×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
قلعه حیوانات

دانلود کتاب قلعه حیوانات

قلعه حیوانات
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : قلعه حیوانات

نویسنده : جورج اورول

ناشر : آوای دانیال

مترجم : زهرا نوروزی

تعداد صفحات : 117 صفحه

شابک : 978-600-94308-8-8

تاریخ انتشار : 1398

رده بندی دیویی : 823/912

دسته بندی : رمان های خارجی, داستان های آموزنده

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 27100 تومان


معرفی کتاب

"قلعه حیوانات"
کتاب حاضر با عنوان اصلی (Animal farm) اثری از جرج وول (George Orwell) می باشد که با ترجمه ای از زهرا نوروزی، توسط انتشارات آوای دانیال منتشر شده است.
این کتاب در زمان جنگ جهانی دوم نوشته شده و در سال 1945 میلادی در انگلستان منتشر شده است. داستان این رمان در یک مزرعه اتفاق می افتد و در رابطه با حیوانات اهلی مزرعه است که رییس مزرعه آقای جونز را در یک اقدام آرمان گرایانه و انقلابی از مزرعه بیرون می کنند تا خود اداره مزرعه را به عهده بگیرند. اما پس از گذشت مدتی خود حیوانات نیز باهم به توافق نمی رسند و عده ای بر عده ای دیگر حکومت می کنند و همان روال بهره کشی از حیوانات در مزرعه توسط خوکی به نام ناپلئون اجرا می شود.

کتاب قلعه حیوانات و کتاب 1984 که هر دو توسط جورج اورول نوشته شده اند، در مجوع بیش از هردو کتاب دیگری در قرن بیستم فروش داشته اند.

از افتخارات کتاب قلعه حیوانات دریافت جایزه هوگو برای بهترین رمان سال 1996 می باشد. از این کتاب تا به حال چندین فیلم و نمایش ساخته شده است. در سال 1956 یک انیمیشن از این کتاب ساخته شد و در سال 1999 هم با استفاده از حرکات واقعی حیوانات و لب تکانی آنها یک فیلم ساخته شده است که هردو فیلم تفاوتهایی با کتاب دارند. ضمنا یک نمایشنامه با مضمون همین کتاب در تئاتر ملی لندن در ساهای 1984 و 1985 اجرا شد.

نویسنده کتاب اریک آرتور بلر با نام مستعار جورج اورول در سال 1903 در انگلستان متولد شد. این نویسنده به دلیل نوشتن کتاب قلعه حیوانات و رمان 1984 به شهرت رسید. خانواده اریک (جورج اورول) پیش از جنگ جهانی اول به شیپلیک مهاجرت کردند. اریک به دلیل وضع مالی نامناسب خانواده به یک مدرسه مذهبی می رفت. ولی با دریافت یک بورسیه تحصیلی به یک مدرسه آموزش و پرورش عمومی در  ایست بورن نقل مکان کرد. خود اریک در ابتدا از کاهش هزینه های تحصیلش به دلیل بورسیه آگاه نبود، اما پس از مدتی متوجه وضع بد مالی خانواده خود شد و به همین دلیل همیشه از مدرسه بیزار بود.

جوروج اورول بین سالهای 1922 تا 1927 در پلیس سلطنتی هند بریتانیا خدمت کرد. در آن سالها بریتانیا بر شبه قاره هند حکومت میکرد. زندگی در محیط طبقاتی هند و انگلستان باعث شد که جورج نگاه ویژه ای به پدیده فقر داشته باشد و همین موضوع درون مایه بسیاری از رمانها و نوشته های وی شد. جورج در همین زمان تجربیات خود از وقایع را می نوشت که همین موضوع منجر به نوشتن اولین کتاب جورج با نام "فقر ودربه دری در پاریس و لندن" شد. پس از آن با همین تجربیات دو رمان دیگر "روزهای برمه" و "دختر کشیش" را نوشت. اورول در دهه 1930 در جنگ اسپانیا شرکت کرد که در همین جنگ مجروح شد و همین جراحات در نهایت باعث مرگ وی شد. کتاب "درود بر کاتالونیا" از دیده های وی در اسپانیا شکل گرفته است. در سال 1943 پس از مرگ مادرش نگارش کتاب مشهور خود یعنی مزرعه حیوانات را آغاز کرد. این رمان به دلیل اشاره غیر مستقیم به نظام حاکم بر شوروی که آن زمان متحد انگلستان بود تا یک سال چاپ نشد. اما در سال 1945 در بریتانیا و در سال 1946 در آمریکا به چاپ رسید که به این وسیله جورج به اورول به شهرت رسید. در چهار سال بعدی او به یک جزیره در شمال اسکاتلند نقل مکان کرد و کار روی آخرین اثر خود یعنی رمان 1984 را آغاز کرد. چند ماه پس چاپ کتاب 1984، جورج اورول بر اثر بیماری سل در سال 1950 درگذشت و در یک کلیسا در بریتانیا دفن شد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم :
"حیوانات ما و مبهوت شدند. موریل فریاد زد به چه دلیل؟ چرا؟ اسکوئیلر با لحنی خشک و جدی و بسیار آمرانه گفت: چون دیگر نیازی نیست، سرود حیوانات انگلیس برای برپایی شورش بود. اما این اتفاق افتاده و به انجام رسیده است و اعدام و به سزای عمل رسیدن خائنین آخرین مرحله ی شورش بود. دشمنان ما شکست خورده اند. پس سرودیکه روزهای بهتری را مژده دهد دیگر معنی و مفهومی ندارد."




 

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

نقد و بررسی کتاب قلعه حیوانات

 

All animals are equal, but some are much equal than others

همه حیوانات با هم برابرند، اما بعضی از آنها نسبت به بقیه برابرترند.

همین یک جمله کتاب قلعه حیوانات، فرمول و تعریف جهانی نظام دیکتاتوری یا توتالیتاریسم (تمامیت خواهی) است.

جمله ای که در کشور انگلیس به یک ضرب المثل تبدیل شده و امروزه توسط اکثر کارشناسان مسائل سیاسی دنیا در توضیح حکومت دیکتاتوری بیان می شود.

در ادامه قصد دارم به نقد و بررسی این کتاب و اثر معروف جهانی بپردازم و شما را با مشخصه ها و نکات پنهانی این کتاب بیشتر آشنا کنم. با من تا انتها همراه باشید. همچنین لازم به ذکر است که این کتاب با نام مزرعه حیوانات در ایران و جهان نیز شناخته شده است.

 

درباره نویسنده کتاب

من برای چنین عصری زاییده نشده ام؟ شما چطور؟

احتمالا این سخن نویسنده قلعه حیوانات به شما این حس را القا کند که چه نویسنده مغرور و از خود متشکری، ولی وقتی آثار او را بخوانید متوجه خواهید شد که زیاد هم غلوآمیز و مغرورانه نیست و واقعا شاید نویسنده مربوط به عصر و زمان دیگری بوده که به آن دوران برگشته است.

برای مثال امروزه پس از گذشت بیش از 75 سال از چاپ کتاب، شخصیت ها و داستان کتاب قلعه حیوانات او با سیاستمداران و حکومت های بسیاری در دنیا قابل قیاس است. شاید حکومت ها هستند که ازاین کتاب برای کشورداری و مملکت داری خود استفاده می کنند.

کتاب قلعه حیوانات با نام اصلی (Animal Farm) اثر نویسنده مشهور انگلیسی اریک آرتور بلر با نام مستعار جورج اوروِل (George Orwell) می باشد.

 

جورج اوروِل (George Orwell)

 

جورج در 25 ژوئن 1903 در شهر موتهاری هند بدنیا آمد (آن زمان هند مستعمره بریتانیا بود).

خانواده او قبل از شروع جنگ جهانی اول به شیپلیک انگلستان نقل مکان کردند. شیپلیک یک روستا یا در واقع یک محله در آکسفوردشرجنوبی انگلستان است.

داستان زندگی جورج می تواند خودش یک داستان جذاب باشد.

تحصیل در یک مدرسه مذهبی، خدمت در پلیس برمه هند، کارگری در رستوان و زندگی فقیرانه انتخابی برای درک قشر فقیر، عضویت در ارتش و شرکت در جنگ، ستون نویسی در روزنامه و نویسندگی بخشی از زندگی پرفراز و نشیب جورج اورول است.

شاید مهم ترین و پرکشش ترین بخش زندگی او مربوط به زمانی است که در خدمت ارتش بود و جنگ علیه ارتش فاشیست ژنرال فرانکو را تجربه می کرد. او در همین جنگ مصدوم شد و این جراحت او هرگز خوب نشد تا اینکه سرانجام در سال 1950 و زمانی که فقط 47 سال سن داشت، همین جراحت کهنه و یادگار جنگ علت مرگ وی شد.

او در دوران حیات چندین کتاب نوشت که مهم ترین آنها کتاب قلعه حیوانات (در ایران به نام مزرعه حیوانات هم شناخته می شود) و رمان  1984 است. این دو کتاب بیش از هر کتاب دیگری در جهان به فروش رفته است. از سایر کتابهای او می توان به :

اشاره کرد.

در مورد نظرات و تفکرات شخصی و ژانر نوشتاری جورج اورول می توان به دو جمله معروف او پسنده کرد.

جورج در جایی می گوید: هیچ کتابی به راستی فارغ از جهت گیری سیاسی نیست. خود این عقیده که هنر نباید کاری به کار سیاست داشته باشد، موضعی سیاسی است.

او در کتابهایش گرایش های سیاسی دارد. کتاب قلعه حیوانات او که دقیقا در توصیف حکومت شوروی است.

 در رابطه با سیاسی بودن کتاب 1984 او نیز شکی وجود ندارد.

همچنین وی در زمان چاپ کتاب قلعه حیوانات جمله بسیار معروفی را بازگو می کند که نشانگر شاکله ذهنی او در مورد انسان است و حتما شمارا به فکر فرو خواهد برد:

انسان تنها موجودی است که بدون تولید مصرف می کند. او شیر نمی دهد ، تخم نمی گذارد ، برای کشیدن گاوآهن بسیار ضعیف است ، نمی تواند آنقدر سریع بدود که خرگوش ها را بگیرد. با این حال او ارباب تمام حیوانات است. او آنها را به کار وادار می کند ، حداقل حدی را که مانع از گرسنگی آنها شود به آنها باز می گرداند و بقیه را برای خود نگه می دارد.

 

مترجم و ناشر کتاب

در ایران کتاب مزرعه یا قلعه حیوانات توسط افراد و ناشران مختلفی ترجمه و منتشر شده است. ولی ترجمه خانم زهرا نوروزی براین کتاب که توسط انتشارات آوای دانیال به چاپ رسیده و منتشر شده، یکی از روان ترین ترجمه های موجود است.

مترجم سعی کرده با نثری روان و وفادار به اصل، ترجمه ای قابل فهم و بومی شده را برای این کتاب ارائه کند.

انتشارات آوای دانیال هم که منتشر کننده کتابهای معروف دنیا در ایران است و آشنا برای کتاب بازها. از انتشارات آوای دانیال کتاب قمارباز نیز منتشر شده که با استقبال خوب مخاطبان همراه شده است.

 

درباره کتاب قلعه حیوانات

اگر کتابخوان نباشید و برای اولین بار اسم این کتاب را بشنوید، شاید گمان کنید کتابی مخصوص کودکان یا نوجوانان است که در آن حیوانات سخن می گویند و داستانی شیرین را روایت می کنند. ولی کتاب بسیار فرق دارد با این ذهنیت و عملا یک کتاب با نشانه ها و توصیفات سنگین حکومت و مملکت داری است.

جورج اوروِل کتاب مزرعه حیوانات خود را یک افسانه می داند. ولی خب واقعاً افسانه نیست و در دنیایی خیالی، بیانگر دیکتاتوری و خوی تمامیت خواهی انسان هاست.

این کتاب در مورد حیوانات یک مزرعه است که خود را تحت سلطه صاحب مزرعه که یک انسان است می دانند.

 

قلعه حیوانات

 

شبی یکی از حیوانات به نام میجر پیر خوابی می بیند که در آن حیوانات به خوبی و خوشی و بدور از ظلم و ستم انسان در کنار هم زندگی می کنند.

او این خواب را برای سایر حیوانات تعریف می کند و این می شود آرزو و هدف حیوانات.

میجر بعد از چند شب می میرد و حیوانات تصمیم می گیرند این رویای او را عملی کرده و خود را از سلطه انسان نجات دهند.

سه خوک جوان به نام های ناپلئون، اسنوبال و اسکویلر مسئول این می شوند که انسان را شکست داده و او را از مزرعه فراری دهند. سپس قوانین مربوط به زندگی حیوانات را براساس رویای میجر و یک زندگی پر از آسایش تعیین کنند.

قوانینی که آنها تعیین می کنند از این قرار است.

  • همه آن ها که روی دوپا راه می روند دشمن هستند.
  • همه آن ها که چهارپا یا بالدار هستند، دوستند.
  • هیچ حیوانی حق پوشیدن لباس را ندارد.
  • هیچ حیوانی حق خوابیدن در تخت را ندارد.
  • هیچ حیوانی حق نوشیدن الکل را ندارد.
  • هیچ حیوانی حق کشتن حیوان دیگری را ندارد.
  • همه حیوانات با هم برابرند.

 سرانجام آنها موفق می شوند صاحب مزرعه را شکست داده و او را فراری دهند و مزرعه یا همان شهر آرمانی خویش را ایجاد کنند.

ولی این دقیقا همان شروع داستان و آغاز مشکلات و بدبختی بیشتر حیوانات است.

این زندگی آرمانی مدت زیادی طول نمی کشد. پس از مدتی بین ناپلئون و اسنوبال اختلاف ایجاد می شود. ناپلئون می تواند با دسیسه چینی، اسنوبال را که نماد روشنفکری است فراری داده و او را مقصر اصلی مشکلات مزرعه و جاسوس آقای جونز یا همان صاحب قبلی مزرعه معرفی کند. اینگونه ناپلئون بطور تمام عیار حکومت مزرعه را در دست می گیرد.

 با آغاز سلطه ناپلئون برحیوانات، کم کم زندگی حیوانات به جایی می رسد که قانون مهم مزرعه یعنی حیوانات با هم برابرند جایش را به قانون حیوانات با هم برابرند اما بعضی برابرترند می دهد.

 

نقد و بررسی کتاب قلعه حیوانات

این کتاب در طول جنگ جهانی دوم به نگارش درآمده و بطور تلمیحی به اتفاقات شوروی اشاره می کند. ولی بلاشک می توان این کتاب را فراتر از زمان خودش دانست و آن را توصیف کننده همه حکومت های دیکتاتوری و توتالیتاریسم برشمرد.

این کتاب به مخاطب خودش نشان می دهد که چگونه قدرت می تواند یک شخص یا حکومت را فاسد و دیکتاتور کرده و او را به اقداماتی باز دارد که خود علیه آنها قیام کرده است. حتی اقداماتی بدتر از حکومت یا شخص حاکم قبلی.

در این کتاب که مردم به حیوانات یک مزرعه تشبیه شده اند، تصمیم می گیرند که برای زندگی بهتر از سلطه انسان صاحب مزرعه خارج شوند و خودشان تصمیم گیرنده امور باشند. آنها به این مهم دست پیدا می کنند و قوانین بسیار خوبی برای خودشان تنظیم می کنند. ولی وقتی یکی از سه خوک که وظیفه قانون گذاری و اداره مزرعه را دارد، طعم قدرت را می چیشد سعی می کند حکومت تمامیت خواه و دیکتاتور خودش را بنا کند و برای رسیدن به این هدف از هیچ کاری سرباز نمی زند.

تمامی کارکترها و حیوانات مزرعه را می توان به انسان ها نیز نسبت داد. حکومت دیکتاتور شوروی نمونه واقعی این کتاب است که خود نویسنده هم به آن اشاره کرده و یا حکومت های دیکتاتوردر قاره آفریقا که در حدود 50 سال بعد از مرگ نویسنده بوجود آمدند نیز را می توان با این داستان تطبیق داد.

نکته مهم دیگر کتاب آغاز و پایان بندی آن است. آغازی که با زندگی حیوانات تحت سلطه آقای جونز که یک انسان است همراه بوده و پایان آن که زندگی همان حیوانات را تحت سلطه یکی از خودشان ترسیم می کند. شاید زندگی حیوانات بدتر و سخت تر از گذشته شده باشد، ولی آنها براین باورند که هرچه باشد از زندگی پیشین آنها بهتر است.

و مهمترین نکته این کتاب چیزی نیست جز همان قانون معروف مزرعه که امروزه در زبان انگلیسی و بسیاری از زبانها به یک ضرب المثل تبدیل شده است.

حیوانات با هم برابرند اما برخی برابرترند.

خوکهای قلعه حیوانات

 

شخصیت پردازی داستان قلعه حیوانات

این کتاب تعداد صفحات بالایی ندارد ولی در همین تعداد کم، شخصیت ها و خط داستان به خوبی تعریف می شوند.

سه خوکی که مسئول قانون گذاری و اداره امور می شوند هر کدام نشانگر یک نوع شخصیت حاکمانه می باشد. دو تا از آنها یعنی اسنوبال و ناپلئون از قدرت و نفوذ خوبی بین حیوانات برخوردارند.  یکی از آنها به فکر آبادانی است، ولی خوک دیگر این کار برایش خوشایند نیست و هرکاری می کند تا خودش را حاکم بلامنازع مزرعه کند.

روش ها و راهکارهایی که ناپلئون برای تشکیل حکومتش می کند، از رفتارها و روش های حکومت کمونیست شوروی برداشته شده است. با دانستن این موضوع، شما می توانید به اوضاع حکومتی کشور شوروی در سالهای بین 1917 تا 1942 بیشتر آشنا شوید.

و یا شخصیت باکسر، اسبی که قدرت و زور جسمانی خوبی دارد و تمام کارهای مزرعه را انجام می دهد، ولی بی سوادو زودباور است و سریع فریب می خورد. او در نهایت چیزی جز آنچه برایش ترسیم کرده بودند نصیبش می شود.

گوسفندان مزرعه هم که دنبال رو بی چون و چرا حکومت هستند. آنها شعارهای ناپلئون رو تکرار می کنند و تحت گفته های موزز(کلاغی در مزرعه) تن به سختی می دهند و حتی بیشتر کار می کنند تا به سرزمین پر از شیرو عسل و آبادی که وعده داده شده بروند.

 

نقطه ضعف کتاب مزرعه حیوانات

کتاب مزرعه حیوانات، اِلمان ها و نشانه های دیکتاتوری و نحوه تشکیل آن را به خوبی و با زبان ساده نشان می دهد. ولی عدم ارائه یک راهکار و یا روش عملی برای برون رفت از این دیکتاتوری توسط خود مردم، شاید یکی از ضعف های کتاب باشد.

 

نظر خوانندگان کتاب از سرتاسر دنیا

از نظراتی که خوانندگان در یکی از سایتهای معتبر در ذیل این کتاب آورده اند می توان فهمید که چگونه این کتاب توانسته اقشار مختلف را در تمامی سنین همراه خود کند و در قالب یک داستان جذاب و طنزآمیز، فساد حاکمان دیکتاتور را به خوبی ترسیم کند.

یکی از خوانندگان انگلیسی این کتاب می گوید:

مزرعه حیوانات مزرعه ای است که مانند هیچ مزرعه دیگری نیست. حیوانات با ایجاد فلسفه ای به نام Animalism ، بر اساس اصول سرگرد(همان میجر پیر) ، که سه روز قبل از مرگ خواسته های آزادی خود را ابراز داشت ، متحد شده و علیه صاحبان انسان شورش می کنند. با توطئه های غیر منتظره و خیانت ، سرانجام خوک های موجود در مزرعه به فرمانروایان مزرعه تبدیل می شوند. سالها گذشته و سرانجام حیوانات نمی توانند هیچ گونه اختلاف مشهودی بین خوک ها و انسان ها مشاهده کنند. این همان چیزی است که مردم در حکومت دیکتاتور تجربه می کنند.

یکی از خوانندگان هندی کتاب می گوید:

مزرعه حیوانات نماد انقلاب روسیه و اتحاد جماهیر شوروی تحت حاکمیت حزب کمونیست است. همانطور که می خوانید ، شخصیت ها را بسیار شبیه به افراد شناخته شده تاریخ خواهید دید. برای مثال Old Major نماینده کارل مارکس یا لنین ، ناپلئون نماینده استالین و Snowball روشنفکر لئون تروتسکی است. من دوست داشتم که در نگاه اول ، مزرعه حیوانات فقط یک داستان کودکانه در مورد حیواناتی به نظر برسد که می توانند مانند انسانها صحبت کنند و رفتار کنند ، اما این رمان پیچیده خیلی بیشتر است این عناوین مربوط به کلاس ، نابرابری ، قدرت و کنترل است. به عنوان مثال ، "همه حیوانات برابر هستند ، اما برخی از حیوانات از دیگران برابر ترند." من این کتاب را برای افراد بالای 12 سال توصیه می کنم.

همچنین یکی از خوانندگان فارسی زبان کتاب مزرعه حیوانات در مورد کتاب می گوید:

من در مورد این کتاب بسیار شنیده بودم ولی هیچ وقت فرصت مطالعه آن برایم فراهم نبود. در واقع من زمان زیادی برای کتاب درنظر نگرفته بودم و کتاب خوان نبودم، ولی وقتی مزرعه حیوانات رو مطالعه کردم به مطالعه دیگر کتاب نویسنده آن یعنی 1984 نیز علاقه مند شدم. به همین ترتیب روند کتاب خوانی من بصورت حرفه ای شروع شد.

 

اقتباس های سینمایی و تئاتری

قلعه حیوانات تاکنون دو بار به صورت فیلم درآمده است، ولی در هر بار متفاوت از پایان بندی داستان بوده و عملا پایان حکومت های دیکتاتور مثل شوروی به نمایش درآمده است.

در سال  ۱۹۵۴ براساس کتاب مزرعه حیوانات یک انیمیشن ساخته شد.در این نسخه پویانمایی شورش دوم حیوانات باعث سقوط ناپلئون می شود.

 نسخه ای هم در سال 1999  با لب تکانی بر تصاویر فیلمبرداری شده حیوانات واقعی ساخته شد. در این نسخه هم حکومت ناپلئون دچار فروپاشی می شود، همانند آنچه برسر شوروی آمد.

این فیلم در مراسم International Fantasy Film Award جایزه بهترین افکت های تصویری را دریافت کرد و نامزد جایزه بهترین فیلم نیز شد.

نمایشنامه ای هم بر اساس کتاب در سال های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ در تئاتر ملّی لندن و چندین تئاتر دیگر اجرا شده است.

همچنین در سال 1950 نورمن پت و شریک نویسندگی او دون فریمن مخفیانه توسط وزارت امور خارجه انگلیس استخدام شدند تا Animal Farm را در یک کمیک استریپ طراحی کنند. این کمیک در انگلیس منتشر نشده اما در روزنامه های برزیل و برمه به چاپ رسیده است.

animal farm

 

افتخارات و جایزه ها

شاید بزرگترین دستاورد و افتخار کتاب مزرعه حیوانات، ترجمه آن به بیش از 150 زبان یا گویش دنیا و گرفتن لقب یکی از ده کتاب پرفروش دنیا باشد.

یکی از خوانندگان فرانسوی کتاب به طنز می گوید: اگر شما وارد هر شهری از دنیا شوید و بلند داد بزنید که چه کسانی کتاب مزرعه حیوانات را خوانده اند، حداقل یک نفر پیدا می شود که بگوید من خوانده ام.

این کتاب جزو 100 کتاب مهم قرن بیستم نیز به شمار رفته و در لیست 20 کتاب تاثیرگذار دنیا نیز جا دارد.

در ایران نیز این کتاب بیش از هر کتاب دیگری آشناست ویکی از پرفروش ترین کتابهای ایران به شمار می رود. این کتاب در سال 1348 به فارسی ترجمه و در ایران منتشر شد و تا الان ترجمه ها و تفسیرهای بسیاری براین کتاب به نگارش درآمده است و سالانه چندین هزار جلد از این کتاب در ایران به فروش می رود.

 

حقایقی جالب در مورد جورج اورول و کتاب مزرعه حیوانات

  1. کتاب مزرعه حیوانات در سال 1945 در انگلستان به چاپ رسید. این کتاب تا 5 سال، زیاد شناخته شده نبود تا اینکه در سال 1950 کتاب به شهرت جهانی دست پیدا کرد.
  2. در این کتاب میجر پیر اشاره مستقیمی به لنین دارد. زمانی که میجر می میرد، حیوانات مزرعه جمجه او را در معرض عموم قرار می دهند تا مورد پرستش و ستایش قرار گیرد، همانطوری که بعد از مرگ لنین، جسد او را مومیایی کرده و در آرامگاهی قرار دادند.
  3. در کتاب خری وجود دارد که به نظر بسیاری از مخاطبان عاقل ترین حیوان آنجاست. خر در مزرعه حیوانات جمله زیبایی دارد. وقتی بعد از سلطه حیوانات شرایط مزرعه به خوبی پیش می رود، از او در مورد نتایج تغییر حکومت مزرعه از انسان به حیوانات می پرسند. او سکوت کرده و نظری نمی دهد و فقط می گوید: خرها عمر دراز دارند. شما تا حالا خر مرده دیده اید؟. این سخن او بسیار حکیمانه است، زیرا با گذشت زمان شرایط مزرعه تغییر کرده و وضعیت بدتر و بدتر می شود.
  4. جورج اورول نگارش کتاب مزرعه حیوانات را بعد از فوت مادرش آغاز کرد. وقتی کتاب آماده چاپ بود، به مدت یکسال منتشر نشد. آن هم به دلیل اشاره غیرمستقیم کتاب به حکومت شوروی است که در آن زمان متحد بریتانیا بود.
  5. جورج اورول به دلیل مشاهده اختلاف طبقاتی  که در هند و انگلیس وجود داشت، تصمیم می گیرد زندگی فقیرانه را نیز تجربه کند. برای این کار تصمیم می گیرد در رستورانی نیز کار کند و مدتی را با افراد بی خانمان و یا فقیر زندگی کند.
  6. همانطور که در ابتدای متن نیز ذکر شد اریک آرتور بلر نام واقعی نویسنده مزرعه حیوانات است. دلیل محکم و معتبری برای انتخاب نام متسعار جورج اورول وجود ندارد، ولی به نقل یکی از دوستان نزدیکش، او نام خودش را کاملا انگلیسی نمی دانست و برای همین جورج اورول را انتخاب نمود که از نظرش اصالت انگلیسی بیشتری دارد. جورج نام پادشاهان انگلیس از 1714 تا 1952 است و اورول(orwell) هم به معنای خوب است.
  7. وجود و شخصیت پردازی کلاغ در مزرعه حیوانات باعث ناراحتی بسیاری از افراد مذهبی روسیه شده بود. کلاغ که در کتاب نامش موزز است با ترسیم دنیای شیرین پس از مرگ برای حیوانات، نقش موثری در حکومت دیکتاتوری خوک ها داشت و باعث می شد تا حیوانات رنج ها و مشقت های بیشتر را برای رسیدن به آن دنیای شیرین تحمل کنند. این کلاغ اشاره مستقیمی به کلیسای ارتدکس دارد که در زمان استالین مجوز فعالیت مجدد دریافت کرد.

 

نتیجه گیری:

مزرعه حیوانات کتاب بسیار شیرین و زیبایی است که مخاطب را تا انتها با خود همراه می کند.

به محض شروع خواندن کتاب شما با شخصیت هایی آشنا می شوید که دوست دارید از سرانجام آنها و زندگیشان باخبر شوید و در پایان داستان حتما به فکر فرو خواهید رفت که چه شد که اینجوری شد.

شما می توانید از اپلیکیشن کتابچین این کتاب را بصورت قانونی تهیه و مطالعه نمایید.

کافیست به سایت کتابچین مراجعه و اپلیکیشن آن را برای خود نصب کنید. به همین راحتی شما به فروشگاه کتابی با بیش از ده ها هزار عنوان روبرو خواهید بود که می توانید در آن به جستجو پرداخته، چند صفحه از کتاب موردنظرتان را بصورت رایگان مطالعه کرده و در نهایت آن را خریداری و مطالعه کنید.

 

 

به قلم : حسین حجازی

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

ویدئوهای مرتبط با کتاب

تریلر فیلمهای ساخته شده از این کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
عادل قنبری

خوب

1402-08-20

sohrab

چقد حال و روز الان ما هست این کتاب

1401-12-10

فرشته

خوب بود

1400-12-05

سیدعلیرضا

این هم کتاب قلعه حیوانات اورول با ترجمه دیگر، برخی این ترجمه را بهتر میپسندند

1400-10-13

محمد

خیلی کتاب خوبیه و من به شخصه ازش لذت بردم

1400-08-11

Neocut

هر کتابی که کتاب نیست کتاب خوبی نیست

1400-07-15

بی نام

نویسنده خیلی خوب تونسته فضای داستان رو حفظ کنه و برای همین با اینکه چندین سال از تالیف این کتاب میگذرد هنوز هم جذاب و خواندنی است.

1400-07-03

محمدرضا

عالی است این کتاب

1400-05-30

raha yusefi

مگه داریم از کتاب قلعه حیوانات بهتر که بتونه شرایط فعلی مارو شرح بده؟

1400-02-19

برچسب ها