×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
نوستالژی در شعر دفاع مقدس

دانلود کتاب نوستالژی در شعر دفاع مقدس

نوستالژی در شعر دفاع مقدس
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : نوستالژی در شعر دفاع مقدس

نویسنده : صنوبر محمدبیگی

ناشر : رهام اندیشه

تعداد صفحات : 174 صفحه

شابک : 978-600-7151-54-9

تاریخ انتشار : 1394

رده بندی دیویی : 8فا1/6208358

دسته بندی : شعر فارسی, نقد ادبی

نوع کتاب : Epub

قیمت پشت جلد : 45000 تومان

قیمت نسخه الکترونیک : 17000 تومان


معرفی کتاب

"نوستالژی در شعر دفاع مقدس"
کتاب حاضر اثری از صنوبر محمد بیگی می باشد که توسط انتشارات رهام اندیشه منتشر شده است.
آنچه در این کتاب موردتحلیل وبررسی قرارمی گیرد، حس نوستالژی درآثار منظوم شاعران پس از جنگ تحمیلی است که جایگاه خاصی از تاریخ ادبیات فارسی را به خود اختصاص داده است. در ادبیات بعد از جنگ به خصوص شعر، چون مبنای اندیشه شاعر جنگ و رویدادهای آن بوده و جنگ یک دوره معنوی ایده آل و فرصتی بوده برای پرداختن به معنویات، با اتمام آن فرصت ها از بین می رود و تحولات سیاسی و اجتماعی رخ می دهد که چندان مورد پسند شاعرمتعهد نیست؛ لذا شاعر درد آشنا با نگاهی حسرت بار به دوران جنگ احساسات خود را بیان می کند؛ نحوه انعکاس احساسات نوستالژیک در شعر شاعران بعد از جنگ به همراه  بررسی دلایل روانشناختی جامعه شناختی وعلل بروز این احساسات به درستی بررسی نشده است. در ادبیات دوره ی پس از جنگ علت پیدایش حس نوستالژیک سپری شدن یک دوره ایده آل و معنوی است؛ همانطور که گفته شد در زمان جنگ به خاطر ظهور عوامل معنوی و مذهبی و احیای قیام عاشورا، جامعه ای آرمانی شکل گرفت که مورد پسند نویسندگان و شاعران متعهد و انقلابی واقع شد؛ بیزاری از شهر و مطلوب نبودن اوضاع سیاسی و اجتماعی و روابط ناسالم حاکم بر جامعه، علت پیدایش دلتنگی در شاعران است. گاهی نادیده گرفتن عوامل مذهبی و خودباختگی فرهنگی عامل بروز حس دلتنگی در شاعران این دوره است. از طرفی حس نوستالژیک در شعر این دوره به دو شکل بازگشت به گذشته نزدیک دوره ی جنگ، بازگشت به گذشته دور، دوره ی صدر اسلام و قیام کربلا متجلی می شود. نوستالژی در نوع زبان و قالب ها، موسیقی و نیز همسانی مضامین و تصاویر خیال شاعران تاثیر گذاشته است.
در بخشی از این کتاب می خوانیم :
" احمد عزیزی شاعری متعهد، عاشق و پای بند به مکتب و باورهای دینی است، تمام دلبستگی و علاقه و امید او در اعتقادات و باورهای مکتبی گذشته خلاصه می شود. او به  دین و اسطوره های دینی و تفکر اسلامی و به هر چیز و هر کسی که به باورها و اعتقادات او نزدیک باشد عشق می ورزد و غربت و مهجور ماندن آن، او را دردمند و اندوهگین می سازد. در سالهای اخیر  بعد از یک دوره احیای تفکر دینی و باز آفرینی آموزه های آن، با فاصله ای کوتاه دوباره  دین و احکام اسلام مهجور و مورد بی مهری قرار گرفت  این عصر و  ،عصر بی ایمانی و حراج گذاشتن ارزش های دینی و ارزش هایی است که با تاسی از دین در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شکل گرفت. عزیزی با تمام وجود این غربت را حس می کند و بر روزگاران گذشته که دین در دل ها زنده بود و در  زندگی ها جریان داشت غبطه می خورد و حسرت می ورزد. شاعر غربت خود را در غربت اهل بیت و مکتب شیعه می بیند  او از وضع موجود ناراضی و نگران است. بنابراین نسبت به گذشته دور و نزدیک و بر شخصیت های ملی و مذهبی گذشته، دلتنگ می شود و دلتنگی او منجر به حس نوستالژی و دردی عمیق می گردد. نوستالژی در شعر او مظاهر مختلفی دارد، یکی از نمودهای این حس دلتنگی بر ایام گذشته نزدیک یعنی دوران رهبری امام خمینی (ره) و دوران دفاع مقدس و روزهای بهاری انقلاب اسلامی است."

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات رهام اندیشه

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها