×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
آب هرگز نمی میرد

دانلود کتاب آب هرگز نمی میرد

آب هرگز نمی میرد
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : آب هرگز نمی میرد

نویسنده : حمید حسام

ناشر : صریر

تعداد صفحات : 741 صفحه

شابک : 978-600-331-019-3

تاریخ انتشار : 1393

رده بندی دیویی : 8فا3/62

دسته بندی : زندگینامه و خاطرات , جنگ تحمیلی و دفاع مقدس

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 11500 تومان


معرفی کتاب

"آب هرگز نمی میرد" / خاطرات سردار جانباز میرزا محمد سلگی [فرمانده گردان 152 حضرت اباالفضل-لشکر 32 انصار الحسین]

کتاب آب هرگز نمی میرد اثری از حمید حسام می باشد که توسط انتشارات صریر منتشر شده است.

هشت سال جنگ تحميلیِ رژيم بعثی صدام، عليه ملت بزرگ ايران، بی شک از دوران طلايی و پرافتخار مردمان اين مرز و بوم است که انعکاس هرکدام از حوادث آن می تواند، چراغ راه و وسيله ای برای شناخت بيشتر آيندگان باشد. مگر نه اينکه، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ايران فرموده اند: «از جنگ يک تصوير باشکوه، ليکن دوری در جلو چشم همه بود. باشکوه بود. باعظمت بود. اما مثل تابلويی که در بالا گذاشته باشند و آدم از دور بخواهد به آن نگاه کند، اين کتاب ها آمده اند ريزه کاری اين تابلو را کشانده اند جلو و حالا انسان می تواند آن را از نزديک ببيند. »

کتاب «آب هرگز نمی ميرد » خاطرات جانباز ميرزامحمد سلگی از فرماندهان لشکر 32 انصارالحسين است که با قلم بسيار شيوای نويسنده توانا حميد حسام به رشته تحرير درآمده است. این کتاب گامی است در جهت نشان دادن زيبايی ها و ارتباط معنوی رزمندگان ما با حماسه بی مانند عاشورای حسينی . بی شک مرور حوادث جنگ تحميلی از دريچه نگاه ميرزامحمد، می تواند ما را بيش از پيش به زيبايی های آن تابلوی نقاشی نزديک تر کند.

 

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

"به منطقه برگشتيم، تمرين ها را برای آمادگی در عمليات شروع کرديم، که خبرناگواری رسيد که فرمانده گردان حضرت علی اکبر در حين تمرين با نيروهايش بر اثر شليک ناخواسته موشک آرپی جی به شهادت رسيده است. سيد حسين سموات آن جوان خوش سيما و دوست داشتنی اولين فرمانده گردان شهيد تيپ ما بود که قبل از عمليات به شهادت رسيد. خبر شهادت سيد حسين سموات، نه تنها در گردان خودش که در ساير گردانها هم بی تأثير نبود. فرمانده تيپ بلافاصله رضا مستجيری را به جای او معرفی کرد.

تا چند روز باقی مانده به عمليات آخرين آموزش ها را در ارتفاعاتی مشابه بشگان در ارتفاعات دالاهو انجام می داديم. برای اين کار، نيروها را به دو قسمت خودی و دشمن فرضی تقسيم کرديم. نيرهای زبده تر و با تجربه را روی ارتفاعات مشابه بشگان مستقر کرديم، نيروهای خودی بايد در قالب سه گروهان به فرماندهی محمد حسين محجوب 1، مطلب قيصری 2 و علی محمد اسفندياری شبانه در دشت مقابل رها می شدند و پس از طی 20 کيلومتر به پای ارتفاع می رسيدند و طبق طرح مانور، به سمت سنگرهای دشمن فرضی يورش می بردند. دشمنان فرضی حق تير اندازی و حتّی شليک آرپی جی به شکل هوايی داشتند که آسيبی به کسی نرسد و در عين حال رعُب به دل نيروهای خودی بيندازند."

فهرست مطالب

مقدمه

یادداشت نگارنده

یادداشت راوی

فصل اول: كر شیخ علی ممد

فصل دوم: رنگ خدا

تصاویر

فصل سوم: زیر علم عباس

تصاویر

فصل چهارم: گردان سقاها

تصاویر

فصل پنجم: مجنون؛ جنگ آب و آتش

تصاویر

فصل ششم: شب عاشورایی انصار الحسین

تصاویر

فصل هفتم: فاو؛ سلام بر تشنگی

تصاویر

فصل هشتم: آب هرگز نمی میرد

تصاویر

فصل نهم: ما گردان ابالفضلیم

تصاویر

فصل دهم: با دو پای بریده

تصاویر

فصل یازدهم: خدا با ما بود

تصاویر

نقد رمان آب هرگز نمی میرد

شناسنامه رمان آب هرگز نمی میرد

کتاب آب هرگز نمی میرد به قلم حمید حسام در شرح خاطرات سردار میرزا محمدسلگی به رشته تحریر در آمده است. این کتاب خاطره نگاری های این سردار شهید است که فرمانده گردان حضرت ابوالفضل (ع) لشکر انصار الحسین (ع) همدان بوده است. این کتاب تنها خاطرات آن قهرمان بزرگ نیست بلکه خاطرات تمام سربازان این گردان در روزهای جنگ می باشد. حمید حسام در این کتاب از خاطرات سایر هم رزمان سردار میرزا محمد سلگی نیز استفاده کرده است.

کتاب های زیادی درباره خاطرات هشت سال دفاع مقدس نوشته شده است؛ اما قلم حمید حسام آنچنان تازه و بدیع است که توانست نظرات بسیار را به خود جلب کند. او موسس بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس است که سال هایی به عنوان معاون ادبیات دفاع مقدس، نقش اساسی در تدوین ادبیات پایداری ایفا نمود. او خود در جوانی در جنگ حضور داشته است به همین سبب توانسته جلوه هایی از دنیای درونی و احساسی رزمندگان را به مخاطب عرضه کند.

کتاب آب هرگز نمی میرد به قلم حمید حسام

 کتاب او در سال 1394 رتبه نخست جایزه جلال آل احمد را کسب کرد و همین طور مهم ترین دستاورد دیگر این کتاب تقدیر و تشکر رهبر انقلاب از حمید حسام به خاطر روایت خاطرات سردار میرزا محمدسلگی بود ایشان درباره این کتاب گفته اند: " سلام بر یاران حسین (ع) و سلام بر لشکر انصارالحسین همدان؛ و سلام بر شهیدان، دلاوران، فدائیان، شیران روز و عابدان شب؛ و سلام بر شهید زنده میرزا محمد سُلگی و بر همسر باایمان و صبور او؛ و سلام بر حمید حسام که دردانه هایی چون سُلگی و خوش لفظ را به ما شناساند. ساعتهای خوش و باصفائی را با این کتاب گذراندم و بارها با دریغ و حسرت گفتم:

درنگی کرده بودم کاش در بزم جنون من هم/ لبی تر کرده زان صهبای جام پرفسون من هم

هزاران کام در راه است و دل مشتاق و من حیران/ که ره چون میتوانم یافتن سوی درون من هم..."

 

کوتاه از زندگی سردار شهید

حال که می خواهم از زندگی آن سردار شهید بگویم تنها چند ماهی است که شهادت آن مرد بزرگ می گذرد. او بعد سالها تحمل رنج و درد در بهار سال 99 به مقام رفیع شهادت نائل شد. 64 سال قبل در بهار سال 1335 در همدان در روستای هادی آباد فرزند سوم خانواده شیخ محمد علی سلگی متولد شد. پدرش نام او را محمد گذاشت از همان ابتدای کودکی به همراه پدر در جلسات مذهبی شرکت می کرد این بازتاب دوران کودکی و نوجوانیش را می توان در لا به لای ورق های این کتاب دید. اعتقاد و ایمان راسخش به خدا که از کودکی در وجود او شکل گرفته بود در بسیاری از عملیات ها به کمک اش آمد. از 22 سالگی در جبهه های غرب و جنوب حضور داشت. در سال 65 فرمانده گردان حضرت ابوالفضل بود در عملیات های بسیاری شرکت داشت اما نقش مهم او در بسیاری از عملیات ها از جمله عملیات مرصاد نادیده گرفته شد. در مدت حضورش در جبهه های جنگ 5 بار مجروح شد و در آخرین عملیاتی که حضور داشت دو پای خود را از دست داد. سوغات او در این مدت حضورش در جبهه 70 درصد جانبازی اش شد که تا آخرین لحظه زندگیش همراهش بود.

سردار میرزا محمدسلگی

نقد و بررسی رمان

 ادبیات پایداری

ریشه ادبیات پایداری در ایران به قبل از اسلام باز می گردد. ادبیات مقاومت و پایداری با آغاز جنگ تحمیلی در ایران با چهره ای جدید به حیات خود ادامه داد. دوران هشت سال دفاع مقدس علاوه بر خسارت های جبران ناپذیری که داشت چهره ای دیگر از فضیلت های انسانی را به تصویر کشید. ارزش هایی که ریشه در فرهنگ ملی و دینی ما دارد از جمله آنها می توان نوع دوستی، میهن خواهی، شهادت طلبی، ایثار گری را نام برد. پاسداری از این ایثار و مقاومت و بازتاب آن در جامعه رسالتی است که به عهده نویسندگان و شاعران این مرز و بوم گذاشته شده است. ادبیات دفاع مقدس را می توان به سه دروه تقسیم بندی کرد، دوره اول همزمان با آغاز جنگ تحمیلی در ایران شکل گرفت که آثار متعلق به آن دوران به نکوهش دشمن، ذکر سلحشوری و از همه مهم تر ارزش شهید و شهادت طلبی بود. با کمی گذشت از آغاز جنگ مولفه های ادبیات پایداری کمی دگرگون شد با به دست آمدن موفقیت ها و پیروزی ها در جنگ، با روشن شدن تبعات اجتماعی و اقتصادی در زندگی مردم رویکرد و نگاه ادبیات پایداری در آثار تولید شده متفاوت شد و اینبار سخن از مهاجرت جنگ زدگان، نکوهش تحریم های اقتصادی، زراندوزی و مشکلات خانوادگان شهدا و جانبازان به میان آمد.

 دوره سوم که با پایان یافتن جنگ آغاز شد بعد های دیگری از جنگ در ادبیات پایداری خودنمایی کرد که هدف آن زنده نگه داشتن آرمان هایی بود که رزمندگان به خاطر آن هشت سال از مرز و بوم خود دفاع کرده بودند. با بازگشت آزادگان از اسارت و همین طور آرام شدن آن روزهای پر تب و تاب فصل جدیدی در ادبیات پایداری باز شد و آن شرح کوله باری از خاطرات تلخ و شیرین رزمندگان و اسرا بود. کتاب " آّب هرگز نمی میرد" یک ورق از این فصل است که راوی آن با شرح خاطرات آن روزهای خود قصد داشته است از آرمان ها و اعتقادات خود  با نسل جدید که آن روزها را ندیده است سخن بگوید.

 

مهجور ماندن ادبیات پایداری

علی رغم اینکه بسیاری از آثار مربوط به دوران دفاع مقدس جوایز ادبی بسیاری را کسب کرده اند و همین طور مورد توجه سینما گران قرار گرفته و دست مایه اقتباس های سینمایی بوده اند، اما با این حال در میان مخاطبان عام بسیار کمتر دیده شده اند. این در حالی است که بیشتر این آثار به زبان های مختلف دنیا ترجمه شده است و همین طور در سایر کشورهای دیگر تاریخ جنگ و کتاب های گفته شده از آن دوران در دسته پرفروش ترین کتابهایشان قرار دارد.

 

از آن روزها

خاطرات وصف شده توسط میرزا محمد سلگی به واسطه حضور زیاد او در بیشتر جبهه های جنگ و عملیات های مختلف باعث شده است که بهتر بتواند به توصیف آن روزها بپردازد علاوه بر اینکه او تنها به دیده های خود اکتفا نکرده است و قسمت هایی از کتابش دیده ها و خاطرات همرزمان اوست. از ویژگی های این کتاب می توان به توصیف شخصیت هایی اشاره کرد شهید سلگی با بیان زیر و بم هر یک از شخصیت ها و توصیف ویژگی های ظاهری و اخلاقی هریک از آنها حق مطلب را در نحوه خاطره گویی ادا کرده است، می توان گفت زمانی خواندن خاطرات برای مخاطب جذاب می شود که علاوه بر جریان واقعه های آن روزها به درک درستی از شخصیت و افراد حاضر در این جریان از اتفاقات برسد. این درک و شناخت شخصیت ها در کتاب آب هرگز نمی میرد به خوبی قابل لمس است.

نکته حائز اهمیت دیگری که در روش نوشتاری این کتاب وجود دارد، بار مثبت و عاطفی کلمات کتاب است. با وجود اینکه خاطرات از میان سخت ترین و تاریک ترین روزهای تاریخ ایران بیان می شود اما با این حال نکته ای که مخاطب را شگفت زده خواهد کرد به کار بردن کلماتی با بار معنایی مثبت است. به خوبی قابل درک است که کسانی که در آن روزها در مقابل دشمن در حال دفاع از ایران بوده اند دارای اعتقاد راسخ به خداوند بودند. نویسنده نیز در قسمت هایی از کتاب به این نکته اشاره کرده است که موفقیت در عملیات ها نتیجه همین ایمان به پرودگار بوده است.

 

آب هرگز نمی میرد

ترسیم تابلویی از جنگ

حمید حسام در کتابش با بیان خاطرات میرزا محمد سلگی قصد شناساندن حقایق عینی را به مخاطب دارد. او با بکارگیری سازمان دهنده مکانی و زمانی مختص به هر بخش تصویر ملموس و عینی از آن را برای مخاطب به تصویر می کشد. هنگام خواندن کتاب از لا به لای کلمات می توانیم تابلوها و یا عکس های آن روزها را در ذهن ترسیم کنیم از جمله این توصیفات وصف رزمندگان در عملیات ها، وصف حال هوای مردم در روزهای محرم، استقبال همشهریان شهید سلگی از بازگشت رزمندگان و هزاران تابلوی دیگر که در این کتاب به زیبایی کشیده شده است.

 

"آب هرگز نمی میرد" ویژه نابینایان

به مناسبت چهلمین روز درگذشت حاج میرزا محمد سلگی و همین طور اهمیت این کتاب سترگ تصمیم بر این شد که این کتاب برای نابینایان گویا سازی شود. گویا سازی این کتاب از اواخر بهمن ماه سال 98 با حضور آن شهید بزرگ آغاز شد و در چهلمین روز فوت حاج میرزا محمد سلگی در اختیار نابینایان قرار گرفت. این کتاب توسط امیرابوالفضل کتابی گویاسازی شده و تدوین آن توسط هما خانجانی مسئول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی همدان صورت گرفته است.

 

من در نابودی درختان نقشی نخواهم داشت!

خواندن بعضی از کتاب ها را باید مانند دارو برای تمام افراد تجویز کرد. در انتها من هم به عنوان یک دوست پیشنهاد می کنم خواندن کتاب آب هرگز نمی میرد به قلم حمید حسام در شرح خاطرات میرزا محمدسلگی که توسط انتشارات صریر منتشر شده است را در سایت کتابچین از دست ندهید. با این کار به قطع نشدن درختان کمک می کنید.

 

 

به قلم مینو مرتضایی

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات صریر

ویدئوهای مرتبط با کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
حسینعلی معصومی

هرکارمیکنم کتاب باز نمیشود،پولش راهم پرداخت کردم

پشتیبان سایت

مشکلی در دانلود کتابها بود که مرتفع گردید لطفا مجدد امتحان بفرمائید

1401-05-05

حسینعلی معصومی

هنوزمطالعه نکر دم ،ولی درعملیات مرصادحضورداشتم وحاج میرزامسول ستادبود،باعصای زیربغل عملیات رافرماندهی میکرد،خداوند رحمت کند

1401-05-05

محسن شمع ساز

من دقیقا در روز شهادت این شهید بزرگوار با ایشون آشنا شدم و الانم که کتابشون رو خوندم بیشتر به ذات پاک این شهید و سایر شهدای دفاع مقدس پی بردم.

1400-09-28

negin

وقتی که کتاب رو میخونی متوجه میشی که توی جنگ چه شرایط سختی برای نیروهای ایرانی وجود داشته. در جنگ تحمیلی با توجه به کمکهای بین المللی که به عراق می شد، اصلا موازنه قدرت بین ایران و عراق وجود نداشت. تنها نکته ای که تونست این موازنه رو به هم بزنه، شهدا و رزمندگانی بودند که از جون و خونشون مایه گذاشتند.

1400-09-13

معصومه کوشش

امیدوارم که بتونم شاگرد خوبی برای این شهید بزرگوار باشم. ایشالله که شرمنده شهدا نشیم.

1400-09-07

javad

کتابی سرشار از اتفاقات مفید. جوانان امروز بهتره که این کتاب رو بخونن تا با بخشی از اتفاقات جنگ تحمیلی آشنا بشن.

1400-08-29

شاهرخ

بسیار کتاب خوبیه. به نظر من از این دست کتابها باید بیشتر چاپ و عرضه بشه. این بخش از تاریخ معاصر باید بیشتر به تصویر کشیده بشه.

1400-08-26

کامران فنایی

الان دیگه باید بگیم خاطرات شهید محمد سلگی. امیدوارم روحشون در کنار همرزمان شهیدشون در بهشت محشور بشه.

1400-08-19

میلاد فدایی

از آپ شما تشکر و سپاس به دلیل دسته بندی کتابها را دارم

1400-06-13

سعید نامدار

در کتاب صحنه هایی از ایثار رزمندگان رو به تصویر میکشه که شاید در کمتر جایی خونده و شنیده باشید.

1400-05-23

ariyaei

خیلی خوب و جامع بود.

1400-05-12

javad

یه کتاب خوب و عالی. خیر ببینید در زندگی

1400-04-14

امیر زندیه

از نکات جذاب کتاب، حضور راوی از ابتدای جنگ تا انتهای آن بود. سبک نوشتار هم اینقدر خوب بود که احساس می کردی در تمام صحنه ها خودت هم حضور داشتی.

1400-04-13

حسین حجازی

همه ما مدیون خون شهدا هستیم. روحشون قرین رحمت باشه. آمین

1400-04-07

اکبر خدادادی

وقتی خوندن کتاب تموم میشه، متوجه میشی که در دوران جنگ و دفاع مقدس، شهیدان و رزمندگان چه از خود گذشتگی هایی داشتن و چه زحمتهایی کشیده شده برای حفظ این مرز و بوم.

1400-03-01

محمود نامور

بخشهای از کتاب که در مورد جزییات عملیات و بحثهای فنی زیاد صحبت میشه، یکم خسته کننده است. ولی بخش عملیات مرصادش رو خیلی دوست داشتم

1400-02-13

مهدی قلی زاده

اولین کتابی که در حوزه دفاع مقدس خوندم همین کتابه. خوشحالم که کتاب خوبی رو برای شورع مطالعه توی این بخش انتخاب کردم. ممنون

1400-02-13

مهدی روحی

کتابش بی نظیر بود. دست نویسنده درد نکنه

1400-01-25

mahdi

عالی

1399-08-30

moon son

کتاب خوبیه ، بخونید

1398-09-19

برچسب ها