×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب صوتی از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
بیوه کشی

دانلود کتاب صوتی بیوه کشی

بیوه کشی
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
خرید کتاب صوتی
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب صوتی : بیوه کشی

نویسنده : یوسف علیخانی

ناشر صوتی: آوانامه دانش گستر

ناشر: آموت

گوینده : یوسف علیخانی

زمان کل : 09 ساعت و 40 دقیقه

دسته بندی : رمان های ایرانی, داستان های آموزنده, داستان و رمان صوتی

نوع کتاب : صوتی

قیمت نسخه الکترونیک : 82000 تومان


معرفی کتاب

"بیوه کشی"
کتاب حاضر اثری از یوسف علیخانی از انتشارات آموت می باشد که با صدای خود نویسنده یعنی آقای یوسف علیخانی توسط انتشارات آوانامه به صورت رمان صوتی منتشر شده است.
یوسف علیخانی نویسنده و روزنامه نگار و پژوهشگر ادبیات عامه، قبل از انتشار اولین رمانش با نام «بیوه کشی» مجموعه داستان های دیگری نیز منتشر کرده بود. رمان بیوه کشی، سنتی قدیمی را بیان می کند که در صورت فوت همسر زن او مجبور به ازدواج با یکی از برادران کوچک همسرش می باشد و نمی تواند با شخص دیگری ازدواج کند. شخصیت اول داستان با نام «خوابیده خانم» پس از اینکه همسرش که دارای شش برادر کوچک تر از خودش است توسط اژدر مار فوت می کند مجبور به قبول ازدواج با برادرهمسرش می شود.

بخشی از این کتاب صوتی را می توانید در نسخه نمونه گوش فرا دهید.
 

فهرست مطالب
# عنوان زمان
1 فصل اول - قسمت اول 00:40:04
2 فصل اول - قسمت دوم 00:32:09
3 فصل اول - قسمت سوم 00:25:35
4 فصل اول - قسمت چهارم 00:17:11
5 فصل اول - قسمت پنجم 00:34:16
6 فصل اول - قسمت ششم 00:28:10
7 فصل اول - قسمت هفتم 00:21:36
8 فصل اول - قسمت هشتم 00:22:36
9 فصل دوم - قسمت اول 00:21:25
10 فصل دوم - قسمت دوم 00:30:00
11 فصل دوم - قسمت سوم 00:26:06
12 فصل دوم - قسمت چهارم 00:20:44
13 فصل دوم - قسمت پنجم 00:24:42
14 فصل دوم - قسمت ششم 00:26:49
15 فصل دوم - قسمت هفتم 00:27:42
16 فصل دوم - قسمت هشتم 00:27:53
17 فصل دوم - قسمت نهم 00:28:28
18 فصل سوم 00:30:04
19 فصل چهارم 00:24:29
20 فصل پنجم 00:16:50
21 فصل ششم 00:18:06
22 فصل هفتم 00:35:28

نقد داستان بیوه کُشی:

این کتاب در مورد زندگی دختر جوانی به نام خوابیده خانم است که در گیلان زندگی می کند. پسرخاله او به نام اژدر از وی خواستگاری می کند، اما خوابیده خانم به خواستگاری او جواب منفی می دهد. در همین مدت فردی به نام حضرت قلی به همراه همسر و هفت پسرش به شهر آن ها کوچ کرده و چوپانی گله های روستا را به عهده می گیرند.
حضرت قلی، خوابیده خانم را برای پسر ارشد خود خواستگاری می کند اما پدر خوابیده خانم برخلاف نظر همسرش، دختر خود را به عقد پسر بزرگ وی درمی آورد. زندگی آن ها  دو سال به طول می انجامد و پس ازآن همسر خوابیده خانم ناپدید می شود والبته  گفته شده که به دست اژدرمار خفته در کوه ها کشته شده است.

داستان از همان ابتدا با کابوسی هولناک شروع می شود. کابوسی که خوابیده خانم هفت بار آن را می بیند و باز هم معنای آن را متوجه نمی شود. شروع کتاب تلنگری سنگین به مخاطب وارد میکند و ناگاه او را به فضای امن و آرام خانه ای روستایی می برد. روند داستان تا زمان ناپدید شدن بزرگ، به آرامی پیش می رود . اما بعد ازآن جریان داستان وحشناک شده و زندگی روی دیگر خود را به خوابیده خانم نشان می دهد.

محتوای اصلی کتاب صوتی بیوه کشی نشان دادن ناکارآمدی و منسوخ شدن سنت های قدیمی است، سنت هایی که  هیچ کارایی در زندگی کنونی ندارد، بلکه باعث نابودی بسیاری از زندگی ها می شود. نویسنده در این کتاب سعی دارد یکی از سنت ها و باورهای غلط آن زمان را به چالش بکشاند. سنتی که بر اساس آن زنان بیوه باید بدون حق انتخاب و برخلاف میل خودشان با برادرشوهر کوچک تر خود برای ادامه زندگی ازدواج کنند. هدف از نگارش کتاب بیوه کشی روایت ظلم هایی است که در برهه ای از زمان در حق زنان می شده است.

 

بیوه کُشی

 

فضای داستان از وهم و جادو و خرافات آمیخته شده. ژانر داستان،  وحشتناک و وهم آور است. در داستان  شخصیت ها با اسامی  نامتعارف دیده می شوند. خوابیده، قشنگ، پیل آقا، ننه گل، حضرتقلی و...هیچ کدام از این اسم ها برای ما شهری ها اسم های متعارفی نیستند.به عنوان مثال نام اژدر به عمد انتخاب شده و با اژدر مار همخوانی دارد که اهالی میلک می گویند هر از چند گاهی اژدر پدیدار می شود و آدم ها را به درون چشمه ای می کشد.

نقل قول هایی که به زبان گیلانی میان شخصیت های داستان ردوبدل می شود باعث جذابیت این کتاب شده است.
این کتاب نمونه های بارزی از فرهنگ، عقاید و باورهای مردم بومی گیلان خواهید بود که شخصیت اصلی داستان قربانی سنت ها و رسوم مردسالارانه زمان خود می شود.همچنین  به خوبی نشان داده شده که برخی از سنت ها نه تنها باعث قربانی شدن زن ها می گردد، بلکه باعث تباهی مردها می شود
با وجود اینکه نویسنده داستان خود را با بی طرفی و به دور از هر گونه شعارزدگی روایت کرده و هیچ حکم خوب یا بدی برای سنت های خاص  آن زمان صادر نکرده است، اما خواننده در طول داستان با شخصیت اصلی همدردی کرده و خود را جای او می گذارد.

به طور کلی کتاب صوتی بیوه کشی از دو بُعد کاملا مجزا برخوردار است. یک بُعد شیرین و جذاب که مربوط  به فضای روستا و طبیعتی است که در کتاب به خوبی توصیف شده است و بُعد تلخ آن، مربوط به این است که شخصیت های داستان می بایست برخلاف میل خود عمل کرده و به ازدواج های خلاف میلشان تن دهند.

به قلم: نفیسه علیزاده

 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

خرید کتاب صوتی

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها