×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود رایگان کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
زن زیادی

دانلود کتاب زن زیادی

زن زیادی
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : زن زیادی

نویسنده : جلال آل احمد

ناشر : کتابچین

تعداد صفحات : 55 صفحه

دسته بندی : داستان های کوتاه, داستان های آموزنده

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : رایگان


معرفی کتاب

"زن زیادی"
کتاب حاضر اثری از جلال آل احمد می باشد.
جلال آل احمد متولد 11 آذر 1302 در خانواده ای روحانی در تهران به دنیا آمد. او اصالتا اهل شهرستان طالقان در روستای اورازان بود. پدر او پس از پایان دبستان اجازه تحصیل در دبیرستان را به او نداد اما او به دور از چشم پدرش در کلاس های دارالفنون اسم نوشت. او روزها کار می کرد و شب ها درس می خواند. او تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشسرای عالی تهران ادامه داد. جلال از نویسندگان روشنفکر و مترجمان ایرانی و همسر سیمین دانشور بود. جلال در شهریور 1348 در سن 46 سالگی درگذشت.زن زیادی در واقع جمع آوری داستان هایی درباره زنان از بین تمامی آثار جلال آل احمد می باشد. که محوریت موضوع در رابطه با نقش کم ارزش زن در سالهای ابتدایی قرن سیزدهم می باشد.
در بخشی از این کتاب می خوانیم :
" تازه زنگ تفریح را زده بودند و معلم‌ها، یک یک، از میان هیاهوی بچه‌هایی که با سر و صدا، توی حیاط مدرسه ریخته بودند، و دوان دوان به طرف منبع آب هجوم آورده بودند، فرار می‌کردند و به طرف دفتر پناه می‌آوردند. اتاق کوچک بود. میز ناظم مدرسه نصف آن را گرفته بود. و به سختی می‌شد رفت و آمد کرد. دور تا دور بالای اتاق را سیم‌های چرک و سیاه برق و تلفن و زنگ اخبار پوشانده بود. بالای سر میز ناظم مدرسه عکس قاب گرفته و بزرگ جوانکی با لباس پیشاهنگی، خاک گرفته و رنگ و رو رفته، به دیوار آویزان بود. غیر از صندلی‌های دور اتاق، یک گنجه و یک چوب رخت و یک روشویی حلبی و یک تابلوی بزرگ اخطارها و اعلان‌های اداری، دیگر اثاث اتاق بود. یک عکس دسته‌جمعی کوچک هم روی بخاری بود که دیپلمه‌های نمی‌دانم کدام سال مدرسه را با لباس شق و رق و معلم‌ها و ناظم و مدیر همان سال نشان می‌داد. "
 

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

درباره کتاب زن زیادی

کتاب زن زیادی به صورت مجموعه داستان توسط جلال آل احمد نوشته شده است. این کتاب از جمله آثاری است که نویسنده با زبان داستان به روشنگری در زمانه خود می پردازد. این اثر در ادامه دوره سکوت جلال آل احمد نوشته شده است.

 

زن زیادی

 

مقدمه کتاب

 مقدمه کتاب شامل رساله پولوس رسول به کاتبان بوده و نشان دهنده مقدس بودن نویسندگی و قلم فرسایی است. این مقدمه در چاپ دوم به کتاب افزوده شده و قسمتی از مقدمه چاپ اول که از پرویز ناتل خانلری بود حذف شده است. خانلری در زمان انتشار چاپ اول آزاده خواهی بوده که بعدا به عنوان وزیر معرفی شد.

محتوای داستان های کتاب

ساختار داستان های کتاب زن زیادی از خاطرات، حدیث نفس، گفتگوی درونی جلال آل احمد به همراه روشنگری درباره سنت های غیر ضرور زمان تشکیل شده است. نویسنده در این داستان ها خواستار آزادی بیان بیشتری است. در این کتاب تلاش می شود از جامعه فضا و فرصتی برای نفس کشیدن درخواست شود.

داستان سمنو پزان

کتاب زن زیادی به صورت عمیق به موضوع زنان و حقوقشان پرداخته و در این داستان ماجرای زنی را روایت می کند که تلاش می کند با برخی نذرها بچه هووی خود را سقط کند. جلال در این داستان زنی را به تصویر می کشد که با استفاده از نذری می خواهد دچار گناهی مانند قتل شود. او در این داستان باورهای مختلف زمانه خود درباره خاصیت نذری سمنو را می آورد. نقد او از یک سوی دیگر زنانی را هدف می گیرد که هووی خود را عامل بدبختی خود می دانند ولی در برابر عامل اصلی که شوهر باشد هیچگونه حقی برای خود قائل نیستند.

 

سمنو پزان

 

دفترچه بیمه

نویسنده در داستان دفترچه بیمه قسمتی از هرج و مرج اجتماعی و اداری موجود در جامعه را سوژه قرار می دهد. این قسمت از کتاب زندگی معلمی را بررسی می کند که دفترچه بیمه ندارد و خرج زندگی نیز بر او سنگین است. این معلم روش آموزشی که بدنه آموزش پرورش آن را دیکته می کند را قبول ندارد و بعضا درون گویه هایی در نقد آن دارد.

داستان دزد زده

کتاب زن زیادی در هر داستانش به مشکلات جامعه اشاره دارد و آن را مورد نقد قرار می دهد. در داستان مرد دزد زده با مردی مواجه می شویم که کاغذ، قلم، لوازم حمام و رادیوی او را دزد برده است و پاسگاه هیچ اقدامی را برای گرفتن دزد و بازگرداندن اموال انجام نمی دهد. این مرد با بیان داستان تلاش می کند ترحم ماموران و مردم را جلب کند. در این داستان خانه مرد نماد جامعه ای است که با بردن کاغذ و قلم جلوی روشنگری بسته شده و با دزدیدن رادیو امکان آگاهی دهی از بین رفته است. در این جامعه وسایل حمام ربوده شده و مردم از نظر اخلاقی ناپاک هستند.

زن زیادی

مهم ترین داستان کتاب که اسم کتاب نیز از آن بر گرفته شده داستان زنی است که به دلیل وجود عیب ظاهری در صورتش نتوانسته تا 34 سالگی ازدواج کند. این زن به دلیل موفق نشدن به ازدواج منزوی شده و هویت اجتماعی خود را وابسته به مردان می داند. جلال آل احمد در این داستان چنین زنانی را به نقد می کشد و انتظار دارد این زن ها بتوانند هویت خود را بدون حضور مردان بازیابند.

زبان طنز

نویسنده در کتاب زن زیادی از نوعی طنز در بیان داستان ها استفاده نموده است. او با توصیف دقیقی که از رفتار اشخاص و موقعیت و با استفاده از شناخت زیادی که از انسان ها دارد تلاش می کند مشکلات جامعه را در قالب داستانی طنز آلود بیان کند.

نویسنده: سعید گلمحمدی

 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات کتابچین

ویدئوهای مرتبط با کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
احمد بویری

عالی بود

1402-01-13

مرواریدبیگلری‌فرد

والا‌مدتها‌بودمیخواستم‌این‌کتاب‌رابه‌چنگ‌بیاورم‌بااینکه‌مشترک‌طاقچه‌وفیدیبو‌ونوارهستم‌بهش‌برنخوردم‌وامروزبه‌مرادم‌رسیدم‌؛کتابهای‌امیل‌زولا‌راهم‌بسیاردوست‌دارم

1401-08-30

هدی

خوبه

1400-11-10

سیدعلیرضا

کتابی در خصوص وضعیت زنان ار آل احمد ، خواندن آن را توصیه میکنم

1400-10-04

محمد

یک سری داستان های جالب داره ، و نویسنده کتاب از نویسنده های خوب ایران است

1400-08-25

محمدرضا

جایگاه زنان را در ایران قدیم در قالب داستان بیان میکند

1400-08-15

راز ن

حرکت نمیکنه

پشتیبان سایت

متوجه مشکل نشدم

1400-08-07

الهه دشتبانی

زیبا و دوست داشتنی.

1400-07-04

آبان عیوضی

در سرشناس بودن آقای جلال آل احمد شکی نیست ولی بنظرم داستان‌های کتاب «زن زیادی» برای همان دوره نویسنده، جذاب و خواندنی بود و مطالعه این مجموعه فقط جهت آشنایی با شرایط زندگی گذشته، جالب و مفید است و بعضی از داستانها مثل «جا پا» بی‌جهت طول و تفصیل داده شده است.

1400-06-26

ساسان رامح

کتاب خوب و جالبیه . داستان هایی پربار و سودمند در مورد زنان جامعه ما . دوستانی که به این موضوع علاقه دارند حتما این کتاب را بخوانند .

1400-06-03

Moones

کتابش خوب بود چندین داستان کوتاه داشت. تعداد صفحاتش هم از چیزی ک داخل اپ نوشته بیشتر بود.

1400-05-30

راز ن

خوب

1400-04-22

المیرا پاک بخش

خیلی خوبه.

1399-02-14

برچسب ها