×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
جبر و اختیار شریعتی و اگزیستانسیالیسم سارتر

دانلود کتاب جبر و اختیار شریعتی و اگزیستانسیالیسم سارتر

جبر و اختیار شریعتی و اگزیستانسیالیسم سارتر
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : جبر و اختیار شریعتی و اگزیستانسیالیسم سارتر

نویسنده : سیدمهرداد حسینی دشت بیاض

ناشر : استاد

تعداد صفحات : 208 صفحه

شابک : 978-600-6636-16-0

تاریخ انتشار : 1395

رده بندی دیویی : 297/48

دسته بندی : کتابهای اخلاق, کلام و عقاید

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 37100 تومان


معرفی کتاب

"جبر و اختیار شریعتی و اگزیستانسیالیسم سارتر"
کتاب حاضر اثری از سیدمهرداد حسینی دشت بیاض می باشد که توسط انتشارات استاد منتشر شده است.
موضوع اين کتاب بررسي تطبيقي انديشه هاي ژان پل ساتر با شريعتي با تكيه بر مساله اختيار مي باشد . فرضيه يا پاسخ موقت ما مي تواند اين نكته باشد که علي شريعتي در رابطه با مسئله اختيار و داشتن اراده انسان از انديشه هاي ژان پل سارتر تاثير پذيرفته است که اين پاسخ موقت به اين سئوال آغازين ما است که، مهمترين انديشه اي که شريعتي از سارتر گرفته است چيست؟ واژه اختيار وقتي به گوش هر انساني مي رسد ناخودآگاه واژه آزادي، انتخاب، توانايي تغيير در خود چه خود ظاهريو چه خود دروني، نبود جبر، و يا اگر معتقد به جبر هم باشيم توانايي غلبه بر جبرهاي موجود عالم به ذهن مي رسد. اختيار واژه اي است در اسلام هم به آن اشاره شده است و فرقه هاي معتزله و اشاعره هر يك معتقد به جبر و اختيار کامل انسان هستند. در واقع مي توان گفت که هم انسان داراي جبر الهي است و هم از طرف خداوند جبراً داراي اختيار است. شريعتي هم که يك انديشمند مسلمان شيعه بوده، از اين اعتقاد تهي نبوده و معتقدد به داشتن اختيارانسان بوده است در واقع وي بيان مي کند که انسان هم داراي جبرهايي است که در اطراف او قرار دارند و هم اختيار دارد که از اين جبرها عبور و به طرف هدف خود حرکت بكند. پس انديشه اختيارگرايي و تغيير در ذهن او وجود داشته است ولي مدتي که در فرانسه تحصیل مي کرده است، از استاداني نظير فرانس فانون، لوئي ماسينيون و به خصوص ژان پل سارتر تاثير پذيرفته است. ژان پل سارتر که انديشمندي اگزيستانسياليست است تاثير بسزايي از نظر انديشه اختيار گرايي در ذهن شريعتي گذاشته است. معادل واژه اختيار و آزادي در اسلام Librity يا Freadom است که آزادی درونی و ازادی بیرن معنا می دهد. و اگزيستانسياليسم که بخشي از کتاب در رابطه با آن است مكتبي است که در آن انسان يعني موجودي به خود واگذاشته شده و اين معنا را در ذهن خواننده تداعي مي کند که وقتي انسان به خود واگذاشدته شده است پس هيچ کس ناظر بر او نيست و هيچ کس دستوري به او ديكته نمي کند و او کاملاً آزاد است . اينجا است که تا حدودي به اختيار گرايي که در انديشه شريعتي مطرح است نزديك مي شويم که البته اين آزادي و مفهوم انسان به خدا واگذاشته شده در جاهايي به انديشه هاي دکتر شريعتي نزديك ميشود و در بخش هايي با نظريات اين انديشمند اختلاف زيادي پيدا مي کند که اين کتاب سعي شده نقاط تشابه و افتراق انديشه هاي بزرگان اين گروه فكري با افكار دکتر شريعتي بررسي مي شود.

در بخشی از این کتاب می خوانیم :
"خداوند در قرآن می فرماید: لیبلوکم ایکم احسن اعمالا: خدا آگاه است که کدام یک از انسان ها نیکوکارتر یا بدکارتر هستند اما این ها به عنوان اینکه ماهیت ما را می سازد انتخاب خود ماست پس قیامت که عکس العمل جبری و منطقی و الهی عمل و صفات و خصوصیات من در زندگی است چه طور روزی است؟ یوم ینظر المرء ما قدمت یداه: روزی است که انسان آن چیزی را که به دو دست خویش از پیش فرستاده است است به چشم می نگرد. اینجا مسئله اختیار انسان را مطرح می کند."
 

فهرست مطالب

فصل اول: جبر و اختیار و اگزیستاسیالیسم

فصل دوم: زندگینامه شریعتی

فصل سوم: زندگی نامه سارتر

منابع

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها