هوای تازه و روزهای برمه اشاره کرد.

 

نقد ادبی رمان قلعه حیوانات

رمان قلعه ی حیوانات نثری روان و ساده دارد و سبک نگارش آن نمادین و سمبلیک است. نویسنده با شجاعت و صراحت احساسات شخصی خود را در این رمان بیان می کند. اورول با بیانی گیرا و زبانی مسلط به خوبی توانسته است فقر و استبداد حاکم بر جامعه خود را توصیف کند. جامعه ای که به دلیل وجود ظلم و ستم آشکار و عدم آگاهی و آزادی بیان، هیچ کس اجازه ی اعتراض به رژیم مستکبر را ندارد و آن ها به حداقل امکانات راضی هستند. نویسنده دو طبقه با فاصله ی زیاد را به تصویر می كشد: طبقه ی بالای جامعه كه خوك ها هستند و طبقه ی پایین جامعه كه بقیه ی حیوانات مزرعه هستند.

استبداد در این كتاب دارای زمان و مكان مشخصی نیست؛ در ابتدای داستان حیوانات با یكدیگر متحد می شوند و ظلم و ستم موجود را تغییر می دهند؛ اما هیچ انقلابی بر آرمان های خود وفادار نمانده و آرمان ها براساس منافع حاكمان تغییر می كند.

قلعه ی حیوانات به ظاهر داستانی درباره ی حیوانات است؛ اما در واقع حیوانات نمادی از افراد و اقشار مختلف جامعه هستند و به صورت كلی درباره ی انقلابی است كه به شكست رسیده است. داستان دارای یك شروع غافلگیر كننده و جذاب است، حیوانات علیه رئیس خود كه صاحب مزرعه است، شورش می كنند تا به این وسیله بتوانند یك حكومت برخواسته از جنس خودشان و با قوانین خودشان تاسیس كنند و رفاه و آرامش را برای خود به ارمغان بیاورند؛ اما اتفاقی كه می افتد خوك ها كه به نظر می رسد در داستان از همه ی حیوانات هوش و درایت بیشتری دارند، حكومت را به دست می گیرند؛ در جامعه ی خود خوك ها هم بر سر رهبری درگیری به وجود می آید تا سرانجام یكی با توسل به زور و ایجاد ترس حكومت را به دست می گیرد؛ از این نقطه به بعد دیگر حیوانات راه بازگشتی ندارند و در دامی كه خود برای خود پهن كرده اند اسیر می شوند. شخصیت های اصلی این كتاب برای تغییر شرایط خود قدم برمی دارند؛ اما اقدام آن ها با شكست روبه رو می شود. حیوانات كه می ترسند با انقلابی دیگر به وضعیتی برتر دچار شوند سكوت می كنند و سر تسلیم در برابر ظلم و ستم نظام حاكم فرود می آورند. آن ها انگار در یك سیكل بسته گرفتار شده اند و راه فراری وجود ندارد و ناپلئون هم نهایت استفاده را از وضعیت آن ها می برد و ثروتمندتر می شود در حالیكه حیوانات فقیرتر می شوند.

 

نمادها و نشانه ها در قلعه حیوانات

هركدام از شخصیت ها در این كتاب نماد انسان ها یا تفكراتی در بیرون از داستان و در جهان واقعی است. در ادامه به بررسی این نهادها می پردازیم:

  • میجر پیر نماد نظریه پردازان جنبش كمونیستی از قبیل لنین و ماركس است. این افراد خواب دنیای نو، عدالت اجتماعی و آزادی از استثمار را برای طبقه ی كارگر دیده است او صاحب مدال و افتخار است و در میان حیوانات به سخنرانی می پردازد و از بیداد انسان ها نسبت به حیوانات می گوید. او موتور اولیه ی انقلاب و البته قصه را روشن می كند.
  • آقای جونز، صاحب مزرعه، نماد حكومت تزاری و نظام منحط پیشین است كه اساس نظم اجتماعی اش بر استثمار توده ها (در اینجا حیوانات مزرعه)، بنا شده است كه در نهایت با انقلاب توده ها سرنگون می شود.
  • ناپلئون نماد انسان های خودكامه و فاسد و انقلاب های كمونیستی و به وضوح استالین است. او بعد از مرگ میجر پیر به انحراف از آرمان های انقلاب كشیده می شود. او برای منافع خود حتی با دشمن دیرین خود، انسان، دست دوستی می دهد.

 

animal farm

  • اسنوبال نویسنده ی اصلی قوانین هفت گانه ی حیوانات است. او نماینده ی رهبران روشنفكر انقلاب می باشد كه خود قربانی انقلاب می شود نویسنده به طور خاص به سرنوشت لئون تروتسكی اشاره دارد كه از حزب كمونیست روسیه اخراج و از اتحاد شوروی تبعید شد.
  • سكوئیلر خوكی كه در حال پخش كردن افكار ناپلئون در بین حیوانات و ارائه آمار دروغین در مورد معشیت مردم را دارد. او را می توانی نمادی از رسانه ها دانست كه اطلاعات دروغین را پخش می كنند و مردم را شست وشوی مغزی می دهند.
  • باكسر اسبی سخت كوش است كه مظهر طبقه كارگر و طرفدار تفكر "من بیشتر كار خواهم كرد." است، او تمایلی به هم صدایی با دیگر حیوانات در جهت اعتراض به وضعیت موجود ندارد.
  • گوسفندان اجتماع مطیع و دنبال روی حاكمان هستند كه ناآگاهانه در تداوم شرایط موجود تاثیرگذار هستند.
  • موزز، كلاغ سیاه، نماینده ی كلیساهای ارتدكس است كه در زمان استالین اجازه ی فعالیت یافت و با دادن وعده های زندگی شیرین در دنیای دیگر موجب تسهیل پذیرش شرایط مشقت بار و رنج آور طبقه ی كارگر است.
  • همسایگان مزرعه نماد حكومت های سرمایه داری هستند كه ضعیفان را استثمار می كنند.
  • سگ نمادی از ارتش وفادار استالین است.
  • پایان داستان در واقع اشاره ی نویسنده به جنگ سرد است. خوك ها در خانه ی اشرافی همراه با دو همسایه ی خود جمع شده اند و درباره ی شیوه ی سیاست گذارهایی یكدیگر تعریف و تمجید می كنند. زمانیكه ناپلئون و پیل كینگتون همزمان با هم تك خال پیك را رو می كنند، دعوا آغاز می شود. این همان آغاز جنگ سرد است و تلاش متفقین در تقسیم كردن جهان بین خود به ناكامی منتهی می شود.

 

نقد سیاسی قلعه حیوانات

اورول امیدوار بود كه با نوشتن این رمان حقیقت سیستم دروغین شوروی را برملا سازد. این رمان بازتاب اوضاع و احوال اجتماعی دوران زندگی نویسنده است.

آقای جونز نماد تزار روسیه، نیكولای دوم است. نیكلای دوم، آخرین تزار روسیه از اداره ی ارتش در زمان جنگ جهانی دوم ناتوان بود. او پس از انقلاب 1917 كنار گذاشته شد و كمی بعد توسط بلشویك ها كشته شد. میجر پیر نماد لنین، بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی است. نكته ی جالب در سخنرانی های میجر پیر عدم اشاره به نام های ناپلئون و اسنوبال است. لنین هم در وصیت نامه ی خود به همگان هشدار داده بود كه نگذارند استالین قدرت را به دست بگیرد.

در دهه های 1920 و 1930 تعدادی از جامعه شناسان به بررسی مشهورترین انقلاب های غرب پرداختند و با مطالعه ی این انقلاب ها به یك سلسله الگوهای مشترك در تمامی آن ها رسیدند:

  1. قبل از انقلاب ها طبقه ی روشنفكر جامعه (روزنامه نگاران، معلمان، روحانیون و حقوق دانان) از حمایت رژیم دست برمی دارند و خواستار اصلاحات اساسی می شوند.

روشنفكران قلعه ی حیوانات چهار خوك به نام های میجر پیر، ناپلئون، اسنوبال و سكوئیلر هستند.

"این سه تن، ناپلئون، اسنوبال و سكوئیلر تعلیمات میجر را به صورت دستگاه فكری بسط داده بودند و بر آن نام حیوانگری گذاشته بودند. چند شب در هفته پس از خوابیدن جونز در طویله جلسات سری برگزار می شد و اصول حیوانگری را برای دیگران شرح می دادند."

قلعه حیوانات

 

  1. سقوط واقعی رژیم با بحران سیاسی حاد آغاز می شود كه نتیجه ی ناتوانی حكومت برای حل بعضی از مشكلات سیاسی، نظامی و اقتصادی و نه نتیجه اقدامات سیاسی مخالفان است. همان طور كه اورول اشاره می كند كه شورش حیوانات كاملا اتفاقی و بر اثر غفلت آقای جونز صورت گرفت:

"بر حسب اتفاق انقلاب خیلی زود و سریعتر از انتظار آن ها به ثمر نشست. درست است كه آقای جونز ارباب بی مروتی بود، ولی در سال های پیش زارع كارآمدی به شمار می رفت، ولی اخیرا به روز بدی افتاده بود. بعد از آنكه در یك دعوای قضایی محكوم شد و خسارت مالی به بار آورد، دلسرد شد."

  1. در جایی كه انقلابیون به صورت منسجم علیه رژیم پیشین متحد می شوند، به دلیل فروپاشی این رژیم، منازعات درونی آن ها در نهایت باعث بروز مشكلاتی می شود. پس از دوره ای كوتاه، اتحاد مخالفان از بین می رود. انقلابیون به دو گروه تقسیم می شوند: تندروها و میانه روها... تندروها خواهان اصلاحات سریع و میانه روها خواهان تعادل هستند و چنین اختلافاتی بعد از مدتی باعث كودتا یا جنگ داخلی می شود. در كتاب مزرعه ی حیوانات، ناپلئون تندرو است و اسنوبال میانه رو و در نهایت بعد از مرگ میجر پیر كه تعادل را بین آن ها برقرار می كرد، اختلافات بالا می گیرد و در نهایت ناپلئون كودتا می كند.
  2. اصلاح طلبان در اینجا اسنوبال اولین گروهی هستند كه زمام امور را برعهده می گیرند.
  3. تندروها در اینجا ناپلئون مراكز جدید و تندروتر بسیج توده ای را بنا می كند.

"ناپلئون هیچ طرحی ارائه نداده بود، ولی به آرامی می گفت كه طرح های اسنوبال به نتیجه نمی رسد و ظاهرا منتظر فرصت بود، اما جدالی كه بر سر طرح ساخت آسیاب بادی با یكدیگر داشتند، شدیدتر از بقیه بود."

  1. تغییرات عظیم در سازمان و ایدئولوژی حاكم در پی انقلاب موفقیت آمیز، زمانی به نتیجه رسید كه تندروها و بسیج كننده ی توده ی مردم توانستند میانه روها را كنار بزنند:

"در سومین یكشنبه بعد از اخراج اسنوبال، حیوانات با شگفتی شنیدند كه ناپلئون اعلام كرد آسیاب بادی ساخته می شود. او هیچ توضیحی درباره ی تغییر عقیده اش نداد. فقط به حیوانات هشدار داد كه این كار اضافی خیلی سخت خواهد بود."

  1. بی نظمی ناشی از انقلاب به طور معمول به تحمیل اجبار نظم به وسیله ی حكومت برآمده از كودتا می انجامد. این دوره از انقلاب را عصر وحشت و اعدام و ترور می نامند. این دوره ی وحشت در داستان با اخراج اسنوبال آغاز می شود و با كشتار طرفداران او ادامه پیدا می كند.
  2. نبرد میان تندروها و میانه روها اغلب به رهبران نظامی اجازه می دهد كه از حالت گمنامی به فرمانده و یا رهبر تبدیل شوند. در انقلاب حیوانات، ناپلئون كه مانند باقی خوك ها بود و هیچ برتری نسبت به بقیه نداشت، در پایان به یك پیشوا تبدیل می شود و چاپلوسان و اطرافیان القاب فراوانی به او می دهند.

"ناپلئون هرگز با نام ساده ی ناپلئون خوانده نمی شد. نام او همیشه با عنوان رسمی پیشوای ما رفیق ناپلئون خوانده می شد و خوك ها دوست داشتند القاب دیگری چون: پدر حیوانات، خصم بشر، حامی گوسفندان، دوست جوجه اردك ها و غیره به او بدهند."

از نظر نظریه پردازان تاریخ طبیعت انقلاب ها، كلیه ی انقلاب ها شبیه دایره ای هستند كه از یك نقطه آغاز می شوند و در همان نقطه پایان می پذیرند. یعنی به مرور تمامی شعارهای انقلابی فراموش می شود و كار به جایی می رسد كه اوضاع به دوران قبل از انقلاب بازمی گردد. تمامی سنت ها به حالت قبلی بازمی گردد و یافتن تفاوت میان رهبران فعلی و قبلی مشكل است. در این داستان هم همین اتفاق می افتد ناپلئون نام مزرعه را دوباره به مزرعه مانر بازمی گرداند و شعار "جملگی حیوانات برابرند." به "همه ی حیوانات با هم برابرند؛ اما بعضی از حیوانات برابرترند." تغییر می كند و در پایان داستان تشخیص خوك ها از آدم ها مشكل است.

 

قوانین مزرعه حیوانات

خوک ها بعد از انقلاب و انتخاب شدن به عنوان رهبر، پست و وظایف را بین اعضا با توجه به توانایی های آن ها تقسیم و قوانین اساسی خود را وضع کردند و روی دیوار مزرعه می نویسند قوانین از این قرار است:

  1. همه ی آن ها که روی دو پا راه می روند، دشمن هستند.
  2. همه ی آن ها که چهارپا یا بال دارند، دوست هستند.
  3. هیچ حیوانی حق پوشیدن لباس را ندارد.
  4. هیچ حیوانی حق خوابیدن روی تخت را ندارد.
  5. هیچ حیوانی حق نوشیدن الکل را ندارد.
  6. هیچ حیوانی حق کشتن حیوان دیگر را ندارد.
  7. همه ی حیوانات با هم برابرند.

همه باهم برابرند ولی بعضی برابرترند

 

این قوانین تا مدتی بر روی دیوار قرار گرفته و از طرف همه مورد احترام بود؛ اما حاکمان جدید قوانینی که خود وضع کرده اند را هم زیرپا گذاشتند و شروع به کم کردن و تحریف قوانین کردند. ناپلئون از ترس شورش و کودتایی دیگر توسط حیوانات، شروع به قتل عام و اعدام گسترده ی حیوانات می کند و بعد از مدتی یاد می گیرد که روی دو پا راه رود و کارهای انسان ها را انجام دهد. او بعد از مدتی خود، تبدیل به دشمن و یا حتی بدتر از انسان ها می شود؛ از تمام این قوانین تنها یک قانون باقی می ماند که آن هم با تحریف همراه است:"همه ی حیوانات برابرند؛ اما برخی برابرترند."

 

نقد اجتماعی قلعه ی حیوانات

مزرعه ی حیوانات را می توان یک برش کوچکتر از جامعه دانست. افرادی مانند بنجامین که نسبت به مسائل اجتماعی و پیرامونشان بی تفاوت هستند و علی رغم داشتن نگاهی تیزبین به دلیل ترس و نبود آزادی بیان منفعل عمل می کند. افرادی مانند باکستر که تنها سرش در کار زندگی خود است و گمان می کند که وضع موجود بهترین وضعیت ممکن است و تنها یک گروه یعنی خوک ها حق اظهار نظر و تصمیم گیری برای بقیه را دارند. گوسفندان که جز حزب باد هستند و وزنه ی هرکس در جامعه سنگین تر باشد به سمت او حرکت می کنند و هرچیزی که به آن ها دیکته شود، بدون کوچکترین تفکری انجام می دهند.

در هر جامعه ای افرادی مانند ناپلئون وجود دارند که فقط به فکر خود بوده و از سادگی افراد جامعه سوءاستفاده می کنند و می خواهند آن ها را زیر سلطه ی خود بیاورند و یا در هر جامعه ای سگ هایی وجود دارند که حرص و طمع ثروت و یا قدرت آن ها را وادار به جنایت و کشتن هم نوعان خود می کنند.

گاهی نظام های سرمایه داری از همین روش برای فروپاشی یک جامعه استفاده می کنند. افرادی قدرت طلب از میان افراد همان جامعه را انتخاب می کنند و به آن ها قدرت می دهند تا طبق خواسته ی آن ها مردم جامعه را پیش ببرند. در واقع افرادی مانند ناپلئون خود عروسک دست انسان ها (حکومت های استثمارگر) هستند.

 

قلعه ی حیوانات

نکته ی جالب در این داستان عدم وجود رهبری انقلابی و مبارز بعد از کودتای ناپلئون است. این امر می تواند دو دلیل داشته باشد: ایجاد ترس و وحشت توسط حکومت برآمده از کودتا و نامیدی و دلسردی از تغییر. البته شاید دلسردی در این کتاب عامل پررنگ تری باشد چون وقتی افراد جامعه با چشم خود شکست انقلاب پیشین را دیده اند، برای آینده ای نامعلوم نمی خواهند هزینه ای اضافه پرداخت کنند.

 

جنبه ی روانشناسی

کتاب قلعه ی حیوانات در واقع یک کمدی سیاه و تاریک است. اگر چه نویسنده از شخصیت های حیوانی استفاده کرده است و دو انیمیشن از روی آن ساخته شده است؛ اما نباید تصور کرد که مانند کارتن های دیزنی دارای فضایی شاد و مفرح برای کودکان است. این کتاب در اصل برای بزرگ ترها نوشته شده است و نقدی سیاسی و اجتماعی به شرایط دوران خود در جهان دارد. از نظر این کتاب هیچ جهان آرمانی و مدینه ی فاضله ای وجود ندارد.

استحاله که یکی از موضوعات مورد علاقه ی نویسندگان مدرن است در این اثر هم دیده می شود. ناپلئون در برابر انسان ها مخالفت می کند و از آن ها بیزار است؛ اما بعد از مدتی خود تبدیل به انسان یا دشمن می شود.

قلعه ی حیوانات اثری است که مانند یک پُتک عمل می کند و خواننده را به فکر فرو می برد تا نقش خود را در میان شخصیت های کتاب پیدا کند. این کتاب زمان و مکان مشخصی ندارد و اگرچه به انقلاب روسیه اشاره می کند؛ اما در تمام زمان ها و مکان ها می تواند این داستان روی دهد. چرا که همان طور که گفته شد، چرخه ی اکثر انقلاب ها و تحولات اجتماعی دایره ای است.

 

نتیجه گیری

آخر داستان به ما می گوید که همه ی آدم های قدرتمند دروغگو و خرابکار هستند و اینکه سیاست دنیایی بی رحم است و ماهیت فسادپذیر قدرت باعث می شود که تمام سیستم های سیاسی فاسد روزی نابود شوند.

نسخه ی صوتی این كتاب با ترجمه ی وحید کیان و گویندگی آسمان مصطفایی توسط انتشارات کارگاه فیلم و گرافیک سپاس منتشر شده است. هم اکنون می توانید این کتاب را از سایت کتابچین دانلود و گوش کنید.

 

جملات قصار کتاب

  • پس چطور است که ما به این نکبت زندگی می کنیم؟ علتش این است که تقریبا تمام دسترنج ما به دست بشر ربوده شده است.
  • فورا رای گرفتند و با اکثریت چشم گیر تصویب شد که موش ها از دوستانند، فقط چهار مخالف بود: سه سگ و یک گربه. بعد معلوم شد که گربه علیه هر دو رای داده است.
  • مزرعه به تحقیق غنی تر شده بود، بدون اینکه حیوانات به استثنای خوک ها و سگ ها غنی تر شده باشند.
  • همه ی حیوانات برابرند؛ اما بعضی برابرترند.

رمان قلعه حیوانات

ویکی پدیای رمان قلعه حیوانات

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D9%84%D8%B9%D9%87_%D8%AD%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AA

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

خرید کتاب صوتی

ویدئوهای مرتبط با کتاب

تریلر فیلمهای ساخته شده از این کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
محمد

بسیار زیباست حتما بخونید

1401-04-26

فرشته

عالیه

1400-12-05

سیدعلیرضا

جورج اورول کتابهای زیادی نوشته با سلائق مختلف و اغلب سیاسی و مشکلات جامعه ، من برخی از آنها را دوست دارم ولی ابن کتابش را زیاد به دلم ننشست هرچند طرفدار زیادی را در سرتاسر دنیا به خود اختصاص داده

1400-10-13

علیرضا کاویان

روح شاد... واقعا کتاب خوبیه. گوینده هم با روایت خودش برتری بیشتری داده بهش؛ ایول.. سپاس از زحمتاتون⭐⭐

1400-09-03

محمدرضا

این کتاب زندگی سیاسی در میان قدرتمندان را نشان میدهد که به نظرم شرح حال امروز این دولت های غربی است

1400-07-03

محمدرضا

گوش دهید و لذت ببربد

1400-05-27

آبان دخت

یکی از واقعی ترین کتابایی که تو زندگیم خوندم.

1400-05-14

حمیدرضا صلحی

یکبار گوش دادنش واجبه.

1400-04-27

مهدیه خوش چهره

خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم.

1400-04-23

مهران بختیار زاده

من تک تک جملات این کتابو زندگی کردم.

1400-04-12

سامان احمدی

عالی بود حتما گوش بدین

1400-04-12

شهیاد دوستکام

کاملا واقعی و قابل لمسه گفته های کتاب.

1400-03-29

احمد فرازی

کتاب صوتیش عالی بود واقعا. بسیار هماهنگ و جذاب بود.

1400-03-24

احمد فرازی

پیشنهاد میکنم همه حتما گوش بدن.

1400-03-22

هدايت اله رنجبر

من نصفه های کتابم. نمیتونم بزارمش کنار. خیلی جذابه.

1400-03-17

جعفر مصدق

شیرینه. دو روزه تمومش کردم.

1400-03-10

کتایون نادعلی

من از صدای گوینده خوشم نیومد.

1400-03-09

معصومه زهرایی

داستان ما ایرانیاس.

1400-03-08

بهزاد کمالی

خیلی آشناس.

1400-02-14

milad asadi

انحراف انقلاب و مستبد شدن افراد رو خیلی خوب به تصویر کشید.

1399-12-24

اکبر مظلوم

بسیار عالی و پر محتوا.

1399-11-30

معصومه طلعتی

این کتاب داستان زندگی امروز ماست.

1399-11-29

فهیمه شهری

بینظیرترین کتابی بود که تابحال گوش داده بودم. آدم سیر نمیشه.

1399-11-26

azim

خود کتاب که شاهکاره و گوینده هم عالی

1399-10-02

برچسب ها