×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
سبکی تحمل ناپذیر هستی

دانلود کتاب سبکی تحمل ناپذیر هستی

سبکی تحمل ناپذیر هستی
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : سبکی تحمل ناپذیر هستی

نویسنده : میلان کوندرا

ناشر : نیکو نشر

مترجم : حسین کاظمی یزدی

تعداد صفحات : 319 صفحه

شابک : 978-964-7253-75-8

تاریخ انتشار : 1393

رده بندی دیویی : 891/86354

دسته بندی : رمان های خارجی

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 42500 تومان


معرفی کتاب

" سبکی تحمل ‌ناپذیر هستی"
کتاب حاضر با عنوان (The unbearable lightness of being) به نویسندگی  میلان کوندرا (Milan Kundera) ترجمه ی حسین کاظمی یزدی می باشد که توسط انتشارات نیکو نشر منتشر شده است.
 داستان این رمان درباره ی پزشکی بنام توماس است که بخاطر روابط ضد کمونیستی اش، شغلش را از دست می دهد و در رابطه ی عاطفی اش نیز شکست خورده و در همین حال با ترزا آشنا می شود و با هم ازدواج می کنند. ترزا عاشق توماس است، اما توماس روابط دیگری هم دارد و ترزا از این موضوع آگاه می شود. به همین دلیل انبوهی از سوالات بی پاسخ درباره ی زندگی در ذهنش پدیدار می شود.
نویسنده معتقد است که تشخیص راه درست و غلط برای افراد غیر ممکن است و به همین خاطر در این کتاب سعی می کند بگوید که انسان ها خطا و اشتباهی نمی کنند، چون به عقیده ی وی راه و مسیر اشتباهی وجود ندارد و نمی توان با صراحت بیان کرد که کدام مسیر اشتباه است. بنابراین مسیر و انتخاب اشتباهی وجود ندارد.
دربخشی از این کتاب می خوانیم:
" فرانتس به این دلیل که هرلحظه ممکن بود سر و کله ی سابینا پیدا شود، از شرکت در این بحث هنر شبانه و روزانه کناره گرفت. آنها چندین روز فکر کرده بودند که آیا سابینا باید دعوت در این مهمانی عصرانه را بپذیرد یا نه. ماری کلود این مهمانی را برای همه ی نقاشان و مجسمه سازانی ترتیب داده بود که در گالری خصوصی او نمایشگاه داشتند. از زمانی که سابینا فرانتس را ملاقات می کرد، از همسرش دوری می کرد. اما چون آنها می ترسیدند که ماری کلود از رابطه شان بویی ببرد، به این نتیجه رسیدند که آمدن سابینا به آن مهمانی طبیعی تر است.
 فرانتس درحالی که نیم نگاهی به در ورودی می انداخت، صدای دختر هجده ساله اش، ماری آن را شنید که در آن سوی اتاق سخنرانی می کرد. فرانتس از جمعی که همسرش را دوره کرده بودند، عذرخواهی کرد و به سمت گروهی رفت که دور دخترش جمع شده بودند. برخی روی صندلی ها نشسته بودند و گروهی هم ایستاده بودند، ولی ماری آن چهارزانو روی زمین نشسته بود. فرانتس مطمئن بود که ماری کلود هم به زودی روی فرش آن سوی اتاق خواهد نشست. نشستن روی زمین در حضور مهمان ها، معرفِ سادگی، غیررسمی بودن، سیاست لیبرال، خودمانی بودن و شیوه ی زندگی ایرانیان است. ماری کلود با چنان علاقه ای روی زمین می نشست که فرانتس نگران بود نکند وقتی بخواهد سیگاری از فروشگاه بخرد، روی زمین آن جا هم بنشیند."

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

تحلیلی بر کتاب سبکی تحمل ناپذیر هستی

تفکر در باب هستی و اتفاقات آن چیز تازه ایی نیست. بشر بعد از روزی که دانست می تواند فراتر از حیوانات حرکت کند و بیشتر از هر موجودی روی کره زمین بداند و تغییر ایجاد کند، این سوال در ذهنش نقش بست که دنیایی که در آن زندگی می کند چه ابعادی دارد؟ این سوال کم کم تبدیل به یکی از اصلی ترین و مهم ترین دلایل پیشرفت انسان شد. چرا که انسان می خواست بداند اطراف خود چه می گذرد. از این رو تصمیم انسان تصمیم گرفت پا را از محدوده زندگی خود فراتر بگذارد و زمین ها و دریاها و کوه های دیگر را پیدا کند. بعد ها که کره خاکی به طور کامل به تسخیر انسان درآمد، همچنان سوال اول بی پاسخ ماند که دنیا و هستی از چه ابعادی ساخته شده است؟ اینگونه بود که تصمیم گرفتن به آسمان و فضا برود تا شاید جواب سوالش را آنجا پیدا کند. اما بعد از این همه سال و این همه اکتشاف شاید درصدی هم از آن سوال پاسخ داده نشد.

