×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
بهشت

دانلود کتاب بهشت

بهشت
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

با کتاب بهشت در این ویدئو آشنا شوید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : بهشت

نویسنده : تونی موریسون

ناشر : روزگار

مترجم : گیسو پارسای

تعداد صفحات : 352 صفحه

شابک : 978-964-374-052-8

تاریخ انتشار : 1383

رده بندی دیویی : 813/54

دسته بندی : رمان های خارجی

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 10000 تومان

معرفی کتاب بهشت را رایگان بشنوید


معرفی کتاب

"بهشت"
رمان بهشت با عنوان اصلی (Paradise) اثری از تونی موریسون (Toni Morrison) می باشد که با ترجمه ای از گیسو پارسای، توسط انتشارات روزگار منتشر شده است.
تونى موريسون جايزه ‏ى نوبل در رشته ادبيات را در سال 1993 دريافت كرد. او همچنين برنده‏ى جايزه‏ى «پوليتزر» و برنده‏ ى جايزه‏ ى ادوارى «نقدهاى ادبى ملى» است. شش رمان پيشين موريسون عبارتند از: جاز، دلبند، كوچولو، آواز سليمان، سولا و آبى‏ ترين چشم. با اقتباس از رمان دلبند که در سال 1998 منتشر شد و داستان یک زن برده سیاه پوست را روایت می کند  فیلمی با بازی اپرا وینفری ساخته شد.
«بهشت» يكى از زيباترين و ماندنى‏ ترين رمان‏هاى اوست. اين كتاب براى نخستين بار در سال 1999 در آمريكا چاپ شد و مورد استقبال خوانندگان آثار ادبى قرار گرفت. این رمان اولین اثر او بعد از دریافت جایزه نوبل ادبیات است و با توصیف صحنه ای دلهره آور از یک خشونت دسته جمعی آغاز می شود و به دلایل شروع و پیدایش این خشونت در جامعه می پردازد. جامعه ای که توسط بردگان آزاد شده ایجاد گشته و از پایه ها و اصول این جامعه می توان به عدالت و قانون اخلاق مدار و البته ترس اشاره کرد. او در این رمان، اثری فراموش نشدنی درباره دین، نژاد و جنسیت آفریده است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:
"در همان حال، آب مقدس براى بار دوم و سوم روى آن‏ها ريخته و زمزمه‏هاى حاضران به آن عبارت مقدس افزوده مى‏شد. دختران در حالى كه سر در شانه‏ها فرو مى‏بردند، به ساحل مى‏آمدند و به طرف اجاق بزرگ مى‏رفتند تا خود را خشك كنند، دوستانشان را در آغوش بگيرند و به يكديگر تبريك بگويند.
بعد از آن، همه‏چيز تغيير يافت. كالوارى داراى استخر شد و مردان مقدس براى ريختن آب مقدس به منظور تعميد، از ظرف‏هاى كوچك استفاده مى‏كردند و ميزان آب مصرفى، بسيار كم شد. ديگر كسى را در آب فرو نمى‏بردند، بلكه دختران در همان حال كه به ترتيب جلو مى‏آمدند و مى‏ايستادند، تنها چند قطره بر سرشان ريخته مى‏شد.
 غير از مواقع تعميد، اجاق بزرگ هيچ ارزش واقعى ديگرى نداشت. آن‏چه در روزهاى گذشته در هى‏ون امرى ضرورى به شمار مى‏آمد، در رابى مورد استفاده نبود. گارى‏هايى كه به آن‏جا رفت و آمد مى‏كردند، اجاق‏هاى خوراكپزى براى آشپزخانه‏ها همراه مى‏آوردند. گوشت مورد مصرف يا از مرغ‏هايى تأمين مى‏شد كه در حياط قُدقُد مى‏كردند و يا از بدن حيوانات خانگى جدا مى‏شد. برخلاف روزهاى نخست در هى‏ون، شكار در رابى، نوعى بازى يا ورزش به شمار مى‏رفت. هنگامى كه مردان اجاق بزرگ را باز كردند، به آن‏جا آوردند و دوباره سوار كردند، زنان مغرورانه سر تكان مى‏دادند. ولى در خفا، از اين‏كه به جاى آن، چيزهايى مثل گونى‏هاى پر از غلات و يا لااقل گهواره‏ى كودك در كاميون‏ها نبود، رنجيده‏خاطر مى‏شدند. حتى از اين‏كه  مدت زيادى براى سوار كردن اجاق بزرگ وقت تلف شد، رنجيده خاطر بودند. مدتى كه مى‏توانست صرف كارهاى خصوصى و شايد محرمانه‏ى آن‏ها شود. اگر نوشته‏ى روى اجاق بزرگ تا آن اندازه اهميت داشت كه زن‏ها مى‏دانستند دارد و خود شاهد درگيرى در جلسه‏ى برگزار شده بودند، پس چرا مردان اجاق بزرگ را به جاى ديگر حمل كردند و آجرهاى زير آن را در جايى كه از پنجاه سال پيش بنا شده بود، به حال خود نگذاشتند؟"

فهرست مطالب

رابى‏    
ماويس‏    
گرِيس‏    
سنه‏كا    
ديواين‏    
پاتريشيا    
كنسولاتا    
لون‏    
سيومرى‏    
ديدار    

 

نقد و بررسی رمان بهشت

رمان بهشت (Paradise) رمانی است اثر تونی موریسون (Toni Morrison) که در سال 1997 منتشر شد. این رمان اولین رمان او پس از برنده شدن جایزه نوبل ادبیات در سال 1993 است. به گفته نویسنده، بهشت "سه گانه" ای را که با رمان محبوب (Beloved-1987) آغاز می شود و در رمان جاز (Jazz -1992) ادامه پیدا می کند را کامل می کند.

رمان بهشت به عنوان کتاب منتخب باشگاه کتاب اوپرا در ژانویه 1998 انتخاب شد و در ماه آگوست سال گذشته در لیست پرفروش ترین های BlackBoard قرار گرفت. موریسون می خواست اسم رمان، جنگ باشد اما ویراستارش او را از این کار منصرف کرد.

آن طور که گفته می شود این کتاب برای موریسون به منزله تولد دوباره بود.

 

خلاصه کتاب بهشت

رمان با این جمله تکان دهنده آغاز می شود: نخست به دختر سفیدپوست شلیک می کنند. برای سایرین، به اندازه ی کافی فرصت دارند، نیازی به عجله کردن نیست.

این رمان در نه بخش نوشته شده است. نام اولین بخش "روبی" است. درست هم نام شهری است که مرکز اتفاقات کتاب است. بقیه بخش ها هم اسم زنانی است که در قسمت های مختلف شهر و صومعه نقش دارند. زنان صومعه عبارتند از: ماویس (Mavis)، گریس (Grace) (معروف به "گیگی")، سنکا (Seneca)، دیواین (Divine) (که نام او در واقع "پالاس" Pallas است) و کنسولاتا (Consolata) (معروف به "کانی"). اگرچه فصل های کتاب هم اسم شخصیت های خاصی نامگذاری شده اند و در هر بخش آنها داستان خود را روایت می کنند اما موریسون هم در میان این روایت ها، دیگر داستان های شهر روبی و صومعه را که در 17 مایلی جنوب این شهر بنا شده و چگونگی قصد مردان روبی برای نابودی زنان صومعه را بیان می کند.

Paradise

 

در بخشی از این کتاب می خوانیم

در همان حال، آب مقدس براى بار دوم و سوم روى آن‏ها ریخته و زمزمه ‏هاى حاضران به آن عبارت مقدس افزوده می ‏شد. دختران در حالى كه سر در شانه‏ ها فرو می ‏بردند، به ساحل می آمدند و به طرف اجاق بزرگ میرفتند تا خود را خشك كنند، دوستانشان را در آغوش بگیرند و به یكدیگر تبریك بگویند.
بعد از آن، همه ‏چیز تغییر یافت. كالوارى داراى استخر شد و مردان مقدس براى ریختن آب مقدس به منظور تعمید، از ظرف‏هاى كوچك استفاده مى‏كردند و میزان آب مصرفى، بسیار كم شد. دیگر كسى را در آب فرو نمیبردند، بلكه دختران در همان حال كه به ترتیب جلو می آمدند و می ایستادند، تنها چند قطره بر سرشان ریخته می شد.

 

نقد و بررسی

رمان بهشت به طور محسوسی با سایر داستان های موریسون تفاوت دارد. این تفاوت به طور اصلی از نوع نگرش و دیدگاه او به جهان هستی سرچشمه می گیرد. او در این رمان به این موضوع می پردازد که بهشت کجاست و برای چه کسانی است.

با اینکه این کتاب در ایران نسبتا پرطرفدار است، در آمریکا خیلی دیده نشد. منتقدان این کشور سعی کردند به دلایل مختلف از جمله نژادپرستی این رمان را رمانی بی کیفیت نشان دهند.

چیزی که بیش از همه منتقدان آمریکایی را عصبانی می کرد، این بود که موریسون در این رمان به شخصیت اصلی زنان پرداخته بود و سیستم تبعیض نژادی را به چالش کشیده بود. او در این رمان جامعه ای را که خود سال ها لمس کرده بود را برای خواننده به تصویر کشیده بود. جامعه سیاه پوستان آمریکایی که با وجود آزادی نسبی که در آمریکا دارند، باید با مسائل و مشکلات جدید و در واقع با شکل مدرن برده داری آمریکا، دست و پنجه نرم کنند.

با این حال کسانی بودند که رمان را به شکل درست و حقیقی آن می دیدند و ارزش آن را شناخته بودند؛ و رمان را با صفاتی نظیر عالی، برجسته و حیرت آور توصیف کرده بودند. برای مثال:

 Impressive, eloquent, and powerfully imagined. 

 چشمگیر، شیوا و با تخیلی قدرتمند

Baltimore Sun

 


 

 A fascinating story, wonderfully detailed. 

 داستانی شگفت انگیز و با جزئیاتی حیرت آور

 Los Angeles Times

 


 

 Stunning. Morrison at her novelistic best. 

 خیره کننده. موریسون در اوج رمان نویسی خود

 New Yorker

 

درباره نویسنده

کلوئی آنتونی وففورد موریسون (Chloe Anthony Wofford Morrison) (متولد 18 فوریه 1931 - 5 آگوست 2019)، معروف به تونی موریسون، رمان نویس، مقاله نویس، ویراستار کتاب و استاد دانشگاه بود. اولین رمان او، "آبی ترین چشم" در سال 1970 منتشر شد. آواز سلیمان با تحسین منتقدان (1977) توجه ملی را به او جلب کرد و جایزه محافل کتاب منتقدان کتاب را از آن خود کرد. در سال 1988، موریسون برنده جایزه پولیتزر برای کتاب معشوق شد. او هنگامی که در سال 1993 جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد، به رسمیت شناخته شد.

موریسون در لورآین، اوهایو متولد و بزرگ شد، در سال 1953 با مدرک زبان انگلیسی از دانشگاه هوارد (Howard) فارغ التحصیل شد. او در سال 1955، از دانشگاه کرنل (Cornell) فوق لیسانس ادبیات آمریکا را گرفت. در سال 1957 وقتی که دوباره به دانشگاه هوارد بازگشت، متاهل بود و قبل از طلاق در سال 1964 صاحب دو فرزند شد. در اواخر دهه 1960، او به عنوان اولین ویراستار زن سیاه پوست در شهر نیویورک شد. در دهه 1970 و 1980، او به عنوان یک نویسنده مشهور شد و در سال 1998 از مشهورترین اثر او، محبوب، فیلمی ساخته شد.

کلوئی آنتونی وففورد موریسون

 

دیگر آثار نویسنده

بیشتر آثار او درباره زندگی زنان سیاه پوست و سختی ها و زجر های آن ها است. به علاوه در آثار او از برده داری و تبعیض علیه زنان هم صحبت شده است.

  • رمان ها
  • خانه
  • یک بخشش
  • عشق
  • جاز
  • محبوب
  • بچه قیر
  • سرود سلیمان
  • سولا
  • آبی ترین چشم

آثار او در زمینه ادبیات کودکان

  • ۲۰۰۷ - اختیار دست کی است؟ آینه یا شیشه؟
  • ۲۰۰۴ - اختیار دست کی است؟ توله سگ یا مار؟
  • ۲۰۰۳ - اختیار دست کی است؟ مورچه یا آخوندک؟
  • ۲۰۰۳ - اختیار دست کی است؟ شیر یا موش؟
  • ۲۰۰۲ - کتاب آدم های بدجنس
  • ۲۰۰۲ - جعبه بزرگ

نمایشنامه

  • امت خیالباف

آثار غیر داستانی

  • ۲۰۰۴به یاد بسپار
  • ۱۹۹۷تولد یک ملیت
  • ۱۹۹۲بازی در تاریکی
  • ۱۹۷۴کتاب سیاه

 

نماد های داستان

  • رنگ ها. در رمان بهشت، از رنگ ها هم به عنوان نماد استفاده می شود. به عنوان مثال، رنگ سبز اغلب در رمان خودنمایی می کند.
  • صلیب. صلیب نماد میثاق است. این نماد و رنگ سبز به هم نماد آزادی را می دهند.

 

شخصیت های داستان

اهالی صومعه

  • کنسولاتا (کانی): در دوران کودکی توسط راهبه ماری مگنا به صومعه آورده شد. بعد از مرگ ماری مگنا، مشروبات الکلی را شروع می کند. او رهبر / چهره اصلی زنان صومعه سرا در نظر گرفته می شود.
  • ماویس: زن خانه داری که پس از کشتن تصادفی دوقلوهای جوان خود، مرل (Merle) و پرل (Pearl)، خانواده خود را ترک می کند. به نظر می رسد او پارانوئید است، یک بار گفت که فرزندانش توسط پدرشان مسموم شده اند و قصد کشتن او را دارند.
  • گریس (گیگی): زنی جذاب، کاملاً متفکر و دارای روحیه آزاد که دوست پسر زندانی خود یعنی مایکی رود (Mikey Rood) را ترک کرد و سپس به صومعه آمد.

مردم شهر روبی

خانواده مورگان (Morgan)

  • دیک مورگان (Deek Morgan): او برادر روبی مورگان است و نفوذ زیادی در شهر دارد. بانک شهر را اداره می کند. با دختری به نام سوان Soane ازدواج می کند و هر دو پسر خود را در جنگ ویتنام از دست می دهد.
  • استوارد مورگان (Steward Morgan): او دوقلوی دیک و برادر روبی مورگان است. او هم درست مثل برادر دوقلوی خود نفوذ زیادی در شهر دارد و به برادرش در کار اداره بانک شهر کمک می کند. با زنی به نام دووی Dovey ازدواج کرده است و قادر به بچه دار شدن نیستند چون هر دو آنها نابارور هستند و از این موضوع رنج می برند.

 

جملات معروف کتاب بهشت

  • هر کس تصور کند عشق آسان است، حماقت خود را به اثبات می رساند.
  • هیچ کس بدون تحمل درد و رنج ناشی از عشق، لیاقت عاشق شدن را ندارد. تو نمی خواهی عاشق بشوی چون کسی رفتار اشتباهی با تو داشته است. نمی خواهی عاشق بشوی چون این تصمیم را گرفته ای. عشق را تنها از طریق تمرین و تفکر دقیق می توان درک کرد و به دست آورد و کسی حق اظهار نظر درباره ی آن را دارد که بتواند این احساس را به خوبی درک کند و روش پذیرفتن آن را بداند.

کتاب بهشت

 

نتیجه گیری

یکی از مسائل مهم جهان که سالیان سال است با آن مبارزه می شود، خشونت علیه زنان و نژاد پرستی است. این کتاب به شکل جذابی این مسائل را به تصویر کشیده است و دلیل جذابیت آن هم این است که نویسنده این موضوعات را با پوست و گوشت خود درک کرده است. اگر به خواندن این کتاب علاقه مند شده اید باید بدانید که وب سایت کتابچین یکی از بزرگ ترین وب سایت های کتاب الکترونیکی این کتاب را با ترجمه خانم گیسو پارسای از انتشارات روزگار منتشر کرده است. می توانید به این سایت سری بزنید و خواندن این کتاب لذت ببرید.

 

 

به قلم نگار تورانی

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
محمدرضا

این رمان نسبتا طولانی به طور غیر مستقیم جایگاه زنان را در کشور آمریکا نشان میدهد. با توجه به متن ها مشخص است که نویسنده با آگاهی کامل این کتاب را نگاشته است.

1400-10-12

فرزاد محمد زاده

ارتباط بین محتوای کتاب خیلی سخته من نتونستم باهاش ارتباط درستی برقرار کنم

1400-03-18

مهدى صادقی

خیلی خوب بود!

1400-03-15

مریلا طاووسی

کتاب خوبی هست یه جورایی جایگاه و مقام منزلت زن را در آمریکا نشون میده

1400-03-10

هاشم عنابستانی

اصلا ترجمش خوب نیست خیلی گیجم کرد

1400-02-14

یکتا مهرنیا

خیلی خوبه

1397-08-02

برچسب ها