×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
از موسیقی معنوی شعر حافظ

دانلود کتاب از موسیقی معنوی شعر حافظ

از موسیقی معنوی شعر حافظ
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : از موسیقی معنوی شعر حافظ

نویسنده : جواد مرتضایی

ناشر : آوای نور

تعداد صفحات : 258 صفحه

شابک : 964-5819-71-7

تاریخ انتشار : 185

رده بندی دیویی : 8فا1/32

دسته بندی : ادبیات ایران, شعر فارسی

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 42000 تومان


معرفی کتاب

"از موسیقی معنوی شعر حافظ"
کتاب حاضر اثری از دکتر جواد مرتضایی می باشد که توسط انتشارات آوای نور منتشر شده است.
در این کتاب سعی شده، از موسیقی معنوی شعر حافظ، به بررسی انواع تناسب ها و تضادها و زیرمجموعه های آنها: ایهام تناسب، ایهام تضاد و پارادوکس در ابیات او پرداخته شود. پیش از پرداختن به تناسب ها و تضادهای آشکار و پوشیده در شعر حافظ، وجود فصل اوّل ضروری می نمود. متأسّفانه به دلیل تلقّی نادرستی که از دو صنعت مذکور در اذهان ایجاد شده، بسیاری و حتّی گاه اهل ادب، به محض اینکه دو یا چند کلمه متناسب یا متضاد در بیت می بینند، حکم بر وجود صنعت تناسب یا تضاد می نمایند که صحیح و علمی نیست. پس لازم است ابتدا تعریف علمی و صحیح و محدوده این صنایع مشخّص گردد، آنگاه براساس آن به استخراج و تحلیل و بررسی انواع تناسب و تضاد پرداخته شود.
در بخشی از این کتاب می خوانیم :
" در بیت اول تناسبی ظریف و زیبا بین کلمات «ذوق» و «تشنه» بکار رفته. یافتن این تناسب، نیاز به کمی تأمل و دقت دارد. در مصراع دوم که در واقع تمثیلی برای تفهیم بیشتر و عینی کردن مفهوم مصراع اول است به باریدن باران در بیابان بر تشنه اشاره شده. لذت چشیدن و نوشیدن این باران در بیابان توسط شخص تشنه چون دیدن یار غایب است. «ذوق» که چشیدن و دریافتن و دانستن است، کلمه ای است که انتخاب آن توسط شاعر به اراده بوده جهت تناسب یافتن با «تشنه»."
 

فهرست مطالب

پيشگفتار    

فصل اوّل: تناسب، تضاد، ایهام تناسب، ایهام تضاد وپارادوکس؛آرا ودیدگاه ها؛ نقد وبررسی

فصل دوم: بررسی و تحلیل سیرتناسب، تضاد، ایهام تناسب، ایهام تضاد و پارادوکس در شعر شاعران پیش از حافظ و معاصر او

فصل سوم: غزل حافظ؛ انواع تناسب ها وتناظرهای پوشیده وظریف، معمول و تکراری، ایهام تناسب، ایهام تضاد وپارادوکس همراه با توضیح وتحلیل

 

تحلیلی بر کتاب از موسیقی معنوی شعر حافظ

فال و کتاب شعر حافظ جز معدود اثراتی است که در هر خانه ای می توان رد پایی از آن پیدا کرد. ادب شناسان یکی از اصلی ترین دلایل این اقبال را در استفاده استادانه حافظ از ایهام می دانند. در حقیقت هر مخاطبی بر اساس ذوقو نیاز خود برداشت خاصی از ابیات حافظ می کند. از این رو هنوز بسیار مورد اقبال مخاطبان عام و خاص قرار دارد.

همین ایهام باعث شده است که شعر حافظ بسیار نو و جدید به نظر برسد و در هر عصری این گونه به نظر بیاید که گویی حافظ دنیای امروزه را می دیده و برای آن شعری طراحی کرده است. این اصلی ترین و جالب ترین معجزه شعرهای حافظ می باشد.

اما تمام قدرت شعر حافظ در ایهام نبوده است. حافظ از توانایی خاصی در انتخاب کلمات برخوردار بوده. از این رو به خوبی می توانست کلمات مناسبی را انتخاب و جایگذاری کند. به قدری این قدرت بالا بوده است که به سختی می توان کلماتی را در ابیات حافظ عوض کرد. حتی اگر هم وزن و هم معنی باشند، باز کلمه انتخاب شده توسط حافظ ارجحیت دارد. تفاوت نسخ مختلف نیز دقیقا در همین موضوع نهفته شده است. که چند کلمه در چند بیت خاص مورد اختلاف می باشد.

اما هنوز شعر حافظ معجزه هایش را تمام نکرده است. یکی دیگر از عجایب شعر حافظ موزون و آهنگین بودن آن است. در حقیقت ویژگی شعر کلاسیک در این است که موزون و آهنگین باشد. اما شعر حافظ این آهنگ را به نوعی جدید برای گوش های مخاطب تعبیه کرده است. همانطور که مولوی نیز وزنی دیگر به شعرهای خود می دهد.

این موسیقی در کلام شعر حافظ از دلایل بسیاری می تواند سرچشمه گرفته باشد. از انتخاب کلمات مناسب تا استفاده دقیق از آرایه های ادبی. کتاب از موسیقی معنوی شعر حافظ به نوعی سعی دارد به این جنبه از شعرهای حافظ بپردازد و قرار است دیدی تخصصی در این زمینه به مخاطبان خود ارائه بدهد. دیدی که می تواند باعث شود فردی متخصص، صاحب نظر شود، و مخاطبی علاقه مند، شعرهای حافظ را بهتر بفهمد.

 

حافظ

 

تضاد و تناسب در کتاب از موسیقی معنوی شعر حافظ

نه تنها نویسنده این کتاب، بلکه همه ما به نوعی می دانیم که جنبه های شعر حافظ و در کل شعر کلاسیک به قدری گسترده است که نمی توان همه آن ها را با هم مورد بررسی قرار داد. بنابراین برای تخصصی تر شدن و البته نتیجه دار بودن بحث چاره ای جز این نیست که بخش های مختلف را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داد.

کتاب از موسیقی معنوی شعر حافظ با دید تاثیر آرایه های ادبی در موسیقی، خصوصا دو آرایه تضاد و تناسب وارد بحث می شود. انتخاب این محوریت به نوعی هوش نویسنده را می رساند. زیرا تضاد و تناسب در کنار ایهام اصلی ترین ابزارهای دست حافظ را تشکیل داده اند.

از طرف دیگر این آرایه های ادبی به خصوص تضاد کمی مورد کم لطفی مخاطبان قرار گرفته است. زیرا مخابان حس می کنند هرچه که مخالف هم باشد را می توان جزئی از آرایه تضاد دانست. این کتاب به نوعی دیدی جدید و جالب از تضاد به ما ارائه می دهد و به نوعی ما را با مفهوم اصلی تضاد بیشتر آشنا می کند. وقتی این آشنایی با تناسب و سپس سایر عناصر به درستی اتفاق افتاد کم کم نقش آن ها در موسیقی نیز مشخص می شود.

در نهایت می توان گفت که این کتاب با توجه به دید تخصصی که دارد می تواند بسیار برای دانش پژوهان حوزه ادبیات و به خصوص حوزه حافظ شناسی مناسب باشد. اما با توجه به لحن روان و ساده آن می توان این کتاب را برای علاقه مندان و مخاطبان عام شعر حافظ نیز مناسب دانست.

 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات آوای نور

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
its

بسیار عالی و آموزنده بود مرسی از نویسندش

1402-02-30

برچسب ها