×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
از خوب به عالی

دانلود کتاب از خوب به عالی

از خوب به عالی
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : از خوب به عالی

نویسنده : جیمز چارلز کالینز

ناشر : نسل نو اندیش

مترجم : فاطمه باغستانی

تعداد صفحات : 352 صفحه

شابک : 978-964-236-864-8

تاریخ انتشار : 1396

رده بندی دیویی : 658/

دسته بندی : موفقیت و انگیزشی, مدیریت، کسب و کار و کارآفرینی, تبلیغات، بازاریابی و فروش

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 69900 تومان


معرفی کتاب

"از خوب به عالی" / چرا بعضی از شرکت ها جهشی پیروزمندانه دارند اما بعضی دیگر نه؟
کتاب از خوب به عالی با عنوان اصلی (Good to great) اثری از جیمز کالینز (James Collins) می باشد که با ترجمه ای از فاطمه باغستانی، توسط انتشارات نسل نواندیش منتشر شده است.
این کتاب در حوزه مدیریت نگاشته شده است و به بررسی چگونگی اوج گرفتن شرکت های معمولی و تبدیل آنها به شرکت های عالی و همچنین به دلایل ناکامی دیگر شرکت ها می پردازد. کتاب از خوب به عالی در سال 2001 به چاپ رسیده است و جزء کتاب های پر فروش بوده و تا به حال بیش از چهار میلیون نسخه از آن در دنیا به فروش رسیده است و مخاطبان آن فراتر از فعالان سنتی کسب و کار بوده است.
در بخشی از کتاب از خوب به عالی (Good to great) می خوانیم :
" صدها یا شاید هزاران نفر، ساعت‌ها وقت خود را صرف نقد و ارزیابی دقیق موارد مربوط به شرکت سون آپ کردند؛ اما هیچ‌کس جز جو کلمن حاضر نبود مسئولیت این شکست را بپذیرد. او مقابل آینه ایستاد و انگشتش را به سمت خودش گرفت و اعتراف کرد که کافی بود نظریات کسانی را که در آن زمان به ایده او تردید داشتند، با دقت و توجه بیشتری گوش می‌داد تا به این مصیبت گرفتار نشود. او به افراد خاصی، که درست در آن زمان حضور داشتند، اشاره کرد و اظهار داشت که نگرش آن‌ها به آینده منطقی‌تر و درست‌تر از نگرش خود او بوده است."
 

فهرست مطالب



مقدمه
فصل اول. خوب دشمن عالی است
فصل دوم. رهبری سطح پنجم
فصل سوم. اول چه کسی ... بعد چه چیزی
فصل چهارم. رویارویی با حقایق بی‌رحم
فصل پنجم. مفهوم جوجه‌تیغی
فصل ششم. فرهنگ انضباط
فصل هفتم. شتاب‌دهنده‌های فناوری
فصل هشتم. چرخ پرواز و حلقه نابودی
فصل نهم. از خوب به عالی تا ماندگاری
سخن پایانی

نقد و بررسی کتاب از خوب به عالی

چکیده

شاید در نگاه اول و با توجه به متون پشت جلد کتاب تصور این باشد که این کتاب مخصوص شرکتها، کسب و کارها و بازارها می باشد، البته این فکر درست است و تمرکز مثالها و توضیحات کتاب بر روی همین موارد است اما نمیتوان گفت این کتاب و مسیری که مشخص میکند مختص شرکتها و موارد تجاریست، کتاب در یک جمله می خواهد بگوید برای موفقیت معمولی بودن و متوسط بودن کافی نیست..باید خوب باشین و تلاشتان برای رسیدن به عالی شدن باشد از خوب به عالی تبدیل شوید.

 

آشنایی با نویسنده

جیمز "جیم" کالینز درسال 1958 به دنیا آمد . او در دانشگاه استنفورد به تحصیل در رشته ی علوم ریاضی مشغول شد و از همین دانشگاه مدرک MBA را کسب کرد و در کالینز مدیر تولید شرکت HP شد. جیمز در تمام زندگی به صخره نوردی علاقه زیادی داشت و زمان زیادی را به آن اختصاص می داد.

در نشریه تینکر نام کالینز در سال های مختلف جزو ۵۰ متفکر برتر جهان اعلام شد و حتی در سال ۲۰۱۱ نام کالینز به رده ی چهارم رتبه ی بندی تینکر نیز رسید. نشریه فوربس، درسال 2017 نام کالینز را در لیست صد مغز زنده ی کسب و کار در جهان قرار داد. فهرستی که در آنها نام های زیر هم به چشم میخورد: جیورجیو آرمانی، دن گلیبرت، اریک اشمیت، مارک زاکربرگ، جک ولش، وارن بافت، ریچارد برانسون، چارلز شواب و جف بزوس

کتاب از خوب به عالی بیش از ۴ میلیون نسخه در سراسر جهان فروش داشته است. آخرین کتاب او " انتخاب بهترین بودن " این روز ها جزو محبوب ترین کتاب های هر کتابفروشی می باشد.

آثار کالینز که در کتابچین موجود است و می توانید آنها را در گوشی همراه خود و یا کامپیوترتان مطالعه کنید:

 

کالینز

 

 

همه ذاتا عالی نیستن

اکثر مردم تلاششان را تا موقعی انجام میدهند که از سطح معمولی و متوسط به سطح خوب می رسند و همان وضعیت را حفظ میکنند در صورتیکه برای کسب موفقیت تازه اول راه است و باید وضعیت را از خوب به وضعیت عالی تغییر داد.خیلی از سازمان ها شرکتها، آدم ها و... از همان اول کار به علت شرایط محیطی ( رشد در بین سازمانهایی که بوستری برای موفق شدن آنها بودن، ارث و...) طعم موفقیت را بدون طی مراحل چشیده باشند، اما آیا موفقیت فقط برای این دسته است؟ مسلما خیر ...دراین کتاب مسیر رشد برای رسیدن به موفقیت بررسی و شرح داده می شود.جالب است بدانید این کتاب حاصل تحقیق 5 ساله 21 نفر محقق بوده است که به قلم جیم کالینز به رشته تحریر در آمده است. کالینز قبل از انتشار کتاب با خود فکر می کند که در مقابل چقدر پول حاضر است که از انتشار این کتاب منصرف شود. او به این نتیجه می رسد که حتی 100 میلیون دلار نیز نمی تواند او را راضی کند که کتاب از خوب به عالی را منتشر نکند. پس شما با یک نظریه پردازی روبرو نیستید و در حال مطالعه و اجرایی کردن مراحلی هستید که آزمایش خود را پس داده اند. کالینز نویسنده ای است که دوست دارد آنچه را که یاد گرفته است را به دیگران نیز بیامود. او سعی می کند مطالبی را در کتاب خود به دیگران بیاموزد که بر اساس تحقیقات به آن دست یافته است.

یکی از نقاط قوت این کتاب ذکر منبع تجربیات و استفاده از نمودارها و ارقام است شما با سالهای شروع آزمایشات و پایانشان و میزانهای درآمد آنها نسبت به بقیه سازمانها به راحتی و در قالب نمودارآشنا می شوید.

 

خوب بودن سد راه است

بله شاید تعجب کنید ولی در کتاب نویسنده خوب بودن را خوب نمی داند بلکه آنرا سد راهی برای عالی شدن معرفی میکند، قناعت کردن به خوب بودن به این دلیل که سهل تر از عالی شدن است خود جلوی رشد و رسیدن به تعالی و عالی شدن را میگیرد.

 

بررسی فصل ها

 

فصل اول : خوب دشمن عالی است

خوب بودن عالی نیست برای رسیدن به موفقیت باید عالی شد. اگر در حرفه ای عاالی باشید خیلی بهتر از اینست که در چند کار خوب باشید. اگر میخواهید در کاری با جهش از خوب به عالی برسید باید حرفه تان رادرست انتخاب کنید باید بهترین خود را انجام دهید.

 

فصل دوم : رهبری سطح پنجم

نویسنده در این فصل به توصیف یک رهبر متعالی می پردازد و آنرا دارای خصوصیاتی می داند که یک رهبر موفق دارای آنهاست.

رهبر سطح پنجم افراد را بر هدف اولویت میدهد یعنی اول در انتخاب افرادی که می خواهند سازمان را به هدف برسانند دقت می کند او کسانی را برمیگزیند که دارای انضباط هستند و دارای نظم شخصی و کاری می باشند، اینگونه اشخاص نیازی به مدیریت خاصی ندارند. نویسنده بر دیسیپلین یا همان انضباط تاکید فراوانی دارد و آن را دارای سه قسمت می داند دیسیپلین شخص، افکار و عملکرد.

 

فصل سوم : اول چه کسی ... بعد چه چیزی

در این فصل کالینز بر روی گزینش افراد برای به کار گیری بحث میکند و تاکید دارد اینکه خصایص انسانی و شخصی هر فرد بر مهارتها و سوابق کاری و... اولویت دارد چراکه مهارتها را میتوان کسب کرد ولی خصیصه های شخصی مثل صادق بودن، مسئولیت پذیر بودن، هوشمند بودن، متعهد بودن و...در فرد ریشه دارد و اگر این خصایص را دارا نباشد و خصایص متقابل آن را داشته باشد کار بسیار سخت می شود چون ایجاد این ویژگیها در اشخاص زمان بر بوده و به دوران کودکی و رشد فرد برمیگردد به قولی "من" او شکل گرفته و تغییر آن شاید بتوان گفت غیر ممکن است.

 

فصل چهارم : رویارویی با حقایق بی رحم

بازهم در اینجا نویسنده بر روی گزینه خیلی مهم رهبری اشاره دارد، در مسیر رو به رشد از خوب به عالی مسلما و بلاشک حوادث و اتفاقات ناخوشایندی ایجاد می شود که مطلع شدن از آنها آمادگی بیشتری برای کارکنان سازمان بوجود می آورد اینکه رهبرباید بتواند به صورتی این حقایق را با آنها در سازمان در میان بگذارد که کارکنان نا امید نشوند و نکته مهم اینکه برای مشکل و اتفاق پیش آمده به دنبال مسبب نگردند.

 

فصل پنجم : مفهوم جوجه تیغی

کالینز با بیان داستانی از روباه و جوجه تیغی مفهوم جوجه تیغی را به شیرینی بیان میکند، داستان را برایتان بازگو نمیکنم تا خودتان در کتاب بخوانید و لذت ببرید در نهایت افراد موفق که مسیر خوب به عالی را طی کرده اند به درستی به جوجه تیغی شبیه کرده است، این مطلب ریز نگاهی به گفته اول مقاله دارد که : اینکه در یک کار عاالی باشید خیلی بهتر است تا در چند کار خوب باشید.

اینکه مفهوم جوجه تیغی دقیقا چیست را به خودتان واگذار می کنم تا کتاب را مطالعه کنید.

 

فصل ششم : فرهنگ انضباط

این فصل به گونه ای توصیف و تشریح فصل دوم می باشد چرا که رهبری اشخاصی را انتخاب میکرد که دارای دیسیپلین باشند در اینجا بعداز اینکه جوجه تیغی هر شخص مشخص شد وارد سیکل انضباط می شود.

 

فصل هفتم : شتاب دهنده های فناوری

در اینجا نیز به مفهوم جوجه تیغی بر میگردیم، فناوریهایی در سازمان استفاده خواهند شد و بعنوان شتاب دهنده قرار خواهند گرفت که با سیکل جوجه تیغی سازمان هماهنگ باشند.

 

فصل هشتم: چرخ پرواز و حلقه نابودی

کالینز پیشرفت شرکت هایی که مسیر  از خوب به عالی راطی کرده اند اینگونه وصف می کند: هیچ عملکرد تعیین شده، هیچ برنامه ویژه، هیچ خلاقیت بی مانند، هیچ خوش شانسی یا هیچ دگرگونی پیچیده ای در کار نیست. مسیر از خوب به عالی حاصل عملکردی تدریجی، مرحله به مرحله و تصمیم به تصمیم است که مانند گردش چرخ پرواز یکپارچه شده است و نتایجی پایدار و چشمگیر به بار آورده است.

 

کتاب از خوب به عالی

 

 

در پایان بخشی از متن کتاب را میخوانیم تا با قلم نویسنده و برگردان مترجم آشنا شویم:

" روشن است که مفهوم جوجه تیغی با مهارت صرف در یک زمینه مغایرت دارد. شاید شما در زمینه ای مهارت داشته باشید، اما الزاماً نتوانید از آن طریق در جهان حرف اول را بزنید. مثالی می آوریم: فرد جوانی را در نظر بگیرید که در درس ریاضیات دبیرستان همیشه امتیاز A را کسب می کند و در بخش ریاضیات آزمون استعداد تحصیلات عالی نمرات بالایی به دست می آورد. این نشان می دهد که او مهارت خوبی در رشته ریاضی دارد؛ اما آیا معنایش این است که باید ریاضیدان شود؟ نه الزاماً. حال فرض کنید این فرد جوان به کالج برود، وارد رشته ریاضی شود و همچنان رتبه A بگیرد. با این حال با رقبایی روبه رو شود که استعدادی موروثی در ریاضیات دارند. یکی از همین دانش آموزان پس از برگزاری امتحان گفته بود: «سه ساعت طول کشید تا امتحان نهایی را تمام کنم؛ اما کسانی بودند که امتحان را در عرض سی دقیقه تمام می کردند و نمره A+ گرفتند. طراحی مغز آن ها جور دیگری است. شاید بتوانم ریاضیدان برجسته ای باشم، اما هرگز نمی توانم بهترین باشم.» ممکن است آن فرد جوان برای ادامه دادن ریاضی، باز هم از سوی والدین و دوستان خود زیر فشار باشد. آن ها به او می گویند: «اما تو در این رشته استعداد خوبی داری.» درست مثل فرد جوان مثال ما. بسیاری از افراد به سمت مشاغلی سوق داده شده یا به آن مشغول شده اند که هرگز نمی توانند در آن پیشرفت کنند، به مدارج عالی دست یابند یا آن را تکمیل کنند. آن ها به لحاظ تکیه بر نوعی مهارت یا نداشتن یک مفهوم جوجه تیغی روشن، به ندرت در زمینه فعالیت خود، به بهترین سطح رسیده اند."

 

می توانید این کتاب ارزشمند را که فاطمه باغستانی آنرا ترجمه کرده و انتشارات نسل نو اندیش آن را منتشر کرده در فروشگاه کتاب دیجیتالی کتابچین تهیه و مطالعه نمائید.


 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات نسل نو اندیش

ویدئوهای مرتبط با کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
rana khavak

اگر صوتی همه کتاب ها بود عالی بود

1402-01-15

حسین متردد

میشه گفت کتاب انگیزشی نیست..انگیزشی همش داره امید میده ولی این کتاب چون ماهیتش تحقیقی هست شمارو با حقایق آشنا میکنه

1400-10-06

آزیتا لحمی

فوق العاده هست ممنون از کتابچین

1400-10-01

سیدعلیرضا

این کتاب بیشتر برای آن دسته که دنبال موفقیت هستند در امر کسب و کار و اینکه می‌خواهند مدیر موفقی باشند مفید و قابل مطالعه است

1400-09-29

فاطمه زوجی

مدیران بخونن اونارو از چیزی که هستن فراتر میبره و بهبود میبخشه

1400-09-22

شاهرخ طالبی

ماشالا چه تعریفی کردن دوستان از این کتاب..ترغیب شدم بخونمش

1400-09-21

hamed

کتاب به این دلیل که تحقیقی هستش واقعا عالیه مطالبش بر اساس حقایق هست

1400-09-13

manije

یک کتاب عالی برای مدیریت کردن

1400-08-15

کتایون ریاحی

اگر کسب کاری دارید به شدت توصیه می شود

1400-07-14

داوود

بسیار عالی و مفید

1400-07-11

مجید ملایی

واقعا عالیه مثالی توش زده میشه در مورد روباه و خارپشت که خیلی جای تامل داره

1400-06-30

شاهرخ فومنی

به نظرم تو هر زمینه و حوزه ای که میخوان عملکرد عالی به دست بیارید باید این کتاب را بخونین

1400-06-23

امید بیجاری

کتاب خوب و مستندی هست و با ادله میره جلو

1400-04-26

zohre shahmoradi

اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار را دارین حتما قبلش این کتاب را مطالعه کنید

1400-03-31

امیدی

ترجمهٔ بد

1400-02-13

رها محمودی

خوب بود

1400-02-11

عرفان خدایی

واقعا کتاب خوبیه. خیلی از اشتباهاتی که توی مدیریت یه مجموعه داریم رو اصلا متوجه نمی شیم. پیشنهاد میکنم بخونید

1400-02-11

برچسب ها