میلان کوندرا در کتاب سبکی تحمل ناپذیر هستی به خوبی این سوال را هدف گرفته است و به نوعی میخواهد به ما این موضوع را نشان بدهد که درگیری با این سوال فارغ از نتایج سودآوری که دارد، می تواند بسیار هم مخرب باشد. از طرفی شناخت عالم هستی بزرگ ترین مسئله فلسفی و منطقی دنیا محسوب شده است. جالب اینجاست که تا به امروز هیچ کس نتوانسته به آن پاسخی روشن و کاملا درست بدهد. حال تصور کنید، خود ما هم درگیر سوال با این پیشینه عظیم می شویم. این جاست که خیام به درستی می گوید:

آنانکه محیط فضل و آداب شدند                                             در جمع کمال شمع اصحاب شدند

ره زین شب تاریک نبردند برون                                              گفتند فسانه ای و در خواب شدند

بنابراین کاملا منطقی است که اگر بخواهیم به این سوال پاسخ ندهیم، اما این اتفاق نیز نمی تواند رخ دهد، چرا که به نظر می آید عطش به شناخت هستی چیزی ذاتی است. کوندرا در این کتاب حاضر با زبانی داستانی و رمان گونه می خواهد به این پارادوکس عظیم تاریخی بپردازد. حتی این تناقض به قدری عظیم است که به عنوان کتاب رسوخ کرده است. چرا که کدام بار سبکی را می توانید نام ببرید که غیر قابل حمل باشد؟

 

کتاب صوتی سبکی تحمل ناپذیر هستی

 

سوال بی پاسخ

اصلی ترین کاری که میلان کوندرا در کتاب سبکی تحمل ناپذیر هستی انجام داده است این است که سعی می کند به این سوال پاسخ ندهد. یا در کلام بهتر میلان کوندرا سعی دارد این سوال را نادیده بگیرد. همین اتفاق باعث می شود که بتواند به خوبی نشان دهد زندگی ساده تر از آن چیزی است که فکرش را میکنیم، اما کم کم در ادامه کتاب این زندگی ساده و سبک تبدیل به یک بار می شود و حال شما باید باری سبک را با خود بکشانید که نمی دانید داخل آن بار چیست. اصلی ترین پاسخی که می توان در کتاب سبکی تحمل ناپذیر هستی پیدا کرد این است که سنگینی این بار سبک زندگی چیزی جز ندانستن نیست.

انسان هیچگاه نمی تواند برخلاف نیروی ذاتی خود حرکت کند. ممکن است این نیرو را بتواند تا مدت محدودی سرکوب کند، اما سنگینی آنچنان زیاد می شود که می تواند فرد را وارد ورطه ای خطرناک کند. اتفاقی که برای شخصیت های این کتاب می افتد چیزی شبیه به این اتفاق است. بار زندگی سبک بود اما ندانستن از درون و ویژگی های این بار چنان سنگینی می کند که حمل آن را غیر قابل ممکن می سازد.

کتاب حاضر فارغ از محتوایی که دارد، سبکی جذاب انتخاب کرده است. شکست های زمانی پی در پی و داشتن شخصیت های اصلی محدود و کاملا متناقض کاری کرده است که خواننده درگیر كتاب شود. ویژگی اصلی سبک شناسی میلان کوندرا این است که دوست دارد توصیفات و داستان را با جزئیات خاصی بیان کند. جزئیاتی که نمی توانید تشخیص دهید مهم است یا خیر. از این رو کوندرا معتقد است که اگر خواننده یک سطر از کتابش را نخواند نمی تواند مفهوم کلی داستان را پیدا کند. در نهایت می توان گفت میلان کوندرا نویسنده ای است که به مفهوم زمان و هستی بسیار علاقه دارد و این به نوعی یک نقطه قوت برای نویسنده محسوب می شود. چرا که عمق مفهومی را که بیان می کند بسیار خوب درک کرده است و به درستی می داند که محتوا را از کجا شروع و به کجا برساند.

این کتاب را بصورت صوتی می توانید از این لینک دانلود نمائید

 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها