×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
درخت زندگی

دانلود کتاب درخت زندگی

درخت زندگی
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : درخت زندگی

نویسنده : راجر کوک

ناشر : جیحون

مترجمان : سوسن سلیم زاده, هلینا مریم قائمی

تعداد صفحات : 176 صفحه

شابک : 978-964-515-065-3

تاریخ انتشار : 1386

رده بندی دیویی : 202/12

دسته بندی : هنرهای تجسمی, طراحی و نقاشی, کلام و عقاید

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 26000 تومان


معرفی کتاب

" درخت زندگی " 

کتاب پیش رو با عنوان ( The tree of life: symbol of the centre) اثر راجر کوک ( Roger Cook ) به ترجمه ی  سوسن سلیم زاده و هلینا مریم قائمی از انتشارات جیحون منتشر شده است.
در لغت، درخت به گیاهی اطلاق می شود که دارای ریشه، ساقه و برگ باشد. درخت به علت برخورداری از مفاهیم ضمنی بسیار، حضوری چشمگیر در زبان و ادبیات، استعارات و اصطلاحات فارسی دارد. برای مثال، درخت چهاربیخ، به اعتبار چهار رکن یا عنصر، کنایه از دنیاست. درخت احمدی ، به علت سنخیت با شجره ی طیبه، شجره ی محمّدی دودمان پیامبر اسلام و اولیاء الله است. در این میان، درخت میوه دار که دارای بَر و ثمر است، بار معنایی و قابلیت تأویل و تفسیر بیشتری پیدا می کند، آن چنان که شارحان مثنوی آن را کنایه ای برای معرفت و بهره گیری از ثمرات یا جنّات معنوی می دانند. به همین ترتیب، در کتاب مقدس، درختان اغلب کنایه از اشخاص صاحب اقتدار و سلاطین و متموّلین هستند. در آیه ی 30 از سوره ی قصص به « شجره » اشاره شده که تعبیر عرفانی آن، انسانیت است و نماد عالم هستی و عالم وجود به شمار می آید. همچنین، آمده است که تمام موجودات یک درخت هستند. فلک الافلاک، شاخِ آن، فلک دوم، بیخ آن و هفت آسمان، تنه ی آن است. درخت مریم که حضرت عیسی زیر آن درخت به وجود آمد، درخت نخل خشک شده ای بود که از آن پس، به درختی سبز تبدیل شد. خداوند نیز از پَسِ درخت موسی با موسی سخن گفت. درخت طوبی هم به تعبیر سهروردی نَفْسِ کلّی است که نفوسِ جزئیه، شعاع های آن هستند و این درخت را ظلِّ حق تعالی یا فیض حق می نامند.
در علم روانکاوی تحلیلی، تصاویر برخاسته از فرافکنی های روان انسان در قالب نقاشی های ترسیم شده از درخت به عنوان نمادی از شخصیت فرد بررسی می شود. همان گونه که دستیابی به معنویت و عالَمِ معنوی برای انسانِ خاکی جز از راه عالَمِ مادی امکان پذیر نیست، رشد همه جانبه ی خودآگاهی انسان نیز به کمک ضمیر ناخودآگاه و شناخت آن میسر می گردد که این مفهوم در نمادگرایی درخت زندگی با ریشه هایی درون خاک و شاخه های گسترده در پهنه ی آسمان به خوبی نشان داده می شود، و در علم روان شناسی براین اصل بسیار تأکید شده است. به همین ترتیب، درخت بادزده و پژمرده نماد زندگی مبتنی بر عقل گرایی صِرف و پیروی از اصول خشک و انعطاف ناپذیر، و بی توجه به جایگاه احساس و نیروی طبیعی رشد وجودی انسان به شمار می آید.
درخت زندگی و مفاهیم ضمنی آن در فلسفه و هنر ملل مختلف جهان حضور دارد. هنرمند با کمک قوه ی تخیل و بهره گیری از پویایی تصویرپردازی، تأملات خود را درباره ی درخت در قالب طرح ها و تصاویر خیال انگیز با کمک دستمایه هایی نمودارگونه، پردازش می کند. این واقعیت بیانگر آن است که درخت زندگی همانا اسطوره ای دیرپا و آینه ی نیازهای درونی انسان است.
دستاوردهای هنری هنرمندان در به تصویر کشیدن درخت زندگی به شیوه های گوناگون برای بیان جایگاه آن در زندگی انسان است ـ همان گونه که پُل کله (نقاش تجریدگرای سوئیسی ـ آلمانی) می گوید: هنرمند خود می تواند واسط یا گذرگاه فرآیندهای تحول بخش طبیعت باشد. هنرمند در حقیقت تنه ی درخت محسوب می شود که وجودش بر اثر جریان شیره ی برگرفته از طبیعت به جنبش درمی آید و اثر هنری خود را خلق می کند. یک اثر هنری همانند شاخ و برگ درخت یعنی بخش مرئیِ درخت است که می توان آن را از هر سو نظاره کرد.
به امید آن که آشنایی با اسطوره ی درخت زندگی، نگاهی را حتی جزئا به خویشتن درونی ما، مظاهر خداوند در آفرینش و جلوه های آن در خلقت های هنری معطوف ساخته، و راهی را برای شناخت خاستگاه و کارکرد این اسطوره گشوده باشد.
در بخشی از کتاب می خوانیم :
" تبدیل درخت به تیرک ماه مه ، معنای نمادین آن را تغییر می دهد. شاخ و برگ در حقیقت آن بخش از درخت است که به این تغییرات پاسخ می گوید. چنانچه شاخ و برگ  درختی از آن جدا شود، مرکز تغییرناپذیر یا محور عمودی آن آشکار می گردد که عالم ظاهر به دورش می چرخد. این امر از آنجا ناشی می شود که درخت کیهان نه تنها بازتابی از تجدید حیات کائنات است، بلکه مرکز نامیرای آن را نیز منعکس می کند. در جشن های بهاره که به پاس آفرینش دوباره ی کائنات است ، شاخ و برگ درختان چیده و بنابراین ، منشأ آن آشکار می شود. در نخستین روز ماه مه، رقصندگان با رقص خود در لابلای نوارهای به هم گره خورده و به گرد تیرکی که با گل های گوناگون آراسته شده است، در حقیقت فعالانه در خلقت و بافتن تار و پود جهان شرکت می جویند. نوارها و گل ها نقش درخت باستانی آتیس را ایفا می کنند. بنابراین، تیرک آراسته شده با گل در روز اول ماه مه، همان قطب کائنات یا ستون کیهان است که شاخ و برگ و گل به بار نمی آورد ، بلکه مرکزش بر ستاره ی قطبی قرار می گیرد و به گرد آن اجرام آسمانی می چرخند. این محور در واقع از این دو نقطه (ستاره ی قطبی) پایین می آید و تبدیل به ستون کیهان می شود."

فهرست مطالب

مقدمه ي مترجمان 

درخت خيال 

درخت مركز 

درخت باروري 

درخت عروج 

درخت واژگون 

درخت فديه 

درخت معرفت 

شجره ي اَنساب يا درخت تاريخ 

درخت نياز دروني 

عكس ها، تصاوير و توضيحات 

تصاوير مستند و توضيحات 

نمايه ها 

كتابنامه ي مترجمان

 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها