×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
از پس فردا تا دیروز: مجموعه فیلم نامه های کوتاه

دانلود کتاب از پس فردا تا دیروز: مجموعه فیلم نامه های کوتاه

از پس فردا تا دیروز: مجموعه فیلم نامه های کوتاه
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : از پس فردا تا دیروز: مجموعه فیلم نامه های کوتاه

نویسنده : یوسف یزدانی

ناشر : گیوا

تعداد صفحات : 104 صفحه

شابک : 978-600-451-267-1

تاریخ انتشار : 1396

رده بندی دیویی : 4372/791

دسته بندی : فیلمنامه

نوع کتاب : Epub

قیمت پشت جلد : 18000 تومان

قیمت نسخه الکترونیک : 5100 تومان


معرفی کتاب

" از پس‌فردا تا دیروز " / مجموعه فیلمنامه های کوتاه

کتابی به نویسندگی یوسف یزدانی از انتشارات گیوا منتشر شده است.

در حوزه‌ی ادبیات نمایشی ایران، چاپ فیلم‌نامه‌های کوتاه- در قالب کتاب- چندان رایج و معمول نیست و حتی فیلم‌نامه ‌نویسان عرصه‌ی فیلم کوتاه هم تمایل چندانی به این کار ندارند. حال آن که جای خالی این نوع آثار در میان انواع کتاب‌های فیلم‌نامه‌نویسی خالی و بلکه به نظر ضروری می‌آید. شاید علت اساسی و اصلی مغضوب واقع ‌شدن آثاری از این دست، عدم حمایت از فیلم کوتاه و فیلم‌نامه‌های کوتاه از طرف همان‌هایی باشد که مدعی حمایت از فرهنگ و هنر و ادبیات‌اند که بی‌شک تأثیری منفی بر جای می‌گذارد و این کاملاً محسوس و مشهود است.

متأسفانه در عرصه‌ی فیلم‌نامه‌نویسی، هرگز این بخش از ادبیات نمایشی- البته اگر چنان چه در این بخش قرار بگیرد!- جدی گرفته نشده و به خصوص در زمینه‌ی فیلم‌نامه‌های کوتاه، هر نابلدی با نوشتن «روز- خارجی- خیابان» می‌شود فیلم‌نامه‌نویس. در حالی که تمامی فاکتورهای فیلم‌نامه‌های بلند، در آثار کوتاه نیز وجود دارد که متأسفانه در مسابقه‌های گاه به گاه فیلم‌نامه‌نویسی هم، داوران محترم چندان به تکنیک و فن درست نوشتن اهمیتی نمی‌دهند و تنها و تنها به مضمون اثر توجه دارند که این‌ جای تأسف و تأمل دارد. ضمن این که در آموزشگاه‌های فیلم‌نامه‌نویسی هم، بسیاری از اساتید محترم چندان به نثر فیلم‌نامه تأکید نمی‌کنند و اعتقاد دارند فیلم‌نامه در نهایت نقشه‌ی فیلم است و لازم نیست چندان در مورد مثلاً نثرش حساس بود! و این اولین ضربه‌ای است که بر پیکره‌ی فیلم‌نامه‌نویسی وارد می‌شود و خانه از پای بست رو به ویرانی می‌نهد.

به نقل از نویسنده :

" باید صادقانه بگویم که فیلم‌نامه‌نویسی را از آموزشگاه‌های سیار استاد «بیضائی» آموخته‌ام! از فیلم‌نامه‌هایش. و ایشان یک‌ تنه جور همه را در خوب و درست‌ نوشتنِ فیلم‌نامه متحمل می‌شود و ما بیگانه‌اش می‌دانیم و می‌خوانیم.

شاید به دلیل داستان‌نویس‌ بودنم، به نثر در فیلم‌نامه بسیار اعتقاد دارم و بر این باورم که نثر در فیلم‌نامه، باید محکم، گویا، پربار و البته بصری‌تر باشد و حتی ادبی. چه اشکالی دارد اگر یک فیلم‌نامه برخوردار از این همه باشد!؟ 

دقت در استفاده‌ی به جا از واژه‌ها، می‌تواند به تصویری بودن اثر کمک کند و به آن عمق بخشد و نظر نویسنده را حتی در دکوپاژ بیان دارد. بی ‌آن که نویسنده دخالتی در کارگردانی اثر داشته باشد. به عنوان مثال، واژه‌ی «می‌رود» یا «می‌آید» از نظر زاویه و کادربندی بسیار با هم تفاوت دارند و به همین شکل واژه‌های بسیاری که می‌توانند آگاهانه در خدمت فیلم‌نامه و بیان بصری فیلم‌نامه‌نویس قرار گیرند.

در نهایت این مجموعه با تمام کم و کاستی‌هاش، تلاشی هر چند ناچیز در عرصه‌ی ادبیات نمایشی- به خصوص فیلم‌نامه‌نویسی کوتاه است. هر یک از فیلم‌نامه‌های این مجموعه در سال‌های دور و نزدیک- که در واقع بخشی از آثار دهه‌ی هفتاد و هشتاد است- در حالات روحی و فکری متفاوتی نوشته شده‌اند و حیف که جز تعدادی از آن‌ها هرگز تبدیل به فیلم نشدند که اگر در زمان خودشان به فیلم تغییر شکل می‌دادند، شاید هرگز قصد چاپ‌شان را نمی‌کردم. در هر حال هر چه بادا باد..."

در بخشی از کتاب می خوانیم :

" توی محوطه‌ی رو باز اداره‌ی پست- که حصاری از سیم‌های خاردار دارد- تعداد زیادی صندوق‌های اسقاطی و فرسوده روی هم تلنبار شده‌اند. دو کارگر مذکور صندوق پستی کهنه را کنار بقیه‌ی صندوق‌های فرسوده قرار می‌دهند. متصدی جوان انبار آن‌ها را راهنمایی می‌کند. آن طرف‌تر چند نفر، صندوق‌های کهنه را بار نیسان می‌کنند. متصدی جوان، دفتر بزرگ را باز می‌کند تا شماره اموال صندوق کهنه را یادداشت کند. با دستمالِ پارچه‌ای، محل شماره خورده را سعی دارد پاک کند. متوجه نامه‌ای می‌شود که به جداره‌ی داخلی صندوق پستی چسبیده. با تعجب نامه‌ی توی صندوق را از جداره می‌کَند. به تمبر قدیمی و خود پاکت نامه نگاهی می‌اندازد که از ظاهرش پیداست مربوط به سال‌ها پیش است. دفتر را می‌گذارد روی صندوق و پاکت نامه را باز می‌کند. قطعه‌ای عکس به همراه چند برگ گلِ خشکیده، از توی پاکت می‌افتد زمین. متصدی، عکس و برگ‌های گل را برمی‌دارد. صاحب عکس، مرد جوانی با موهای پُرپشت و پیراهن خال ‌خالی است که زنجیر طلایی دور گردنش به وضوح دیده می‌شود. متصدی نامه را از توی پاکت درمی‌آورد و شروع می‌کند به خواندن."

 

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات گیوا

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
مهران محمدی

عالی

1400-10-23

برچسب ها