×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
زبان بدن

دانلود کتاب زبان بدن

زبان بدن
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : زبان بدن

نویسنده : سیدخشایار کیافر

ناشر : کدیور

تعداد صفحات : 160 صفحه

شابک : 978-600-5970-87-6

تاریخ انتشار : 1395

رده بندی دیویی : 152/69

دسته بندی : کتابهای روانشناسی, خودشناسی و خودسازی

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 35000 تومان


معرفی کتاب

"زبان بدن" / روانشناسی حرکات بدن انسان
کتاب حاضر اثری از سید خشایار کیافر می باشد که توسط انتشارات کدیور منتشر شده است.
زبان بدن  روش ارتباط غیر کلامی است که همه مردم در ارتباط و تعامل با دیگران ناخودآگاه از آن استفاده می کنند. زبان بدن مانند آینه‎ای است که به ما می‎گوید دیگران چه واکنشی به گفتار و رفتار ما دارند. گفتار کاملا در کنترل قسمت هوشیار مغز قرار است، به همین دلیل انسان می‎تواند به صورت آگاهانه از جملاتی استفاده کند که با احساسات و حالات واقعی او در تضاد است. ولی گفتار غیر کلامی یا همان زبان بدن توسط ضمیر ناخودآگاه کنترل می‎شود. پس گواه نیات درونی ما است. زبان بدن شامل رفتارها، حالات سر و صورت، نحوه نگاه کردن و حرکات دست و بدن و دیگر نشانه‎های بدنی می‎باشد. زبان بدن ممکن است سرنخ‎هایی از نگرش یا وضعیت فکری یک شخص به ما بدهد. برای مثال ممکن است نشان دهنده‎ی موافقت، دقت، بی‎حوصلگی، آرامش، رضایت، سرگرمی، لذت و بسیاری از حالات دیگر باشد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم :
"هر شخصی زبان بدن منحصر به فردی دارد. اگرچه سکوت معمولاً نشان می‎دهد که شخص کم حرف و آرام است، بعضی از افراد عصبانیت را در خود نگه می‎دارند و ساکت می‎مانند (این حالت خیلی خطرناک است، زیرا خشمی که در درون نگه داشته شده، در هر لحظه‎ای می‎تواند به شدت منفجر گردد و سبب صدمات جدی شود).
یک دهان کاملاً باز در یک فرد می‎تواند به معنی تعجب و یکه خوردن باشد، در حالیکه در فرد دیگری که در حال انجام کاری است، می‎تواند نشان دهنده تمرکز و علاقه به کاری که انجام می‎دهد باشد. دست زدن مداوم به دهان می‎تواند نشان دهندۀ دروغ باشد، اگرچه دلیل اصلی آن می‎تواند فقط خارش دهان باشد."

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

نقد و بررسی کتاب زبان بدن

درباره کتاب زبان بدن

کتاب زبان بدن نوشته ی سید خشایار کیافر در سال 1394 توسط انتشارات کدیور نوشته شده است. این کتاب دارای 9 فصل و 160 صفحه است و در دسته ی کتاب های خودشناسی، روانشناسی و خودسازی قرار می گیرد.

 کتاب به توضیح زبان بدن، این راه ارتباطی غیرکلامی و اهمیت آن در ارتباطات می پردازد.

 

خلاصه ی کتاب زبان بدن

در مقدمه کتاب می خوانیم:

زبان بدن روش ارتباطی غیرکلامی است که همه مردم در ارتباط و تعامل با دیگران ناخودآگاه از آن استفاده می کنند. زبان بدن ما مانند آیینه ای است که به ما می گوید دیگران چه واکنشی به گفتار و رفتار ما دارند. گفتار کاملا در قسمت هوشیار مغز قرار دارد. به همین دلیل انسان می تواند به صورت آگاهانه از جملاتی استفاده کند که با احساسات و حالات واقعی او در تضاد باشد. ولی گفتار غیرکلامی یا همان زبان بدن توسط ضمیرناخودآگاه کنترل می شود. پس گواه نیروی درونی ما است. زبان بدن شما رفتارها، حالات سر و صورت، نحوه نگاه کردن و حرکات دست و بدن و دیگر نشانه های بدنی می باشد. زبان بدن ممکن است سرنخ هایی از نگرش یا وضعیت فکری یک شخص به ما بدهد. برای مثال ممکن است نشان دهنده ی موافقت، دقت، بی حوصلگی، آرامش، رضایت، سرگرمی، لذت و بسیاری از حالات دیگر باشد.

این کتاب در مورد شناخت بهتر زبان بدن است که در زندگی پیچیده ی امروز بسیار حیاتی است.

 

درباره نویسنده

سید خشایار کیافر در سال 1355 در رشت متولد شد. او نویسنده، عکاس، ناشر و مترجم است و عکس های فراوانی از زیبایی های گیلان گرفته است. از دیگر کتاب های او می توان به؛ سفر به گیلان (راهنمای گردشگری) ، برای همیشه خوش اندام بمانیم: با بالا بردن سوخت و ساز بدن، قوانین موفقیت و ماکارونی های لذیذ اشاره کرد.

سید خشایار کیافر

زبان بدن چیست؟

نویسنده در قسمت مقدمه ی كتاب توضیحاتی پیرامون تعریف زبان بدن، تاریخچه ی زبان بدن، جعل زبان بدن، اهمیت زبان بدن و عوامل تاثیرگذار در زبان بدن را به اختصار برای شروع بحث ارائه داده است. در این مقدمه اجمالی و مفید، نویسنده به زبانی ساده و روان، خواننده را از اهمیت زبان بدن و آشنایی با این مبحث در تعاملات اجتماعی و حتی خانوادگی آشنا می كند. در ادامه خلاصه ای از مقدمه ی كتاب بررسی می شود.

شما ممکن است که گمان کنید که زبان اصلی شما، زبان مادری است؛ اما در واقع زبان اول شما زبان بدن است. زبان بدن به مجموعه ی رفتارهای غیرکلامی و فیزیکی اطلاع می شود که در آن فرد بدون صحبت کردن قادر به انتقال پیام و برقراری ارتباط با دیگران است. نکته ی مهم این است که همه ی افراد ما را در 3 ثانیه ی اول که می بینند قضاوت می کنند و اگر زبان بدن خوبی نداشته باشیم، حتما در ذهن آن ها وجهه ی خوبی نخواهیم داشت. اگر زبان بدن نباشد، نمی توانید به خوبی درک کنید که دیگران چه می گویند و یا به مخاطبین خود بفهمانید که منظور دقیق و اصلی شما چیست؟

زبان بدن برای مدیریت و رهبری گروه و برای تمام جنبه های کار و تجارت و هرکجا که ارتباطات دیده می شود، بسیار مهم و ضروری است. همچنین این زبان برای روابط دوستانه خارج از کار و حتی در خانواده، بسیار پرکاربرد و مهم است. به گفته ی خشایار کیافر زبان بدن به دو منظور استفاده می شود:

  • زبان بدن شما، احساسات و منظور شما را به دیگران منتقل می کند.
  • زبان بدن دیگر افراد، احساسات و منظور آن ها را به شما بیان می کند.

بیشترین استفاده زبان بدن هم برای درک و تفسیر بهتر پیام های کلامی است؛ بنابراین مانند هر زبان دیگری ارتباطی دو سویه است برای انتقال پیام؛ اما بسیار صادقانه تر از زبان گفتار است چون ضمیرناخودآگاه آن را کنترل می کند. البته به گفته ی نویسنده "زبان بدن در دو سطح خودآگاه و ناخودآگاه اتفاق می افتند."

او آمار جالبی نسبت به میزان انتقال پیام در زندگی روزمره به خواننده ارائه می دهد:

"آیا باور می کنید در زندگی واقعی 55% پیام هایی که به دیگران انتقال می دهیم، از طریق زبان بدن و مقدار حقیقی پیام شفاهی 45% بقیه را شامل می شود؟ 38% در آهنگ صدا و تنها 7% کلماتی است که ما استفاده می کنیم. توانایی ما در بکارگیری درست زبان بدن و خواندن ذهن افراد از روی زبان بدن آن ها، می تواند ابزار قدرتمندی برای ارتقاء ویژگی های فردی ما باشد."

 

تاریخچه زبان بدن

در کتاب زبان بدن نویسنده به اختصار به تاریخچه ی زبان بدن می پردازد. دانشمندان و فلاسفه برای هزاران سال حرکت های جسمانی بشر را با حالات روحی و شخصیت فرد مرتبط می دانستند. تا اواسط سال 1900 میلادی مطالعه و نوشتن در ارتباط با زبان بدن بسیار پراکنده بود. اولین کارشناسان زبان بدن که جنبه های مختلف زبان بدن را مورد توجه قرار دادند، به احتمال زیاد یونانیان باستان بودند. برجسته ترین آن ها بقراط و ارسطو به علاقه ی خود به ویژگی شخصی افراد، رفتارها و روابط عاشقانه، ارتباط حركات بدن با احساسات و ارتباطات پرداخته اند.

چارلز داروین در سال 1800، اولین كارشناس علمی بود كه توانست مشاهدات علمی جدی خود را درباره ی زبان بدن مطرح كند. كار داروین سرمشق بسیاری از تفكرات نژادشناختی قرار گرفت. نژادشناسان به طور فزاینده ای یافته های خود را در مورد رفتار انسانی به كار بردند كه شامل زبان بدن، بازتاب منشا تكاملی هر ارتباط غیركلامی انسانی و رشدپذیری اجتماعی تكاملی، در مقایسه با نظریه ی خالقیت می باشد.

زیگموند فروید و دیگران در چهارچوب روانكاوی در اواخر قرن 19 و اوایل قرن بیستم آگاهی های خوبی از بسیاری از جنبه های زبان بدن داشتند، مانند فاصله شخصی؛ اما آن ها بر روی مفاهیم ارتباطات غیر كلامی یا در توسعه نظریات زبان بدن، آنچنان باید و شاید، تاكید نكردند.

 

زبان بدن

اهمیت یادگیری زبان بدن چیست؟

اگر شما شروع به صحبت کنید و از زبان بدنتان استفاده نکنید، بدون شک کلامتان در ضعیف ترین وضعیت ممکن قرار می گیرد. فرض کنید شما هنگام صحبت کردن خود از حالت چهره، حرکات دستان و تغییر بدن و ... استفاده کنید. قطعا در این صورت صحبت خود را در سردترین و بی روح ترین حالت ممکن خواهید دید. پس بدون زبان بدن، فن بیانتان قطعا قوی نخواهد بود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید زبان بدن شما نمی تواند دروغ بگوید! برای همین بسیاری از افراد که در اداره ی آگاهی یا اطاعات کار می کنند، از زبان بدن متوجه می شوند که طرف مقابل راستگو یا دروغگو است.

وقتی مسیر درست عصبی زبان بدن به خوبی در ذهنتان ساخته شد، می توانید در جای درست، رفتار درست را بروز دهید و بسیار تاثیرگذار باشید.

خشایار کیافر در این کتاب توضیح می دهد که:

"ایجاد یک نقش خوب در کار، تجارت و عشق را با داشتن آگاهی از این علم قدرتمند و هنوز نامعلوم، تصور کنید. این یک روش ارتباط بی کلام برای زندگی موفق است. افراد موفق توانایی بالایی در درک این علائم دارند."

او درباره ی تفاوت زنان و مردان در درک و تفسیر زبان بدن اینگونه می نویسد:

"خانم ها به طور غریزی در درک و بکارگیری زبان بدن نسبت به مردان توانایی بالاتری دارند و ریزبینی ذاتی آن ها در دیدن نکات ریز سبب ایجاد شهود زنانگی گردیده است. از این رو است که مردان معمولا قادر به فریب زنان خود نیستند؛ اما زنان به راحتی می توانند همسران خود را فریب دهند."

 

انواع زبان بدن

به گفته ی نویسنده زبان بدن تنها این نیست که ما چگونه ایستاده ایم و یا چگونه بدن خود را حرک می دهیم. این زبان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ما چطور بدن خود را قرار می دهیم.
  • نزدیکی و فاصله ما نسبت به افراد دیگر و چگونگی تغییر آن.
  • نشانه ها و علامت های صورت ما.

دست دادن در زبان بدن

  • چشمان ما و طریقه حرکت و خیره شدن آن ها.
  • چگونه لمس کردن خود و دیگران.
  • چگونگی تماس بدن ما با اشیا، مانند خودکار، سیگار، لباس و ...
  • طرز نفس کشیدن و دیگر علائم جسمانی که محسوس نیستند، مانند؛ ضربان قلب و عرق کردن.

 

زبان بدن شامل موارد زیر نمی شود

  • سرعت راه رفتن.
  • نحوه حرف زدن.
  • آهنگ صدا.

قاعدتا تغییر در آهنگ صدا و دیگر علائم صوتی جزء زبان بدن نمی باشند، زیرا آن ها از علائم گفتاری محسوب می شوند. با وجود این، با صرف نظر از کلمات، روش استفاده از صدا به صورت ناخودآگاه، در کلمات بسیار مهم است؛ بنابراین توجه به نوع صدا در کنار زبان بدن برای درک بهتر احساسات درونی و نگرش فرد، بسیار مهم است.

 

عوامل تاثیرگذار در زبان بدن

در ادامه نویسنده به عوامل تاثیرگذار در زبان بدن می پردازد. نویسنده معتقد است كه بسیاری از علامت های زبان بدن نسبی هستند:

"یك حركت بدن از یك شخص در یك موقعیت مشخص در مقایسه با همان حركت كه توسط شخص دیگری در موقعیت دیگری استفاده شده باشد، می تواند معانی بسیاری داشته باشد و یا معنی چندانی نداشته باشد. برای مثال، مردان جوان اغلب تعداد زیادی حركات مشخص استفاده می كنند، زیرا آن ها طبیعتا پرانرژی، بی پروا و انعطاف پذیر هستند. زنان مسن تر نسبتا كم انرژی تر بوده و حركات موقرانه تری را اتخاذ می كنند و به سبب پوشش متفاوت و تربیت متفاوت، بعضی تفاوت ها در حركات بدن به وجود می آید."

علاوه بر محیط و سن، بعضی از عوامل مانند فرهنگ، مشكلات جسمی و همچنین جایگاه اجتماعی می توانند در زبان بدن تاثیرگذار باشند. شخصی كه دارای جایگاه اجتماعی بالاتر است، همان طور كه می تواند از كلمات بهتر استفاده كند، می تواند از زبان بدن بهتر نیز استفاده كند.

 

بررسی بخش های كتاب

بخش اول

بخش اول كتاب "فهمیدن اشاره ها" نام دارد. در این بخش نویسنده سعی دارد به خواننده های خود زبان اشاره ها و رفتارهای غیركلامی افراد را بیاموزد به عنوان مثال علائم علاقه مندی به گفته ها از طرف یك شنونده. برای خیلی از ما پیش آمده كه با هیجان حرف می زنیم و احساس می كنیم كه طرف مقابل با وجود اینكه به ما نگاه می كند و بعضا سر تكان می دهد؛ اما متوجه حرف های ما نیست. البته بعضی افراد بسیار در زبان بدن ماهر هستند و عدم توجه خود را مخفی می كنند. در این فصل نویسنده بعضی از علائم شنونده های حواس پرت را ذكر می كند به عنوان مثال:

  • آن ها بیشتر از %60 زمان را در تماس چشمی هستند. هر چه چشم ها بیشتر باز باشد، شخص بیشتر به موضوع علاقه مند است. در حقیقت فرد در زمانی كه گوش می دهد بیشتر از زمانی كه صحبت می كند در تماس چشمی باقی می ماند.
  • پاهای آن ها به سمت شما قرار می گیرد.

در ادامه کیافر در این فصل نشانه هایی را که نشان می دهد یک فرد با حرف ها و نظرات شما موافق است را شرح می دهد؛ مثلا دست های آن ها روی میز است؛ دائم لبخند می زنند و یا دستشان را روی سینه می گذارند. این کار همچنین نشان دهنده مذاکره و صداقت و از جان گذشتگی را نشان می دهد؛ اما اگر یک زن دستانش را روی سینه اش قرار دهد یک موقعیت تدافعی است و احتمالا نشان دهنده ی این است که شگفت زده و یا گیج شده است.

بنابراین در شناخت نشانه ها همین طور که پیش تر گفته شد باید به جنسیت هم توجه شود تا در درک این زبان اشتباهی رخ ندهد.

در ادامه ی این فصل نویسنده همچنین علائم افراد در حال فکر کردن، ناامید و نگران بودن، علاقه مند به کاری بودن، افرادی که در وضعیت دفاعی و یا در حال مخفی کردن چیزی هستند، بی حوصلگی، علاقه و هیجان، افراد دارای اعتماد به نفس، توانایی و قدرت، عصبانیت و مخالفت را شرح می دهد. او گاهی برای روشن تر شدن بحث خود از تصاویر به همراه توضیح استفاده می کند که به درک بهتر مخاطب کمک می کند.

مثلا در صفحه ی 74 با آوردن عکس مردی که پایش را بر روی سپر ماشین خود تکیه داده است، به این نکته اشاره می کند:

"مردم اغلب با تکیه زدن و یا لمس کردن دارائی های خود (مانند اتومبیل) نشان می دهند که چقدر به آن مفتخر هستند. شما می توانید برق را در چشمانشان و هیجان را در صدایشان حس کنید."

 

زبان بدن

 

تشخیص افراد دروغگو در روابط روزانه بسیار سخت و به یکی از دغدغه های امروز بدل شده است. بعضی انسان های پیچیده ی امروز طوری به راحتی دروغ می گویند که شما به راستی خودتان شک می کنید. این امر البته می تواند ناشی از مشکلات روانی جدی مانند توهم ذهنی یا تکبر بیش از اندازه باشد. حال در این کتاب کیافر این سوال را مطرح می کند که "از کجا بفهمیم به ما دروغ می گویند؟" و سپس به بعضی از نشانه های ظاهر شده توسط افرادی که دروغ می گویند، اشاره می کند:

  • با صدای ریز، تند و با لکنت صحبت می کنند.
  • تمام تلاش خود را می كنند تا تماس چشمی نداشته باشند. این عمل را مخصوصا كسانی انجام می دهند كه می خواهند از بحث در مورد موضوع معینی اجتناب كنند.

و نشانه های دیگری را مطرح می كند كه دانستن آن ها بسیار می تواند در روابط كاری و خانوادگی راه گشا باشد.

در ادامه نویسنده نكته ای ضروری را به خواننده گوشزد می كند:

"زود نتیجه گیری نكنید. هر شخصی زبان بدن منحصر به فردی دارد. اگرچه سكوت معمولا نشان می دهد كه شخص كم حرف و آرام است، بعضی از افراد عصبانیت را در خود نگه می دارند و ساكت می مانند. كه این امر بسیار خطرناك است؛ زیرا بعد از مدتی به شدت منفجر می شود و سبب صدمات جدی می شود."

البته نویسنده برای مشکل عدم قضاوت سریع درباره ی زبان بدن افراد هم راه حلی ارائه می کند:

"یک راه برای غلبه بر این معضل این است که مراقب علائم گمراه کننده دیگری که همراه با زبان بدن ابراز شده می آیند، باشید. اگر فردی به طور مثال بسیاری از علائم عصبانیت ذکر شده در این کتاب را بروز داده باشد، می توانید اطمینان حاصل کنید که آن فرد عصبی است."

بنابراین تنها با توجه به یک یا دو نشانه نمی توان درباره ی زبان بدن یک فرد قضاوت کرد. باید مشاهدات خود را با کلمات صحبت شده ترکیب کرد تا با نشانه های بیشتر بتوان احساس درونی طرف مقابل را درک کرد.

مثل قدیمی وجود دارد که می گوید:"چشم ها هرگز دروغ نمی گویند." چشم یکی از اصلی ترین دریچه های بیان احساس درونی فرد است. لذا فهمیدن اینکه حالت های مختلف چشم ها چه مفاهیمی را از درون انسان نشان می دهند، ضروری است. در این کتاب خشایار کیافر نکاتی را درباره ی چشم ها بیان می کند؛ مثلا چشمک زدن:

"معانی ممکن: قدردانی دوستانه، همدستی (به طور مثال در یک شوخی یا در یک راز).

توضیح جزئیات: عجیب است که چشمک زدن، بدون برقراری تماس با شخص، می تواند بیشتر از دست دادن مشارکت در کاری را نشان دهد. چشمک زدن می تواند نشانه ای از داشتن راز و یا یک شوخی مشترک باشد."

در ادامه نویسنده به توضیح و تفسیر حالات مختلف دهان می پردازد. او معتقد است که دهان با بسیاری از علامت های زبان بدن در ارتباط است و دهان آن بخشی بسیار انعطاف پذیر از بدن انسان می داند که نقشی بسیار محوری در حالات چهره دارد و به عنوان مثال انواع لبخند و معانی آن را توضیح می دهد.

بخش دوم

بخش دوم كتاب "قلمروی شخصی و روش های دست دادن" نام دارد. در ابتدا كیافر درباره ی قلمروها صحبت می كند. هر موجودی در دنیا قلمرو و حریمی دارد كه می خواهد از آن محافظت كند. قلمرو فضایی است كه شخص آن را متعلق به خود می داند. فضای شخصی اطراف بدن هر شخص حریم شخصی او محسوب می شود.

او در ادامه روش های مختلف دست دادن و معانی نهفته در آن ها را بیان می كند. به عنوان مثال:"استفاده از هر دو دست برای دست دادن نشان دهنده ی صمیمیت و احساسات به طرف مقابل است. استفاده از دست چپ انتقال دهنده ی احساسات به طرف مقابل است و هر چه قسمت بالاتری از دست طرف مقابل را بگیرید احساسات عمیق تر هستند."

بخش سوم

بخش سوم "توصیف برخی رفتارهای متداول اجتماعی" است. در این بخش نویسنده مواردی مانند سوار شدن بر صندلی، پاك كردن لباس و یا گرفتن نخ آن، دستان پشت سر، نشستن در حالت آمادگی، دست به كمر ایستادن، دست به سینه نشستن و سیگار كشیدن را با آوردن عكس توضیح و تفسیر می كند. این فصل نشان می دهد كه كوچكترین حركت ما كه به صورت ناخودآگاه انجام می دهیم، نشانه ی احساسی در درون ما است.

 

بخش چهارم

این بخش "بازتاب كردن" نام دارد. بازتاب كردن روشی بسیار قدرتمند برای نزدیك كردن افراد به یكدیگر و گسترش تفاهم است. در این فصل نویسنده سعی دارد كه روش هایی را بیان كند كه چگونه افرادی كه طرز فكر و روحیات نزدیك به هم دارند، همدیگر را پیدا كنند و یا چگونه محبت و علاقه ی دیگران را به خود جلب كنیم.

بخش های پنج تا نهم كتاب به این موارد می پردازد: زبان بدن در مذاكرات، زبان بدن در فروشندگی، زبان بدن در مصاحبه شغلی، زبان بدن در اظهار علاقه و روش های بهبود زبان بدن شما و به اختصار تكنیك های موفقیت در هر كدام از این موقعیت ها با استفاده از زبان بیان را شرح می دهد.

 

نتیجه گیری

 زبان بدن كتابی مفید برای درك بخشی از ارتباطات است كه در جامعه ی ما كمتر به آن توجه شده است. با توجه به تكنیك های این كتاب می توانیم روابط اجتماعی و خانوادگی خود را بهبود بخشیم و اطرافیان خود را بهتر بشناسیم.

زبان بدن نوشته ی خشایار كیافر است كه انتشارات كدیور آن را به چاپ رسانده است. این كتاب را می توانید از سایت كتابچین تهیه و مطالعه بفرمائید.

کتاب زبان بدن

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات کدیور

کتاب های دیگری از نویسنده سیدخشایار کیافر

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
فلی مطهری نیا

دانلود نشد پول ازحسابم کم شد

پشتیبان سایت

سلام لطفا مشکلتون رو با پشتیبانی مطرح کنید تا راهنمایی تون کنند.

1400-04-12

صادق میرفضلی

برای شناخت از بقیه خیلی سودمند هست

1399-12-06

مریم مارینی

عاااالی حتما بخونین

1399-11-29

برچسب ها