×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
وقتی همه برخیزند...

دانلود کتاب وقتی همه برخیزند...

وقتی همه برخیزند...
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : وقتی همه برخیزند...

نویسندگان : سیدمحمدرضا حسینی, سیدحامد حیات شاهی

ناشر : گوی

تعداد صفحات : 96 صفحه

شابک : 978-600-5637-17-5

تاریخ انتشار : 1390

رده بندی دیویی : 297/44

دسته بندی : کلام و عقاید

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 5600 تومان


معرفی کتاب

"وقتی همه برخیزند..." / بررسی تطبیقی "قیامت" از منظر اسلام و بهائیت

کتاب حاضر اثری از محمد گوگانی می باشد که توسط انتشارات گوی منتشر شده است.

کتابی که پیش رو دارید، یکی دیگر از سلسله کتابهای بهائی پژوهی است. این مجموعه میکوشد تصویری روشن و مستند از ابعاد اعتقادی بهائیت را برای مخاطبان خود نمایش دهد. کتاب حاضر نیز در این راستا، به بررسی تطبیقی مفهوم قیامت به عنوان یکی از اعتقادات بسیار مهم در بهائیت و اسلام می پردازد. 

در منابع اسلامی، مطالب فراوانی درباره ی این حادثه ی بسیار مهم، مطرح شده است. در بهائیت هم از قیامت تعابیری شده که قابل بررسی است. مطالعه ی هم زمان و تطبیقی آرای اسلام و بهائیت، می تواند برای مخاطبان مختلف، به نتائجی مفید و ارزنده بینجامد. لذا مخاطبان کتاب، هم مسلمانانی اند که در صدد دریافت تصویری علمی از اعتقادات بهائی اند و هم بهائیانی اند که دوستدار آشنایی بیشتر با اشتراکات و افتراقات عقائد خود با اسلام اند.

با توجه به قرارگیری بهائیان در گستره ی مخاطبان کتاب، سعی شده است که مانند دیگر کتب بهائی پژوهی، تمامی مطالب منقول از بهائیت، تنها از منابع مورد اعتماد این آیین برگزیده شود. از این رو، شماره ی جلد و صفحه ی مدارک بهائی، بر مبنای نسخه های دیجیتالی منتشر شده از سوی تشکیلات بهائی یا بر اساس کتب چاپ شده توسّط انتشارات رسمی آنان (در صورت عدم وجود نسخه ی دیجیتال) است.

در پایان، یادآوری می شود که در جریان بررسی، فرض بر این است که خوانندگان گرامی با اصول اوّلیه ی مباحث مربوط به بهائیت، مانند شخصیت و جایگاه رهبران و کلیات باورهای بهائیان، آشنایند. در صورتی که خوانندگان محترم به کسب اطّلاعات بیشتری در این موارد علاقه مند باشند، میتوانند به کتاب "پیدایش" از مجموعه کتب بهائی پژوهی مراجعه فرمایند. البتّه تلاش شده است هرجا که مباحث به دیگر کتاب های بهائی پژوهی ارتباط پیدا کرده است، درپانوشت، خوانندگان گرامی را به آن ها ارجاع داده شود.

 

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

"یکی از استنادات بسیار مهم میرزا حسینعلی نوری برای اثبات برداشت خود، جمله ای است که آن را در کتاب ایقان آورده است. همان طور که پیشتر دیدیم عبارت وی چنین است:

 آیا روایت مشهور را نشنیده اند که می فرماید: إذا قامَ القائِمُ قامَتِ القیامَهً؟ 

البتّه از این جمله لزوماً معنای «یکی بودن» قیامت و قیام قائم برداشت نمی شود و از آن میتوان تحقّق یافتن دو واقعه ی مستقلّ اما به ترتیب را نیز برداشت کرد؛  امّا پر اشکالتر از دلالت این جمله، سندش است: بهاء الله این عبارت را «روایت مشهور» دانسته است، درحالیکه در هیچ كدام از كتب روائی شیعه چنین حدیثی نقل نشده و آن را در تألیفات مهم هیچ یک از محدّثان نمیتوان پیدا کرد. حتّی امروزه با استفاده از پیشرفته ترین نرم افزارهای جستجوی حدیث در بین مجموعه های متعدّدی شامل کتب متعدّد حدیثی، اصلی و فرعی، بزرگ و کوچک نیز این روایت «مشهور» قابل یافت نیست! و میرزا حسین علی به این سبب در معرض اتهام جدّی جعل حدیث قرار دارد.

مبلّغ معروف و نویسنده ی نام دار بهائی، « اشراق خاوری» که تألیفات متعدّد او در زمره ی معتبر ترین کتابهای بهائیان قرار دارد،  در یکی از کتب خود به نام  قاموس ایقان  که جادارد دراینجا به آن نیز اشاره شود. در مورد این جمله توضیحاتی را آورده آن گونه که اشراق خاوری  در آغاز قاموس ایقان قید کرده، او این کتاب رابنا به درخواست محفل ملّی ایران  و به منظور «تبیین و توضیح مطالب مندرجه در کتاب ایقان»، ظرف مدّتی متجاوز از دو سال نگاشته است. او در ذیل عبارت: « إذا قام القائم قامت القیامهْ» چنین توضیح داده است:

این حدیث از احادیث مشهوره ی مرویه از صادق آل محمّد است که درباره ی قیامت فرموده و آن را به ظهور و قیام طلعت موعود منتظَر، قائم آل محمد، تأویل فرموده است. شیخ اکبر شیخ احمد بن زین الدین الاحسائی علیه الرحمه و الرضوان در شرح عرشیه  در ذیل بیان قیامت و اقسام آن، از قیامت صغری و کبری، به این حدیث شریف اشارت فرموده است. قوله علیه الرحمه: ...  

آقای اشراق خاوری سپس متن صفحاتی از « شرح رساله ی عرشیه» نوشته ی شیخ احمد احسائی را نقل کرده و بخشی که متضمّن جمله ی مورد گفتگو است را عینا درج می نماید."

فهرست مطالب

بخش اوّل: مقدّمه

بخش دوم: معرّفی دیدگاه ها

بخش سوم: بررسی میزان انطباق دیدگاه ها

بخش چهارم: بررسی یک نقل قول مهم 

بخش پنجم: تناقض در یک مفهوم اصولی

بخش ششم: آغاز قیامت بهائی

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگری از نویسنده سیدمحمدرضا حسینی

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها