×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
5 دقیقه ی خوب - 2

دانلود کتاب 5 دقیقه ی خوب - 2

5 دقیقه ی خوب - 2
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : 5 دقیقه ی خوب - 2

نویسندگان : جفری برنت لی, وندی میلستاین

ناشر : نسل نو اندیش

مترجمان : شمس الدین حسینی, الهام آرام نیا

تعداد صفحات : 236 صفحه

شابک : 978-964-412-836-3

تاریخ انتشار : 1386

رده بندی دیویی : 158/1

دسته بندی : خودشناسی و خودسازی

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 59900 تومان


معرفی کتاب

"پنج دقیقه ی خوب2" / در کنار کسی که عاشقش هستید
کتاب حاضر با عنوان اصلی (Five good minutes) اثری از جفری برتتلی (Heffery Brantley) و وندی میلستاین (Wendy Millstine) می باشد که با ترجمه ای از الهام آرام نیا، شمس الدین حسینی، توسط انتشارات نسل نواندیش منتشر شده است.
پنج دقیقه ممکن است زمانی بسیار کوتاه یا بسیار بلند به نظر برسد. زندگی ممکن است بسیار شلوغ، رضایت‌بخش، گیج‌کننده یا سرسام‌آور باشد. به ویژه در این روزها ـ علی‌رغم فراوانی نعمت، و کارهایی که انجام می‌شود ـ گاهی ممکن است در زندگی احساس پوچی و نارضایتی کنیم. با این حال، در یک چشم برهم زدن یا یک لحظه، همه چیز ممکن است تغییر کند. این کتاب نوشته شده است تا به شما کمک کند بیشتر به زمان حال توجه داشته باشد، ارتباط کامل‌تری برقرار کنید و زندگی‌تان را غنی و سرشار کنید. موضوع ساده است: هر روز صبح فقط به مدت پنج دقیقه به معنای واقعی کلمه در زمان حال حضور داشته باشید، هدفی واضح برای خودتان تعیین کنید، و با تمام وجود به فعالیتی خوشایند بپردازید. هر تمرین یا فعالیتی که در این کتاب مطرح شده است، توانایی دارد تغییر ایجاد کند ـ یعنی ارتباطتان را با خودتان تغییر می‌دهد، عقایدتان را درباره‌ی اینکه چطور زندگی کنید و با دیگران تعامل داشته باشید متحول می‌سازد، دیدگاه‌تان را نسبت به موقعیت‌تان در این جهان دگرگون می‌کند و حسی از داشتن معنا و هدف در زندگی شما به وجود می‌آورد. این کتاب برای شماست اگر: مایل باشید زندگی‌تان را غنی و سرشار کنید اما آن‌قدر سرتان شلوغ است و تعهدات متعدد دارید که گمان نمی‌کنید وقت داشته باشید فعالیت دیگری را به برنامه‌تان اضافه کنید. نمی‌دانید برای خوشحال‌تر و راضی‌تر بودن چه کارهای دیگری می‌توانید انجام دهید. اغلب آن‌قدر احساس خستگی می‌کنید که قدرت و توانایی بر عهده گرفتن مسؤولیت دیگری را ندارید. حتی توانایی انجام کاری را که می‌دانید به نفع شماست، ندارید. کنجکاو هستید و مایلید رویکردهای متفاوتی را برای کشف زندگی درونی و بیرونی و اسرار انسان بودنتان به کار گیرید.

در بخشی از این کتاب می خوانیم :
" هر روز صبح پنج دقیقه وقت در نظر بگیرید و به اجرای قطعه‌ای موسیقی ویولن یا پیانو از شوپن گوش کنید. اگر موسیقی جاز را ترجیح می‌دهید، آن هم می‌تواند مناسب باشد. مطمئن شوید که موسیقی تند و گوش‌خراش نباشد، بلکه چیزی آرامش‌دهنده و مناسب با مراقبه باشد. اگر چیزی انرژی‌دهنده‌تر می‌خواهید، می‌توانید به سمفونی شماره‌ی 9 دوورژاک گوش دهید. وقتی آواز مناسبی را انتخاب کردید، اجازه دهید موسیقی ذهن‌ شما را به مکان و زمان دیگری انتقال دهد. آخرین سفر یا تعطیلات خود را در نظر بیاورید. زمانی را به یاد آورید که برای اولین بار به دیدن اجرای زنده‌ی یک ارکستر رفتید. موسیقی تأثیری آرامش‌بخش بر اعصاب دارد. موسیقی قدرت زنده کردن خاطرات دوست‌داشتنی را دارد، در درون‌تان شور و شادی به وجود می‌آورد و روح‌ شما را آرام می‌کند."

فهرست مطالب

مقدمه

بخش اول: اصول اوليه

پنج دقيقه‌ ی خوب چیست؟

بخش دوم: تمرينات

رسيدن به آرامش و وارهیدگی درونی

آگاهی و ارتباط آرامش‌ بخش

ارتباط با خودتان و ديگران

عاقل‌ تر و مهربان ‌تر شويد

چکیده:

کتاب 5 دقیقه ی خوب دقیقا همان تلنگری است که ما به دنبال آن می گردیم. در این مسیر ما بر خلاف نقد و بررسی کتاب های رمان قرار نیست جنبه سبک نوشتاری را بررسی کنیم. چرا که این جنبه در این نوع کتاب های روانشناسی معمولا مشخص می باشد و چندان مانور ادبی نمی توان روی آن داد. از این رو تنها با محتوا سر و کار خواهیم داشت

کتاب 5 دقیقه  خوب، 5 دقیقه برای زندگی خوب

ارزش زمان را چه کسی می تواند تعیین کند؟ اصلا زمان چه معنی دارد؟ یک ساعت دیر است یا زود؟ به بیان دیگر دیر یا زود بودن به چه نسبتی مشخص می شود؟ احتمالا برای دانستن ارزش زمان این سخن معروف را شنیده باشید که ارزش یک سال را دانش آموزی می داند که آخر سال مردود شده باشد، ارزش نه ماه را مادری می داند که فرزندش مرده به دنیا بیاید، عرضش سه ماه را دانشجویی که درس هایش را قبول نشده می داند، ارزش یک ساعت را کارمندی که مرخصی هایش تمام شده می داند و ارزش یک دقیقه را کسی که به اتوبوس داخل شهر نرسیده می داند. در حقیقت هرچه زمان کوتاه تر شود به نوعی ما بیشتر در حال زندگی می کنیم. از این رو اگر بتوانید 5 دقیقه  خوب را سپری کنید، یعنی پنج دقیقه در حال زندگی کردید؛ اما زندگی در حال یعنی چه؟ مگر الان در کجا زندگی می کنیم؟ نه در آینده و نه در گذشته. در حقیقت این جسم ماست که در دنیای حال زندگی می کند و روح و ذهن ما در گذشته ها می چرخد و فکر آینده می کند. از این رو بزرگ ترین موهبت یعنی زمان حال را از دست می دهیم. از این رو به یک تلنگر نیاز داریم تا ما را به خودمان بیاورد و از غفلتی که در آن گرفتار هستیم ما را جدا کند. کتاب 5 دقیقه ی خوب دقیقا همان تلنگری است که ما به دنبال آن می گردیم. در این مسیر ما بر خلاف نقد و بررسی کتاب های رمان قرار نیست جنبه سبک نوشتاری را بررسی کنیم. چرا که این جنبه در این نوع کتاب های روانشناسی معمولا مشخص می باشد و چندان مانور ادبی نمی توان روی آن داد. از این رو تنها با محتوا سر و کار خواهیم داشت.

 

دقایق خوب

 

از نام تا محتوا در 5 دقیقه  خوب

مهمترین قدم و بهترین قدم برای شناختن محتوای درونی یک کتاب نام آن کتاب است. نام کتاب معمولا بسیار کوتاه می باشد از این رو باید سعی کرد اجزای مختلف آن را جدا کرد و به صورت جداگانه آن را مورد موشکافی قرار داد. 5 دقیقه  خوب از سه جزء مختلف تشکیل شده است. "5"، "دقیقه " و "خوب ". می خواهیم در این قسمت به بررسی این سه قسمت به شکل مجزا بپردازیم و در بخش نهایی نحوه چینش این سه کلمه در کنار یک دیگر را نگاه می کنیم تا در این بین هدف و بیان اصلی کتاب را بیابیم.

اولین جزئی که در عنوان 5 دقیقه  خوب می بینیم و می خواهیم عدد پنج می باشد. چرا این عدد انتخاب شده است. اعدادی مانند دو، 10، 15 یا 60 انتخاب نشده است. در حقیقت عدد وقتی پشت اسمی قرار بگیرد، آن عدد صفت و اسم مقابلش موصوف می باشد. این جا نیز عدد پنج صفتی برای دقیقه می باشد. از این رو نمی توان به صورت مجزا بحث کرد؛ بنابراین در پساپرده ذهن خود پنج را با فرض صفت زمان در نظر بگیرید.

عدد پنج در حقیقت شاید نرمال ترین عدد در بین اعداد ساعت و زمان باشد. پنج دقیقه نه زیاد است و نه کم. دو دقیقه معمولا صفت زمانی است که کم می باشد و اعدادی مانند یک ربع و به بالا صفت هایی هستند که روی به سوی زمان بردن دارند. از این رو باید عددی بیان شود که هم ارزش صحبت داشته باشد هم این نوید را بدهد که وقت ما را نخواهد گرفت و در هر جایی و هر زمانی می توان این پنج دقیقه را جدا کرد. در حقیقت مهمترین جزء عنوان 5 دقیقه ی خوب را همین عدد پنج مشخص می کند. چرا که این عدد بیانگر طول هدف و نحوه برنامه ریزی برای رسیدن به این هدف می باشد.

 

5 دقیقه از زمان

 

دقیقه و خوب در 5 دقیقه  خوب

همانطور که در بالا گفتیم عدد پنج مهمترین جزء را تشکیل می دهد و این جزء به موصوف خود یعنی دقیقه وابسته است و با این موصوف توانستیم آن را توضیح دهیم. از این رو به نظر جای بحثی برای این لغت نمی ماند؛ اما آخرین جزء یعنی خوب بودن در 5 دقیقه ی خوب به چه معنی است؟ تفاوت عمده این قسمت با قسمت هایی قبلی در این است که خوب بودن یک حالت کیفی است و دو مورد قبلی هر دو کمی بودن و راحت تر می شد آن ها را تعریف کرد. با این حال خوب بودن در کتاب 5 دقیقه ی خوب یعنی زندگی کردن در زمان حال. وقتی شما هر لحظه به آینده فکر می کنید بنابراین مطمئن باشید که در آینده نیز به آینده و گذشته فکر خواهید کرد. خوب بودن یعنی این که از آن چه کرده اید لذت ببرید.

موردی که همواره در زندگی کردن در حال معمولا به اشتباه برداشت می شود این است که زندگی در حال یعنی بی فکر زندگی کردن و باری به هر جهت بودن؛ اما این دقیقا معنی مضحک از این اتفاق است. 5 دقیقه ی خوب به ما آموزش می دهد که از لحظه های زندگی مان برای خودمان استفاده کنیم و در این حالت است که زندگی شاد و موفقی خواهیم داشت. زندگی در حال یعنی استفاده حداکثری از ثانیه ها و این کتاب 5 دقیقه ی خوب است که با تمرین هایی می خواهد این اتفاق را برای پنج دقیقه از روز ما رقم بزند. مابقی آن بر عهده خود شماست.

 

به قلم: مرتضی ملک جاری

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات نسل نو اندیش

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها