×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود رایگان کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
سه تار

دانلود کتاب سه تار

سه تار
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : سه تار

نویسنده : جلال آل احمد

ناشر : کتابچین

تعداد صفحات : 47 صفحه

دسته بندی : داستان های کوتاه

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : رایگان


معرفی کتاب

"سه تار"
کتاب حاضر اثری از جلال آل احمد می باشد.
جلال آل احمد متولد 11 آذر 1302 در خانواده ای روحانی در تهران به دنیا آمد. او اصالتا اهل شهرستان طالقان در روستای اورازان بود. پدر او پس از پایان دبستان اجازه تحصیل در دبیرستان را به او نداد اما او به دور از چشم پدرش در کلاس های دارالفنون اسم نوشت. او روزها کار می کرد و شب ها درس می خواند. او تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشسرای عالی تهران ادامه داد. جلال از نویسندگان روشنفکر و مترجمان ایرانی و همسر سیمین دانشور بود. جلال در شهریور 1348 در سن 46 سالگی درگذشت.

سه تار، مجموعه داستانی کوتاه است که نخستین بار در سال 1948 منتشر شد. این کتاب روایت داستان نوازنده جوانی است که در مجالس مختلف می نوازد و خرج زندگی خود را از این کار تامین می کند. این جوان هیچگاه سازی از آن خود نداشته، پس پول های خود را جمع کرده و یک سه تار برای خود می خرد. وقتی که این جوان همراه با ساز خود در حال عبور از جلوی در یک مسجد است، پیرمردی مشغول مشاجره با او می شود و اتفاقی دردناک را برایش رقم می خورد. جلال در این کتاب، داستان های جذابی را نگارش کرده است. در این داستان های کوتاه جهالت و مشکلات اجتماعی جامعه آن روزگار ایران توسط جلال آل احمد به تصویر کشیده شده است. مشکلاتی که برای جامعه ی امروز نیز چندان ناآشنا به نظر نمی رسد.
در بخشی از این کتاب می خوانیم :
" صدای مادر می‌لرزید. پدر قرمز شده بود. می‌خواست چیزی بگوید دهانش باز ماند؛ ولی صدایی از آن بیرون نیامد. دیگر طاقتش تمام شده بود. دامن سفره را گرفت، به جلو پرت کرد و توی تاریکی اتاق رفت. دامن سفره روی ظرف غذا افتاد. یک ظرف خربزه هم برگشت و چربی غذا داشت توی سفره می‌دوید. مادر هنوز بد می‌گفت. بتول هاج و واج مانده بود و چشم‌هایش دیگر دور نمی‌زد. صغرا دوباره به گریه افتاده بود. دست‌هایش را به صورتش گرفته بود و همان طور که سر سفره نشسته بود، شانه‌هایش تکان می‌خورد. در حیاط که بسته شد، محکم صدا کرد و گربه از صدای آن متوحش شد. "

 

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

روایت داستان سه تار:

داستان سه تار حکایت زندگی نوازنده ی نحیفی است که پس از چند سال نوازندگی با قرض گرفتن یا اجاره کردن ساز در مجالس مردم بالاخره بعد از مدت ها سه تاری برای خود می خرد وهمانطور که  غرق در افکار خود برای نواختن بود ، خود را در مسیر مسجد می یابد و در اثر درگیری با پسرک عطر فروش دم مسجد، سه تارش نیست و نابود می شود.

سه تار نوشته ی جلال آل احمد با نگاهی دقیق و هوشمندانه ، جامعه ای خرافات زده و بیمار را مورد انتقاد قرار می دهد. این داستان به لحاظ زبان و ساختار ریشه در اعماق فرهنگ ایرانی دارد. در این داستان موقعیتی از یک نوجوان دیده می شود که اطلاعاتی از گذشته ی وی  در داستان دیده نمی شود. انگار نویسنده دغدغه ی این را نداشته تا اطلاعات را مهندسی کند و به گونه ای با ساختار داستان کوتاه به مخاطب منتقل کند. وی تنها موقعیت نوجوان فقیر را در حال حاضر ترسیم می کند و اتفاقات پیرامون او را با جزئیات بیان می کند.

این داستان در واقع روایتی تلخ از زندگی مردی که به دلیل اینکه استعدادهایش را آن گونه که می خواهد به کار نگرفته است به همین دلیل توانایی خرید یک ساز را نداشته است.پس از خریدن یک سه تار در اوج داستان و حادثه ی شکستن سه تار، انتقادی پنهان شده در پی رویدادی ساده از ریاکاری و استبداد دینی حاکم بر اذهان ناخودآگاه مردم - حتی یک پسر بچه - نمایان می شود.

 

سه تار

 

شخصیت اصلی داستان  که پسرک  نیز می باشد. علاقه ای به درس و مدرسه نداشته و ی زمانی که به تنها آرزویش می رسد اتفاقات به گونه ای رقم می خورد که ناکام می ماند. و در واقع به عنوان  نماینده ی قشر جوان جامعه ای است که نویسنده آن را نقد می کند. این جوان با موانعی روبرو می شود که او را از مسیر  اصلی خود باز می دارد. این پسرک فقیر  با  سختیها و دشواری های  فراوان با پول کمی که پس انداز کرده است  سه تاری میخرد و  چنان حس شادی به او دست میدهد که انگار در دلش ارزویی دیگری ندارد .

در این داستان کوتاه شخصیت دیگری است که نماینده سنتیها و مرتجعین  جامعه به حساب می آید و از جمله پسر  عطر فروشی است که در نزدیکی مسجد شاه  بساطی به پهن کرده و تسبیحی در دست دارد و ذکر خدا میگوید. در درگیری که بین او و پسرک اتفاق می افتد , سه تار  پسرک  خرد می شود  و  داغ آن را بر دل  پسرک می گذارد- پسرک  دست بردار نبود  و گویی میخواست که  کسادی بازار خود را  در نابودی سه تار او یافت کند از  این نگاه  پسر عطر فروش خشک مقدس  و متحجر مذهبی,  و اعتقاد او به اینکه ابزار و آلات  موسیقی حرام  و افراد شاد  بی دین و کافرند. پسر عطر فروش پس از بین بردن سه تار پسرک, احساس رضایت  در دل دارد که توانسته است  به نحو  احسن به وظیفه دینی خود عمل کند. این گونه از شخصیتها  به دلیل غرق در خرافات و  فقر , مخالف هر گونه  پیشرفت و  ترقی  جوامع خود هستند.

به قلم: نفیسه علیزاده

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات کتابچین

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
سیدعلیرضا

سه تار دیگر کتاب آل احمد برای مطالعه و بهره بردن ، بخوانید لذت ببرید

1400-10-14

محمدرضا

لطفا صوتیش رو هم بزارید

1400-08-10

برچسب ها