×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
گذشته حال آینده نظریه های شخصیت

دانلود کتاب گذشته حال آینده نظریه های شخصیت

گذشته حال آینده نظریه های شخصیت
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : گذشته حال آینده نظریه های شخصیت

نویسندگان : تورج هاشمی, نعیمه ماشینچی عباسی

ناشر : آوای نور

تعداد صفحات : 96 صفحه

شابک : 978-600-309-037-8

تاریخ انتشار : 1393

رده بندی دیویی : 2/155

دسته بندی : کتابهای روانشناسی

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 15000 تومان


معرفی کتاب

"گذشته، حال، آینده نظریه های شخصیت"
کتاب حاضر اثری از دکتر تورج هاشمی و نعیمه ماشینچی عباسی می باشد که توسط انتشارات آوای نور منتشر شده است.
مطالعه شخصیت در عرصه علم روان‌شناسی، بازتاب تلاش فراگیر و روشنگرانه اندیشمندان و خردورزانی است که با ابزار خِرد و نقادی زوایای پنهان و غامض ساحت انسانی را درنوردیده‌اند و در این عرصه، با نظریه پردازی های خویش به پرسش‌های دیرین آدمی، پاسخ‌هایی هرچند احتمالی و حدسی فراهم آورده و راه را برای پویندگانش هموارتر کرده‌اند تا زمینه حدس‌های نو مهیا گردیده و آزمون فرض‌های عالمانه رونق پیدا کند.
در بخشی از این کتاب می خوانیم :
" یکی دیگر از رویکردهایی که امروزه در عرصه روان‌شناسی شخصیت جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده، رویکرد یادگیری است. این رویکرد، شامل طیف گسترده‌ای از نظریات است که از نظریه یادگیری اسکینر تا نظریه شناختی اجتماعی بندورا را دربرمی گیرد."



 

فهرست مطالب

فصل اوّل: اولویت ‌های پژوهشی در دهه ‌های آینده 

فصل دوّم: سیر تطوری نظریه ها

 

کتاب گذشته حال آینده نظریه شخصیت، کم حجم اما کاربردی

انسان موجود عجیبی است. آنقدر عجیب که باید علمی را برای شناخت خود تعریف کند. از قرون گذشته انسان این مهم را فهمیده است. از بزرگانی چون ارسطو و افلاطون تا دانشمندان عصر حاضر همه به این اصل واقف بودند. با این حال روانشناسی در قرن گذشته با ظهور دانشمندانی چون یونگ و فروید مسیر جدید و جدی به خود گرفت. روانشناسی به عنوان یک علم جدی مطرح شد و در این بین صاحب اندیشه و نظریه های مختلفی شد. هر علمی برای به وجود آمدن، ادامه حیات دادن خود، این نظریه ها نقش اساسی را بازی می کنند. حال  هر علمی، از جمله علم جدید و نوپایی روانشناسی بخواهد پای در جاده پیشرفت بگذارد و درهای بیشتری را به روی بشر باز کند. نیاز دارد که نظریه های جدیدی را تولید کند. این نظریات به شکل غیر قابل باوری به چندین شاخه گسترده تبدیل شدند که در هر کدام تعداد بسیاری سخن وجود دارد. یکی از این شاخه های به وجود آمده بخش شخصیت شناسی انسان هاست.

انسان به سبب داشتن قوه ادراک و توانایی تلفیق آن با قوه احساس، می تواند شخصیتی منحصر به فرد برای خود بسازد. این شخصیت می تواند مشخص کننده علت رفتارهای انجام شده و کمک به پیش بینی رفتارهای بعدی است. این علم در بسیاری از شاخه ها و کارها می تواند کمک کننده باشد. از شغل امنیتی و پلیسی تا یک شغل بازاریابی، می توانند از این علم به نحو احسن استفاده کنند. اما مشکلی که در این بین وجود دارد گستردگی و وسیع بودن دنیای شخصیت هاست. همانطور که گفتیم هر انسانی شخصیت متفاوتی نسبت به انسان دیگری دارد. از این رو شاخه شخصیت شناسی در علم روانشناسی با مشکل جدی همیشه روبه رو است و آن عدم وجود قطعیت می باشد. همین عدم قطعیت باعث گسترش عجیب و غریب نظریات در این بخش شده است. بنابراین نیازی اساسی برای مجموع شدن مهمترین نظریات در این شاخه می رفت. کاری که کتاب " گذشته حال آینده نظریه شخصیت " همت به آن گماشته است.

 

گذشته حال آینده

 

یک کتاب مرجع

اغلب عادت داریم که وقتی می گوییم فلان کتاب مرجع است، کتابی قطور ار تصور می کنیم که احتمالا باید چند جلد دیگری نیز داشته باشد و این کتاب را باید بیشتر در کتابخانه های عمومی یا تخصصی پیدا کرد. اما اصل علم روانشناسی نو، یک علم جدید است و مسلما نظریات آن نسبت به سایر علوم چندان پیچیدگی و گستردگی ندارد. بجز این این کتاب به نظریات یکی از شاخه های روانشناسی پرداخته است. از این رو می توان انتظار همین حجم متعارف را از این کتاب داشت.

در کلام بهتر این کتاب را می توان برشی از کتاب مرجع اصلی علم روانشناسی دانست. چرا که دنیا امروزه به دنبال تخصصی تر کردن هر چیزی است. بنابراین احتمالا کاربرد کتابی مرتبط با شخصیت شناسی چند برابر خود کتاب مرجع خواهد بود.

بنابراین شالوده اصلی این کتاب را مجموعه از نظریات در حوزه تخصصی شخصیت شناسی تشکیل داده است. چینش این نظریات از قدیم به جدید می باشد. به نوعی در آخر کتاب شما با آخرین نظریات در حوزه آشنا می شوید. نکته قابل اعتنا در این جا این است که خواننده در ابتدای خوانش نظریات با نظریه پرداز آن آشنا می شود و می داند چه کسی و در چه شرایطی این نظریه را ارائه کرده است. این آشنایی کاملا مجمل و کوتاه اما کاربردی می باشد. بجز این، ایرانی بودن جمع آوری کنندگان این نظریات و نویسندگان کتاب " گذشته حال آینده نظریه شخصیت" باعث شده است که کتاب از خطر ترجمه به دور باشد و متن روان و قابل درک و فهمی را داشته باشیم. با توجه به این که در ایران همچنان مشکل ترجمه های غیر اصولی کتب علمی را داریم، ایرانی بودن نویسندگان آن می تواند امتیازی بزرگ برای کتاب به شمار آید.

 

کتاب نظریه شخصیت

 

فصل اول شیرین

اما هرچه تا اینجا گفتیم از شالوده اصلی کتاب و نظریاتی بود که در آن جمع آوری شده است. این کتاب از دو فصل تشکیل شده است که نظریات عمدتا در فصل دوم آن قرار دارد. فصل اول که به نام " الویت های پژوهش در دهه آینده " می باشد، با اشرافی کامل به سیر تولید نظریات و پژوهش های انجام شده، مسیری فرضی را تصویر می کند. مسلما مشخص کردن مسیر پژوهش های آینده می تواند فواید بیشماری داشته باشد و شما نیز خوب این را می دانید. از جمله این که یک پژوهش گر با توجه به سیر تحول نظریات و داشتن یک تصویر از مسیر آیند می داند وقت و انرژی خود را در کدام مسیر صرف کند و باید دنبال چه هدفی باشد. به نوعی فصل اول کتاب " گذشته حال آینده نظریه شخصیت" به دنبال ترسیم هدف برای مخاطبان تخصصی خود می باشد. از این رو به نظر می آید این کتاب بیشتر به درد متخصصان و پژوهشگران در این حوزه می خورد. اما مسلما هیچ علاقه مندی را نمی توان از خواندن آن منع کرد.

 


 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات آوای نور

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها