×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود رایگان کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
ماهی سیاه کوچولو

دانلود کتاب ماهی سیاه کوچولو

ماهی سیاه کوچولو
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : ماهی سیاه کوچولو

نویسنده : صمد بهرنگی

ناشر : کتابچین

تعداد صفحات : 12 صفحه

تاریخ انتشار : 1346

دسته بندی : داستان های آموزنده, داستان کودک

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : رایگان


معرفی کتاب

"ماهی سیاه کوچولو"
کتاب حاضر اثری از صمد بهرنگی می باشد که به صورت رایگان در کتابچین منتشر شده است.
صمد بهرنگی متولد 1318 در خانواده ای فقیر در تبریز متولد شد. وی در سال 1336 بعد از فارغ التحصیلی از دانشسرای تبریز، درحالی که تنها 18 سال داشت آموزگار شد و تا پایان عمر در روستاهای آذربیجان شرقی تدریس می کرد. بهرنگی در سال 1343 و با زیاد شدن فعالیتهای فرهنگی وی و همچنین چاپ کتاب پاره پاره، برای 6 ماه از کار تعلیق شد. وی در سال 1347 در رود ارس غرق شد که در آن زمان شایعه شده بود او به دستور حکومت و توسط ساواک به قتل رسیده است.
کتاب ماهی سیاه کوچولو سرگذشت ماهی سیاه کوچکی است که در جویبار زندگی میکند و به عشق دیدن دریا و خسته از شرایط تکراری که دیگران  به آن زندگی می گویند، مسیر دریا را پیش میگیرد و همراه با اتفاقاتی که در طول راه برایش رقم میخورد، تمام مسیر جویبار را طی میکند. ماهی کوچکی که یک تنه در برابر تمام مخالفان خود حتی اگر مادرش باشد می ایستد و متفکر و تسلیم ناپذیر بر سر عقیده ای که به درستی آن ایمان دارد پافشاری میکند. داستان ماهی سیاه کوچولو پیش از انقلاب به عنوان یک داستان بر علیه رژیم آن زمان استنباط می شد و افراد بسیاری ماهی سیاه کوچولو را نمادی از نسل روشنفکر و انقلابی می دانستند. این کتاب به عنوان کتاب برگزیده کودک در سال 1347 انتخاب شد. از دیگر جوایزی که کتاب ماهی سیاه کوچولو کسب کرد می توان به جایزه ششمین نمایشگاه کتاب کودک در ایتالیا و دیپلم افتخار تصویرگری کتاب کودک در سال 1969 از چک اسلواکی را نام برد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم :
"ماهی سیاه کوچولو گفت:«نه مادر ، من دیگر از این گردش ها خسته شده ام ، می خواهم راه بیفتم و بروم ببینم جاهای دیگر چه خبرهایی هست. ممکن است فکر کنی که یک کسی این حرفها را به ماهی کوچولو یاد داده ، اما بدان که من خودم خیلی وقت است در این فکرم. البته خیلی چیزها هم از این و آن یاد گرفته ام ؛ مثلا این را فهمیده ام که بیشتر ماهی ها، موقع پیری شکایت می کنند که زندگیشان را بیخودی تلف کرده اند. دایم ناله و نفرین می کنند و از همه چیز شکایت دارند. من می خواهم بدانم که ، راستی راستی زندگی یعنی اینکه توی یک تکه جا ، هی بروی و برگردی تا پیر بشوی و دیگر هیچ ، یا اینکه طور دیگری هم توی دنیا می شود زندگی کرد؟...» "

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

نقد رمان ماهی سیاه کوچولو

معرفی اجمالی ماهی سیاه کوچولو

ماهی سیاه کوچولو داستانی برای کودکان است. صمد بهرنگی آن را در سال 1346 نوشت و انتشارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در سال 1347 آن را منتشر کرد. قصه در مورد ماهی کوچکی است که میخواهد برای دیدن دریا خطر کند و سفری دور و دراز را تجربه کند. کتاب ماهی سیاه کوچولو در ششمین نمایشگاه کتاب کودک در بلون ایتالیا موفق به دریافت جایزه شد و همچنین جایزه بی ینال براتیسلاوای چک اسلواکی را در سال 1969 دریافت کرده است. این کتاب به زبان های مختلف دنیا نیز ترجمه شده است.

 

کوتاه از زندگی صمد بهرنگی

صمد در سال 1318 در تبریز متولد شد. در سال 1334 به دانشسرای مقدماتی رفت و دو سال بعد فارغ التحصیل شد. او در سن 18 سالگی کار معلمی را آغاز کرد. اگر بخواهیم از زندگی تحصیلی او بگویم در سال 1337 به دانشگاه تبریز برای تحصیل در رشته ادبیات و زبان انگلیسی رفت و در سال 1341 از دانشگاه فارغ التحصیل شد. زندگی سیاسی او از همین سال آغاز شد او ابتدا معلم دبیرستان بود اما به جرم حرف هایی که به مذاق حکومت خوش نمی آمد او را به دبستان فرستادند. بعد از آن با افزایش فعالیت های سیاسی او پایش به دادگاه رسید که تبرئه شد؛ اما ساواک همواره او را زیر نظر داشت تا اینکه در سن 29 سالگی به طرز مشکوکی در رودخانه ارس غرق شد و جسدش را چند روز بعد از آب گرفتن و در گورستان امامیه تبریز دفن شد. او اولین کسی بود که در زمینه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت داشت و برای بچه ها داستان می نوشت نگاه او به ادبیات کودک و نوجوان بسیار متفاوت بود.

صمد بهرنگی

نگاه صمد بهرنگی به ادبیات کودک و نوجوان

صمد بهرنگی نگاه متفاوتی به ادبیات کودک و نوجوان دارد. او معتقد است که دیگر وقت نصحیت های تکراری به کودکان تمام شده است. کودکان باید از دنیای پیرامون خود آگاه باشند باید بدانند که پدرشان چگونه خرج زندگی را در می آورد. باید آگاه باشند که در جامعه کودکانی هستند که هیچ گاه رنگ خوشبختی را نمی بینند. چرا باید به کودکانمان بگوییم دروغ گفتن بد است در حالی که در جامعه اینگونه نیست. او در مقاله ای می گوید: " ادبیات کودکان نباید مبلغ (محبت و نوعدوستی و قناعت و تواضع) از نوع اخلاق مسیحیت باشد. باید به بچه گفت که به هر آنچه و هرکه ضد بشری و غیرانسانی و سد راه تکامل تاریخی جامعه است کینه ورزد و این کینه باید در ادبیات کودکان راه باز کند."

 

نقد رمان

قصه ماهی سیاه کوچولو روایتی است برای بچه ها که در لایه های پنهان آن درس هایی برای بزرگتر ها دارد. داستانی کاملا تمثیلی که با زبان کودکان گفته شده است اما زیر ساختی بزرگسالانه دارد. ماهی داستان صمد درست است که مانند هزاران ماهی دیگریست که با او زندگی می کنند اما چندین وجه تمایز برجسته دارد که از جمله آنها تفکر، اراده و آگاهی است. با اندیشیدن او داستان آغاز می شود در داستان اینگونه گفته می شود که چند روزی ماهی کوچک در فکر است و بعد از چند روز به مادر خود می گوید می خواهم آخر جویبار را پیدا کنم؛ و این آغاز عصیان او بر علیه زندگی یکنواخت است و یا به عبارتی دیگر این آغاز حرکت به سمت کمال است. آغاز هر عصیان با مخالفت همراه است اما اراده قهرمان کوچک داستان نمی گذارد هیچ نیروی خارجی او را از تصمیمش منصرف کند و سفر خود را آغاز می کند.

ماهی سیاه کوچولو

 

شخصیت ها

شخصیت های داستان به دو دسته منفی و مثبت تقسیم می شوند. شخصیت های منفی داستان افرادی هستند که در مقابل قهرمان داستان می ایستند که حتی در این داستان مادر ماهی سیاه کوچولو در این دسته قرار می گیرد؛ و شخصیت های مثبت افرادی هستند که در کنار قهرمان به داستان حضور دارند که به دوست ماهی سیاه کوچولو می توان اشاره کرد و همین طور پسر بچه چوپان که با کشتن خرچنگ جان ماهی سیاه کوچولو را نجات داد.

 

از منطق الطیر تا در جستجوی نمو

اگر بخواهیم به صورت تطبیقی داستان ماهی سیاه کوچولو را با دیگر آثار مشابه او مقایسه کنیم اول چیزی که به ذهن می رسد منطق الطیر عطار است. داستان سی مرغ که به همراه سیمرغ می خواهند به سمت کمال حرکت کنند و می بینیم که هریک از پرندگان برای رسیدن به قله قاف که محل زندگی سیمرغ است بهانه هایی می آورند و ترس از تغییر دارند در ماهی سیاه کوچولو هم میخوانیم که ماهی کوچک داستان ما نیز در پی رفتن به دریاست که می توان گفت برابر با همان قله قاف است و این حرکت به سوی کمال است. خالی از لطف نیست که  اشاره ای کنیم به انیمیشن در جستجوی نمو که داستان ماهی کوچکی را روایت می کند که درصدد رفتن به دریاست.

 

ماهی و مرغ دریایی که در جستجوی کمال بودند

داستان ماهی سیاه کوچولو و جاناتان مرغ دریایی زاده فرهنگ و اندیشه ای متفاوت هستند. این دو اثر تلاش نویسنده های آنها صمد بهرنگی و ریچارد باخ برای توصیف سمبلیک از فضای رئال آن زمان است. کشمکش قهرمانان این دو داستان در واقع به تصویر کشیدن جدال انسان های آن دوره با شرایط اجتماعی است که خواهان رسیدن به آزادی و کمال هستند. حال چرا این بیان از شرایط در دسته ادبیات کودک قرار میگیرد. همان طور که در بالا از نگاه بهرنگی درباره ادبیات کودک گفتیم می توانیم بفهمیم که هدف او آگاه کردن کودکان دوران خود است او با خلق شخصیت ماهی سیاه کوچولو می خواهد نشان دهد که بزرگ شدن و رسیدن به روشن فکری زمانی حاصل می شود که از کودک خود یعنی همان ناتوانی و به کار نبردن اندیشه خارج شویم؛ و این زمانی به وقوع می پیوندد که کودک از همان کودکی به شناخت از دنیای پیرامون و جامعه خود دست یابد.

 

کشف حقیقت

ماهی کوچک داستان صمد از خانواده ای فقیر است که در عادات مکرر و سنت های منجمد محاصره شده اند. قهرمان داستان با دیدن این چنین وضعی تصمیم می گیرد خود را از این بند رها کند و همین تصمیم آغاز رفتن او به سوی کمال است. می رود که با ترس هایش رو به رو شود می رود تا جهان پیرامونش را بشناسد. او سفری را آغاز می کند تا بزرگ شود. در انتهای داستان بعد از رسیدن قهرمان ما به دریا با خودش می گوید: " مرگ خیلی آسان می تواند الان به سراغ من بیاید؛ اما من تا می توانم زندگی کنم نباید به پیشواز مرگ بروم. البته اگر یک وقت ناچار با مرگ رو به رو شدم که می شوم _ مهم نیست؛ مهم این است که زندگی و یا مرگ من، چه اثری در زندگی دیگران داشته باشد... " این جمله خود شاهدی ست برای کشف حقیقت زندگی توسط قهرمان کوچک داستان و پایانی با شکوه برای آن است.

 

هدف بهرنگی از خلق ماهی سیاه کوچولو

بهرنگی از یک طرف به نادانی و بی رحمی گروهی می تازد و از طرف دیگر شجاعت و همت برخی را به تصویر می کشد. او می خواهد به خواننده بیاموزد که چگونه باشد: برود، کشف کند، باترس هایش رو به رو شود، از مرگ نهراسد و زندگی کند. ماهی سیاه کوچولو بسیار به شخصیت خود صمد بهرنگی نزدیک است همان طور که زندگی کوتاه او را مورد مطالعه قرار می دهیم می بینیم که او هم همواره در حرکت بوده و آرام نشستن با روحیه او جور نبوده است. صمد بهرنگ در این داستان می خواهد به کودکان بگوید زندگی را باید از کسانی آموخت که در زندگیشان حرکت و تلاش کردند. هدف دیگر او این است که بگوید باید با بدی مبارزه کرد، مبارزه ای که باعث زنده ماندن است. این مبارزه گاه با تفکر است و گاه با اسلحه است قهرمان داستان او، این بار با اندیشه به مبارزه با یکنواختی و گیر کردن در چرخه تکرار زندگی رفته است. در پایان داستان او می گوید که همواره: در این راه پرخطر، رهروانی آگاه و متفکر وبا اراده قدم خواهند گذاشت.

" ماهی پیر قصه اش را تمام کرد و به دوازده هزار بچه و نوه اش گفت: دیگر وقت خواب است بچه ها بروید و بخوابید. یازده هزار و نهصد و نود و نه ماهی سیاه کوچولو" شب بخیر" گفتند و خوابیدند. مادر بزرگ هم خوابش برد، اما ماهی سرخ کوچولویی هر چقدر کرد خوابش نبرد، شب تا صبح همه اش در فکر دریا بود."

کتاب ماهی سیاه کوچولو

ویکی پدیا کتاب ماهی سیاه کوچولو

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C_%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87_%DA%A9%D9%88%DA%86%D9%88%D9%84%D9%88

 

من در نابودی درختان نقشی نخواهم داشت!

خواندن بعضی از کتاب ها را باید مانند دارو برای تمام افراد تجویز کرد. در انتها من هم به عنوان یک دوست پیشنهاد می کنم خواندن کتاب ماهی سیاه کوچولو به قلم صمد بهرنگی که توسط کتابچین منتشر شده است را در سایت کتابچین از دست ندهید. با این کار هم به قطع نشدن درختان کمک می کنید و هم نگاهتان به دنیای پیرامونتان عوض خواهد شد. توصیه دیگر من این است که این کتاب را چندین بار برای کودکانمان بخوانیم برای داشتن فردایی بهتر با حضور افراد آگاه و روشنفکربیشتری در جامعه .

 

 

به قلم مینو مرتضایی

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات کتابچین

ویدئوهای مرتبط با کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
نادر فتحی

کتاب آموزنده ای است

1401-12-27

برادین

این داستان های زندگی افراد رو دوست دارم و یاد میگیرم که همه سختی و مشکلات دارن و فقط من نیستم و ایکاش تو این سایت https://365book.ir/ که اشتراک گرفته بودم هم این کتاب رو داشت و میتونستم زودتر گوش بدمش البته برای پشتیبانیشون فرستادم که کتاب شمارو هم بذارن چون باحال بود :)

1401-08-15

صمد بهرنگی

سلام از انتشار کتابم ممنونم من بعد از کتاب، که مدتها براش تلاش کردم و شب بیداری کشیدم چندین رمان دیگه نوشتم که همرو در سایت نودهشتیا منتشر کردم اگه از قلمم خوشتون اومده می تونید رمانم رو با هفتاد درصد تخفیف دانلود کنید برای کد تخفیف هم ۹۸iiia رو وارد کنید ۹۸iiia. ir هم آدرس سایت خوب نودهشتیاست و من به پاس اینکه کتابم در سایت خوبتون قرار گرفته این تخفیف رو براتون گذاشتم.

1401-01-06

zedmoon

خیلی روان و زیبا بود

1401-01-02

فرشته

خوب بود

1400-12-05

پرنیا حسینی منش

عالی

1400-12-02

سیدعلیرضا

ببخشید به جای ۵ ستاره دستم روی ۳ ستاره رفت

1400-09-27

سیدعلیرضا

همانطور که از اسمش پیدا است روایت زندگی ماهی کوچولوی سیاهی است که همراه مادرش زندگی می‌کند و خیلی علاقه مند است که برای دیدن اماکن دیگر به سفر برود و سیاحت کند ولی مادرش با این ماهی کوچولو هم عقیده نیست ، داستان زیبا و هوشمندانه و بسیار روان است و زبان داستان خیلی روان و نویسنده به خوبی از پس آن برآمده است ، هدف نویسنده می‌خواهد تردید و ترس مردم را در مواجهه با حقایق بیان کند و .....حتما مطالعه کنید

1400-09-27

جمال تربتی

همیشه دوست داشتم که بتونم خلاف جریان آب شنا کنم. یعنی متفاوت فکر کنم. این کتاب داره میگه که متفاوت فکر کردن چیز بدی نیست اگه هدفی ازش داشته باشی.

1400-08-26

پرستو

این کتاب میخواد بگه، برای زندگی هدف تعیین کن و برای رسیدن به اون هدف تلاش کن. اگه هدف و تلاش رو داشته باشه، قطعا بهش می رسی.

1400-08-24

پرستو

یکی از دوستان گفتن که این کتاب سیاسی هست. شما چطور از این کتاب برداشت سیاسی داشتی. شاید بیشتر یه کتاب در زمینه خودشناسی و موفقیت باشه. کتاب داره میگه اگه هدفی توی زندگی داری، حتما دنبال کن. این کجاش سیاسیه آخه. ضمنا شاید برخی فکر کنن این یه کتاب کودکانه است. ولی اصلا اینطور نیست. یعنی به درد هر گروه سنی می خوره. میشه درسهای زیادی از این کتاب مثل تلاش، فداکاری و ... گرفت.

1400-08-22

بنیامین صباحی

همش خودمو جای ماهی سیاه میزاشتم، چقدر تلاشش برای رسیدن به آرزوش برام ارزشمند بود.

1400-08-17

سیامک

فکر میکنم این کتاب خلاصه داستان ماهی سیاه کوچولو باشه و این قصه ادامه داره.

1400-07-19

پریا محمدی

یه کتاب جذاب و دل انگیز. حتما بخونید.

1400-07-18

الهه دشتبانی

خیلی زیبا و آموزنده بود.

1400-07-04

فاطمه

خیلی آش دهن سوزی نبود این کتاب.

1400-06-17

مجید تاکستانی

کتابش عالی بود.

1400-06-08

هانیه محمولی

قصه ای که به دل هر کسی میشینه.

1400-04-22

zahra

بسیار کتاب عالی و پرمحتوا.

1400-04-19

ashraf majidi

این کتاب بیشتر جنبه سیاسی داشته. یعنی فکر می کنم با توجه به بینش سیاسی نویسنده، این کتاب رو با توجه شرایط اون موقع جامعه و سیاسی نوشته.

1400-03-26

مهدى صادقی

با توجه به نظر عزیزان، این کتابو خوندم. و چقدر خوب شد که خوندم. وقت زیادی نمی گیره خوندنش. حتما بخونید.

1400-03-19

منصور حصاری

این کتاب یک برداشت و خلاصه ای از کتاب اصلی هست. ولی به نظرم به خوبی خلاصه نشده. چون بعضی قسمتها ارتباط بین جملات از بین رفته و باعث میشه که ارتباط مخاطب با کتاب قطع بشه.

1400-03-01

بهزاد کمالی

پایان کتاب باز بود یه جورایی. ولی دلم برای ماهی سیاه کوچولو کباب شد.

1400-02-28

ابلار یاسیا

عالی

1400-02-19

رضا رضایی

خیلی عالیه. کتابای صمد بهرنگی کلا خوبن.

1400-01-19

مجید

کتابیه که حتما برای بچه ها باید خوند. نکات مهمی توش هست. مثلا اینکه باید تلاش کنی تا بتونی به آرزوهات برسی.

1399-12-24

mohamad hoseyn

به نظر من که این کتاب برای تمام سنینه. باید بخونیدش.

1399-12-24

شادمهر رضایان

بسیار دلنشین

1399-10-24

یگانه

کتاب خیلی خوبی هست

1398-03-04

برچسب ها