×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
جین ایر

دانلود کتاب جین ایر

جین ایر
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : جین ایر

نویسنده : شارلوت برونته

ناشر : اردیبهشت

مترجم : مریم رسولی

تعداد صفحات : 472 صفحه

شابک : 978-964-171-021-9

تاریخ انتشار : 1396

رده بندی دیویی : 823/8

دسته بندی : رمان های خارجی, داستان های آموزنده

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 35500 تومان


معرفی کتاب

" جین ایر"
کتاب حاضر با عنوان اصلی (Jane Eyre)  اثری از شارلوت برونته (Charlotte Bronte)  می باشد که با ترجمه ای از مریم رسولی براردهی ، توسط انتشارات اردیبهشت منتشر شده است .
شارلوت برونته نویسنده و شاعر انگلیسی بود که رمان جین ایر یکی از معروف ترین رمان های وی است که آن را با نام هنری کرر بل منتشر کرد .
رمان جذاب و شیرین حاضر یکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین آثار ادبی جهان به شمار می رود . این رمان در سال 1847 در لندن منتشر شد و در ژانر رمان تربیتی می باشد که به مسائل اخلاقی دین مسیحیت ، مسائل اجتماعی همانند تبعیض طبقاتی و میل جنسی پرداخته است .  نویسنده تلاش کرده است تا با تمرکز بر روی شخصیت اصلی داستان ، روند زندگی قهرمانش را از زمان کودکی تا زمان بالغ شدن فکری و جسمی به رشته تحریر در بیاورد .

در بخشی از این کتاب می خوانیم :
" یک اتاق کوچک کنار اتاق پذیرایی بود . یواشکی رفتم تو . از قفسه کتاب ، کتابی را انتخاب کردم که پر از عکس بود . سریع خودم را به پنجره رساندم و از پشت پرده روی تاقچه نشستم و پاهایم را جمع کردم و پرده ی کلفت قرمز را کشیدم و خلوتگاه خوبی برای خودم درست کردم . "
 

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

نقد و بررسی رمان جین ایر

جین ایر (Jane Eyre) رمانی از نویسنده انگلیسی، شارلوت برونته است که با نام تخلصی او، کورر بل (Currer Bell) در 16 اکتبر 1847 توسط انتشارات اسمیت در لندن منتشر شد. اولین نسخه آمریکایی سال بعد توسط انتشارات هارپر و برادران نیویورک منتشر شد. جین ایر یک رمان تربیتی است که تجربیات روزمره قهرمان داستان را دنبال می کند و دوران رشد او تا بزرگسالی و عشقش را ترسیم می کند.

این کتاب حاوی عناصر انتقاد اجتماعی است که در هسته اصلی آن احساس اخلاقی مسیحی شدیدی وجود دارد و به عقیده بسیاری به دلیل شخصیت فردگرایانه جین و نحوه برخورد رمان با مباحث مربوط به کلاس، جنسیت، دین، مذهب و فمینیسم از زمان خود جلوتر است. این رمان به همراه غرور و تعصب جین آستین، از مشهورترین رمان های عاشقانه در تمام دوران ها هستند.

 

خلاصه داستان

جین ایر دختر یتیمی است که توسط خانم رید، خاله بی رحم و ثروتمندش تربیت می شود. نوكری به نام بیسی تنها کسی است که با او مهربان است، برای او داستان تعریف می كند و ترانه می خواند. یک روز، عمه جین به عنوان مجازات درگیری با پسر عموی قلدرش، جان رید، جین را در اتاق قرمز، اتاقی که عمو جین در آن درگذشت، زندانی کرد. جین در حالی که حبس شده بود، با اعتقاد به اینکه روح عمویش را می بیند، فریاد می کشد و غش می کند. بعد از این اتفاق به خانم رید پیشنهاد می شود که جین را به مدرسه بفرستند.

پس از تحصیل در مدرسه، زندگی جین به طرز چشمگیری بهبود می یابد. او پس از اتمام تحصیلات اولیه، هشت سال دیگر را در مدرسه سپری کرد، شش سال به عنوان دانش آموز و دو سال به عنوان معلم.

پس از دو سال تدریس، او به عنوان یک معلم خصوصی در Thornfield مشغول به کار می شود. کارفرمای جین در تورنفیلد یک مرد تاریک و خشن به نام روچستر است که جین مخفیانه عاشق او می شود.

 

شخصیت های اصلی

جین ایر: راوی و قهرمان رمان. او سرانجام همسر دوم ادوارد روچستر می شود. جین از کودکی یتیم شد و در کودکی تقریباً بی عشق خود تلاش می کند و در سالن تورنفیلد فرماندار می شود. گرچه چهره ساده ای دارد، اما جین پرشور و کاملاً اصول گرا است و برای آزادی و استقلال ارزش قائل است.

(Jane Eyre)

 

همچنین او دارای وجدان مسیحی پرایمانی است. او در ابتدای رمان ده ساله است و در پایان داستان نوزده یا بیست سال دارد. همانطور که در فصل آخر رمان آمده است که او ده سال است که با ادوارد روچستر ازدواج کرده است، پس تقریباً کتاب در سی سالگی او تمام می شود.

خانم سارا رید: عمه مادری جین که با اکراه مطابق خواسته شوهر مرحومش جین را به فرزندی قبول کرد. به گفته خانم رید، او به جین ترحم می كرد و غالباً بیش از فرزندان خود از او مراقبت می كرد. کینه خانم رید باعث می شود جین مورد سواستفاده قرار بگیرد. او در مورد جین به به آقای بروکلوهست دروغ می گوید و باعث می شود رفتار آقای بروکلوهست با جین از ابتدای ورود به مدرسه بد باشد.

جان رید: پسر عموی چهارده ساله جین که بی وقفه و گاهی در حضور مادرش او را مورد آزار و اذیت قرار می دهد. جان سرانجام در بزرگسالی خود را با نوشیدن و قمار از بین می برد و احتمالا خودکشی می کند.

الیزا رید: ئخترعموی سیزده ساله جین؛ که به جین حسادت می کند.

آقای لوید: یک دکان دار دلسوز که توصیه می کند جین را به مدرسه بفرستند. بعداً، او نامه ای به خانم تمپل می نویسد و روایت جین از کودکی او را تأیید می کند و بدین ترتیب جین را از اتهام دروغگویی خانم رید پاک می کند.

ادوارد فیرفکس روچستر: ارباب تورنفیلد هال. او که یک قهرمان بایرونی است، چهره ای "تاریک، قوی و سخت" دارد. وی سالها قبل از آغاز رمان با برتا میسون ازدواج کرد.

 

اقتباسات

این رمان به اشکال دیگر از جمله تئاتر، فیلم، تلویزیون و حداقل دو اپرای کامل نوشته جان ژوبرت (1997-1997) و مایکل برکلی (2000) اقتباس شده است. این رمان همچنین بارها مورد بازنویسی و تفسیر قرار گرفته است که مهم ترین آنها رمان دریای سارگاسو نوشته ژان ریز است.

در 19 مه 2016، اقتباس باله کتی مارستون برای اولین بار در دونکستر انگلیس به نمایش در آمد.

در نوامبر 2016 هم یک مانگا نوشته Crystal S. Chan از انتشارات Manga Classics Inc با الهام از جین ایر منتشر شد.

 

فیلم ها

بیش از شانزده نسخه فیلم انگلیسی زبان از جین ایر وجود دارد که از سال 1910 با اولین فیلم از هشت فیلم صامت آغاز می شود. اگر فیلم های غیر انگلیسی زبان را در نظر بگیریم تعداد فیلم ها خیلی بیشتر می شود. با این حال از بهترین فیلم های انگلیسی زبان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جین ایر (۲۰۱۱) به کارگردانی کری فوکوناگا
  • جین ایر (۱۹۹۷) به کارگردانی رابرت یانگ
  • جین ایر (۱۹۴۳) به کارگردانی رابرت استیونسون
  • جین ایر (۱۹۹۶) به کارگردانی فرانکو زفیرلی
  • جین ایر (۱۹۳۴) به کارگردانی کریستی کابان
  • جین ایر (۱۹۷۰) به کارگردانی دلبرت من

 

واکنش های منتقدین

استقبال اولیه جین ایر کاملاً در تضاد با شهرت امروز آن است.

 در سال 1848، الیزابت ریگبی، با نقد جین ایر در The Quarterly Review، آن را "در درجه اول یک ترکیب ضد مسیحی" خواند.

منتقد ادبی، جروم بیتی، معتقد بود که دیدگاه نزدیک اول شخص باعث می شود تا جهان بینی نقش اصلی به خواننده تحمیل شود و اغلب بدون توجه به بی نظمی عقاید یا دیدگاه های او، خواننده را به سمت حمایت از جین سوق می دهد.

در سال 2003، این رمان در نظرسنجی بی بی سی در مورد کتاب های بزرگ در رتبه 10 قرار گرفت.

 

درباره نویسنده

شارلوت برونته (21 آوریل 1816 - 31 مارس 1855) رمان نویس و شاعر انگلیسی، فرزند ارشد خانواده برونته بود. او به همراه دو خواهر دیگرش از نویسندگان بزرگ ادبیات انگیسی هستند.

شارلوت برونته

 

او در ژانویه 1831، در سن 14 سالگی، در مدرسه رو هید ثبت نام کرد. او یک سال بعد آنجا را ترک کرد و به خواهرانش، امیلی و آن، در خانه سواد یاد داد. در سال 1839 او به عنوان معلم خصوصی خانواده Sidgwick استخدام شد اما پس از چند ماه آنجا را ترک کرد و به Haworth بازگشت و در آنجا هر سه خواهر باهم مدرسه ای را افتتاح کردند، اما در جذب دانش آموزان موفق نشدند. در عوض، آنها به نوشتن روی آوردند و هرکدام برای اولین بار در سال 1846 با نام های مستعار کوررر، الیس و اکتون بل کتاب هایشان را به چاپ رساندند. در حالی که اولین رمان او، پروفسور، توسط ناشران رد شد، دومین رمان او، جین ایر، در سال 1847 منتشر شد. هر سه خواهر در سال 1848 هویت اصلی خود را فاش کردند و در سال بعد در محافل ادبی لندن تجلیل شدند.

شارلوت برونته آخرین کسی بود که از بین تمام خواهر و برادرهایش جان داد. او اندکی پس از ازدواج در ژوئن 1854 باردار شد اما در 31 مارس 1855 درگذشت، علت مرگ او بیماری هایپرمزیس گراویداروم و ترکیبی از عارضه بارداری که باعث تهوع و استفراغ بیش از حد می شود، بود.

 

دیگر آثار این نویسنده

  • جین ایر
  • شرلی
  • ویلت
  • پروفسور
  • اِما که ناتمام ماندو برونته فقط 20 صفحه از نسخه خطی را نوشت.

 

سن مناسب برای مطالعه کتاب

از این کتاب می توان در هر سنی لذت برد - اما در مورد ادبیات YA به طور کلی می توان همین را گفت. طبق یک مطالعه در سال 2012، بیش از نیمی از خریداران کتابهای YA بالای 18 سال سن دارند. بنابرای بهترین زمان برای مطالعه جین ایر حداقل 18 سالگی است.

 

آیا جین ایر فمینیست است؟

در چارچوب انگلیس دوران ویکتوریا، جین ایر را می توان فمینیست دانست، البته فقط تا حدی. اقدامات جین عمیقاً در اعتقادات اخلاقی او ریشه دارد و توانایی انتخاب آگاهانه سبک زندگی برای خودش مسلماً فمینیستی است.

فمینیست ها به جین ایر به شدت احترام می گذارند. چون نماد آزادی و برابری زنان است.

جین یک فمینیست قوی است و در کل رمان استدلال می کند که زنان باید آزادانه در تحقق خواسته های خود، دنبال بیان طبیعت واقعی خود و ترسیم سرنوشت خود باشند.

 

نتیجه گیری

جین ایر داستانی است که همه باید آن را بخوانند و مطمئناً از آن لذت خواهند برد. جین ایرتنها یک عاشقانه نیست، بلکه داستان زندگی است. ... داستان عاشقانه بین دو شخصیت به یادماندنی ترین و مهمترین قسمت داستان است.

وبسایت کتابچین بزرگترین مرجع کتاب های الکترونیکی در ایران رمان جین ایر را با ترجمه خانم مریم رسولی از انتشارات اردیبهشت منتشر کرده است.

شخصا فکر می کنم که بد نیست گریزی به انگلیس و دنیای جین ایر بزنید و فارغ از مسائل و مشکلات روزمره، در دنیای نه چندان کوچک جین غرق شوید.

رمان جین ایر

صفحه ویکی پدیای جین ایر

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%DB%8C%D9%86_%D8%A7%DB%8C%D8%B1

 

 

به قلم نگار تورانی

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

ویدئوهای مرتبط با کتاب

تریلر فیلمهای ساخته شده از این کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
Araam Salimi

داستان زیبا و ملموسی ست

1402-04-21

سیدعلیرضا

فیلمش را هم دیدم، داستان جالبیه از یک دختر سختکوش و البته بسیار رک

1400-08-19

نیایش گودرزی

من این کتاب رو خریدم و خوندم هیچ کتابی رو تا به امروز اندازه این کتاب دوست نداشتم واقعا کتاب جالب و جذابی هست

1400-06-10

برچسب ها