×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود رایگان کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
اورازان

دانلود کتاب اورازان

اورازان
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : اورازان

نویسنده : جلال آل احمد

ناشر : کتابچین

تعداد صفحات : 98 صفحه

دسته بندی : داستان های کوتاه, داستان های آموزنده

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : رایگان


معرفی کتاب

"اورازان"
کتاب حاضر اثری از جلال آل احمد می باشد.
«اورازان» ده مورد بحث این مختصر - دهی است مثل هزاران ده دیگر ایران که زمینش را با خیش شخم می زنند و بر سر تقسیم آبش همیشه دعوا برپاست و مردمش به ندرت حمام دارند و چایی شان را با کشمش و خرما می خورند. و اگر نویسنده این سطور آنرا برگزیده بعلت علایقی بوده است که بآنجا داشته.«اورازان» مولد اجداد او بوده است و از نظر وابستگی های مادی و معنوی بخصوصی که دری« گونه موارد انگیزه رفت و آمدهای از ده به شهر و از شهر به ده می شود ، تا کنون پنج شش باری اتفاق سفری به آن ناحیه برای او دست داده است که آخرین آنها در تابستان 1326 بوده .
در بخشی از این کتاب می خوانیم :
" بعد آخوندی را که از گیلیرد دعوت کرده بودند به منبر فرستادند که پس از خطبه مرسوم ، خطاب به اهالی این طور اظهار ارادت کرد : «والسلام علیکم ایها الحاضرون الجالسون فی هذالعزا...» و تمام حضار با هم جوابش دادند که «والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته » ؛ وبعد خطیب در مناقب مرده و صاحب عزا مطالبی گفت و گریزی هم در آخر کار زد و بع ناهار دادند . "

 

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

اورازان، آبادی آبا و اجدادی جلال آل احمد:

جلال در این کتاب به توصیف  تمام ابعاد فرهنگی و گوشه های زندگی در یک روستا را می پردازد. او با دقت و ریزبینی و جسارت ، ابعاد مختلف زندگی مردم روستا، از نوع لباس، رسم عروسی و عزا، تغذیه، لهجه، وضع معیشت و درآمد، گویش و ضرب المثل ها و موارد بسیاری از این دست را در این کتاب آورده است.

جلال در این کتاب سعی کرده است با صرف دقتی که  از حد معمول آن بیشتر است، یک دِه دورافتاده را با تمام جزییات آن ببیند و از آنچه مشاهده می کند مجموعه مختصری فراهم بیاورد؛  جلال جنب وجوش  زندگی روزمره مردم آن ده  را به خوبی نشان می دهد.

کتاب اورازان از یازده قسمت تشکیل شده است که در هر قسمت نویسنده بخشی از ابعاد روستا را به توصیف و تصویر کشیده است. ابتدا جلال موقعیت جغرافیایی دِه را همراه با نقشه به صورت واضع، شرح می دهد. این توصیف به گونه ای است که خواننده دِه را جلوی چشمش مجسم می کند و گویی چند سال است که آنجا را می شناسد. سپس وضع عمومی ده را بیان می کند. وضعیت دام ها در فصل زمستان و تابستان،درآمد روستائیان، شکل ظاهری منازل، وسیله حمل ونقل، بده و بستان روستائیان، شکل لباس مردم، وضع بهداشت، انواع سوخت و... حتی وضع ظاهری زنان و مردان را نیز شرح می دهد.

 

اورازان


او غذا و لباس محلی مردم دِه را مانند بخشی از یک مونوگرافی به طور گسترده شرح می دهد. این توضیحات شامل؛ لباس محلی مردان و زنان، جنس لباس، رنگ لباس، غذای مردم روستا در هر وعده غذایی و غذاهای رایج روستا و... می باشد. او تا آنجا پیش می رود که انگار می خواهد خواننده را  با جزئیات کامل غذاها و حتی نحوه تهیه آن ها و تعدد مصرف غذاها آشنا کند.

در انتها باید اضافه کرد ، جلال به توصیف  کامل جزئیات پرداخته. از توصیف خانه و دام گرفته تا نوع سوخت و املاک روستا. بعد ازاینکه  وضعیت ظاهری روستا را توصیف می کند، به ارائه فرهنگ لغت روستائیان همراه با تلفظ و معنی، زبان و لهجه مردم دِه نیز پرداخته است، به طوری که اصلاحات و تعابیر و ضرب المثل های خاص آن ها را با معنی کامل تعریف کرده است.

با توجه به این  مطالب گفته شده  به این نتیجه می رسیم که کتاب اورازان مونوگرافی کاملی است که جلال با کسب تجربه در مدت اقامت خود در آنجا ارائه داده است.چنانچه  خواننده ایی با حضور ذهن صفحات اورازان را بادقت ورق بزند، انگار سفری طولانی به آنجا داشته، با مردم آنجا زندگی کرده، در شادی ها و غم هایشان شریک بوده و... جلال توصیف خود در آنجا را بسط می دهد که گویی خواننده مردم ده را می شناسد. کتاب جلال اگرچه یک سفرنامه است ولی در ادبیات علمی نظیر جامعه شناسی روستایی یک مونوگرافی قوی نیز محسوب می شود.
در ادمه کتاب اورازن باید افزود که نویسنده اگرچه به عنوان یک  جامعه شناس نیست ولی در تمام عبارات کتاب بیطرفی ارزشی را رعایت کرده است و سعی کرده قضاوت مثبت و یا منفی در کتاب نباشد. صرفا نویسنده مانند یک گزارشگر به توصیف و تبیین آنچه دیده پرداخته است.

به قلم: نفیسه علیزاده

 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات کتابچین

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
فرشته

خوب بود

1400-12-05

سیدعلیرضا

از کتاب‌های دیگر نویسنده ایرانی آل احمد برای عزیزان

1400-10-14

برچسب ها